Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.1/26/2017

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4336/2015/Δ9

Καταβολή ποσού 266,00 ευρώ, στον Αναπληρωτή Διοικητή και Διευθυντή της Ιατρικής Υπηρεσίας της Οργανικής αυτής Μονάδας, ......., ως έξοδα αυθημερόν εκτός έδρας μετακίνησής του, στις 12.1.2016.(...)Με δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο λόγος διαφωνίας είναι βάσιμος, σύμφωνα με όσα έγιναν, κατά πλειοψηφία, δεκτά στη σκέψη ΙΙ, καθώς η έκδοση της ανωτέρω απόφασης ανάληψης της σχετικής δημοσιονομικής υποχρέωσης, που συντελέστηκε με την από 25.1.2016 ανάρτηση της απόφασης αυτής στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», δεν προηγήθηκε της από 12.1.2016 πραγματοποίησης της εντελλόμενης δαπάνης (της επίμαχης μετακίνησης), κι επομένως η δαπάνη είναι μη κανονική. Ο δε ισχυρισμός του ανωτέρω Νοσοκομείου ότι η ανάρτηση της οικείας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης έγινε με καθυστέρηση α)  λόγω αυξημένου φόρτου εργασίας της αρμόδιας για την τήρηση του μητρώου δεσμεύσεων της ανωτέρω Οργανικής Μονάδας του Προϊσταμένης των Οικονομικών Υπηρεσιών της και μοναδικής υπαλλήλου του Γραφείου Κίνησης αυτής, η οποία κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα έπρεπε ταυτοχρόνως να προβεί στο «κλείσιμο» του οικονομικού έτους 2015 αλλά και να καταρτίσει τον προϋπολογισμό  της Μονάδας οικονομικού έτους 2016, και β) εκ παραδρομής, δεδομένου ότι ο οικείος προϋπολογισμός της Μονάδας δεν είχε ακόμα εγκριθεί, με συνέπεια τα αρμόδια όργανα της Μονάδας να μην γνωρίζουν ότι μπορούσαν να δεσμεύσουν μέχρι και το 40% των αντίστοιχων πιστώσεων του αμέσως προηγούμενου προϋπολογισμού (έτους 2015), ο οποίος εκτιμάται ως περί σχετικής συγγνωστής πλάνης των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου ισχυρισμός, απορρίπτεται το μεν κατά το πρώτο μέρος του ως αναπόδεικτος το δε στο σύνολό του ως αβάσιμος. Και τούτο, διότι τόσο ο επικαλούμενος αναπόδεικτος υπερβολικός φόρτος εργασίας της αρμόδιας υπαλλήλου όσο και η επικαλούμενη άγνοια της νομικής δυνατότητας ανάληψης (δέσμευσης) των αντίστοιχων πιστώσεων του οικείου αμέσως προηγούμενου προϋπολογισμού, αν είχαν πράγματι συντρέξει θα είχαν ως συνέπεια όχι μόνο την καθυστερημένη ανάρτηση της επίμαχης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», αλλά πρωτίστως την εξαρχής μη έκδοση ή έστω την καθυστερημένη εξαρχής έκδοση της επίμαχης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης. Ουδεμία, όμως, εξ αυτών των περιστάσεων συνέβη, καθώς η εξαρχής έκδοση της επίμαχης απόφασης ανάληψης υποχρέωσης έλαβε χώρα στις 4.1.2016, ήτοι οκτώ (8) ημέρες πριν από την από 12.1.2016 πραγματοποίηση της εντελλόμενης δαπάνης. 

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

270/2011

Θέμα : «Ανάρτηση στο διαδίκτυο των Αποφάσεων Ανάληψης Υποχρέωσης και των Χρηματικών Ενταλμάτων»

