ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/143/2014
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΥΑΠ/Φ..40/3404/2014
A. Εφαρμογή των νέων διατάξεων του N. 3861/2010 για το πρόγραμμα «Διαύγεια» όπως τροποποιήθηκε από το Ν. 4210/2013 B. Προετοιμασία των Φορέων στο νέο Πληροφοριακό Σύστημα του προγράμματος «Διαύγεια»(ΑΔΑ: ΒΙΥΚΧ-3ΦΔ)
ΔΙΣΚΠΟ/16752/2010
Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια"(3861/2010)
2/64386/0026/2010
Κοινοποίηση διατάξεων του 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις».
ΝΣΚ/19/2011
Ανάρτηση πράξεων των δικαστηρίων στο διαδίκτυο.Τα δικαστήρια υποχρεούνται να αναρτούν στο διαδίκτυο – ανεξαρτήτως τυχόν άλλων – και τις πράξεις που σχετίζονται με την εν γένει οικονομική διαχείριση αυτών ιδίως δε τις πράξεις που απαριθμούνται στις περιπτώσεις 6, 16 και 18 της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του Ν 3861/2010, καθώς και στην παράγραφο 1 του άρθρου 64 του Ν 3900/2010.
ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)143/2014
Καταβολή αποζημίωσης σε εκπαιδευτικούς των σχολείων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης …., λόγω υπερωριακής απασχόλησής τους κατά το έτος 2013.(.....). Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγονται, πλην άλλων, τα ακόλουθα: Στο πλαίσιο του προληπτικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους, το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει αφενός μεν τη νομιμότητα των εν λόγω δαπανών, ήτοι αν η δαπάνη προβλέπεται από ουσιαστική διάταξη νόμου και αν υπάρχει εγγεγραμμένη επαρκής πίστωση στον οικείο προϋπολογισμό, αφετέρου δε την κανονικότητα αυτών, εάν δηλαδή, μεταξύ άλλων, έχει τηρηθεί η διαδικασία για τη νόμιμη ανάληψη της δαπάνης. Η διαδικασία ανάληψης της δαπάνης περιλαμβάνει, κατά τις προπαρατεθείσες διατάξεις, την έκδοση της δημιουργικής της δαπάνης διοικητικής πράξης, που αποτελεί και τη νόμιμη αιτία πραγματοποίησής της (νομική δέσμευση) και την απόφαση του αρμόδιου διατάκτη, με την οποία αναλαμβάνεται έναντι τρίτων σχετική υποχρέωση σε βάρος της οικείας πίστωσης με αποτέλεσμα τη δέσμευσή της (δημοσιονομική δέσμευση). Με τα δεδομένα αυτά, για την ελεγχόμενη δαπάνη, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε, παρά τη δέσμευση των οικείων πιστώσεων, εντός του οικονομικού έτους 2013, η σχετική ανακλητική απόφαση του διατάκτη εκδόθηκε μεν εντός του ίδιου οικονομικού έτους, αλλά αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» στις 5.3.2014. Δοθέντος δε ότι η ανάρτηση αποτελεί, σύμφωνα με το ν. 4210/2013, όρο ισχύος της πράξης αυτής, η εντός του επόμενου οικονομικού έτους, από εκείνο στο οποίο αφορά η δαπάνη, ανατροπή της δέσμευσης καθιστά, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκ.II), την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική. Ο ισχυρισμός της Υ.Δ.Ε. ότι η υπηρεσία εφάρμοσε τις οδηγίες της εγκυκλίου 2/112634/0026/17.12.2013 της 26ης Διεύθυνσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με θέμα «Ανατροπές και Αναλήψεις υποχρεώσεων», στην οποία αναφέρεται ότι: «Οι αποφάσεις για την ανατροπή ανάληψης υποχρέωσης δύνανται να εκδίδονται με ημερομηνία 31/12/2013, μέχρι και το α΄ δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2014 και να καταχωρούνται στο ΟΠΣΔΠ, για τους φορείς του Δημοσίου, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου» είναι απορριπτέος, προεχόντως διότι η ανωτέρω εγκύκλιος αποτελεί έγγραφο παροχής οδηγιών εσωτερικής φύσης, που δεν έχει δημοσιευθεί, στερούμενο, για το λόγο αυτό, δεσμευτικής ισχύος. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/4/2017
ΔΑΠΑΝΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κατά το χρόνο έκδοσης της ΑΑΥ Μ1221/31.5.2013 απόφασης ανάληψης υποχρέωσης σε βάρος του προϋπολογισμού εξόδων του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., οικονομικού έτους 2013, ήτοι πριν την έναρξη ισχύος των διατάξεων του άρθρου 23 του νόμου 4210/2013 (21.11.2013), το Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. ναι μεν όφειλε να προβεί στην ανάρτηση της απόφασης αυτής στο Διαδίκτυο, μέσω του προγράμματος «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», αφού αυτή αποτελεί πράξη περί των δαπανών, κατά τα προβλεπόμενα στην περίπτωση 6 της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του