Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/71/2019

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 4498/2017, 3754/2009, 3941/1959

Καταβολή αποζημίωσης εφημεριών:..Στην υπό κρίση υπόθεση, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα προκύπτουν τα εξής: Με την Δ....2018 απόφαση του Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου ... εγκρίθηκε ο προγραμματισμός εφημεριών Αυγούστου έτους 2018, κατόπιν της .....2018 γνωμοδότησης του Επιστημονικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου. Μετά την πραγματοποίηση των εφημεριών αυτών από το ιατρικό και λοιπό προσωπικό του Νοσοκομείου και για την καταβολή της σχετικής αποζημίωσης εκδόθηκαν τα κρίσιμα χρηματικά εντάλματα πληρωμής, στα δικαιολογητικά των οποίων περιλαμβάνονται μόνο οι σχετικές μισθοδοτικές καταστάσεις και οι πίνακες, στους οποίους αναγράφονται, ανά δικαιούχο, οι μηνιαίες εφημερίες του και το αναλογούν σε αυτές συνολικό ποσό αποζημίωσης. Πλην όμως, τα παραπάνω δεν επαρκούν για την εξόφληση των ως άνω ενταλμάτων πληρωμής, εφόσον δεν προσκομίζονται από το Νοσοκομείο στοιχεία από τα οποία να προκύπτει η εβδομαδιαία, συνολική (τακτική και εφημεριακή) διάρκεια εργασίας του ιατρικού και λοιπού προσωπικού που συμμετείχε στις εφημερίες, καθώς και ότι η διάρκεια της εργασίας αυτής είτε δεν υπερβαίνει τα ανώτατα όρια ανά εβδομάδα (48ωρο), που προβλέπονται από την οδηγία 2003/88/ΕΚ και, όσον αφορά το ιατρικό προσωπικό, τον ν. 4498/2017, είτε, ότι σε περίπτωση υπέρβασης της 48ωρης εβδομαδιαίας εργασίας και, ειδικώς για το ιατρικό προσωπικό, μέχρι του ανώτατου ορίου των 60 ωρών εβδομαδιαίως, υφίσταται η ειδική προς τούτο έγγραφη συναίνεση του προσωπικού που συμμετείχε στις εφημερίες. Αβασίμως δε το Νοσοκομείο επικαλείται το οικ. ....2017 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με το οποίο εφαρμόζεται το προηγούμενο σύστημα εφημεριών μέχρι την έκδοση των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων, διότι τέτοια δυνατότητα εφαρμογής του προϊσχύοντος και κατηργημένου με τις διατάξεις του ν. 4498/2017 συστήματος εφημεριών δεν ευρίσκει νόμιμο έρεισμα στις αμέσως και ανεπιφυλάκτως εφαρμοστέες διατάξεις της οδηγίας 2003/88/ΕΚ και του ν. 4498/2017. Εξάλλου, η υποχρέωση προσκόμισης των ανωτέρω στοιχείων για την θεώρηση των ενταλμάτων που αφορούν υπερωριακή απασχόληση του προσωπικού του Γενικού Νοσοκομείου ... είχε επισημανθεί στη διοίκηση του Νοσοκομείου αυτού ήδη πριν από την έγερση της υπό κρίση διαφωνίας, με το .....2018 έγγραφο της Επιτρόπου στο Νομό ..., εξ αφορμής ελέγχου χρηματικών ενταλμάτων του Νοσοκομείου που αφορούσαν την πληρωμή εφημεριών μηνός Ιουλίου 2018 (βλ και το .....2018 φύλλο ελέγχου της Επιτρόπου). Τέλος, αβασίμως το Νοσοκομείο επικαλείται το από 19.10.2018 δελτίο τύπου του Υπουργείου Υγείας, στο οποίο αναφέρεται ότι η ..../2018 πράξη του παρόντος Κλιμακίου, που αφορούσε το ίδιο νομικό ζήτημα για άλλο όμως, Νοσοκομείο, ανακλήθηκε με την 40/2018 πράξη του Ι Τμήματος, καθόσον η ανάκληση αφορούσε σε λόγους συγγνωστής πλάνης, οι οποίοι, ενόψει του προηγηθέντος 22/5.10.2018 φύλλου ελέγχου, δεν μπορούν να δικαιολογηθούν στα πλαίσια της παρούσας διαφωνίας.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη νόμιμες και για τον λόγο αυτό δεν πρέπει να θεωρηθούν.