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/217/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΩΝ ΕΞΟΔΩΝ ΚΑΙ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ:..Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον, όπως βασίμως προβάλλει ο Αναπληρωτής Επίτροπος, η 490/29.1.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» μετά από την πραγματοποίηση της μετακίνησης του φερόμενου ως δικαιούχου δημοτικού συμβούλου. Ωστόσο, δοθέντος ότι η οικεία δαπάνη αναλήφθηκε, αρχικά, εγκαίρως εντός του οικονομικού έτους 2017 με την 985/22.11.2017 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, η οποία εκδόθηκε ταυτόχρονα με την εγκριτική της μετακίνησης 463/22.11.2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, σύμφωνα με τα ειδικώς προβλεπόμενα στο άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 4334/2015 και στις προπαρατεθείσες στη νομική σκέψη που προηγήθηκε γενικές διατάξεις του ν. 4270/2014 και του κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθέντος π.δ/τος 80/2016, περί νόμιμης ανάληψης υποχρεώσεων σε βάρος του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, νομίμως δε ανετράπη, στη συνέχεια, όλα δε τούτα σε συνδυασμό με την ολιγοήμερη καθυστέρηση στην έκδοση της νέας 490/29.1.2018 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η πλημμέλεια της ελεγχόμενης δαπάνης δεν οφείλεται, στη συγκεκριμένη περίπτωση, σε πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του Δήμου και, επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής πρέπει να θεωρηθεί.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, πρέπει δε αυτό να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/215/2018

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΕΞΟΔΑ:..Με δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον, όπως βασίμως προβάλλει ο Αναπληρωτής Επίτροπος, η αρχική 1.877/13.12.2017 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 13.12.2017, δηλαδή μετά από την πραγματοποίηση της μετακίνησης της φερόμενης ως δικαιούχου Αντιδημάρχου και όχι πριν από την έκδοση της 1050/28.11.2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, περί έγκρισης της μετακίνησής της, όπως τούτο ειδικώς προβλέπεται στο άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 4334/2015 και προκύπτει από το συνδυασμό των προπαρατεθεισών στη νομική σκέψη που προηγήθηκε γενικών διατάξεων του ν. 4270/2014 και του κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθέντος π.δ/τος 80/2016, περί νόμιμης ανάληψης υποχρεώσεων σε βάρος του προϋπολογισμού των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού. Εξάλλου, η τήρηση της διαδικασίας ανατροπής της 1.877/13.12.2017 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης και η νέα ανάληψη της δαπάνης με την 159/3.1.2018 όμοια απόφαση σε βάρος του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2018 δεν δύναται να θεραπεύσει, εν προκειμένω, την τυπική πλημμέλεια της κανονικότητας, η οποία ανάγεται στην παραβίαση του κανόνα της ανάληψης της δημοσιονομικής δέσμευσης της δαπάνης πριν από οποιαδήποτε άλλη υλική ή νομική ενέργεια για την πραγματοποίησή της, ήτοι πριν από τη διοικητική δέσμευση αυτής.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΤΜ.1/7/2015

ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΑΠΑΝΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ-ΑΝΑΛΗΨΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ:ζητείται η ανάκληση της 214/2014 Πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών στο Τμήμα αυτό, με την οποία κρίθηκε ότι δεν πρέπει να θεωρηθούν τα  53, 55, 56, 57 και 60, οικονομικού έτους 2014, χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Ι.Κ.Α. Ε.Τ.Α.Μ. (Τοπικό Υποκατάστημα …), συνολικού ποσού 1.502,68 ευρώ, που αφορούν στην καταβολή εξόδων μετακίνησης (ημερήσιας αποζημίωσης και οδοιπορικών εξόδων) μηνός Μαΐου σε ιατρούς της Υγειονομικής Μονάδας του ανωτέρω υποκαταστήματος.(...)Περαιτέρω, ο προβαλλόμενος λόγος, σύμφωνα με τον οποίο η καθυστερημένη έκδοση και ανάρτηση στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» των οικείων αποφάσεων δημοσιονομικής δέσμευσης ήταν δικαιολογημένη, διότι οφειλόταν στον έλεγχο που ασκούσε προηγουμένως η αρμόδια υπηρεσία του υποκαταστήματος για την εξακρίβωση της συνδρομής των νομίμων προϋποθέσεων πληρωμής των συγκεκριμένων δαπανών μετακίνησης και τον προσδιορισμό του ακριβούς ύψους αυτών με σκοπό την αποφυγή δέσμευσης πιστώσεων στον προϋπολογισμό μεγαλύτερων από τα ποσά των δαπανών που έπρεπε να πληρωθούν, είναι επίσης απορριπτέος, καθόσον από τις προεκτεθείσες διατάξεις του ισχύοντος νόμου περί δημοσίου λογιστικού και του π.δ. 113/2010  η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης δεν εξαρτάται από τον προηγούμενο έλεγχο νομιμότητας της δαπάνης και επαλήθευσης του ύψους αυτής από τον οικείο διατάκτη. Απορρίπτει την αίτηση.


