ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/98/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Καταβολή επιχορήγησης...:Με τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, αλυσιτελώς επικαλείται ο διαφωνών Επίτροπος, αφενός, ότι το επιχορηγούμενο 300ο Σύστημα ... δεν έχει την έδρα του στο Δήμο ..., καθώς δεν αποτελεί αυτοτελές νομικό πρόσωπο, αλλά υπάγεται στο ..., που εδρεύει στην Αθήνα και, αφετέρου, ότι η δράση του δεν εξυπηρετεί τους αναφερόμενους στην περ. iii του άρθρου 202 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων σκοπούς. Και τούτο διότι, εν όψει της προαναφερόμενης οργανωτικής δομής του .... (βλ. σκέψη ΙΙ.Β.), το εν λόγω Σύστημα ... εμπίπτει στην έννοια του τοπικού παραρτήματος οργάνωσης πανελλήνιας δράσης της περ. ii του ιδίου ως άνω άρθρου, το οποίο, κατά τις προπαρατεθείσες διατάξεις, δεν απαιτείται να αποτελεί αυτοτελές νομικό πρόσωπο με έδρα εντός του παρέχοντος την επιχορήγηση Δήμου (πρβλ. Πράξη Κλιμ. VII Τμ. 371/2013), ούτε απαιτείται να εξυπηρετεί τους σκοπούς της περ. iii του άρθρου 202 του Κ.Δ.Κ (βλ. σκέψη ΙΙ.Α.).Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω και μη προβαλλομένου άλλου λόγου διαφωνίας από τον Επίτροπο, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη, αλλά το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν μπορεί να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους 2015, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνει.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ7/138/2006
Επιχορήγηση από Δήμο της Ιεράς Μητρόπολης αυτού για την πληρωμή εκτελεσθεισών εργασιών ανέγερσης του γηροκομείου αυτής. Νόμιμη, καθόσον α) η ως άνω Ιερά Μητρόπολη είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και έχει την έδρα της στο Δήμο και β) το γηροκομείο θα φιλοξενεί κατοίκους της περιοχής.
ΕλΣυνΤμ.6/849/2018
Νομιμότητα διαδικασίας παραχώρηση δικτύου τηλεθέρμανσης.:..ζητείται η ανάκληση της 95/2018 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά, το Τμήμα κρίνει ότι το ελεγχόμενο σχέδιο αποτελεί, όπως ορθά κρίθηκε με την προσβαλλόμενη, σύμβαση πώλησης (Α.Κ. 513) από τη …. προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. του δικτύου τηλεθέρμανσης ..., που έχει κατασκευάσει η ... στη Ζ.Ε.Π. .., έναντι τιμήματος, όπως αυτό αναλύθηκε ανωτέρω. Περαιτέρω, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη (υπό στοιχείο 2. Α.), το μεταβιβαζόμενο με την επίμαχη σύμβαση δίκτυο τηλεθέρμανσης (ήτοι κτιριακές εγκαταστάσεις, εξοπλισμός, αγωγοί, δίκτυα, αντλιοστάσια, όπως αναλυτικά περιγράφονται στο από 20.12.2013 πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής) συνιστά πράγμα που από τη φύση του εξυπηρετεί, αμέσως και ευθέως, δημόσιο σκοπό της παροχικής διοίκησης, ήτοι τη λειτουργία δημόσιας υπηρεσίας με τη συλλογή, παραγωγή και διανομή θερμικής ενέργειας για τη θέρμανση χώρων και την παρασκευή ζεστού νερού χρήσης για τους οικισμούς της Ζ.Ε.Π. .. Συνεπώς, το δίκτυο τηλεθέρμανσης, ως πράγμα και ειδικότερα ενιαίο λειτουργικό σύνολο κινητών και ακινήτων, προορισμένο να εξυπηρετεί ειδικό δημοσιολογικό σκοπό, αποτελεί πράγμα ειδικής χρήσης, παρακολούθημα της δημόσιας υπηρεσίας προς θεραπεία της οποίας προορίζεται και δεν είναι καταρχήν δεκτικό συναλλαγής (άρθρο 966 Α.Κ.), δύναται όμως να μεταβιβαστεί από ένα δημόσιο νομικό πρόσωπο σε άλλο δημόσιο νομικό πρόσωπο, εφόσον με τη μεταβίβαση αυτή δεν παραβλάπτεται ο υπηρετούμενος από αυτό δημόσιος σκοπός. Δεδομένου δε ότι η συμβαλλόμενη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. αφενός μεν έχει συσταθεί ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με κοινωφελή χαρακτήρα .., αφετέρου δε είναι αρμόδια, μεταξύ άλλων, για τη συντήρηση, εκμετάλλευση, διοίκηση και λειτουργία του δικτύου τηλεθέρμανσης της διοικητικής περιφέρειας του Δήμου .., σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1069/1980 και του άρθρου 57 παρ. 7 του ν. 2218/1994 .., με την επίμαχη μεταβίβαση σε αυτή (Δ.