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/137/2019

Καταβολή εφημεριών σε ιατρικό προσωπικό..Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την αδήριτη ανάγκη αδιάλειπτης παροχής ιατρικών υπηρεσιών και συνεχούς ιατρικής φροντίδας στον ευαίσθητο τομέα της δημόσιας υγείας, τις σοβαρές ελλείψεις του Νοσοκομείου σε ιατρικό προσωπικό και τη συνακόλουθη αδυναμία του τελευταίου να εκτελέσει το νέο σύστημα εφημεριών με το υπάρχον προσωπικό (μετακινήσεις ιατρών και αγροτικών ιατρών από Κέντρα Υγείας και Περιφερειακά Ιατρεία της περιοχής προς το νοσοκομείο για την πραγματοποίηση των επίμαχων εφημεριών), καθώς και το γεγονός ότι εν προκειμένω ελλείπει οποιαδήποτε ρητή άρνηση παροχής επιπλέον εργασίας από μέρους του εφημερεύοντος ιατρικού προσωπικού, η συναίνεση του οποίου σαφώς συνάγεται από την αναγραφή των αντίστοιχων ονομάτων στις σχετικές καταστάσεις, ενώ εκδηλώθηκε ρητά και δια της συμμετοχής του στις επίμαχες εφημερίες, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των ως άνω διατάξεων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, όμως τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, εάν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/228/2018

ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΦΗΜΕΡΙΩΝ:..Με βάση τα δεδομένα αυτά το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι το Νοσοκομείο, ακόμη και μετά την έκδοση των αναβλητικών Πρακτικών του της 18ης Συνεδρίασης/10.7.018, δεν προσκόμισε αναλυτικές βεβαιώσεις από τις οποίες να προκύπτουν για τους εφημεριακά απασχοληθέντες ιατρούς το σύνολο των ωρών της εβδομαδιαίας απασχόλησής τους, καθώς και ότι αυτή δεν υπερβαίνει τις 48 ώρες ανά εβδομάδα ή σε περίπτωση εφαρμογής του μεταβατικού καθεστώτος της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4498/2017, δεν υπερβαίνει το ανώτατο όριο των 60 ωρών ανά εβδομάδα, στην τελευταία δε περίπτωση δεν προσκόμισε τις έγγραφες και ρητές δηλώσεις των ιατρών για την παροχή της συναίνεσής τους ως προς την απασχόλησή τους πέραν του ορίου των 48 ωρών εβδομαδιαίως, δηλώσεις οι οποίες, σύμφωνα με τις προεκτεθείσες διατάξεις, θα πρέπει να τηρούνται για το σύνολο των ειδικευμένων και ειδικευόμενων ιατρών σε ειδικό αρχείο. Συνεπεία δε των ελλείψεων αυτών και σε συνδυασμό με τις 10258/21.6.2018 και τις από 24.7.2018 βεβαιώσεις του Κοινού Διοικητή των διασυνδεόμενων Γ.Ν. … «…» και «..», με τις οποίες συνομολογείται ότι αφενός υπάρχει υπέρβαση του 48ώρου για το σύνολο του ιατρικού προσωπικού, αφετέρου ότι ως προς τις υπερωρίες εφαρμόζεται το ήδη καταργηθέν με τις νέες διατάξεις παλαιότερο σύστημα εφημεριών, το Κλιμάκιο κρίνει ότι οι κρίσιμες εφημερίες πραγματοποιήθηκαν κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 4498/2017. Η επίκληση εκ μέρους του Νοσοκομείου του οικ.92438/12.12.2017 εγγράφου του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας δεν δύναται να επηρεάσει τη νομιμότητα της συγκεκριμένης δαπάνης, καθώς η αναφορά σε αυτό στη σταδιακή εφαρμογή του νόμου δεν συμφωνεί ούτε με το γράμμα αυτού, ο οποίος έχει άμεση εφαρμογή, ούτε και με την υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας να συμμορφωθεί προς το δεδικασμένο της απόφασης της 23ης Δεκεμβρίου 2015 (υπόθεση C-180/14) του Δ.Ε.Ε., αλλά και προς τις υποχρεώσεις που υπέχει από τα άρθρα 3 και 6 της οδηγίας 2003/88/ΕΚ. Επιπλέον, η δυνατότητα εφαρμογής, σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, του παλαιότερου συστήματος εφημεριών μέχρι την έκδοση των απαραίτητων υπουργικών αποφάσεων και εγκυκλίων, δεν προβλέπεται από τις ρυθμίσεις του ν. 4498/2017, διότι, πέραν της δυνατότητας υπέρβασης του 48ωρου για μια τριετία από την έναρξη ισχύος του νόμου και μέχρι την ολοκλήρωση των απαιτούμενων προσλήψεων ειδικευμένων ιατρών, δεν προβλέπεται αντίστοιχη μεταβατική διάταξη για το νέο σύστημα εφημεριών και οργάνωσης του χρόνου εργασίας των ιατρών, αλλά αντίθετα καταργείται από την ισχύ του κάθε αντίθετη διάταξη νόμου. Αντίστοιχα, η δήλωση του Κοινού Διοικητή των διασυνδεόμενων Γ.Ν. … «...» και «…» ότι οι συγκεκριμένες υπερωρίες πραγματοποιήθηκαν με τη συναίνεση των ιατρών δεν δύναται να καλύψει την παράλειψη της υποβολής εκ μέρους τους εγγράφων δηλώσεων συναίνεσης και της τήρησης από το Διευθυντή του Νοσοκομείου ειδικού προς τούτο αρχείου. Τέλος, η αόριστη επίκληση της αδυναμίας του Νοσοκομείου να εκτελέσει με το υπάρχον προσωπικό το νέο σύστημα εφημεριών, χωρίς να παρέχονται στοιχεία για τον ακριβή αριθμό τακτικών ιατρών και επικουρικού προσωπικού που διαθέτει και το επιπλέον προσωπικό που απαιτείται για την εύρυθμη λειτουργία του και την κάλυψη του συνόλου των αναγκών του, δεν δύνανται να στοιχειοθετήσουν για το συγκεκριμένο φορέα υγείας την αδυναμία εφαρμογής των νέων ρυθμίσεων. Κατά τη γνώμη όμως της Προεδρεύουσας Συμβούλου, η επικαλούμενη έλλειψη προσωπικού στο Νοσοκομείο και η μη δυνατότητα πρόσληψης νέου προσωπικού είναι ανάγκες ικανές να στοιχειοθετήσουν την αδυναμία του Νοσοκομείου να εκτελέσει το νέο σύστημα εφημεριών με το υπάρχον προσωπικό και ως εκ τούτου οι εντελλόμενες με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνες είναι νόμιμες και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής πρέπει να θεωρηθούν. Η γνώμη αυτή δεν κράτησε...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω το Κλιμάκιο κρίνει κατά πλειοψηφία ότι οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες είναι μη νόμιμες και ότι αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/35/2019

