Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Τμ.7/294/2010

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3801/2009, 3463/2006

Προμήθεια βιβλίων σε Δήμο:.Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη για την προμήθεια του βιβλίου «… πολιτισμός και λαογραφία των … 1821 – 1980», το οποίο περιλαμβάνει πλούσιο ιστορικό και λαογραφικό υλικό για το σύγχρονο παρελθόν της πόλης των … και αποσκοπεί στην ανάδειξη της ιστορίας της, είναι λειτουργική κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, καθόσον διευκολύνει την εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου στον τομέα του πολιτισμού, προάγει δε τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών του με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω δε, η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει του πληθυσμού του Δήμου (28.195 κατοίκους, σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του Δήμου) και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (6,50 ευρώ με Φ.Π.Α.).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΤΜ.7/72/2011

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου στον τομέα του πολιτισμού, προάγει δε τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών του με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών.


ΕλΣυν/Τμ.7(ΚΠΕ)137/2012

Προμήθεια βιβλίων:Στην έννοια δε της πολιτιστικής εκδήλωσης που προάγει τα πολιτιστικά και πνευματικά ενδιαφέροντα των κατοίκων εμπίπτει κάθε πολιτιστικό δρώμενο, που, έστω και αν δεν απευθύνεται άμεσα στο σύνολο του τοπικού πληθυσμού, αφυπνίζει και ενισχύει την πολιτιστική και ιστορική συνείδηση και τα πνευματικά ενδιαφέροντα της τοπικής κοινωνίας και έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μιας πολιτιστικής κληρονομιάς για τις επερχόμενες γενιές. Μεταξύ δε των δράσεων αυτών συγκαταλέγεται και η έκδοση βιβλίων που αφορούν στην αποτύπωση της χρονικής συνέχειας των σύγχρονων θεσμών σε τοπικό επίπεδο και στην συντήρηση της ιστορικής μνήμης θεμάτων τοπικού πολιτισμού. Επομένως, η δαπάνη για την έκδοση βιβλίου που αφορά στην ανάδειξη της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς του οικείου δήμου εμπίπτει στην έννοια των λειτουργικών δαπανών του νομικού αυτού προσώπου, συνάδει δηλαδή προδήλως με την αποστολή και τις αρμοδιότητές του και συμβάλλει στην εκπλήρωση των σκοπών του, προάγοντας τα κοινωνικά, πολιτικά, πνευματικά και οικονομικά συμφέροντα των κατοίκων της περιφέρειάς του, και είναι νόμιμη εφόσον δεν υπερβαίνει τα εύλογα όρια που διαγράφονται με την τήρηση της αρχής της οικονομικότητας, εν όψει των συνθηκών πραγματοποίησής της (πρβλ. Πράξεις VII Τμ. 21/2012, 54, 72, 243/2011).(..) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του οικείου νομικού προσώπου στον τομέα του πολιτισμού, προάγοντας τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω, η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει των αποδεκτών του βιβλίου (επιφανείς επισκέπτες του Δήμου, αριστούχοι μαθητές και βιβλιοθήκες της περιοχής του Δήμου, σύμφωνα με το από 11.6.2012 σχετικό έγγραφο του Δημάρχου ...) και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (15,80 ευρώ με Φ.Π.Α.). Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/37/2019

Διαμόρφωση αύλειου χώρου Ιερού Ναού..:Με δεδομένα αυτά, η δαπάνη εκτέλεσης του επίμαχου έργου εξυπηρετεί λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, διότι, αναδεικνύοντας ένα ιστορικό μνημείο – σύμβολο του «μαρτυρικού» χωριού …, συμβάλλει στη διατήρηση της συλλογικής μνήμης των θυμάτων της ναζιστικής κατοχής και προάγει τα πνευματικά συμφέροντα των δημοτών.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η δαπάνη που εντέλλεται με το Β100, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου … είναι νόμιμη και αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.


