Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Κλ.4/124/2016

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4270/2014

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙΒ το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 και του π.δ. 113/2010, δεν εκδόθηκαν, πριν από την σύναψη (στις 16.10.2015) της επίμαχης σύμβασης, αντίστοιχες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου οι αρχικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης .., με τις οποίες πραγματοποιήθηκε δέσμευση πιστώσεων αντίστοιχων ποσών με το συνολικό ποσό της προϋπολογισθείσας δαπάνης εκάστης κατηγορίας ειδών σε βάρος των ΚΑΕ 1292, 1413 και 1428, αντίστοιχα, ανακλήθηκαν με τις 17977/30.6.2015, 17979/30.6.2015 και 17981/30.6.2015 αποφάσεις, ενώ οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης που εκδόθηκαν στη συνέχεια ..είναι μεταγενέστερες της υπογραφής της σύμβασης, η δε πρώτη και τρίτη εξ αυτών υπολείπονται και του συνολικού ποσού της σύμβασης. Περαιτέρω, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στις 1158/21.1.2016, 1159/21.1.2016 και 1166/21.1.2016 αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, που υποβλήθηκαν με τα δικαιολογητικά του εντάλματος, το ποσό των δεσμευόμενων πιστώσεων είναι διαφορετικό σε σχέση με το ποσό που αναφέρεται στο κείμενο των αποφάσεων που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (πρόγραμμα Διαύγεια), με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση σχετικά με το ποιο είναι το ορθό ποσό της δεσμευόμενης πίστωσης.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική και εν μέρει μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/182/2017

Παροχή υπηρεσιών καθαριότητας.(..)Με αυτά τα δεδομένα και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη σκέψη II, κατά τον βασίμως προβαλλόμενο λόγο διαφωνίας, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν έχουν αναληφθεί νομίμως, δοθέντος ότι, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 και των διατάξεων του π.δ. 113/2010, οι οικείες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης, οι οποίες στερούνται αναδρομικής ισχύος, όχι μόνο εκδόθηκαν μετά την ενεργοποίηση της παράτασης για τον μήνα Νοέμβριο του 2016 και μετά την υπογραφή της σύμβασης για τον μήνα Δεκέμβριο του ίδιου έτους, αλλά εκδόθηκαν μετά και από την εξ ολοκλήρου παροχή των επίμαχων υπηρεσιών.(..) Το Κλιμάκιο, όμως, συνεκτιμώντας: α) τους ισχυρισμούς του Νοσοκομείου ότι τα όργανά του ενήργησαν όχι με δόλο, αλλά εκ παραδρομής, β) το περιορισμένο των διαθέσιμων πιστώσεων στον ΚΑΕ για υπηρεσίες καθαριότητας,..., γ) το γεγονός ότι εν τέλει εκδόθηκαν οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος (αρχές 2017) και δ) την αδήριτη ανάγκη του Νοσοκομείου για υπηρεσίες καθαριότητας των χώρων του, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων.(συγγνωστή πλάνη)


ΕΣ.ΚΠΕ.ΤΜ.7/111/2019

Εκπόνηση τοπογραφικής μελέτης: Με δεδομένα τα ανωτέρω κρίνεται ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, διότι μετά την πρώτη Α-562 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, κατά  το οικονομικό έτος 2012, της πίστωσης για την εκπόνηση της ως άνω μελέτης,   η εκτέλεση της οποίας αποφασίστηκε από την Οικονομική Επιτροπή του  Δήμου ....., και μέχρι τις 6.2.2018, οπότε εκδόθηκε η Α-250 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης που συνοδεύει το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, δεν εκδόθηκαν, κατά τα οικονομικά έτη που μεσολάβησαν, αποφάσεις ανατροπής της δεσμευμένης πίστωσης και αντίστοιχες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη ότι το ποσό στο οποίο αφορά η συνολική αμοιβή της μελέτης είχε αρχικώς αναληφθεί, περιλαμβανόταν στον προϋπολογισμό των οικονομικών ετών που μεσολάβησαν καθώς και στα τεχνικά προγράμματα των ετών αυτών, κρίνεται ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ..... συγγνωστώς, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, υπέλαβαν ότι μπορούσαν να εκδώσουν την απαιτούμενη απόφαση ανάληψης υποχρέωσης όταν θα έπρεπε, σύμφωνα με το νόμο, να καταβληθεί μέρος της αμοιβής του αναδόχου. Ο λόγος δε διαφωνίας σχετικά με τη μεγάλη καθυστέρηση για την περαίωση της μελέτης, η οποία ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, αν και ο χρόνος παράδοσης προβλεπόταν σε τέσσερις (4) μήνες από τον ορισμό του επιβλέποντα μηχανικού, προβάλλεται αορίστως, καθόσον δεν προσδιορίζεται πως η παράταση του χρόνου εκπόνησης της μελέτης υπαγόμενη στο πραγματικό συγκεκριμένου κανόνα δικαίου συνεπάγεται μη νομιμότητα της ελεγχόμενης δαπάνης.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/141/2017