Αποζημίωση για πρόσθετες εφημερίες ιατρών:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, όπως βασίμως προβάλλει η διαφωνούσα Αναπληρώτρια Επίτροπος. Και τούτο διότι, όπως προκύπτει ιδίως από την προσκομισθείσα καρτέλα του επίμαχου κωδικού εξόδων του Γενικού Νοσοκομείου ... για το διάστημα από 1.1.2018 έως 20.11.2018, το Νοσοκομείο, μέχρι την έκδοση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων, είχε πληρώσει δαπάνες, συνολικού ποσού 52.858,85 ευρώ, με συνέπεια το ποσό των 360,28 ευρώ που απέμεινε από την αναληφθείσα με την .....2018 απόφαση του Αναπληρωτή Διοικητή του Νοσοκομείου πίστωση, να μην επαρκεί για την πληρωμή της επίμαχης δαπάνης, συνολικού ποσού 39.003,50 ευρώ. Εξάλλου, η ....2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης, ποσού 101.141,15 ευρώ, που εκδόθηκε στη συνέχεια, δεν καθιστά την εντελλόμενη δαπάνη κανονική, δεδομένου ότι η εν λόγω απόφαση εκδόθηκε στις 9.11.2018, ήτοι σε χρόνο μεταγενέστερο της πραγματοποίησης των κρίσιμων πρόσθετων εφημεριών κατά τους μήνες Ιανουάριο, Μάρτιο, Απρίλιο και Αύγουστο του έτους 2018.Το Νοσοκομείο δε αλυσιτελώς επικαλείται, με το έγγραφο επανυποβολής, την διάταξη του άρθρου 64 του ν. 4486/2017, που αφορά στη δυνατότητα της αναδρομικής ισχύος των Υπουργικών Αποφάσεων που εκδίδονται για τις εφημερίες και τις υπερωρίες των Νοσοκομείων, καθόσον η εν λόγω δυνατότητα δεν ασκεί επιρροή στην κανονικότητα της επίμαχης δαπάνης. Ωστόσο το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι στον οικείο Κ.Α.Ε. (0269.01) του προϋπολογισμού του Νοσοκομείου, οικονομικού έτους 2018, υπήρχε διαθέσιμη πίστωση, καθώς σύμφωνα με την .....2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης το υπόλοιπο προς ανάληψη ανερχόταν σε 76.380,87 ευρώ, περαιτέρω δε ότι το Νοσοκομείο υποχρεούται σε καθημερινή εφημερία, καθώς και ότι σύμφωνα με τις βεβαιώσεις του Διοικητή του Νοσοκομείου οι φερόμενοι ως δικαιούχοι ιατροί πραγματοποίησαν τις επίμαχες πρόσθετες εφημερίες, κρίνει ότι η παράλειψη έγκαιρης δέσμευσης της σχετικής πίστωσης δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων εκ μέρους των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου, αλλά σε συγγνωστή πλάνη αυτών.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/202/2019

Αποζημίωση πρόσθετων εφημεριών σε ιατρικό προσωπικό...Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν δεκτά στην υπό ΙΙ.Β σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως πραγματοποιήθηκαν οι επίμαχες πρόσθετες εφημερίες, κατά τον μήνα Ιανουάριο του έτους 2018, καθόσον πριν από την πραγματοποίησή τους δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες, κατά το άρθρο 45 παρ. 11 περιπτ. Γ΄ και Δ΄ του ν. 3205/2003, όπως ισχύει, και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα κ.υ.α., εγκριτικές αποφάσεις του Διοικητή της οικείας Υ.ΠΕ., οι οποίες εκδόθηκαν τελικώς σε πολύ μεταγενέστερο χρονικό σημείο και αφορούσαν στην έγκριση των πρόσθετων εφημεριών όλων αδιακρίτως των φορέων υγείας της 3ης Υ.ΠΕ., χωρίς να διαλαμβάνουν την εκ του νόμου απαιτούμενη ειδική αιτιολογία ως προς την ανάγκη πραγματοποίησης των εφημεριών αυτών στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο. Κατά συνέπεια, η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, μη νόμιμη. Λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη ότι: α) στα πρακτικά του Επιστημονικού Συμβουλίου και στις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου γίνεται μνεία της ανάγκης 24ωρης λειτουργίας του, της συμμετοχής του στο σύστημα εναλλασσόμενων εφημεριών των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης και της διεξαγωγής από αυτό αθροιστικώς κατά μέσο όρο 14 εφημεριών μηνιαίως, καθώς επίσης και του ειδικότερου, ανά κλινική και τμήμα του Νοσοκομείου, αριθμού των αναγκαιουσών πρόσθετων υπερωριών και β) τα προαναφερόμενα πρακτικά και αποφάσεις εκδόθηκαν εγκαίρως, πριν από την πραγματοποίηση των κατά τον μήνα Ιανουάριο πρόσθετων εφημεριών, ανεξαρτήτως της εκ των υστέρων έγκρισής τους με τις αντίστοιχες αποφάσεις του Διοικητή της 3ης Υ.ΠΕ. {μεταξύ των οποίων και η 1272/29.12.2017 (ΑΔΑ: ΨΒΟΣΟΡΕΠ-ΓΤ4/21.11.2018) φερόμενη ως ορθή επανάληψη}, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με σκοπό την καταστρατήγηση των κειμένων διατάξεων, αλλά συγγνωστώς υπέλαβαν ότι ενεργούσαν συννόμως και, για το λόγο αυτό, το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί. Η ανωτέρω εντοπισθείσα πλημμέλεια και η συγγνωστή πλάνη των οργάνων του Νοσοκομείου ως προς αυτή (μεταγενέστερη της πραγματοποίησης των πρόσθετων εφημεριών έκδοση των εγκριτικών αποφάσεων του Διοικητή της οικείας Υ.ΠΕ, οι οποίες δεν  διαλαμβάνουν την εκ του νόμου απαιτούμενη ειδική αιτιολογία για την ανάγκη πραγματοποίησης των εφημεριών αυτών στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο) κρίθηκαν άλλωστε και με την 304/11.12.2018 οριστική Πράξη του Κλιμακίου τούτου, που αφορά σε πανομοιότυπη διαδικασία που ακολουθήθηκε από το άνω Νοσοκομείο για πρόσθετες εφημερίες, κατά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο 2017 και που, ενόψει του χρόνου έκδοσης της άνω Πράξης, με την οποία υποδείχθηκε στο Νοσοκομείο το πρώτον ως κριθείσα από το Κλιμάκιο η εν λόγω πλημμέλεια, καταλαμβάνει το χρονικό διάστημα που αφορά και η ελεγχόμενη υπόθεση.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δικαιολογείται η κατ΄ εξαίρεση θεώρηση, λόγω συγγνωστής πλάνης, του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/52/2019