Ε.Υ.Α.Κ.) του δικτύου τηλεθέρμανσης δεν παραβλάπτεται ο δημόσιος σκοπός που αυτό εξυπηρετεί, κατά τα ανωτέρω.(..)Κατ΄ ακολουθίαν όσων διαλαμβάνονται στις σκέψεις που προηγήθηκαν, πρέπει η αίτηση ανάκλησης να απορριφθεί, να μην ανακληθεί η προσβαλλομένη 95/2018 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΜΕΙΖ-ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝΘ/1350/2018
ΕλΣυνΤμ.7/57/2009
Προμήθεια γουριών και ευχετηρίων καρτών:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, το Τμήμα κρίνει ότι οι επίμαχες δαπάνες προβολής στα τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης των ανωτέρω εκδηλώσεων είναι νόμιμες δεδομένου ότι βρίσκουν έρεισμα στη διάταξη του άρθρου 158 παρ. 3 περ. α΄ του Δ.Κ.Κ.. Εξάλλου με την 691/2007 απόφαση του Δημάρχου εγκρίθηκε η απευθείας ανάθεση της προμήθειας γουριών και ευχετηρίων καρτών για τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς και στις 11.12.2007 υπεγράφη η σχετική σύμβαση και το πρωτόκολλο παραλαβής. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, η κρινόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη αφού δεν βρίσκει έρεισμα στο νόμο ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι εξυπηρετεί τους σκοπούς ή ότι ανάγεται στη λειτουργική δραστηριότητά του. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, τα 326, 332, 333, 334, 1069, 1070 και 1071 χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος, ενώ το 329 δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/257/2019
Αμοιβή για τη συντήρηση αγιογράφησης τμημάτων της τοιχοποιίας του Ιερού Ναού..:Με τα δεδομένα αυτά, μη νομίμως προέβη η ....... Α.Ε. στην υπό κρίση δαπάνη, καθότι η συντήρηση ή αγιογράφηση του Ιερού Ναού Αγίου ….» δεν προβλέπεται στους σκοπούς της συστατικής πράξης της (άρθρο 3 της 13.208/28.12.2010 πράξης σύστασης), ούτε εξυπηρετεί την αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών της. Περαιτέρω ο ανωτέρω ναός αποτελεί ενοριακό ναό και επομένως διακριτό νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με ίδια διοίκηση. Το γεγονός ότι στον ιδιόκτητο χώρο του Ιερού Ναού, ο οποίος γειτνιάζει με το ακίνητο του Δήμου στο οποίο λαμβάνει χώρα η εμποροπανήγυρη, στεγάζονται περίπου 80 περίπτερα και χρησιμοποιείται ως πάρκινγκ αυτοκινήτων δεν άγει στη νομιμότητα της δαπάνης, δοθέντος ότι ο Ιερός Ναός δεν αποτελεί ακίνητη περιουσία του Δήμου ούτε άλλωστε στη λειτουργικότητά της, αφού εξυπηρετεί την βελτίωση αλλότριας περιουσίας. Παρά ταύτα όμως, ενόψει της σημαντικότητας της ετήσιας εμποροπανήγυρης για την περιοχή και την άμεση σύνδεσή της με τον Ιερό Ναό, τα αρμόδια όργανα της …..συγγνωστώς υπέλαβαν ότι οι εν λόγω υπηρεσίες συμβάλλουν στην ικανοποίηση των λειτουργικών της αναγκών και δη στη λειτουργία της εμποροπανήγυρης. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη, ωστόσο το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΝΣΚ/112/2018
Μετάταξη μονίμου υπαλλήλου σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.Κατ' εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 18 του ν. 4440/2016, δεν είναι επιτρεπτή η μετάταξη μονίμου υπαλλήλου σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, εφόσον αυτός δεν μπορεί να διατηρήσει τη δημοσιοϋπαλληλική του σχέση στο νέο φορέα (ομόφ.)
