ΕΣ/Τ7/63/2005
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών που δεν περιλαμβάνονται στο αρχικό αντικείμενο και οι οποίες ανατέθηκαν στον αρχικό ανάδοχο με διαπραγμάτευση χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προυποθέσεις.Συγγνωστή πλάνη.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/Τ4/93/2001
Συμπληρωματικές εργασίες που δεν περιλαμβάνοντο στο αρχικό αντικείμενο του έργου, ανατέθηκαν, με διαπραγμάτευση, στην ανάδοχο αυτού κοινοπραξία, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις (άρθρα 8 παρ. 1 του ν.1418/1984 και 8 παρ.3(δ) του π.δ/τος 23/1993), καθόσον δεν επρόκειτο για εργασίες που καταστάθηκαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων
ΕΣ/Τ7/0407/2006
Αμοιβή για την εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών, οι οποίες ανατέθηκαν στον αρχική ανάδοχο, χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις των άρθρων 8 παρ. 1 του Ν. 1418/1984 και 8 παρ. 3 εδαφ. δ του Π.Δ. 334/2000.
ΕΣ/Τ4/63/2007
Εντελλόμενη δαπάνη αφορούσε στην πληρωμή συμπληρωματικών εργασιών, που δεν περιλαμβάνονταν στην αρχική σύμβαση του έργου και οι οποίες ανατέθηκαν με την εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις, χωρίς, δηλαδή, να πρόκειται για εργασίες που κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων κατά την εκτέλεση του έργου
ΕΣ/Τ4/0004/2005
Μη νόμιμα και κατά παράβαση των οικείων διατάξεων ανατέθηκε η εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών στον αρχικό ανάδοχο του έργου, αφού δεν συντρέχουν οι από την παράγραφο 1 του άρθρου 8 απαιτούμενες προϋποθέσεις και ειδικότερα δεν αποδεικνύεται ότι οι εν λόγω συμπληρωματικές εργασίες κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων.
ΕΣ/Τ7/239/2007
Η ανάθεση της εκτέλεσης των συμπληρωματικών εργασιών στον αρχικό ανάδοχο του έργου είναι μη νόμιμη, αφού οι εν λόγω εργασίες δεν κατέστησαν αναγκαίες λόγω απροβλέπτων περιστάσεων και οφείλονται σε πλημμελή εκπόνηση της αρχικής μελέτης.
ΝΣΚ/7/2013
Δημόσια Έργα – Απευθείας ανάθεση ή μη στον ανάδοχο του κύριου έργου των ήδη συντελεσθεισών συμπληρωματικών εργασιών με σύναψη σύμβασης – Προϋποθέσεις – Εφαρμοστέες διατάξεις – Προσυμβατικός έλεγχος Ελεγκτικού Συνεδρίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν υφίσταται δυνατότητα σύναψης Συμπληρωματικών Σύμβασης Εργασιών (Σ.Σ.Ε.), με απευθείας ανάθεση στον ανάδοχο κύριου έργου δυνάμει του άρθρου 28 του Ν. 3669/2008, διότι δεν συντρέχουν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις του άρθρου 57 του ιδίου νόμου. (ομοφ.)