Καταβολή αποζημίωσης πρόσθετων εφημεριών:..Με τα δεδομένα αυτά και σε συνδυασμό με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη οι πρόσθετες εφημερίες που πραγματοποιήθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο ... «...», οργανική μονάδα «...» κατά το μήνα Δεκέμβριο 2017 δεν είναι νόμιμες. Και τούτο διότι πριν από την πραγματοποίησή τους δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη από το άρθρο 4 παρ. 1 Γ του ν. 3868/2010, όπως ισχύει, διαδικασία και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας ΚΥΑ, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο. Συγκεκριμένα, οι εγκριτικές των προσθέτων εφημεριών αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου και του Διοικητή της οικείας Υ.ΠΕ. εκδόθηκαν σε χρόνο μεταγενέστερο (21.2.2018) του διαστήματος πραγματοποιήσεως των εφημεριών αυτών (Δεκέμβριος 2017). Λόγω δε ακριβώς της αυστηρότητας του συστήματος, που αποσκοπεί στον έγκαιρο προγραμματισμό της διαχείρισης του προσωπικού και στον έλεγχο και περιορισμό της σχετικής δημοσιονομικής δαπάνης, οι μεταγενέστερες αποφάσεις του Διοικητή της 3ης ΥΠΕ (.....2018), με τις οποίες εγκρίθηκαν εκ των υστέρων οι πραγματοποιηθείσες εφημερίες, δεν αναπτύσσουν αναδρομική ισχύ και, συνεπώς, δεν νομιμοποιούν τη σχετική δαπάνη. Εξάλλου, τα πρακτικά της 22ης/28.11.2017 τακτικής συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, τα οποία επικαλείται το Νοσοκομείο στο έγγραφο επανυποβολής, χωρίς ωστόσο να προσκομίζονται, δεν θα μπορούσαν, σε κάθε περίπτωση, να καταστήσουν έγκυρη τη δαπάνη, εφόσον οι πρόσθετες εφημερίες εγκρίνονται, σύμφωνα με τις προεκτεθείσες διατάξεις, με απόφαση του Διοικητή της Υ.ΠΕ. Εξάλλου, και οι μεταγενέστερες εγκριτικές των πρόσθετων εφημεριών αποφάσεις του Διοικητή της Υ.ΠΕ. δεν θα μπορούσαν να προσδώσουν νόμιμο έρεισμα στην επίμαχη δαπάνη και για τον πρόσθετο λόγο ότι δεν έχουν την αναγκαία κατά νόμο ειδική αιτιολογία, αφού δεν προσδιορίζονται σε αυτές τα πραγματικά κενά του προγράμματος εφημεριών ανά ημέρες στις οποίες θα πραγματοποιηθούν, καθώς και ο αριθμός των ιατρών ανά ειδικότητα που θα τις πραγματοποιήσουν. Η έλλειψη αυτή δεν συμπληρώνεται από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, και, σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να καλυφθεί από τη γνώμη του Επιστημονικού Συμβουλίου (11η/2.11.2017), στην οποία γίνεται μεν μια γενική αναφορά στις ώρες που κάθε Τμήμα του Νοσοκομείου πρέπει να καλύψει σε εφημερίες, δεν υπάρχει όμως, κατά την έννοια της ανωτέρω κοινής υπουργικής απόφασης, ειδική αιτιολόγηση της επιτακτικής ανάγκης για την πραγματοποίηση των πρόσθετων εφημεριών ανά ημέρα εφημερίας, ειδικότητα και αριθμό ιατρών (βλ. Κλιμ.Προλ.Ελ.Δαπ. στο Ι Τμ. 71/2014, 219/2013 κ.α.). Κατ’ ακολουθία αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και, ως εκ τούτου, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/203/2019