Υπηρεσίες μεταφοράς νοσοκομειακών αποβλήτων.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλει η διαφωνούσα Επίτροπος, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική, δοθέντος ότι, ούτε κατά την εκκίνηση της διαδικασίας του επίμαχου διαγωνισμού, στις 26.5.2016, ούτε μέχρι και τη σύναψη της επίμαχης σύμβασης, στις 13.6.2016, δεν είχε εκδοθεί απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με την οποία να δεσμεύεται το συνολικό ποσό επιβάρυνσης του οικείου Κ.Α.Ε. του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου..(..)Εξάλλου, ο προβαλλόμενος, με το 8596/27.7.2017 έγγραφο επανυποβολής, ισχυρισμός του Νοσοκομείου, ότι έως την ολοκλήρωση του αντικειμένου της σύμβασης είχε δεσμευθεί πίστωση ισόποση με τη συμβατική δαπάνη, με την έκδοση, τμηματικά, των αναφερόμενων στο ως άνω έγγραφο αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης, είναι απορριπτέος, προεχόντως, διότι, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν, η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης πρέπει να εκδίδεται πριν την έναρξη της οικείας διαγωνιστικής διαδικασίας και πριν την υπογραφή της σχετικής σύμβασης για το συνολικό ποσό, με το οποίο επιβαρύνεται ο οικείος προϋπολογισμός, οι δε μεταγενεστέρως τυχόν εκδιδόμενες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης δεν δύνανται να έχουν αναδρομική ισχύ..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική και, επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/86/2018

Προμήθεια διαφόρων ειδών και παροχή υπηρεσιών επισκευής και εγκατάστασης μηχανημάτων.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη κανονικές. Τούτο διότι, κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4270/2014 και αυτών του π.δ. 80/2016, το ποσό της πίστωσης που δεσμεύθηκε, κατά τον κρίσιμο χρόνο της προκήρυξης των διαγωνισμών, με κάθε μία από τις προαναφερθείσες 2411 (α/α1847) /13.7.2017, 1281(α/α957) /3.4.2017, 1398(α/α1055) /10.4.2017 αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του Διοικητή του Νοσοκομείου, υπολείπεται της προϋπολογιζόμενης αξίας των επίμαχων υπό ανάθεση προμηθειών και υπηρεσιών.Εξάλλου, οι 2729 (α/α 2093)/11.8.2017, 3070(α/α 2352)/15.9.2017 και 2393(α/α 1834)/10.7.2017 αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του ίδιου ως άνω οργάνου για ποσά αντίστοιχα των κατακυρωτικών αποφάσεων και των οικείων συμβάσεων, εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο των προαναφερόμενων διακηρύξεων, κατά παράβαση των προπαρατεθεισών διατάξεων, και ως εκ τούτου  στερούνται αναδρομικής ισχύος και δε δύνανται να θεραπεύσουν εκ των υστέρων την ανωτέρω αναδειχθείσα πλημμέλεια της μη κανονικότητας των ελεγχόμενων δαπανών. (συγγνωστή πλάνη)


ΕλΣυνΚλ.Τμ.1/23/2017

Καταβολή ημερήσιας αποζημίωσης και οδοιπορικών εξόδων: ..Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει τα εξής: Οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα Α 135, Α 136 και Α 137 δαπάνες είναι μη κανονικές. Και τούτο, διότι οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης όσον αφορά τόσο στη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, όσο και στη δαπάνη των οδοιπορικών εξόδων εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησής των επίμαχων δαπανών που αφορούν σε μετακινήσεις εκτός έδρας, κατά τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2014. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης, η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε το πρώτον στις 12.8.2015, ενώ όσον αφορά τη δαπάνη των οδοιπορικών εξόδων η σχετική απόφαση εκδόθηκε το πρώτον 9.12.2015, κατά τα προεκτεθέντα στην ΙΙΙ σκέψη της παρούσας, καθιστώντας πλημμελείς τις προμνησθείσες επιγενόμενες αποφάσεις ανατροπής των οικείων αναλήψεων και τις επιγενόμενες αναλήψεις των δαπανών αυτών για το έτος 2016.(..)Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα Α 135, Α 136 και Α 137 δαπάνη είναι μη κανονική, η εντελλόμενη δε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα Α 138 είναι εν μέρει μη κανονική και, συνεπώς, αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν, ενώ η εντελλόμενη με το Α 139 ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι κανονική και, επομένως, αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)359/2015