ΕλΣυν/Τμ.7(ΚΠΕ)/113/2012
(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι η ανάθεση, μετά από διαπραγμάτευση, στον αρχικό ανάδοχο μέρους των ως άνω εργασιών που αποτέλεσαν το αντικείμενο της συμπληρωματικής σύμβασης είναι μη νόμιμη, διότι οι επιπρόσθετες αυτές εργασίες, οι οποίες αφορούσαν την άρδευση, τη λίπανση, το κούρεμα, τη φυτοπροστασία, τον αερισμό και την επισπορά των χλοοταπήτων, δεν προκύπτει - ούτε από την προμνησθείσα αιτιολογική έκθεση ούτε και από την ανωτέρω με αριθμ 70/3.6.2012 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου - ότι κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων κατά την εκτέλεση του έργου, οι οποίες δεν μπορούσαν να προβλεφθούν στο στάδιο εκπόνησης της αρχικής μελέτης του έργου, σύμφωνα με τους κανόνες επιμέλειας του μέσου συνετού ανθρώπου του οικείου κλάδου (λ.χ. λόγω απρόβλεπτης ξηρασίας, που κατέστησε αναγκαία την αυξημένη άρδευση, λόγω προσβολής των χλοοταπήτων συγκεκριμένα προσδιορισμένων γηπέδων από ασθένεια, η οποία κατέστησε αναγκαία την επαύξηση των εργασιών φυτοπροστασίας), αλλ’ αντιθέτως, όπως προαναφέρθηκε, στην πρώτη (αιτιολογική έκθεση) οι εν λόγω επιπρόσθετες εργασίες προέκυψαν από αυξομειώσεις στις ποσότητες των εργασιών της μελέτης, μετά από επιμετρήσεις κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών και ακριβέστερες προμετρήσεις των εργασιών, που υπολείποντο για την ολοκλήρωσή τους, χωρίς να αναφέρεται η αιτία των αυξομειώσεων στις ποσότητες των εργασιών και ειδικότερα αιτία συνιστάμενη στη συνδρομή απρόβλεπτων γεγονότων κατά την έννοια, που προαναφέρθηκε. Όσον αφορά τον πρώτο λόγο διαφωνίας αναφορικά με το χρόνο κοινοποίησης στον ανάδοχο της απόφασης έγκρισης του αποτελέσματος της δημοπρασίας απαραδέκτως προβάλλεται, καθώς αναφέρεται σε πλημμέλεια αφορώσα την αρχική σύμβαση, η οποία σύμφωνα με τα αναφερθέντα στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, δεν μπορούσε να ελεγχθεί από τον Επίτροπο κατά την πληρωμή του 4ου λογαριασμού, ενώ ο δεύτερος λόγος διαφωνίας αναφορικά με το ότι δεν συμπεριελήφθησαν στον 2ο συγκριτικό πίνακα οι ενδείξεις του αρχικού προϋπολογισμού προβάλλεται αβασίμως, καθώς τα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται στον 1ο συγκριτικό πίνακα, ο οποίος περιλαμβάνεται στα στοιχεία του φακέλου, και αναφέρονται στην πράξη επιστροφής.
ΕΣ/ΚΛ.Ε/33/2011
Κατασκευή κλειστού γυμναστηρίου Δήμου...Με δεδομένα αυτά, σύμφωνα και με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, μη νομίμως επιχειρείται η σύναψη της ελεγχόμενης συμπληρωματικής σύμβασης με νέο ανάδοχο, χωρίς να έχει προηγηθεί η εγκριτική της υποκατάστασης απόφαση της αναθέτουσας αρχής, ενώ η 144/2009 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου με την οποία εγκρίθηκε η απορρόφηση του κλάδου δραστηριότητας της «....» από την «....» για το έργο «Κατασκευή Κλειστού Γυμναστηρίου Δήμου ...» και υπό την εκδοχή ότι αποτελεί την προβλεπόμενη από το άρθρο 65 του ν. 3669/2008 εγκριτική της υποκατάστασης απόφαση, δεν περιλαμβάνει τα απαιτούμενα από την ανωτέρω διάταξη στοιχεία και για το λόγο αυτό υφίσταται ουσιώδης νομική πλημμέλεια, που εμποδίζει την υπογραφή της.