Καταβολή αποζημίωσης πρόσθετων εφημεριών...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η σε «ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ» 1272/29.12.2017 απόφαση του Διοικητή της 3ης Υ.Πε., με την οποία εγκρίθηκε, για το μήνα Ιανουάριο του έτους 2018, μεταξύ άλλων, ο προγραμματισμός πραγματοποίησης πρόσθετων εφημεριών του ιατρικού προσωπικού του Γενικού Νοσοκομείου ... - αποκεντρωμένη οργανική μονάδα «...», διαλαμβάνει την εκ του νόμου απαιτούμενη ειδική αιτιολογία ως προς την ανάγκη πραγματοποίησης των εφημεριών αυτών στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο, απορριπτομένου ως αβασίμου του σχετικού λόγου διαφωνίας της Επιτρόπου. Και τούτο διότι έρεισμα της προαναφερθείσας απόφασης αποτέλεσαν τα πρακτικά του Επιστημονικού Συμβουλίου και η ληφθείσα, κατά την 24η/27.12.2017 τακτική συνεδρίαση (θέμα 33ο), απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου, όπου γίνεται μνεία της ανάγκης 24ωρης λειτουργίας του, της συμμετοχής του στο σύστημα εναλλασσόμενων εφημεριών των νοσοκομείων της ... και της διεξαγωγής από αυτό αθροιστικώς κατά μέσο όρο 14 εφημεριών μηνιαίως, της ανάγκης πραγματοποίησης πρόσθετων εφημεριών λόγω έλλειψης ιατρικού προσωπικού, καθώς και του ειδικότερου, ανά κλινική και τμήμα του Νοσοκομείου, αριθμού των αναγκαίων πρόσθετων υπερωριών. Περαιτέρω, όμως, το Κλιμάκιο κρίνει, κατά πλειοψηφία, ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον η ως άνω 1272/29.12.2017 απόφαση του Διοικητή της 3ης Υ.Πε. δεν έχει αποκτήσει νόμιμη υπόσταση, δεδομένου ότι δεν δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, καίτοι έχρηζε δημοσίευσης, ως κανονιστικού χαρακτήρα διοικητική πράξη, η οποία περιέχει γενική και αφηρημένη ρύθμιση. Και τούτο, ανεξαρτήτως του χρόνου ανάρτησης αυτής στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Επομένως, ορθώς, αν και με άλλη αιτιολογία, αρνήθηκε η Επίτροπος να θεωρήσει τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη ότι τα πρακτικά του Επιστημονικού Συμβουλίου και η αντίστοιχη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου εκδόθηκαν εγκαίρως, πριν από την πραγματοποίηση των επίμαχων πρόσθετων εφημεριών, καθώς και ότι οι εφημερίες αυτές εγκρίθηκαν εκ των υστέρων με την 276/17.4.2018 απόφαση του Διοικητή της 3ης Υ.Πε. και την Γ4α/Γ.Π. 30467/19.6.2018 απόφαση του Υπουργού Υγείας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κειμένων διατάξεων, αλλά συγγνωστώς υπέλαβαν ότι μπορούσαν να προβούν στην ενταλματοποίηση της ελεγχόμενης δαπάνης. Κατά τη γνώμη, όμως, της Εισηγήτριας Βασιλείας Χαραλάμπους, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, καθόσον η 1272/29.12.2017 απόφαση του Διοικητή της 3ης Υ.Πε., με την οποία εγκρίθηκε, για το μήνα Ιανουάριο του έτους 2018, το πρόγραμμα των πρόσθετων εφημεριών και κατανεμήθηκαν οι εφημερίες στο υπηρετούν στη συγκεκριμένη οργανική μονάδα του συγκεκριμένου Νοσοκομείου ιατρικό προσωπικό, ανά κλινική και τμήμα, είναι ατομική διοικητική πράξη, η οποία δεν είναι εκ του νόμου δημοσιευτέα ούτε περιλαμβάνεται στις μη δημοσιευτέες πράξεις του άρθρου 2 του ν. 3861/2010 που αναρτώνται υποχρεωτικά στο διαδίκτυο. Επομένως, η τελευταία άρχισε να ισχύει από την ημερομηνία έκδοσής της, στις 29.12.2017, ήτοι πριν από την πραγματοποίηση των επίμαχων πρόσθετων εφημεριών (πρβλ. Ε.Σ. Ι Τμ. απόφ. 101/2001, Κλιμ. Προλ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμ. 158/2016). Η γνώμη, όμως, αυτή δεν εκράτησε. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη, πλην όμως, αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης.


