ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2000/2020
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση 2000/2020 της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά αίτηση αναίρεσης κατά της 870/2016 απόφασης του VII Τμήματος, σχετικά με καταλογισμό ελλείμματος στη διαχείριση του Δήμου Φυλής Αττικής για το οικονομικό έτος 2000. Το Δικαστήριο απέρριψε τον ισχυρισμό περί δεκαετούς παραγραφής της αξίωσης, κρίνοντας ότι η νεότερη ρύθμιση δεν εφαρμόζεται αναδρομικά σε ήδη εκδοθείσες καταλογιστικές πράξεις. Ωστόσο, έκανε εν μέρει δεκτή την αναίρεση ως προς τις δαπάνες καθαρισμού ρεμάτων, κρίνοντας ότι νομιμοποιούνται βάσει του άρθρου 42 παρ. 1 του ν. 3731/2008. Κατόπιν αυτού, μεταρρύθμισε την καταλογιστική πράξη και περιόρισε το καταλογισθέν ποσό για τους αναιρεσείοντες που ευθύνονταν για αυτές τις δαπάνες.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/2000/2020
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ:Η αναιρεσιβαλλομένη δέχθηκε ότι νομίμως καταλογίστηκαν με την .../21.1.2011 πράξη του Β' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου οι ήδη αναιρεσείοντες υπό την ιδιότητα αυτών ως Δήμαρχος του Δήμου ... (υπό στοιχείο 1 αϊτών), μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και της Δημαρχιακής Επιτροπής του Δήμου ... (υπό στοιχεία 2 έως 10 αιτούντες), κληρονόμοι του προαποβιώσαντος Δημοτικού Συμβούλου (υπό στοιχεία 11 έως 13 αιτούντες), Ελεγκτής εσόδων - εξόδων που διεξήγαγε την ταμειακή υπηρεσία του Δήμου ... (υπό στοιχείο 14 αϊτών) και Προϊσταμένη Οικονομικού του Δήμου ... (υπό στοιχείο 15 αιτούσα), για την αποκατάσταση του ελλείμματος που διαπιστώθηκε στη διαχείριση του οικονομικού έτους 2000 του Δήμου ..., το οποίο προέρχεται από μη νόμιμες δαπάνες.(....)Περαιτέρω, για τη θεμελίωση της κρίσης του ως προς το αν συντρέχει περίπτωση μείωσης του ποσού του καταλογισμού, αφού συνεκτίμησε τα κριτήρια που τίθενται από τη διάταξη αυτή και ιδίως, τον βαθμό της υπαιτιότητας τους, λαμβάνοντας υπόψη ότι με την καταλογιστική πράξη δεν τους επιβλήθηκαν προσαυξήσεις, τη βαρύτητα της δημοσιονομικής παράβασης για καθένα από αυτούς εν όψεν καν των ειδικότερων καθηκόντων τους, την προσωπική καν οικογενειακή οικονομική τους κατάσταση, όπως αυτή προέκυπτε από τα προσκομισθέντα ενώπιον του πιστοποιητικά καν εκκαθαριστικά σημειώματα καν, τέλος, κρίνοντας ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προέκυπτε ότι ον επίμαχες δαπάνες έγιναν προς ίδιον όφελός τους, αποφάνθηκε ότι συντρέχει περίπτωση μείωσης του ποσού του καταλογισμού στα πέντε δέκατα (5/10) για τον καθένα από τους 1ο έως 10ο από τους τότε εκκαλούντες (Δήμαρχο καν μέλη Δημοτικού Συμβουλίου), στα τρία δέκατα (3/10) γνα τον 14ο καν τη 15η από τους τότε εκκαλούντες (Ελεγκτή Εσόδων - Εξόδων ΟΤΑ καν Προϊσταμένη Οικονομικού) καν στο ένα δέκατο (1/10) για τους 11η, 12ο καν 13η από τους τότε εκκαλούντες.(....)Αναιρεί εν μέρει ως προς αυτούς την 870/2016 απόφαση του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τα οριζόμενα στο σκεπτικό.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/723/2020
Η απόφαση 0723/2020 του Ελεγκτικού Συνεδρίου (VII Τμήμα) αφορά έφεση κατά απόφασης καταλογισμού σε βάρος της Προϊσταμένης του Τμήματος Εξόδων του Δήμου Θεσσαλονίκης, για έλλειμμα ύψους 1.117.090,74 ευρώ, που προέκυψε από μη νόμιμες πληρωμές με ειδικές εντολές κατά τα οικονομικά έτη 1999-2002. Το Δικαστήριο έκανε εν μέρει δεκτή την έφεση, ακυρώνοντας τον καταλογισμό για το έτος 2000 (ύψους 207.167,84 ευρώ) λόγω αναρμοδιότητας του Οικονομικού Επιθεωρητή. Κρίνοντας ότι η εκκαλούσα φέρει ευθύνη για τα υπόλοιπα έτη λόγω βαρείας αμέλειας, εφάρμοσε την αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 37 του ν. 3801/2009) και περιόρισε το συνολικό καταλογισθέν κεφάλαιο στο 1/10 του ποσού των 325.804,9 ευρώ, ήτοι σε 32.580,49 ευρώ, ενώ την απάλλαξε από τις προσαυξήσεις.
