ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/448/2023
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:ζητείται η ανάκληση της 53/2022 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Ο.Τ.Α. Ι Περιφέρειας Αττικής(....) Επί του ζητήματος αυτού, το Δικαστήριο κρίνει ότι η επίδικη προγραμματική σύμβαση εγκαθιδρύει πράγματι συνεργασία μεταξύ δημοσίων φορέων, με σκοπό, διά της συνένωσης των μέσων που διαθέτει καθένας από αυτούς, την από κοινού εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος. Ο σκοπός αυτός συνίσταται, ειδικότερα, αφενός στην, μέσω της ποιοτικής αναβάθμισης και λειτουργικότητας του Δ.Σ.Π. με την τοποθέτηση υβριδικού χλοοτάπητα, ο οποίος έχει, ως εκ της κατασκευής και του είδους του, διάρκεια ζωής πέραν της δεκαετίας (βλ. το προσκομιζόμενο από 29.12.2022 έγγραφο του Γεωπόνου Θεοφάνη Γεννάτου), ενίσχυση της αντοχής της αγωνιστικής επιφάνειας του γηπέδου αυτού και, κατ’ επέκταση, στην ενίσχυση της ασφάλειας των αθλουμένων, αφετέρου στην ανάπτυξη του ερασιτεχνικού αθλητισμού και στην εν γένει προαγωγή των αθλητικών δραστηριοτήτων των δημοτών του Δήμου Περιστερίου. Ο εν λόγω δημόσιος σκοπός δεν αναιρείται εκ του ότι η αποκλειστική χρήση του χλοοτάπητα του Δ.Σ.Π. έχει παραχωρηθεί στην Π.Α.Ε. « Ανακαλεί την 53/2022 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου Ο.Τ.Α. Ι Περιφέρειας Αττικής.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυνΤμ.6/847/2018
Σχέδιο προγραμματικής σύμβασης- Υποστηρικτικές ενέργειες Διαχείρισης Απορριμμάτων Δήμου:..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προηγήθηκαν σε προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει κατά πλειοψηφία ότι εν προκειμένω η απόφαση περί λύσεως της υφιστάμενης σύμβασης είναι απόρροια της 123-1/30-8-2017 απόφασης του Δ.Σ. της ..., με την οποία εγκρίθηκε ο επαναπροσδιορισμός από 1/1/2018 του ενιαίου τέλους διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) από 12 ευρώ/tn σε 17 ευρώ/tn για τους ο.τ.α. που φιλοξενούν Χ.Υ.Τ.Α. εντός των διοικητικών τους ορίων (όπως εν προκειμένω ο Δήμος ...). Συνεπώς, εφόσον, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 5 της 2527/23.1.2009 (ΦΕΚ Β΄ 83) κοινής υπουργικής απόφασης, το κόστος διαχείρισης προσδιορίζεται σε ετήσια βάση με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟΔΣΑ, νομίμως εν προκειμένω τα συμβαλλόμενα μέρη αποφάσισαν τη λύση της από 3.7.2017 προγραμματικής σύμβασης προκειμένου να επαναπροσδιορίσουν με την ελεγχόμενη σύμβαση το ενιαίο τέλος διαχείρισης σε 17 ευρώ/tn σύμφωνα με την 123-1/30-8-2017 απόφαση του Δ.Σ.(..)η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ανακληθεί η 10/2018 πράξη της Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Ν. .
