ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/3384/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ (...) Η δημοσιονομική διόρθωση επιβλήθηκε λόγω μη τήρησης των δεσμεύσεων που ανέλαβε η αιτούσα με την ένταξη του επιχειρηματικού σχεδίου της στην Πράξη «Ενίσχυση Γυναικείας Επιχειρηματικότητας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης (2000 – 2006) (...)Σε κάθε περίπτωση όμως ο λόγος αυτός είναι και αβάσιμος ενόψει του ότι, κατά τη ρητή πρόβλεψη του άρθρου 13 του Κανονισμού Υλοποίησης του εν λόγω προγράμματος, τροποποίηση πράξης ένταξης είναι δυνατή μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα συντελεί στην επίτευξη ή βελτίωση των δεσμευτικών στόχων της και σε καμία περίπτωση στη ματαίωσή τους. Όμοια αβάσιμος είναι και ο λόγος περί εσφαλμένης εφαρμογής του νόμου κατά το μέρος που έγινε δεκτό ότι τα επικαλούμενα από την αναιρεσείουσα περιστατικά περί ιδιαίτερα δυσμενών επιχειρηματικών συνθηκών στον τουριστικό κλάδο και οικονομικής δυσπραγίας της επιχείρησής της δεν συνιστούν ανωτέρα βία, καθόσον τα περιστατικά αυτά δεν είναι εξαιρετικής φύσης ή απρόβλεπτα και εμπίπτουν στη σφαίρα του συνήθους επιχειρηματικού κινδύνου της αγοράς στην οποία αυτή δραστηριοποιείται.(...)Άλλωστε ανεξαρτήτως του ότι λόγοι αναγόμενοι στην προαίρεση του τελικού δικαιούχου κοινοτικής χρηματοδοτικής συνδρομής αλυσιτελώς προβάλλονται σε περίπτωση δημοσιονομικής διόρθωσης που ερείδεται σε αντικειμενικά μόνο δεδομένα, σε κάθε περίπτωση ο λήπτης τέτοιας συνδρομής δεν δύναται να επικαλεστεί την αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης όταν είναι υπαίτιος παραλείψεων και δεν έχει εκπληρώσει τους δεσμευτικούς όρους από τους οποίους εξαρτάται η χορήγησή της και οι οποίοι προϋπήρχαν της πράξης που προκάλεσε τη διαφορετική αντίληψη και την εμπιστοσύνη, όπως στην προκειμένη περίπτωση που η αιτούσα παρότι μέχρι την 22.7.2004, ημερομηνία τροποποίησης της πράξης ένταξης, είχε εισπράξει το 50% της επιχορήγησης και όφειλε να έχει εκπληρώσει το 50% του έργου δεν είχε προβεί σε καμία απολύτως πρόσληψη, αν και δεν είχε μέχρι το χρονικό αυτό σημείο κανενός είδους προσδοκία ότι θα απαλλαγεί της υποχρέωσης. Δια ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/247/2004
Κοινοτικό Δίκαιο - Καθεστώς πιστοποιητικών εισαγωγής-εξαγωγής για τα γεωργικά προϊόντα (Καν. 1291/2000) - Ανωτέρα βία - Προϊόν ακατάλληλο -Ύπαρξη αναγκαίων πιστοποιητικών φυτοϋγείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα δεν περιορίζεται μόνο στην απόλυτη αδυναμία, αλλά πρέπει να επεκτείνεται και σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Για να θεωρηθεί ότι συντρέχει περιστατικό ανωτέρας βίας, δεν αρκεί η συνδρομή τέτοιου περιστατικού, αλλά απαιτείται επιπλέον εκ μέρους του δικαιούχου του πιστοποιητικού τόσο η επίκληση αυτού, όσο και η προσκόμιση των αποδείξεων των περιστάσεων που ο ίδιος θεωρεί ως περίπτωση ανωτέρας βίας, καθώς και η απόδειξη του υποκειμενικού στοιχείου της ανωτέρας βίας (επίδειξη κάθε δυνατής επιμέλειας κλπ). Στη συγκεκριμένη περίπτωση απορρίψεως του προϊόντος λόγω ακαταλληλότητας, τα υπό της αιτούσας επικαλούμενα περιστατικά -και με την επισήμανση ότι ούτως ή άλλως το προσκομιζόμενο πιστοποιητικό απολυμάνσεως, μη συνδεόμενο με συγκεκριμένο φορτίο, δεν αποδεικνύει τον ισχυρισμό περί λήψεως όλων των αναγκαίων πιστοποιητικών φυτοϋγείας- ως περιστατικά αναγόμενα στο πεδίο του επιχειρηματικού κινδύνου των συναλλασσομένων και σχετιζόμενα με τις επιλογές συνεργασίας, δεν στοιχειοθετούν περίπτωση συνδρομής λόγου ανωτέρας βίας.