ν. 3861/2010, όπως, εν συνεχεία, η περίπτωση αυτή, γνησίως ερμηνεύτηκε με τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 23 του ν. 4210/2013, πλην όμως, ουδόλως, η παράλειψη ανάρτησής της στο Διαδίκτυο επηρέασε την ισχύ αυτής και, επομένως, ο σχετικός λόγος διαφωνίας της Επιτρόπου πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Ωστόσο, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη για τον αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενο λόγο ότι ερείδεται επί εντολής μετακίνησης, η οποία εκδόθηκε από όργανο, στο οποίο δεν έχει μεταβιβαστεί νομίμως η σχετική αρμοδιότητα, ήτοι από τον Αναπληρωτή Υποδιευθυντή Τεχνικής του Περιφερειακού Υποκαταστήματος ......, και όχι από τον Διευθυντή του Υποκαταστήματος (πρβλ. ΕΣ Κλ. Πρ. Ελ. Δαπ. στο Ι Τμήμα Πράξη 228/2013). Και τούτο, καθόσον η Γ31/2061/2013/9.7.2013 απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικής και Στέγασης των Κεντρικών Υπηρεσιών του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. περί μεταβίβασης της αρμοδιότητας έκδοσης των εντολών μετακίνησης των υπαλλήλων της Υποδιεύθυνσης Τεχνικής στον Προϊστάμενο της Υποδιεύθυνσης Τεχνικής δεν είναι νόμιμη, διότι ο Διοικητής του Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. έχει μεταβιβάσει την αρμοδιότητα αυτή στον Διευθυντή του Περιφερειακού Υποκαταστήματος ...... και όχι στο Διευθυντή Στέγασης των Κεντρικών Υπηρεσιών, και ούτε επιτρέπεται περαιτέρω μεταβίβαση της αρμοδιότητας αυτής σε άλλο όργανο, καθώς αυτό δεν προβλέπεται στην απόφαση του Διοικητή του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ.. Δοθέντος δε ότι συντρέχει ο λόγος αυτός μη νομιμότητας της δαπάνης, παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση του έτερου προβαλλόμενου από τον Επίτροπο λόγου περί παραβίασης της αρχής της αμεροληψίας, λόγω της σύμπτωσης ελέγχοντος και ελεγχόμενου οργάνου στην εντολή μετακίνησης.
ΝΣΚ/460/2011
Δεν είναι υποχρεωτική, κατά την έννοια του άρθρου 2 παρ.4 περ.6 του Ν 3861/2010, η ανάρτηση στο πρόγραμμα «Διαύγεια» των χρηματικών ενταλμάτων που εκδίδουν οι Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου ή τα κατά νόμο αρμόδια όργανα. (ομοφ.)
ΝΣΚ/272/2016
Πράξεις συγκρότησης συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης. Ανάρτηση στο Πρόγραμμα «Διαύγεια».(....) Οι αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης, ανεξαρτήτως αν αποτελούν ομάδες εργασίας ή ομάδες έργου, είναι αναρτητέες, κατά τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 3861/2010, στο Πρόγραμμα «Διαύγεια» (ομοφ.).
ΝΣΚ/495/2011
Ανάρτηση ή όχι στο διαδίκτυο κατ’ εφαρμογή του προγράμματος «Διαύγεια» (Ν.3861/2010) των αποφάσεων συγκρότησης κλιμακίων ΚΕΔΑΚ του Ν.3335/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αποφάσεις συγκρότησης Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) του Ν.3335/2005 εντάσσονται μεν στις αναρτητέες στο διαδίκτυο αποφάσεις της περίπτωσης 9 του άρθρου 2 παρ.4 του Ν.3861/2010 (Πρόγραμμα «Διαύγεια»), αλλά ενόψει του σκοπού, στον οποίο αποβλέπουν, δεν εντάσσονται στο σκοπό του συστήματος δημοσιοποίησης που θεσπίζουν οι διατάξεις του Ν.3861/2010 και, επομένως, δεν είναι αναρτητέες στο διαδίκτυο κατά το πρόγραμμα «Διαύγεια» είτε πριν είτε μετά τη διενέργεια του ελέγχου, αφού η δημοσιοποίησή τους μετά τη διενέργεια του ελέγχου δεν εκπληρώνει πλέον, ούτε τους σκοπούς του Ν.3861/2010, ούτε των διατάξεων που αφορούν τον έλεγχο. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/26/2014
Μη ανάρτηση, στο διαδικτυακό τόπο του Διαύγεια, προκήρυξης πλήρωσης θέσεων προϊσταμένων Διεύθυνσης Ν.Π.Δ.Δ. – Ακυρότητα ή μη των πράξεων του αρμοδίου οργάνου τοποθέτησής τους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μη ανάρτηση στο διαδικτυακό τόπο του Διαύγεια της εκδοθείσας δυνάμει των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου πέμπτου του Ν. 3839/2010, προκήρυξης υποβολής υποψηφιοτήτων προς πλήρωση θέσεων προϊσταμένων Διεύθυνσης Ν.Π.Δ.Δ., η οποία προβλέπεται στην περ.11 της παρ.4 του άρθρου 2 του Ν. 3861/2010, έχει επιφέρει την απώλεια της εκτελεστότητάς της, χωρίς, ωστόσο, να συνεπάγεται την άνευ ετέρου ακυρότητα της από το αρμόδιο όργανο πράξης τοποθέτησής τους και, κατ’ επέκταση, την επαναπροκήρυξη των εν λόγω θέσεων ευθύνης. (ομοφ.)