ΕΣ/ΚΛ.Τμ.1/75/2016

Καταβολή της δαπάνης μετακίνησης (αεροπορικά εισιτήρια μετάβασης και επιστροφής)  λόγω εκπαιδευτικής άδειας. (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναπτύχθηκαν στις προεκτεθείσες νομικές σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, καθόσον η οικεία απόφαση ανάληψης υποχρέωσης εκδόθηκε και αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» σε χρόνο (30.10.2015) κατά πολύ μεταγενέστερο της πραγματοποίησης της δαπάνης αυτής (7.2 και 11.5.2015), κατά παράβαση των οριζομένων στο άρθρο 66 παρ. 1 του ν. 4270/2014. Εξ άλλου, ο ισχυρισμός του Νοσοκομείου στο έγγραφο επανυποβολής του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής, ότι η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης κατέστη εφικτή μετά και την τρίτη τροποποίηση του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου, που εγκρίθηκε από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στις 15.10.2015, είναι απορριπτέος, διότι προβάλλεται αναποδείκτως, καθόσον ουδέν προσκομίσθηκε περί τούτου, ενώ δεν μπορεί να οδηγήσει σε παραδοχή της κανονικότητας της επίμαχης δαπάνης, δεδομένου ότι σε κάθε περίπτωση, τόσο η έκδοση όσο και η ανάρτηση της οικείας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης έπρεπε να προηγείται χρονικά οποιασδήποτε διοικητικής πράξης ή υλικής ενέργειας που αφορά την πραγματοποίηση της δαπάνης για τις εν λόγω μετακινήσεις, τα δε έννομα αποτελέσματα της απόφασης αυτής επέρχονται μόνο μετά την ανάρτησή της στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 4 του ν. 3861/2010.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/141/2017

Υπηρεσίες μεταφοράς νοσοκομειακών αποβλήτων.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλει η διαφωνούσα Επίτροπος, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική, δοθέντος ότι, ούτε κατά την εκκίνηση της διαδικασίας του επίμαχου διαγωνισμού, στις 26.5.2016, ούτε μέχρι και τη σύναψη της επίμαχης σύμβασης, στις 13.6.2016, δεν είχε εκδοθεί απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, με την οποία να δεσμεύεται το συνολικό ποσό επιβάρυνσης του οικείου Κ.Α.Ε. του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου..(..)Εξάλλου, ο προβαλλόμενος, με το 8596/27.7.2017 έγγραφο επανυποβολής, ισχυρισμός του Νοσοκομείου, ότι έως την ολοκλήρωση του αντικειμένου της σύμβασης είχε δεσμευθεί πίστωση ισόποση με τη συμβατική δαπάνη, με την έκδοση, τμηματικά, των αναφερόμενων στο ως άνω έγγραφο αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης, είναι απορριπτέος, προεχόντως, διότι, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν, η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης πρέπει να εκδίδεται πριν την έναρξη της οικείας διαγωνιστικής διαδικασίας και πριν την υπογραφή της σχετικής σύμβασης για το συνολικό ποσό, με το οποίο επιβαρύνεται ο οικείος προϋπολογισμός, οι δε μεταγενεστέρως τυχόν εκδιδόμενες αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης δεν δύνανται να έχουν αναδρομική ισχύ..Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι κανονική και, επομένως, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.


2/57618/0026/2011

Αρμόδιο όργανο για την έκδοση απόφασης ανάληψης υποχρέωσης(π.δ.113/2010)


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/73/2019

Αποζημίωση πρόσθετων εφημεριών...Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν (υπό στοιχ. ΙΙ), το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η εντελλόμενη δαπάνη παρίσταται μη κανονική, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την έκθεση διαφωνίας, καθόσον η ανάληψη υποχρέωσης συντελέστηκε στις 23.02.2018, με την ανάρτηση της 233/22.02.2018 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», δηλαδή μετά την πραγματοποίηση των πρόσθετων υπερωριών μηνός Ιανουαρίου 2018. Την εν λόγω κρίση δεν δύναται να διαφοροποιήσει ο προβαλλόμενος, κατ’ εκτίμηση του εγγράφου επανυποβολής, λόγος περί συγγνωστής πλάνης, πρωτίστως διότι η επικαλούμενη με αυτό Β2.α/Γ.Π.9288/22.02.2018 εγκριτική του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου, οικονομικού έτους 2018, απόφαση του Υπουργού Υγείας, δεν μπορεί να εκληφθεί ότι προκάλεσε την καθυστέρηση έκδοσης της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης, αφού από το προοίμιό της προκύπτει ότι αυτή εκδόθηκε κατόπιν της 77/4/29.01.2018, επίσης εγκριτικής του εν λόγω προϋπολογισμού, απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, και, συνεπώς, ακολούθησε την καθυστερημένη, μετά την εκτέλεση των προσθέτων εφημεριών, έγκριση του προϋπολογισμού από το Διοικητικό Συμβούλιο του ιδίου του Νοσοκομείου, χωρίς να προβάλλονται αιτιάσεις σχετικά με τους λόγους της καθυστέρησης αυτής.Κατ’ ακολουθία αυτών, οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες δεν είναι κανονικές και, ως εκ τούτου, οι οικείοι τίτλοι πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν.