ΝΣΚ/62/2011
Λιμενικό Σώμα – Ανάκληση ή μη των πράξεων κατατάξεως και ονομασίας Λιμενοφύλακα, συνεπεία διαπιστώσεως έλλειψης τυπικού προσόντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η γνωμοδότηση πραγματεύεται το ζήτημα της ανακλήσεως ή μη των πράξεων κατατάξεως και ονομασίας Λιμενοφύλακα, σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώθηκε εκ των υστέρων ότι υποψήφια που συμμετείχε στο διαγωνισμό δεν είχε απαιτούμενο τυπικό προσόν και αποφαίνεται επί περιπτώσεως με συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά.
ΝΣΚ/272/2004
Κοινοτικό Δίκαιο - Καθεστώς πιστοποιητικών εισαγωγής-εξαγωγής για τα γεωργικά προϊόντα (Καν. 977/2003 - Καν. 1291/2000) - Ανωτέρα βία - Αδυναμία εξευρέσεως μεταφορικών μέσων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα δεν περιορίζεται μόνο στην απόλυτη αδυναμία, αλλά πρέπει να επεκτείνεται και σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Για να θεωρηθεί ότι συντρέχει περιστατικό ανωτέρας βίας, δεν αρκεί η συνδρομή τέτοιου περιστατικού, αλλά απαιτείται επιπλέον εκ μέρους του δικαιούχου του πιστοποιητικού τόσο η επίκληση αυτού, όσο και η προσκόμιση των αποδείξεων των περιστάσεων που ο ίδιος θεωρεί ως περίπτωση ανωτέρας βίας, καθώς και η απόδειξη του υποκειμενικού στοιχείου της ανωτέρας βίας (επίδειξη κάθε δυνατής επιμέλειας κλπ). Στη συγκεκριμένη περίπτωση η αδυναμία εξευρέσεως μεταφορικών μέσων λόγω του Πάσχα (ο χρόνος εορτασμού του οποίου είναι εκ των προτέρων γνωστός) είναι γεγονός προβλεπόμενο από τον μέσο επιμελή συναλλασσόμενο, ο οποίος οφείλει να συνάψει έγκαιρα τις σχετικές εμπορικές συμφωνίες και επομένως η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων του εισαγωγέως οφείλεται σε λόγο σχετιζόμενο με τις επιλογές συνεργασίας του εισαγωγέως και εμπίπτοντα στη σφαίρα του επιχειρηματικού του κινδύνου και όχι σε λόγο ανωτέρας βίας.
ΝΣΚ/244/2013
Καταβολή ανταλλάγματος χρήσης από Εταιρεία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι Εταιρείες Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ) υποχρεούνται στην καταβολή ανταλλάγματος χρήσης, που προβλέπεται στην υπ’ αριθ. 165384/405/30-1-2012 ΚΥΑ, εφόσον η απόφαση παραχώρησης έχει εκδοθεί μετά την δημοσίευση της ως άνω ΚΥΑ, και στην περίπτωση που η αίτηση παραχώρησης είχε κατατεθεί πριν από την έναρξη ισχύος της ως άνω ΚΥΑ. (ομοφ.)
