ΕλΣυν/Τμ.7/52/2007
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Προμήθεια 2000 χάρτινων τσαντών με το λογότυπο του Δήμου για την συσκευασία πληροφοριακού υλικού και δώρων φιλοφρόνησης:(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, δεν εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες του Δήμου, ούτε συντελεί στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από αυτόν σκοπών, όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 24 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (π.δ/τος 410/1995), καθώς δεν συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την προώθηση κάποιου από τους αναφερόμενους σε αυτές σκοπούς. Εξάλλου, η χάραξη της τουριστικής πολιτικής καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του προγράμματος τουριστικής προβολής της Χώρας αποτελούν σε κάθε περίπτωση αντικείμενο κρατικής μέριμνας και ανατίθενται σε όργανα της Κεντρικής Διοίκησης (Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, Ε.Ο.Τ.), εφόσον αφορούν ζητήματα που δεν εντάσσονται στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά σε γενικότερης σημασίας θέματα, η μελέτη και ο σχεδιασμός των οποίων επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός του Δήμου ..... σύμφωνα με το οποίο οι τσάντες διατίθενται σε σχολεία, για τη συγκέντρωση και συσκευασία υλικού με πληροφορίες για την εδαφική περιφέρεια του Δήμου και προσφέρονται σε αντιπροσωπείες μαθητών και δασκάλων του εξωτερικού, πρέπει να απορριφθεί, δεδομένου ότι τέτοιος σκοπός δεν προκύπτει από την Τεχνική Περιγραφή, ενώ ο βαρυνόμενος με τη δαπάνη Κ.Α.Ε (00.6434.001) αφορά αποκλειστικά και μόνο σε δαπάνες δημοσίων σχέσεων του Δήμου. Κατόπιν αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, κατά τον βάσιμο πρώτο λόγο του Επιτρόπου, και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.7/77/2007
Τουριστική προβολή Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι οι ελεγχόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες, καθόσον δε βρίσκουν έρεισμα σε διάταξη νόμου, δεν συμβάλλουν στην κάλυψη των λειτουργικών αναγκών του Δήμου ούτε συντελούν στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από αυτόν σκοπών, λαμβανομένου υπόψη ότι, όπως συνάγεται από το πλέγμα των προαναφερόμενων διατάξεων, η χάραξη της τουριστικής πολιτικής καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του προγράμματος τουριστικής προβολής της Χώρας αποτελούν σε κάθε περίπτωση αντικείμενο κρατικής μέριμνας και ανατίθενται σε όργανα της Κεντρικής Διοίκησης .., καθώς αφορούν ζητήματα που δεν εντάσσονται στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά σε γενικότερης σημασίας θέματα, η μελέτη και ο σχεδιασμός των οποίων επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου.
ΕΣ/Τ7/100/2006
Δαπάνη τουριστικής προβολή του Δήμου δεν είναι νόμιμη , δοθέντος ότι, όπως συνάγεται από το πλέγμα των ισχυουσών διατάξεων , η χάραξη της τουριστικής πολιτικής καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του προγράμματος τουριστικής προβολής της Χώρας αποτελούν σε κάθε περίπτωση αντικείμενο κρατικής μέριμνας και ανατίθενται σε όργανα της Κεντρικής Διοίκησης (Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, Ε.Ο.Τ.),
ΝΣΚ/131/2005
Σύμβαση μίσθωσης έργου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Παρέχεται βεβαίωση, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 6 του Ν 2527/1997, ότι το έργο που μνημονεύεται στο 10707/8-12-2004 έγγραφο της Διευθύνσεως Διοικητικού Οικονομικού του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, με αντικείμενο τη συσκευασία και μεταφορά του εξοπλισμού, των επίπλων και του εν γένει υλικού του Υπουργείου αυτού (πρώην Γενικής Γραμματείας Τουρισμού) ενόψει της μετεγκατάστασης των υπηρεσιών του σε νέο κτίριο, μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο σύμβασης έργου χωρίς να υποκρύπτεται σ’ αυτή εξαρτημένη εργασία. Αντιθέτως, δεν παρέχεται η ως άνω βεβαίωση σχετικά με το έργο που αναφέρεται στο ανωτέρω έγγραφο ότι πρέπει να εκτελεστεί από χειριστές-οδηγούς οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και υλικών, καθώς και από προσωπικό ασφαλείας και φύλαξης κτιρίων και εγκαταστάσεων.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/52/2012