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/201/2019

Αποζημίση πρόσθετων εφημεριών ιατρικού προσωπικού...Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει όσων έγιναν δεκτά στην υπό ΙΙ.Β σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως πραγματοποιήθηκαν οι επίμαχες πρόσθετες εφημερίες, κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο 2018, καθόσον πριν από την πραγματοποίησή τους δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες, κατά το άρθρο 45 παρ. 11 περιπτ. Γ΄ και Δ΄ του ν. 3205/2003, όπως ισχύει, και την κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσα κ.υ.α., εγκριτικές αποφάσεις του Διοικητή της οικείας Υ.ΠΕ., οι οποίες εκδόθηκαν τελικώς σε πολύ μεταγενέστερο χρονικό σημείο και αφορούσαν στην έγκριση των πρόσθετων εφημεριών όλων αδιακρίτως των φορέων υγείας της 3ης Υ.ΠΕ., χωρίς να διαλαμβάνουν την εκ του νόμου απαιτούμενη ειδική αιτιολογία ως προς την ανάγκη πραγματοποίησης των εφημεριών αυτών στο συγκεκριμένο Νοσοκομείο. Κατά συνέπεια, η εντελλόμενη με το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη παρίσταται, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τη διαφωνούσα Επίτροπο, μη νόμιμη. Λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη ότι: α) στα πρακτικά του Επιστημονικού Συμβουλίου και στις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου γίνεται μνεία της ανάγκης 24ωρης λειτουργίας του, της συμμετοχής του στο σύστημα εναλλασσόμενων εφημεριών των νοσοκομείων της ... και της διεξαγωγής από αυτό αθροιστικώς κατά μέσο όρο 14 εφημεριών μηνιαίως, καθώς επίσης και του ειδικότερου, ανά κλινική και τμήμα του Νοσοκομείου, αριθμού των αναγκαιουσών πρόσθετων υπερωριών και β) τα προαναφερόμενα πρακτικά και αποφάσεις εκδόθηκαν εγκαίρως, πριν από την πραγματοποίηση των αντίστοιχων κατά μήνα πρόσθετων εφημεριών, ανεξαρτήτως της εκ των υστέρων έγκρισής τους με τις αντίστοιχες αποφάσεις του Διοικητή της 3ης Υ.ΠΕ., το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με σκοπό την καταστρατήγηση των κειμένων διατάξεων, αλλά συγγνωστώς υπέλαβαν ότι ενεργούσαν συννόμως και, για το λόγο αυτό, το υπό έλεγχο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί. Η ανωτέρω εντοπισθείσα πλημμέλεια και η συγγνωστή πλάνη των οργάνων του Νοσοκομείου ως προς αυτή, κρίθηκαν άλλωστε και με την 304/11.12.2018 οριστική Πράξη του Κλιμακίου τούτου, που αφορά σε πανομοιότυπη διαδικασία που ακολουθήθηκε από το άνω Νοσοκομείο για πρόσθετες εφημερίες, κατά τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Ιούνιο 2017 και που, ενόψει του χρόνου έκδοσης της άνω Πράξης, με την οποία υποδείχθηκε στο Νοσοκομείο το πρώτον ως κριθείσα από το Κλιμάκιο η εν λόγω πλημμέλεια, καταλαμβάνει το χρονικό διάστημα που αφορά και η ελεγχόμενη υπόθεση.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, δικαιολογείται η κατ΄ εξαίρεση θεώρηση, λόγω συγγνωστής πλάνης, του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος πληρωμής.