ΕλΣυν/Κλ.7/1/2015

Πολιτιστικός τουρισμός.(...) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη ανήκει στις αρμοδιότητες του Δήμου αφού σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 75 και 158 του Δ.Κ.Κ., οι Δήμοι μπορούν να συμμετέχουν σε προγράμματα για την Τουριστική ανάπτυξη των περιοχών αναπτύσσοντας κάθε πνευματική και εν γένει πολιτιστική δραστηριότητα. Σε κάθε περίπτωση, η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται λειτουργική, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του οικείου Δήμου στον τομέα της τουριστικής ανάδειξης της ιδιαίτερης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, προάγοντας τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών με την καλλιέργεια της ιστορικής μνήμης και συνείδησης αυτών. Περαιτέρω, η δαπάνη αυτή δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει της υψηλής ποιότητας των ανωτέρω εκδόσεων και της χαμηλής τιμής κάθε τεμαχίου (15,35 ευρώ με ΦΠΑ το λεύκωμα και 4 ευρώ με ΦΠΑ ο ταξιδιωτικός οδηγός).


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/140/2019

Τουριστική προβολή δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, καθόσον η έκδοση του ως άνω βιβλίου-λευκώματος (185 σελίδων), που παρουσιάζει την πρώτη φωτογραφικά αποτυπωμένη ανάβαση στην κορυφή του .. (το έτος 1913) με κείμενα σε δύο γλώσσες (ελληνική και αγγλική) και η οποία διενεργήθηκε προκειμένου να προσφερθεί ως αναμνηστικό δώρο σε επίσημους επισκέπτες και συμμετέχοντες σε προγράμματα πολιτιστικών εκδηλώσεων του Δήμου, συντείνει στην τουριστική ανάδειξη της ιδιαίτερης πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής. Περαιτέρω, η κρινόμενη δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, ενόψει της υψηλής ποιότητας της ανωτέρω έκδοσης και της χαμηλής τιμής εκάστου τεμαχίου (3,99 ευρώ με Φ.Π.Α.). Τέλος, η εν λόγω δράση συμπεριελήφθη στο Ετήσιο Πρόγραμμα Τουριστικής Προβολής έτους 2018 του Δήμου (κεφ. 11 παρ. 8), που εγκρίθηκε με την 283/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και έλαβε την 1775/12.2.2108 σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα του ...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, πλην όμως το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2018.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/47/2018

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ(...)Με δεδομένα αυτά η εντελλόμενη δαπάνη είναι λειτουργική, καθόσον συντείνει την εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου στον τομέα της εκπαίδευσης και του πολιτισμού, καθώς μέσω των ανωτέρω δράσεων (εκπαίδευση στη χρήση οπτικοακουστικών μέσων) επιδιώκεται η καταγραφή και διάσωση προφορικών μαρτυριών για την ιστορία του τόπου, που περιλαμβάνει μεγάλης κλίμακας ιστορικά γεγονότα, και παράλληλα αναδεικνύεται η τοπική πολιτιστική παράδοση και η ιστορία της οικονομικής ζωής με συνέπεια τη διάσωση της δημόσιας μνήμης. Επιπροσθέτως, μέσω των παρασχεθεισών υπηρεσιών, προάγονται τα πνευματικά ενδιαφέροντα των δημοτών με την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης αυτών, ενώ ο απώτερος σκοπός της ίδρυσης «Μουσείου Πόλης» με την ενεργή συμμετοχή των πολιτών (από 2.3.2018 υπόμνημα του Δήμου) προάγει την κοινή πολιτιστική κληρονομιά, που συγκαταλέγεται μεταξύ των σκοπών του Δήμου. Περαιτέρω, η ως άνω δαπάνη, ως εκ της φύσης και της ποσότητας των εργασιών προς τη συμβατική αξία αυτών, δεν υπερβαίνει το επιβαλλόμενο από τις περιστάσεις μέτρο, το οποίο, σε κάθε περίπτωση δεν αμφισβητείται από τον διαφωνούντα Επίτροπο.