Αμοιβή για δημιουργία διαφόρων πληροφοριακών εντύπων.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι νομίμως ανατέθηκαν στην ως άνω αντισυμβαλλόμενη γραφίστρια ... οι προαναφερθείσες εργασίες, καθόσον αυτές εξυπηρετούν τις λειτουργικές ανάγκες του Δήμου και συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών αυτού, αφού στοχεύουν, με την έκδοση ενημερωτικών εντύπων, στην ενημέρωση των δημοτών και γενικά του κοινού για τις δραστηριότητες της Δημοτικής Αρχής και το επιτελούμενο έργο της. Περαιτέρω, αφορούν σε αντικείμενο που εμπίπτει μεν στα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες του προσωπικού του Γραφείου Τύπου, Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων του Δήμου, πλην όμως, όπως προκύπτει από την 54157/15.11.2011 βεβαίωση του Αντιδημάρχου του Δήμου ..., στο ανωτέρω Γραφείο υπηρετεί μόνο ένας υπάλληλος κλάδου ΔΕ Προσωπικού Η/Υ και ειδικότερα Χειριστών Η/Υ, με βαθμό Α΄, ο οποίος δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των εξειδικευμένων εργασιών, που ανέλαβε η αντισυμβαλλόμενη του Δήμου ..., γραφίστρια .... Τέλος η εν λόγω δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, δεδομένου ότι η συνολική συμφωνηθείσα αμοιβή των 18.000,00 ευρώ, για τις παρεχόμενες εργασίες, αφορά συνεχείς δημιουργίες ενημερωτικών εντύπων και προωθητικού υλικού, για μεγάλο χρονικό διάστημα (από 4.8.2011 έως 31.5.2012). Συνεπώς, νομίμως ανατέθηκε η εκτέλεση των εργασιών αυτών στην ανωτέρω δικαιούχο του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, και, ως εκ τούτου, η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη είναι νόμιμη, πλην όμως αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2011, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
ΕλΣυν.Τμ7/71/2007
Τουριστική προβολή Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η τουριστική προβολή του Δήμου, στο πλαίσιο της οποίας αποφασίστηκε η φιλοξενία των προαναφερόμενων δημοσιογράφων και για την οποία διενεργήθηκε αυτή (δαπάνη), δεν βρίσκει έρεισμα σε διάταξη νόμου, δεν συντελεί στην εκπλήρωση των επιδιωκόμενων από το Δήμο σκοπών, όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 24 του ισχύοντος κατά τον χρόνο ανάληψης της δαπάνης Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (π.δ.410/195), καθώς δεν συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την προώθηση κάποιου από τους αναφερόμενους σε αυτές σκοπούς, ενώ σε κάθε περίπτωση η τουριστική προβολή και διαφήμιση του Δήμου δεν εμπίπτει στον κύκλο των τοπικών υποθέσεων, αλλά ανάγεται σε ζήτημα γενικότερης σημασίας, η μελέτη και ο σχεδιασμός του οποίου επιβάλλεται να εκπονείται σε πλαίσιο ευρύτερο από το πλαίσιο της περιφέρειας του συγκεκριμένου Δήμου.(..)Πλην όμως, το Τμήμα κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου … δεν ενήργησαν με σκοπό καταστρατήγησης των περί τουρισμού διατάξεων, αλλά διότι συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν σε δαπάνες για την τουριστική προβολή του Δήμου στα μέσα ενημέρωσης.(συγγνωστή πλάνη)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.7/145/2012
Αμοιβή για την περιοδική έκδοση ενημερωτικού εντύπου. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη το συγκεκριμένο περιεχόμενο των ανωτέρω εντύπων, το οποίο εξαντλείται στην παρουσίαση του έργου της δημοτικής αρχής στους διάφορους τομείς δράσεις της (τουρισμός, πολιτισμός, παιδεία, περιβάλλον, αθλητισμός, καθώς και στην εκτέλεση έργων υποδομής) κατά το πρώτο χρόνο ανάληψης των καθηκόντων της, κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, ούτε δύναται να χαρακτηρισθεί ως λειτουργική (βλ. Πράξη 7/2012 VII Τμήματος Ελ.Συν., 76/2012 Κλιμακίου VII Τμ.), δοθέντος ότι δεν αποσκοπεί στην ενημέρωση των δημοτών, αλλά στην προβολή των πεπραγμένων της δημοτικής αρχής κατά το πρώτο χρόνο της τρέχουσας δημοτικής περιόδου και προσωπικώς του Δημάρχου, με την παράθεση φωτογραφικού υλικού από ομιλίες του στο πλαίσιο των πραγματοποιηθεισών εκδηλώσεων και από συναντήσεις του με σημαίνοντα πρόσωπα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. Άλλωστε, από τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων προβλέπεται συγκεκριμένος και πρόσφορος τρόπος ενημέρωσης των δημοτών για τις δραστηριότητες της δημοτικής τους αρχής, καθώς οι δημότες μπορούν να πληροφορηθούν τα πεπραγμένα της μέσα από την ειδική και αδάπανη διαδικασία της ετήσιας λογοδοσίας του Δημάρχου, που καθιερώνει το άρθρο 217 του ν.3463/2006, το οποίο, μάλιστα, προβλέπει τη συμμετοχή σε αυτήν και των συλλογικών φορέων της τοπικής κοινωνίας, εξασφαλίζοντας έτσι την ευρύτερη δυνατή εκπροσώπηση των κατοίκων και, κατ’ επέκταση, την επαρκέστερη ενημέρωσή τους. Ως εκ τούτου, πρέπει να απορριφθούν οι περί του αντιθέτου ισχυρισμοί του Δήμου ..., ότι, δηλαδή, μέσω κυρίως αυτού του έντυπου υλικού μπορούσαν να ενημερωθούν πληρέστερα οι δημότες για τις δραστηριότητες και τα προγράμματα που υλοποιούντο σε τοπικό επίπεδο. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.7/172/2013