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ :Nόμιμη η καταβολή αποζημίωσης σε υπαλλήλους ΦοΣΔΑ για την υπερωριακή απασχόλησή τους κατά το μήνα Οκτώβριο 2014, καθόσον νομίμως με αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του Φο.Σ.Δ.Α.  αναλήφθηκε από την αρχή του οικονομικού έτους 2014, σε βάρος εγκεκριμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού του έτους αυτού, η υποχρέωση για ολόκληρο το ετήσιο ποσό της δαπάνης υπερωριακής αποζημίωσης,       επειδή δε δεν πληρώθηκε κατά το έτος αυτό το σύνολο της δαπάνης, οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης ανετράπησαν και η δαπάνη υπερωριακής αποζημίωσης για τον Οκτώβριο 2014, αναλήφθηκε εκ νέου ως οφειλή σε    βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του έτους 2015 (ν. 2362/1995, ΦΕΚ Α΄ 247/1995 και ν. 4270/2014, ΦΕΚ Α΄ 143/2014).


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)113/2015

Μη κανονική η καταβολή αποζημίωσης από Νοσοκομείο σε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του, για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις αυτού, καθόσον: α) οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του Διοικητή Νοσοκομείου εκδόθηκαν μετά την πραγματοποίηση της δαπάνης, κατά παράβαση του άρθρου 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010 και β) οι ανακλητικές αποφάσεις για τα ποσά των πιστώσεων που δεσμεύτηκαν το έτος 2013 και 2014, δεν εκδόθηκαν έως τις 31.12.2013 και 31.12.2014 αντίστοιχα, αλλά στις 2.2.2015 (ημερομηνία ανάρτησής τους στη «Διαύγεια»), κατά παράβαση του άρθρων 5 παρ. 4 του ως άνω 113/2010 π.δ/τος και 4 του ν. 3861/2010.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/306/2019

Καταβολή αποζημίωσης για υπερωριακή απασχόληση...Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα ανωτέρω ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες παρίστανται μη κανονικές, καθόσον, όπως βασίμως διαλαμβάνει και η έκθεση διαφωνίας, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 2 και 4 του π.δ. 80/2016, οι σχετικές αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκαν σε χρόνο (στις 6.5.2019 και 7.5.2019) μεταγενέστερο από αυτόν της πραγματοποίησης της υπερωριακής απασχόλησης (2017), ενώ, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (υπό στοιχείο 4 νομική σκέψη), οι αποφάσεις αυτές έπρεπε να προηγούνται χρονικά οποιασδήποτε σχετικής με τις εν λόγω δαπάνες διοικητικής πράξης ή υλικής ενέργειας, δεδομένου ότι με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ο σκοπός του νόμου που συνίσταται στην, εκ των προτέρων, δέσμευση των αναγκαίων πιστώσεων και στην αποτροπή της διενέργειας δαπανών καθ’ υπέρβαση αυτών. Ο Δήμος, με το 13965/12.6.2019 έγγραφο επανυποβολής, προβάλλει ότι στην προκειμένη περίπτωση τηρήθηκε η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, διότι, αν και δεν εκδόθηκαν οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης πριν από την πραγματοποίηση των ελεγχόμενων δαπανών, ο σκοπός του νόμου, που είναι η αποτροπή πληρωμής δαπανών καθ΄ υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων στον προϋπολογισμό, ικανοποιήθηκε με την πρόβλεψη σχετικής πίστωσης στον προϋπολογισμό του Δήμου έτους 2017. Ο ισχυρισμός αυτός είναι απορριπτέος ως αβάσιμος καθόσον, η τήρηση της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης εξασφαλίζεται με την πιστή εφαρμογή όλων των ως άνω δημοσιονομικών διατάξεων, σύμφωνα με τις οποίες για την πραγματοποίηση μια δαπάνης ο φορέας οφείλει να εκδώσει απόφαση ανάληψης υποχρέωσης πριν από την πραγματοποίηση της δαπάνης, ενώ άλλωστε δεν αποδεικνύεται ότι οι πιστώσεις του σχετικού Κ.Α. κατά τον κρίσιμο χρόνο δεν είχαν εξαντληθεί (βλ. ΚΠΕΔ Ι Τμ. 65/2017). Τέλος, από τα στοιχεία του φακέλου δεν αποδεικνύεται πλάνη των οργάνων του Δήμου, ως προς το εφαρμοστέο νομοθετικό καθεστώς (ΚΠΕΔ Ι Τμ. 71/2018).