Δ.ΑΣΦ/461/563021/2018

Ασφάλιση των απασχολούμενων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Ψυχαγωγίας και των ιδιοκτητών αυτών στον Ε.Φ.Κ.Α., μετά την εφαρμογή της διάταξης του αρ. 20 του ν.4498/2017.(ΑΔΑ:Ω73Ξ465ΧΠΙ-ΥΥΦ) ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 22/2018


ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)/36/2015

ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν ανωτέρω (σκέψη ΙΙ), εφόσον οι αμοιβές που αφορούν τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα έχουν ήδη καταβληθεί με άλλους τίτλους πληρωμής στους ως άνω ιατρούς του ... Νοσοκομείου, δεν δικαιολογείται η έκδοση των επίμαχων χρηματικών ενταλμάτων, δεδομένου ότι οι αξιώσεις των φερόμενων ως δικαιούχων έχουν αποσβεσθεί. Αβασίμως δε ισχυρίζεται το νοσοκομείο ότι η έκδοση των ελεγχόμενων χρηματικών ενταλμάτων εξυπηρετεί τη λογιστική τακτοποίηση των γενομένων πληρωμών, αφού τέτοια διαδικασία δεν προβλέπεται από το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο, ούτε ασκεί επιρροή το γεγονός ότι οι εντελλόμενες δαπάνες αφορούν σε δεδουλευμένες εφημερίες με κύριο και πρωταρχικό σκοπό την απρόσκοπτη λειτουργία του Νοσοκομείου. Κατόπιν τούτων, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθούν


ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/33/2019

Αποζημίωση πρόσθετων εφημεριών:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας είναι βάσιμος. Ειδικότερα, δεν αιτιολογείται λεπτομερώς η ανάγκη πραγματοποίησης των πρόσθετων εφημεριών με αναφορά στα πραγματικά κενά του προγράμματος τακτικών που καλύπτουν οι πρόσθετες εφημερίες ανά ημέρα εφημερίας, ούτε και οι ειδικότητες και ο αριθμός των εφημερευόντων ιατρών. Ακόμα, μη νομίμως η εγκριτική των πρόσθετων εφημεριών απόφαση Διοικητή της ... ΥΠΕ εκδόθηκε σε χρόνο κατά πολύ μεταγενέστερο της πραγματοποίησής τους. Επομένως, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη νόμιμες. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το χαρακτήρα του συγκεκριμένου Νοσοκομείου, το οποίο παρέχει και τριτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας σε ευρύτατο τμήμα του πληθυσμού της ... και, ως εκ τούτου, οι ανάγκες του αντιστοιχούν σε ιδιαίτερα απαιτητικό πρόγραμμα εφημεριών, το γεγονός ότι οι αποφάσεις από τα αρμόδια όργανα, Επιστημονικό και Διοικητικό Συμβούλιο, του Νοσοκομείου εκδόθηκαν εγκαίρως και σε αυτές τονιζόταν η ανάγκη εύρυθμης λειτουργίας του, λαμβανομένου υπόψη και του προγράμματος τακτικών εφημεριών, καθώς και τις αλλεπάλληλες τροποποιήσεις – αντικαταστάσεις του διέποντος τη διενέργεια και αποζημίωση των (τακτικών και πρόσθετων) εφημεριών νομοθετικού πλαισίου, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με σκοπό την καταστρατήγηση των κειμένων διατάξεων, αλλά συγνωστώς υπέλαβαν ότι ενεργούσαν συννόμως, και, συνεπώς, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα, θα μπορούσαν να θεωρηθούν, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018 τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα υπό έλεγχο χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου έχουν εκδοθεί.