ΕλΣυν.Τμ.7/90/2011

ΔΑΠΑΝΕΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ (..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, λαμβανομένου, ειδικότερα, υπόψη ότι οι εορταστικές εκδηλώσεις και το συνέδριο στο πλαίσιο των οποίων παρατέθησαν τα υπό κρίση γεύματα συνδέονται με την εδαφική περιφέρεια του Δήμου … και εμπίπτουν στους σκοπούς αυτού στους τομείς του πολιτισμού, της διατήρησης της εθνικής ιστορίας και αφύπνισης της εθνικής μνήμης, το Τμήμα κρίνει ότι η δαπάνη παράθεσης γεύματος το μεν στους 150 επίσημους προσκεκλημένους του εορτασμού της επετείου απελευθέρωσης των … από τους Τούρκους στις 21.3.1821, που διοργάνωσε ο Δήμος, το δε στους συμμετέχοντες στο 1ο ετήσιο Συνέδριο …. Ιστορίας και Μνήμης με θέμα «Το ξεκίνημα του Αγώνα το 1821», που διοργάνωσε η …. Ένωση … στα …, είναι παρεπόμενες σε σχέση με τις ως άνω εκδηλώσεις, συνάδουσες με τους κανόνες της σύγχρονης εθιμοτυπίας, οι οποίες συνέβαλαν αναγκαίως στην επιτυχή διοργάνωσή τους, ενόψει της σπουδαιότητας και της ιστορικής σημασίας του αντικειμένου τους για την τοπική κοινωνία και το ελληνικό έθνος, και είναι, ως εκ τούτου, λειτουργικές, κατά την έννοια του άρθρου 37 του ν. 3801/2009, ερειδόμενες η μεν πρώτη στο εδάφιο α΄ η δε δεύτερη στο εδάφιο β΄ του άρθρου 158 παρ. 3 του ν. 3463/2006, απορριπτομένου ως αβασίμου του προβαλλόμενου από τον Επίτροπο λόγου διαφωνίας.(..)


ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/172/2013

Διοργάνωση Χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η διοργάνωση χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των λεσχών φιλίας του Δήμου .. συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου και ως εκ τούτου η σχετική δαπάνη είναι λειτουργική. Εξάλλου, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου είναι απορριπτέος ως αόριστος, καθόσον δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια οριοθέτησης του προσήκοντος μέτρου και ειδικότερα, ενόψει του ότι η δαπάνη που αφορούσε τη διοργάνωση της χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των Λεσχών Φιλίας κατά τα έτη 2007, 2008 και 2009..είχε εγκριθεί από την αρμόδια Επίτροπο, γεγονός που επισημαίνεται με το από 29.3.2013 έγγραφο του Διευθυντή Οικονομικών του Δήμου … και δεν αμφισβητείται από την αναπληρώτρια Επίτροπο, δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για άλλες συμβάσεις όμοιου ή συναφούς αντικειμένου με εκείνο της επίμαχης σύμβασης, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν η εντελλόμενη δαπάνη υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο..Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΤΜ.7/21/2014