ΔΕΔ/Θεσ/599/2025
Η απόφαση 599 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών αφορά τη μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής ατομικής επιχείρησης εμπορίας ποτών κατά πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ των ετών 2018 και 2019 από τη Δ.Ο.Υ. Κατερίνης. Ο έλεγχος είχε επιβάλει ΦΠΑ, κυρίως λόγω της προσθήκης της αξίας κενών συσκευασιών (εγγυοδοσίας) που θεωρήθηκαν μη επιστρεφόμενες (9.207,55€ για το 2018 και 6.922,10€ για το 2019) και λόγω μη αναγνώρισης ΦΠΑ σε δαπάνες. Η ΔΕΔ αποδέχτηκε τον ισχυρισμό του προσφεύγοντος σχετικά με τις συσκευασίες, κρίνοντας ότι ο χρόνος μη επιστροφής προσδιορίστηκε εσφαλμένα και αναίρεσε τον καταλογισμό ΦΠΑ γι' αυτές. Ωστόσο, απέρριψε τον ισχυρισμό του περί έκπτωσης ΦΠΑ για δαπάνες μίσθωσης χώρων, κρίνοντας ότι εμπίπτουν στις μη εκπιπτόμενες δαπάνες φιλοξενίας/δεξιώσεων (άρθρο 30 παρ. 4γ Ν. 2859/2000) και λόγω έλλειψης βέβαιης χρονολογίας στα συμφωνητικά. Κατόπιν της τροποποίησης, το συνολικό ποσό φόρου προς καταβολή για αμφότερες τις περιόδους μειώθηκε σε 0,00€.
ΔΕΔ/Θεσ/1185/2025
Η απόφαση 1185/25.06.2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή μονοπρόσωπης ιδιωτικής κεφαλαιουχικής εταιρείας κατά πράξεων του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Λάρισας. Οι πράξεις αφορούν διορθωτικό προσδιορισμό φόρου εισοδήματος και επιβολή προστίμων για τα φορολογικά έτη 2023 και 2024. Για το 2023, καταλογίστηκε συνολικό ποσό 459.187,07€, καθώς η Φορολογική Διοίκηση απέρριψε δαπάνες άνω των 865.000€ για αγορές «εμπορευμάτων στοκ», κρίνοντας ότι τα τιμολόγια δεν περιέγραφαν επαρκώς τα αγαθά και δεν αποδεικνυόταν η εξόφληση με τραπεζικό μέσο. Απέρριψε επίσης παρακρατηθέντα φόρο 172.011,00€ ως μη νόμιμο, δεδομένου ότι η παρακράτηση μεταξύ νομικών προσώπων δεν προβλέπεται. Επιπλέον, επιβλήθηκε πρόστιμο Κ.Φ.Δ. 3.000,00€ για το 2024 λόγω μη ανταπόκρισης σε αιτήματα παροχής στοιχείων και μη τήρησης αξιόπιστου λογιστικού συστήματος. Η Δ.Ε.Δ. έκρινε όλους τους ισχυρισμούς της εταιρείας ως αβάσιμους και επικύρωσε τις καταλογιστικές πράξεις.
ΔΕΔ/Θεσ/439/2025
Η απόφαση 439/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή του προσφεύγοντος (καλλιεργητή φυτωρίων) κατά των οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ της Δ.Ο.Υ. ΒΕΡΟΙΑΣ για τις περιόδους 01/10/2020-31/12/2020 και 01/01/2021-31/12/2021. Το συνολικό ποσό φόρου και προστίμου που επιβεβαιώνεται ανέρχεται σε 11.510,39 €. Η ΔΕΔ απέρριψε όλους τους λόγους που αφορούσαν τυπικές πλημμέλειες της διαδικασίας, κρίνοντας ότι δεν προκλήθηκε βλάβη στον προσφεύγοντα. Ο κύριος λόγος απόρριψης επί της ουσίας ήταν η μη αναγνώριση έκπτωσης ΦΠΑ από δαπάνες επισκευής οχημάτων, καθώς ο προσφεύγων διέθετε ιδιωτικής χρήσης επιβατικά οχήματα, για τα οποία απαγορεύεται η έκπτωση ΦΠΑ (άρθρο 30 παρ. 4 Ν.2859/2000), ενώ τα επίμαχα παραστατικά δεν παρείχαν επαρκή στοιχεία συσχέτισης με τα επαγγελματικά του οχήματα.