Στη διάταξη του άρθρου 28 του ν. 3669/2008 «Κύρωση της κωδικοποίησης της νομοθεσίας κατασκευής δημοσίων έργων» (ΦΕΚ Α΄, 116) ορίζεται ότι: « 3. Μετά από έγκριση του αρμοδίου οργάνου, χωρίς δημοσίευση της σχετικής προκήρυξης επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση: α) … ε) Σε περίπτωση συμπληρωματικών εργασιών, που δεν περιλαμβάνονται στην πρώτη σύμβαση κατασκευής έργου, οι οποίες είναι όμως αναγκαίες λόγω απροβλέπτων περιστάσεων κατά την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης έργου και υπό τις περαιτέρω προϋποθέσεις: i) όταν δεν μπορούν να διαχωριστούν από την κύρια σύμβαση, ii) όταν μπορούν μεν να διαχωριστούν, είναι όμως απόλυτα αναγκαίες για την τελειοποίησή της. Οι συμπληρωματικές αυτές εργασίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το πενήντα τοις εκατό (50%) της αξίας της κύριας σύμβασης». Περαιτέρω, στη διάταξη του άρθρου 57 του ιδίου νόμου ορίζεται ότι: «Το έργο εκτελείται σύμφωνα με τη σύμβαση και τα τεύχη και σχέδια που τη συνοδεύουν. Ο φορέας κατασκευής του έργου έχει το δικαίωμα, αν προκύψει ανάγκη εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών, που δεν περιλαμβάνονται στο αρχικό ανατεθέν έργο ούτε στην πρώτη συναφθείσα σύμβαση και οι οποίες κατέστησαν αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων κατά την εκτέλεση του έργου, όπως αυτό περιγράφεται στην αρχική σύμβαση, να συνάπτει σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου, με την προϋπόθεση ότι οι συμπληρωματικές εργασίες δεν μπορούν τεχνικά ή οικονομικά να διαχωριστούν από την κύρια σύμβαση, χωρίς να δημιουργήσουν μείζονα προβλήματα για τις αναθέτουσες αρχές ή όταν αυτές οι εργασίες μολονότι μπορούν να διαχωριστούν από την αρχική σύμβαση, είναι απόλυτα αναγκαίες για την τελειοποίησή της. Το συνολικό ποσό των συμβάσεων αυτών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσοστό του 50% του ποσού της αρχικής σύμβασης, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η αμοιβή για τη σύνταξη των τυχόν απαιτούμενων μελετών για τις συμπληρωματικές εργασίες. Η εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών είναι υποχρεωτική για τον ανάδοχο του έργου και, προκειμένου να υπογραφεί η σύμβαση για την εκτέλεσή τους, απαιτείται γνώμη του οικείου τεχνικού συμβουλίου … 2. Κάθε σύμβαση επόμενη της αρχικής συνοδεύεται από Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα Εργασιών (Α.Π.Ε.) που περιλαμβάνει ιδίως τις ενδείξεις των εργασιών, τις τιμές μονάδας των εργασιών, τα μεγέθη των ποσοτήτων, τις δαπάνες του προϋπολογισμού του αρχικά ανατεθέντος έργου, του προϋπολογισμού της αμέσως προηγούμενης σύμβασης και του προϋπολογισμού της προς κατάρτιση νέας σύμβασης. Περιλαμβάνει ακόμη και τις δαπάνες των απρόβλεπτων, καθώς και την προβλεπόμενη δαπάνη για αναθεώρηση και Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.).
ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/1777/2011
ΕΣ/Τ4/2/2007
Μη νομίμως και κατά παράβαση των οικείων διατάξεων το ανωτέρω Νοσοκομείο προέβη στην απευθείας ανάθεση των συμπληρωματικών εργασιών καθαριότητας στην αρχική ανάδοχο εταιρεία, δεδομένου ότι οι αυξημένες ανάγκες του χώρου των μαγειρείων σε προσωπικό καθαριότητας αποτελούσε γεγονός που γνώριζαν ή – σε κάθε περίπτωση – όφειλαν να γνωρίζουν τα αρμόδια όργανα διοίκησης.Συγγνωστή πλάνη
Ελσυν/Τμ 7/84/2009
Εξόφληση 8ου λογαριασμού έργου. Μη νόμιμη η χρήση του κονδυλίου των απρόβλεπτων δαπανών για την εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών με το 2ο Α.Π.Ε., αφού αυτές οι επιπλέον εργασίες μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί κατά την εκπόνηση της αρχικής μελέτης, σύμφωνα με τη διάταξη της παρ.2 εδ.β΄του άρθρου 43 του π.δ. 609/1985. Όμοια η 113/2009 πράξη του ιδίου Τμήματος, δεν ανακαλεί τη 291/2008, (συγγνωστή πλάνη). Όμοιες οι 163,321/2009 πράξεις του ιδίου Τμήματος Όμοια η 334/2009 πράξη του ιδίου Τμήματος, (συγγνωστή πλάνη