2/68596/0026/2017

«Οδηγίες σχετικά με τη διαδικασία διαφωνίας κατά την έκδοση αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης».(ΑΔΑ:ΩΙΤ4Η-301)


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/172/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ για συμμετοχή σε συνεδριάσεις Διοικητικού Συμβουλίου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά το μέρος που υπερβαίνει το ποσό των 25,00 ευρώ (εκ των 525,00 ευρώ της διαθέσιμης πίστωσης καταβλήθηκαν ήδη με το 19Α χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνες αποζημίωσης για τη συμμετοχή των αντιπροέδρων στις συνεδριάσεις  του Δ.Σ. 42η/6.12.2017 και 43η/8.12.2017 και των μελών στη συνεδρίαση του Δ.Σ. 42η/6.12.2017, συνολικού ποσού 500,00 ευρώ), καθόσον κατά το χρόνο πραγματοποίησης των οικείων συνεδριάσεων δεν υπήρχε, πέραν του ως άνω ποσού (των 25,00 ευρώ), επαρκής διαθέσιμη πίστωση στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2017 του εν λόγω φορέα για την κάλυψη της αντίστοιχης δαπάνης, δεδομένου ότι η αρχική δέσμευση πίστωσης υπολειπόταν κατά 875,00 ευρώ του ποσού της αποζημίωσης που τελικά εκκαθαρίστηκε με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα, ενώ η επάρκεια αυτής εξασφαλίστηκε σε βάρος των διαθέσιμων πιστώσεων του ιδίου Κ.Α.Ε. στο επόμενο οικονομικό έτος 2018, σε χρόνο μεταγενέστερο (29.1.2018) της πραγματοποίησης των συνεδριάσεων. Περαιτέρω, λαμβάνοντας υπόψη ότι η 24/2.1.2018  απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, που αφορά στην ελεγχόμενη δαπάνη, εκδόθηκε και αναρτήθηκε στη Διαύγεια στις 29.1.2018, ήτοι μετά τη διενέργεια των σχετικών δαπανών, η καταβαλλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται, επιπλέον, ως προς το υπερβάλλον ποσό των 875,00 ευρώ μη κανονική. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη το γεγονός ότι η αντικατάσταση των μελών του Δ.Σ. με την Δ9/44417/11623/17.10.2016 απόφαση του Υπουργού Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ ΥΟΔΔ 571) είχε ως συνέπεια την καθυστέρηση καταβολής της αποζημίωσης συμμετοχής των μελών του Δ.Σ. για τις συνεδριάσεις του τέλους του έτους 2016, η οποία τελικά πραγματοποιήθηκε σε βάρος των πιστώσεων του έτους 2017, οδηγώντας σε ανατροπή του προγραμματισμού και σε ανεπάρκεια των πιστώσεων για τις κρίσιμες συνεδριάσεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του ελεγχόμενου φορέα χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των ανωτέρω σχετικών διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν, λόγω αδυναμίας ενίσχυσης του σχετικού Κ.Α.Ε. με άλλους τρόπους, να προχωρήσουν, έστω και μετά την πραγματοποίηση της επίμαχης δαπάνης, ήτοι την πραγματοποίηση των κρίσιμων συνεδριάσεων, στην έκδοση της επίμαχης απόφασης ανάληψης της σχετικής δημοσιονομικής υποχρέωσης σε βάρος των διαθέσιμων πιστώσεων του επόμενου οικονομικού έτους 2018.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη είναι εν μέρει μη νόμιμη και μη κανονική, θα μπορούσε, δε, να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.