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/92/2017

Αποζημίωση υπερωριακής απασχόλησης.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη νομική σκέψη υπό στοιχείο ΙΙ, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη δοθέντος ότι: α) μολονότι αφορά υποχρέωση οικονομικού έτους 2016 του Δήμου ..., βαρύνει, κατά παράβαση της προεκτεθείσας Κ.Υ.Α. περί παροχής οδηγιών κατάρτισης του προϋπολογισμού έτους 2017, τις πιστώσεις των Κ.Α.Ε. ... και ..., ενώ έπρεπε να βαρύνει τις πιστώσεις του Κ.Α.Ε. 811 «Πληρωμές Υποχρεώσεων ΠΟΕ» του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2017 του Δήμου ..., β) για την πραγματοποίηση δαπάνης που αφορά υποχρέωση προηγούμενου οικονομικού έτους (ως εν προκειμένω αφορά το οικονομικό έτος 2016), κατά το νέο οικονομικό έτος απαιτείται η έκδοση νέας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης για ποσό ίσο με το ανεξόφλητο μέρος της προηγούμενης ανατραπείσας ανάληψης, η οποία μάλιστα καταχωρείται στα οικεία λογιστικά βιβλία κατά προτεραιότητα σε σχέση με τις αναλήψεις νέων υποχρεώσεων. Στην προκειμένη περίπτωση, κατά παράβαση της προβλεφθείσας στο άρθρο 66 παρ. 7 του ν. 4270/2014 ως άνω διαδικασίας (που επαναλαμβάνεται και στα π.δ. 113/2010 και 80/2016), οι εκδοθείσες κατά το οικονομικό έτος 2017, 244 και 253 προαναφερθείσες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης δεν αντιστοιχούν στο ανεξόφλητο μέρος των ανατραπεισών αναλήψεων που αφορούν στην επίμαχη δαπάνη, το μεν διότι η, αφορώσα στο 44/2017 χρηματικό ένταλμα, 364/2016 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης ουδέποτε ανετράπη, το δε διότι η, αφορώσα στο 37/2017 χρηματικό ένταλμα, 356/2016 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης ανετράπη στις 30.12.2016, κατά ποσό 485,20 ευρώ, ήτοι ποσό ανεπαρκές για να καλύψει τη δαπάνη του 37/2017 χρηματικού εντάλματος. Συνεπώς, και για τις δύο προαναφερθείσες αποφάσεις ανάληψης του έτους 2016 δεν υφίστατο κατά τη λήξη του έτους αυτού επαρκής πίστωση προς μεταφορά στο επόμενο οικονομικό έτος. 


ΕλΣυν/Κλ.1/113/2015

ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ - ΚΑΝΟΝIΚΟΤΗΤΑ ΔΑΠΑΝΩΝ :Μη κανονική η καταβολή αποζημίωσης από Νοσοκομείο σε μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του, για τη συμμετοχή τους σε συνεδριάσεις αυτού, καθόσον: α) οι αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης του Διοικητή Νοσοκομείου εκδόθηκαν μετά την πραγματοποίηση της δαπάνης, κατά παράβαση του άρθρου 2 παρ. 2 του π.δ/τος 113/2010 και β) οι ανακλητικές αποφάσεις για τα ποσά των πιστώσεων που δεσμεύτηκαν το έτος 2013 και 2014, δεν εκδόθηκαν έως τις 31.12.2013 και 31.12.2014 αντίστοιχα, αλλά στις 2.2.2015 (ημερομηνία ανάρτησής τους στη «Διαύγεια»), κατά παράβαση του άρθρων 5 παρ. 4 του ως άνω 113/2010 π.δ/τος και 4 του ν. 3861/2010.