ΕΣ/Τ7/16/2006
Επιχορήγηση από Δήμο σε δημοτικό νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου.Μη νόμιμη, καθόσον δεν είναι νόμιμη η σύσταση του νομικού αυτού προσώπου, αφού δεν αιτιολογείται με την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ούτε η ανάγκη σύστασης αυτού ούτε και αυτή της παραχώρησης αρμοδιοτήτων από το Δήμο στο ως άνω νομικό πρόσωπο. Έννοια γενικών - κρατικών υποθέσεων και τοπικών υποθέσεων
ΕΣ/Τ1/27/2006
Έξοδα κίνησης και ημερήσιας αποζημίωσης δύο Αντιδημάρχων και ενός δημοτικού συμβούλου για την εκτός έδρας μετακίνησή τους για παρακολούθηση των εργασιών του Πανελληνίου Συνεδρίου Εκλεγμένων Γυναικών στους ΟΤΑ. Δαπάνη μη νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς του Δήμου, ούτε είναι λειτουργική.
ΝΣΚ/52/2001
Νομιμότητα σύμβασης για την παραχώρηση της χρήσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής (Μαρίνα).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι επιτρεπτή η παραχώρηση από την Δημοτική Επιχείρηση Τουριστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας της εκμετάλλευσης της Μαρίνας Καλαμάτας σε Ομιλο Επιχειρήσεων, εφόσον εξυπηρετεί το σκοπό της ΔΕΤΑΚ, η οποία είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, διεπόμενο κατά ρητή νομοθετική επιταγή από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/353/2003
Ίδρυση Ιδιωτικών Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (ΙΚΤΕΟ). Περιορισμοί.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Δεν είναι δυνατή η ίδρυση ΙΚΤΕΟ: α) από φυσικό πρόσωπο το οποίο ή σύζυγος ή συγγενής του πρώτου βαθμού εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συμμετέχει σε νομικό πρόσωπο που δραστηριοποιείται στην εμπορία αυτοκινήτων στη λήψη αποφάσεων του οποίου ασκεί ουσιώδη επιρροή το φυσικό πρόσωπο. Η απαγόρευση ισχύει και στην αντίστροφη περίπτωση, β) από νομικό πρόσωπο του οποίου θυγατρική εταιρεία δραστηριοποιείται στην εμπορία αυτοκινήτων. Β. Φυσικό πρόσωπο δεν μπορεί να συμμετέχει σε περισσότερα από επτά (7) νομικά πρόσωπα που ιδρύουν ΙΚΤΕΟ, εάν τούτο ασκεί ουσιώδη επιρροή στη λήψη αποφάσεων των νομικών προσώπων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/50/2014
Φορολογική μεταχείριση δαπανών αγοράς αγαθών που πραγματοποιούνται από εταιρείες με έδρα σε κράτη μη συνεργάσιμα ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, μέσω τριγωνικών συναλλαγών – Έννοια και έκταση εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 31 παρ.1 περ.γ’, 51Α και 51Β του ν. 2238/1994.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Κατά την έννοια του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 1, του άρθρου 31 του ν. 2238/1994, δεν εκπίπτονται από τα ακαθάριστα έσοδα ημεδαπής επιχείρησης οι δαπάνες, που καταβλήθηκαν ή οφείλοντο σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, των οποίων η δραστηριότητα εξαντλήθηκε στην τιμολόγηση της συναλλαγής και μόνον, ενώ η παράδοση των αγαθών ή η παροχή των υπηρεσιών διενεργήθηκε από τρίτο πρόσωπο, με έδρα σε κράτος μη συνεργάσιμο ή με προνομιακό φορολογικό καθεστώς (τριγωνικές συναλλαγές), χωρίς να ερευνάται αν οι δαπάνες αυτές είναι πραγματικές και παραγωγικές, αποκλειομένης της εφαρμογής του άρθρου 51Β του ν. 2238/1994. (ομοφ.)