ΑΕΠΠ/1174/2019
Η προδικαστική προσφυγή αίτησε την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 241/2019 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Ορεστιάδας, η οποία απέρριψε την προσφορά της προσφεύγουσας εταιρίας για την ανάθεση του έργου 'ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΟΙΚΙΣΜΟΥ …' εκτιμώμενης αξίας 950.209,308 ευρώ (συν ΦΠΑ). Αιτιολογία ήταν η ανακριβής συμπλήρωση του Τυποποιημένου Εντύπου Υπεύθυνης Δήλωσης (ΤΕΥΔ), όπου η εταιρία δήλωσε λανθασμένα ότι είχε εκπληρώσει όλες τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις, ενώ βρισκόταν σε δεσμευτικό διακανονισμό. Η προσφυγή υποστηρίζει ότι ο διακανονισμός θεωρείται εκπλήρωση των υποχρεώσεων και ότι η διαδικασία αποκλεισμού δεν ήταν νόμιμη.
ΕΣ/ΤΜ.7/186/2010
Έργο....Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Τμήμα άγεται στην κρίση ότι είναι μη νόμιμη η χρήση του κονδυλίου των απροβλέπτων δαπανών για την εκτέλεση των ως άνω εργασιών και της προμήθειας, καθόσον αυτές δεν κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων. Ειδικότερα, είναι μη νόμιμη η χρήση του κονδυλίου των απροβλέπτων για την πληρωμή των εργασιών προετοιμασίας επιχρισμένων επιφανειών τοίχων για χρωματισμούς, οι οποίες αποδίδονται, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του Δήμου, στη μερική καθαίρεση των κατεστραμμένων μόνο επιχρισμάτων και η οποία είχε ως αποτέλεσμα την ανομοιομορφία και την ποιοτική διαφορά μεταξύ του νέου και του υπάρχοντος επιχρίσματος, καθόσον η ανάγκη εκτέλεσής τους μπορούσε κατά την κοινή πείρα και λογική να είχε προβλεφθεί κατά την εκπόνηση της αρχικής μελέτης ενώ, περαιτέρω, η προμήθεια και τοποθέτηση των προβολέων θεατρικού φωτισμού συνιστά νέα εργασία, η οποία είναι προφανές ότι δεν οφείλεται σε απρόβλεπτα περιστατικά, οι δε επικαλούμενοι λόγοι λειτουργικότητας ανάγονται σε ζητήματα που ήταν κατά χρόνον ήδη γνωστά στην αναθέτουσα αρχή και, σε κάθε περίπτωση, μπορούσαν ευχερώς να προβλεφθούν και να ενταχθούν στην αρχική σύμβαση του έργου. Τέλος και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, θα πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος και ο ισχυρισμός του Δήμου ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν δικαιούται να προβαίνει σε παρεμπίπτοντα έλεγχο νομιμότητας των ατομικών διοικητικών πράξεων, που αποτελούν το έρεισμα της ελεγχόμενης δαπάνης, για τις οποίες ισχύει το τεκμήριο νομιμότητας. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το υπό κρίση χρηματικό ένταλμα δαπάνη δεν είναι νόμιμη και ως εκ τούτου αυτό δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/85/2023
Διορισμός σε θέσεις των κλάδων ΔΕ Φύλαξης και ΔΕ Προσωπικού Εξωτερικής Φρούρησης των Καταστημάτων Κράτησης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη των υποψηφίων που περιλαμβάνονται στα οριστικά αποτελέσματα επιτυχόντων της 9Κ/2021 προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 58/τ. Α.Σ.Ε.Π./2021) και δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις αλλά έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές.(...)Δεν συντρέχει νόμιμη περίπτωση διορισμού σε θέσεις των κλάδων ΔΕ Φύλαξης και ΔΕ Προσωπικού Εξωτερικής Φρούρησης των Καταστημάτων Κράτησης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη των υποψηφίων που περιλαμβάνονται στα οριστικά αποτελέσματα της 9Κ/2021 προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π. (ΦΕΚ 58/τ. Α.Σ.Ε.Π./2021) και δεν έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις, αλλά έχουν απαλλαγεί νόμιμα από αυτές (ομόφωνα).