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ:ζητείται η ανάκληση της υπ’ αριθμ. 58/2014 πράξης του Κλιμακίου προληπτικού ελέγχου δαπανών​. Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει μετά νέα έρευνα της υπόθεσης, ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος να αποστεί από όσα δέχθηκε, ως προς τη νομιμότητα της εντελλόμενης δαπάνης, το αρμόδιο Κλιμάκιο με την 58/2014 Πράξη του, στις ορθές σκέψεις και ειδικές αιτιολογίες της οποίας συμπληρωματικά αναφέρεται. Ο Δήμος ..... προβάλλει δια της κρινόμενης αιτήσεώς του ότι οι ανωτέρω ανατεθείσες εργασίες έπρεπε να ολοκληρωθούν, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 19 παρ. 8 του ν. 4071/2012 (ΦΕΚ. Α΄85), μέσα σε αποκλειστική προθεσμία έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του νόμου αυτού, ήτοι από 11.4.2012, πλην όμως το κρίσιμο αυτό χρονικό διάστημα συνέπεσε με εκείνο κατά το οποίο η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου είναι πάντοτε ιδιαιτέρως επιβαρυμένη με την επίβλεψη δημοτικών έργων, η οποία (επίβλεψη), λόγω των ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών που επικρατούν στην περιοχή, πραγματοποιείται πάντα από το μήνα Απρίλιο έως και το μήνα Οκτώβριο κάθε έτους. Επομένως, εφόσον η παραπάνω Υπηρεσία δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στο αυστηρό χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει ο προαναφερόμενος νόμος και υπό τον κίνδυνο, σε περίπτωση καθυστέρησης, της απώλειας των δικαιωμάτων του Δήμου επί των κτιρίων του, η ανωτέρω ανάθεση στην φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία παρίστατο επιβεβλημένη για το Δήμο. Ο ισχυρισμός αυτός είναι αόριστος και απορριπτέος και δεν δύναται, ως εκ τούτου, να θεμελιώσει αντικειμενική αδυναμία του Δήμου να εκτελέσει τις επίμαχες εργασίες δια των Υπηρεσιών του, αφού προβάλλεται γενικώς και αορίστως μόνιμη επιβάρυνση του συνόλου του προσωπικού της Τεχνικής Υπηρεσίας κατά το παραπάνω χρονικό διάστημα λόγω της επίβλεψης δημοτικών έργων, χωρίς να προσδιορίζεται, με επίκληση συγκεκριμένων στοιχείων - ώστε να μπορεί να ελεγχθεί ο έγκαιρος και ορθός προγραμματισμός των υπηρεσιακών αναγκών του Δήμου, στο πλαίσιο της αρχής της αποτελεσματικότητας που πρέπει να διέπει τη δράση των οργάνων του – ποια έργα (με εξειδίκευση του αριθμού τους, του αντικειμένου τους και του χρόνου ανάθεσης και εκτέλεσής τους) έχρηζαν επίβλεψης και πόσοι υπάλληλοι απασχολούνταν σε αυτά κατά το κρίσιμο διάστημα της ανάθεσης, ενώ ουδέν αναφέρεται για το προσωπικό των λοιπών συναρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, ήτοι του Τμήματος Εσόδων και Περιουσίας και του Τμήματος Έκδοσης Αδειών. Σε κάθε δε περίπτωση, ο παραπάνω ισχυρισμός αντικρούεται κατά την ουσιαστική του βάση, τόσο από το γεγονός ότι στις 14.9.2012 που έλαβε χώρα η επίμαχη ανάθεση είχε ήδη παρέλθει το μεγαλύτερο μέρος του επικαλούμενου από το Δήμο επιβαρυμένου χρονικού διαστήματος, όσο και από το χρόνο παράδοσης των εργασιών από την ανάδοχο, ήτοι την 31η.1.2013 (βλ. τη σχετική βεβαίωση περάτωσης-παραλαβής των εργασιών), ο οποίος (χρόνος) εκτείνεται πέραν της αποκλειστικής εξάμηνης προθεσμίας που έθεταν οι διατάξεις του ν. 4071/2012 περί της μεταγραφής στα οικεία υποθηκοφυλακεία της απόφασης των οργάνων του άρθρου 274 παρ. 1 του π.δ. 3463/2006 (Νομάρχη ή Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας) περί μεταβίβασης της ακίνητης περιουσίας των σχολικών κτιρίων στους Δήμους. Επίσης, και ο έτερος λόγος ανάκλησης του Δήμου περί έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού πρέπει να απορριφθεί ως αόριστος, αφού δεν προσδιορίζονται, με επίκληση συγκεκριμένων στοιχείων, οι ιδιομορφίες των ανατεθεισών εργασίων καθώς και οι ειδικές επιστημονικές γνώσεις που απαιτούνται για την εκτέλεσή τους σε σχέση με εκείνες τις εργασίες που συνήθως αναλαμβάνει το προσωπικό των προαναφερόμενων συναρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, προκειμένου να κριθεί η ουσιαστική βασιμότητα του λόγου αυτού .Κατόπιν των ανωτέρω, η 58/2014 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών του VII Τμήματος δεν πρέπει να ανακληθεί


ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)/314/2014

Εκδηλώσεις-Δήμοι: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η προμήθεια εδεσμάτων και παράθεση γεύματος εκ μέρους του Δήμου στους 500 καλεσμένους της Αρχιεπισκοπής … για την ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη δεν είναι νόμιμη, καθότι δεν προβλέπεται από γενική ή ειδική διάταξη νόμου και δεν ανάγεται στις αρμοδιότητες του Δήμου, υπό την έννοια των ανωτέρω διατάξεων του άρθρου 75 του Δ.Κ.Κ.. Επίσης, η επίμαχη δαπάνη δεν είναι ούτε λειτουργική, ούτε συντελεί άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου, καθόσον μέσω αυτής δεν προάγονται τα πολιτιστικά και κοινωνικοπολιτικά ενδιαφέροντα του ευρύτερου συνόλου των δημοτών, όπως προβλέπεται στο άνω άρθρο 37 παρ. 2α΄ του ν. 3801/2009...