ΔΕΔ/Θεσ/139/2025
Η απόφαση αφορά την απόρριψη ενδικοφανούς προσφυγής εταιρείας με αντικείμενο εργασιών τις υπηρεσίες ενοικίασης τουριστικού σκάφους, χωρίς πλήρωμα, κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ και επιβολής προστίμου για τις φορολογικές περιόδους 2018 και 2019, συνολικού ποσού για καταβολή €24.759,07. Η προσφεύγουσα ζητούσε την ακύρωση των πράξεων, υποστηρίζοντας εσφαλμένη ερμηνεία του νόμου και εσφαλμένη απόρριψη δαπανών (υποδοχής/φιλοξενίας προσωπικού σε ξενοδοχεία, υλικών άμεσης ανάλωσης, επισκευών μεταφορικών μέσων) ως μη παραγωγικών. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών απέρριψε τους ισχυρισμούς, κρίνοντας ότι οι επίμαχες δαπάνες (όπως η διαμονή σε πολυτελή ξενοδοχεία, οι αγορές σούπερ μάρκετ και οι επισκευές ΙΧΕ) ήταν προσωπικές/καταναλωτικές και δεν σχετίζονταν με την επιχειρηματική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης ΦΠΑ σύμφωνα με το άρθρο 30 του ν.2859/2000. Η οριστική φορολογική υποχρέωση παρέμεινε στα €4.851,04 για την περίοδο 2018 και στα €19.908,03 για την περίοδο 2019.
ΕΣ/ΤΜ.7/610/2016
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ:Με την κρινόμενη έφεση, όπως νομίμως αναπτύσσεται με το από 10.3.2014 υπόμνημα, ζητείται η ακύρωση της …/29.8.2012 απόφασης της Οικονομικής Επιθεωρήτριας της Οικονομικής Επιθεώρησης Κρήτης …, με την οποία καταλογίστηκε υπέρ του Δήμου …, καθολικού διαδόχου του ήδη καταργηθέντος Δήμου … (άρθρα 1 παρ. 2 περ. 10.Α.1 και 283 παρ. 3 του ν. 3852/2010) και σε βάρος του εκκαλούντος, πρώην Δημάρχου …, το ποσό των 17.659,29 ευρώ, που φέρεται ως έλλειμμα στη χρηματική διαχείριση του ως άνω Δήμου κατά τα έτη 1999 και 2000 (1.1.1999 έως 31.12.2000).(....)Περαιτέρω, κατά την κρίση του Τμήματος, οι ανωτέρω δαπάνες δεν νομιμοποιούνται με τις διατάξεις του άρθρου 26 παρ. 1 του ν. 3274/2004, όπως αυτές ερμηνεύτηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 29 παρ. 8 του ν. 3448/2006, καθόσον δεν συντρέχει η μία από τις σωρευτικά απαιτούμενες προϋποθέσεις νομιμοποίησής τους, δηλαδή δεν προβλέπονται από διάταξη νόμου, ούτε κατά τα προεκτεθέντα μπορούν να θεωρηθούν ως λειτουργικές, αφού δεν αποδείχθηκε ότι οι μεν δαπάνες κινητής τηλεφωνίας ικανοποιούσαν λειτουργική ανάγκη του δήμου και, ειδικότερα, αδήριτη υπηρεσιακή ανάγκη κατά τον κρίσιμο χρόνο, οι δε δαπάνες προμήθειας καυσίμων ότι συντέλεσαν άμεσα ή έμμεσα στην καλύτερη και αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών του Δήμου. Ωστόσο, το Δικαστήριο, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα των δημοσιονομικών παραβάσεων που διαπιστώθηκαν και το γεγονός ότι το επίδικο έλλειμμα προκλήθηκε από ελαφρά αμέλεια του εκκαλούντος και για το λόγο αυτό δεν καταλογίστηκαν σε βάρος του προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, κρίνει ότι συντρέχει περίπτωση εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 37 του ν. 3801/2009 και, συνεπώς, περιορισμού του καταλογισθέντος σε βάρος του εκκαλούντος ποσού σε 8.500,00 ευρώ.Δέχεται εν μέρει την από 16.10.2012 έφεση του … του ….Μεταρρυθμίζει την …/29.8.2012 απόφαση καταλογισμού της Οικονομικής Επιθεωρήτριας της Οικονομικής Επιθεώρησης … του Υπουργείου Οικονομικών και περιορίζει το καταλογισθέν σε βάρος του εκκαλούντος ποσό σε οκτώ χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (8.500,00 ευρώ).