Διοργάνωση Χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης Δήμου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η διοργάνωση χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των λεσχών φιλίας του Δήμου .. συντελεί στην εκπλήρωση των σκοπών της Διεύθυνσης Κοινωνικής Μέριμνας του Δήμου και ως εκ τούτου η σχετική δαπάνη είναι λειτουργική. Εξάλλου, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας περί υπέρβασης του προσήκοντος μέτρου είναι απορριπτέος ως αόριστος, καθόσον δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια οριοθέτησης του προσήκοντος μέτρου και ειδικότερα, ενόψει του ότι η δαπάνη που αφορούσε τη διοργάνωση της χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης για τα μέλη των Λεσχών Φιλίας κατά τα έτη 2007, 2008 και 2009..είχε εγκριθεί από την αρμόδια Επίτροπο, γεγονός που επισημαίνεται με το από 29.3.2013 έγγραφο του Διευθυντή Οικονομικών του Δήμου … και δεν αμφισβητείται από την αναπληρώτρια Επίτροπο, δεν παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία για άλλες συμβάσεις όμοιου ή συναφούς αντικειμένου με εκείνο της επίμαχης σύμβασης, ώστε να μπορεί να εξαχθεί ασφαλής κρίση σχετικά με το αν η εντελλόμενη δαπάνη υπερβαίνει το κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής και τις συναλλακτικές αντιλήψεις προσήκον μέτρο..Κατ’ ακολουθίαν, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και συνεπώς, το ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Τ7/129/2006
H χάραξη της τουριστικής πολιτικής, καθώς και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του προγράμματος τουριστικής προβολής της Χώρας στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, έχουν ανατεθεί στην Κεντρική Διοίκηση (Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης), επικουρικό όργανο της οποίας, για την πραγματοποίηση των εν λόγω αρμοδιοτήτων, είναι, μεταξύ άλλων, ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού
ΕΣ/ΤΜ.7/231/2008
Προμήθεια προσκλήσεων για εκδηλώσεις.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον οι εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν από το Δήμο με αφορμή την παρουσίαση βιβλίων έχουν μεν πολιτιστικό χαρακτήρα, πλην όμως, όπως συνάγεται ευχερώς από τους οικείους τίτλους, αυτά δεν αναφέρονται στην πολιτιστική ή ιστορική ιδιαιτερότητα του Δήμου ..., η δε πραγματοποίησή των εν λόγω εκδηλώσεων, η οποία αναμφισβήτητα παρουσιάζει γενικότερο ενδιαφέρον για το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, δεν αποδεικνύεται ότι αποσκοπεί προεχόντως στην προαγωγή των πνευματικών ενδιαφερόντων των δημοτών υπό την ανωτέρω εκτεθείσα έννοια της διασύνδεσης, δηλαδή, με την τοπική περιφέρεια του Δήμου. Ομοίως, όσον αφορά την εκδήλωση του Ευρωμερικανικού Συμβουλίου Γυναικών, το Τμήμα κρίνει ότι τόσο από τους ισχυρισμούς του Δήμου ... όσο και από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει το ακριβές αντικείμενο αυτής καθώς επίσης και το ιδιαίτερο στοιχείο τοπικού ενδιαφέροντος, στην προβολή του οποίου η εκδήλωση αυτή αποσκοπούσε, ούτε ο τρόπος κατά τον οποίο συνέβαλε στην πολιτιστική ανάπτυξη του Δήμου και συνεπώς, στην ανάπτυξη και βελτίωση της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και επομένως το ένταλμα αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν/Τμ.7/63/2006
ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΒΙΒΛΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, διότι το ποδόσφαιρο, όπως και ο αθλητισμός γενικότερα, συνιστά πολιτιστικό αγαθό, συνεπώς δαπάνη με σκοπό την προμήθεια και περαιτέρω διάθεση στους φορείς εκπαίδευσης και τους αθλητικούς συλλόγους του Δήμου ενός βιβλίου με θέμα το ποδόσφαιρο, βρίσκει έρεισμα στο άρ. 24 παρ. 1 εδ. α΄ του π.δ. 410/95. Περαιτέρω, ένα βιβλίο με θέμα την αυτοβιογραφία ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποδοσφαιριστές δε μπορεί παρά να έχει ως θέμα (και) το ποδόσφαιρο, έστω και αν καταπιάνεται με αυτό έμμεσα, στα πλαίσια δηλαδή της εξιστόρησης του γενικότερου βίου του κεντρικού ήρωά του. Τέλος, η επίμαχη δαπάνη δεν υπερβαίνει το προσήκον μέτρο ενόψει του μεγέθους και του πληθυσμού του Δήμου. Κατ΄ ακολουθίαν των ανωτέρω, το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα θα έπρεπε να θεωρηθεί, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος εντός του οποίου αυτό είχε εκδοθεί.