ΝΣΚ/248/2004
Κοινοτικό Δίκαιο - Καθεστώς πιστοποιητικών εισαγωγής-εξαγωγής για τα γεωργικά προϊόντα (Καν. 1291/2000) - Ανωτέρα βία – Υποβάθμιση του προϊόντος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα δεν περιορίζεται μόνο στην απόλυτη αδυναμία, αλλά πρέπει να επεκτείνεται και σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν, μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Για να θεωρηθεί ότι συντρέχει περιστατικό ανωτέρας βίας, δεν αρκεί η συνδρομή τέτοιου περιστατικού, αλλά απαιτείται επιπλέον εκ μέρους του δικαιούχου του πιστοποιητικού τόσο η επίκληση αυτού, όσο και η προσκόμιση των αποδείξεων των περιστάσεων που ο ίδιος θεωρεί ως περίπτωση ανωτέρας βίας, καθώς και η απόδειξη του υποκειμενικού στοιχείου της ανωτέρας βίας (επίδειξη κάθε δυνατής επιμέλειας κλπ). Στη συγκεκριμένη περίπτωση η υποβάθμιση του εισακτέου προϊόντος, και εν όψει του γεγονότος της μη αναλογικής υποβαθμίσεως του φορτίου και των 5 φορτηγίδων με τις οποίες μεταφερόταν το προϊόν, οφείλεται είτε στον τρόπο συντηρήσεως, είτε/ και στην ποιότητα του προϊόντος, και όχι στο μακρόχρονο αποκλεισμό των μεταφορικών μέσων στον Δούναβη, δηλ. σε λόγο σχετιζόμενο με τις επιλογές συνεργασίας του εισαγωγέως και εμπίπτοντα στη σφαίρα του επιχειρηματικού κινδύνου και όχι σε λόγο ανωτέρας βίας.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/183/2017
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Και τούτο διότι, ανεξαρτήτως του εάν υπεγράφη ή όχι νέα σύμβαση, η υποκατάσταση της αναδειχθείσας μειοδότριας «....» από τη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία «....» στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της από 9.7.2015 σύμβασης δεν προβλέπεται από τις κείμενες περί προμηθειών διατάξεις και συνιστά παραβίαση των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων. Πέραν τούτου, από τα δικαιολογητικά που προσκομίστηκαν σε εκτέλεση των Πρακτικών της 32ης/23.8.2017 Συνεδρίασης του παρόντος Κλιμακίου, δεν προκύπτει ότι η φερόμενη ως δικαιούχος εταιρεία κλήθηκε από το Νοσοκομείο να προσκομίσει τα στοιχεία που αναφέρονται στα άρθρα 4,6 και 7 της οικείας διακήρυξης, προκειμένου να αποδείξει τη συνδρομή και στο δικό της πρόσωπο των σχετικών προϋποθέσεων και προσόντων. Εξάλλου, το γεγονός ότι η φερόμενη ως δικαιούχος εταιρεία ανέλαβε τη διανομή των εν λόγω ιατρικών υλικών δεν αναιρεί τη μη νομιμότητα της μεταβίβασης σε αυτήν των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από την από 9.7.2015 σύμβαση, δεδομένου ότι το Νοσοκομείο, στην περίπτωση που η αρχική ανάδοχος δεν ήταν σε θέση να εκπληρώσει τις απορρέουσες από τη σύμβαση υποχρεώσεις της, είχε δέσμια αρμοδιότητα προς διασφάλιση των συμφερόντων του, να την κηρύξει έκπτωτη με τις εντεύθεν έννομες συνέπειες. ...Πλην όμως το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι το Νοσοκομείο ενέκρινε τη μεταβίβαση στη φερόμενη ως δικαιούχο εταιρεία των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από την από 9.7.2015 σύμβαση, διότι η εταιρεία αυτή είχε στο μεταξύ αναλάβει τη διανομή των ως άνω φίλτρων και μάλιστα ένα μήνα πριν από τη λήξη της σύμβασης αυτής, κρίνει ότι τα όργανά του δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν συγγνωστώς ότι μπορούσαν να συναινέσουν στην επίμαχη μεταβίβαση.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/408/2003
Κατάπτωση εγγυητικών επιστολών καλής λειτουργίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι εγγυητικές επιστολές καλής λειτουργίας τριών αεροσκαφών, τις οποίες έχει εκδώσει Γαλλική Τράπεζα, δύνανται να καταπέσουν υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, εφόσον είναι σε ισχύ, ακόμη και στην περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας του πρωτοφειλέτη να εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις λόγω πτωχεύσεως, αναγκαστικής διαχειρίσεως κ.λπ.