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/939/2022
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Ζητείται η ανάκληση της 60/2021 πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ Ι Περιφέρεια Αττικής, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος προς έλεγχο σχεδίου σύμβασης μεταξύ των προσφευγουσών με το προαναφερόμενο αντικείμενο, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 970.000,00 ευρώ, (εκτός ΦΠΑ) και συμβατικής δαπάνης 819.000,00 ευρώ (εκτός ΦΠΑ), διάρκειας τεσσάρων ετών (4) από την υπογραφή της(....)Με την 30/10.02.2021 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της προσφεύγουσας, εγκρίθηκαν η σκοπιμότητα και η δαπάνη για την προμήθεια «Πιλοτικού συστήματος πρόγνωσης υγείας ευπαθών ομάδων λόγω της πανδημίας covid-19».(....)Επομένως, η διενέργεια του διαγωνισμού χωρίς εξασφαλισμένη, ελλείψει απόφασης των οικείων Δημοτικών Συμβουλίων, και μεθοδολογικά αποσαφηνισμένη σύμπραξη των οικείων οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού, πριν από τη δημοσίευση της διακήρυξης, παρά το ότι το πιλοτικό πρόγραμμα δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τη σύμπραξη αυτή, συνιστά κατά την πλειοψηφούσα άποψη παράβαση της αρχής της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης (σκ. 3), προεχόντως υπό την ειδικότερη μορφή της αρχής της αποτελεσματικότητας, η τήρηση δε αυτών εντάσσεται και στο αντικείμενο του προσυμβατικού ελέγχου και δεν μετατίθεται ζήτημα εξεταζόμενο μετά την υπογραφή κατά την υλοποίηση της σύμβασης.Απορρίπτει τις προσφυγές ανάκλησης.
ΔΕΝ ΑΝΑΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1312/2022
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1287/2023
Μελέτη διώροφου υπόγειου χώρου στάθμευσης (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. υπό σκ. 7.), το Δικαστήριο κρίνει ότι οι προβαλλόμενοι λόγοι ανάκλησης είναι βάσιμοι. Συγκεκριμένα: Α) Από τα οικ.10695/1.4.2022 και 26991/4.8.2023 έγγραφα του Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, τα εν ισχύι πιστοποιητικά ΕΛΟΤ 1429:2008 και ΕΛΟΤ ENISO 9001:2015 της … και το περιλαμβανόμενο στις οικείες εγκριτικές αποφάσεις των οργάνων διοίκησης των συμβαλλομένων σχέδιο προγραμματικής σύμβασης αποδεικνύεται η τεχνική επάρκεια της ... και η έλλειψη τεχνικής επάρκειας του Δήμου για την υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου, ότι στην προς σύναψη προγραμματική σύμβαση συμπεριλαμβάνονται και εξειδικεύονται τα προβλεπόμενα ελάχιστα αναγκαία τυπικά στοιχεία, ότι το αντικείμενό της αφορά στη σύνταξη μελετών ωρίμανσης συγκεκριμένου (υπο)έργου, δηλαδή στην κάλυψη ποσοτικά και ποιοτικά προσδιορισμένης ανάγκης του Δήμου και όχι στην καθολική συνδρομή ή κατ’ ουσίαν υποκατάσταση του προσωπικού ή των αρμοδιοτήτων του από την ..και ότι οι προβλεπόμενες περιουσιακές μετακινήσεις μεταξύ των συμβαλλομένων, συμπεριλαμβανομένου του ποσού των 19.830 ευρώ για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων της.. από την εκτέλεση της σύμβασης, περιορίζονται στην κάλυψη των δαπανών που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του συμβατικού αντικειμένου και δεν έχουν το χαρακτήρα ανταλλάγματος για παρεχόμενες στο πλαίσιο της σύμβασης υπηρεσίες. Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης,.Ανακαλεί την 25/2023 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας,Αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κατερίνης και της ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ με την επωνυμία «….ΑΕ».Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης, Ανακαλεί την 25/2023 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/229/2023
Ζητείται η ανάκληση της 53/ΠΣ/24.11.2022 Πράξης του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου , με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του προσφεύγοντος Δήμου και της εργοληπτικής εταιρίας «..», για την εκτέλεση του έργου Αντικατάσταση εξωτερικού δικτύου ύδρευσης.(...)Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι και η ίδια η προσβαλλομένη ευθέως αποδέχεται ότι η επίμαχη Προγραμματική Σύμβαση παρίσταται επί της ουσίας νόμιμη. Η παραδοχή αυτή συνάδει με τις ρυθμίσεις των άρθρων 100 παρ. 1 περ. α΄ και παρ. 2 περ. α΄ του ν.3852/2010 (όπως οι διατάξεις αυτές ίσχυαν μετά την αντικατάσταση τους με το άρθρο 179 παρ. 1 του ν.4555/2018 - Α΄ 133) και 44 παρ. 2 του ν.4412/2016 (όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 79 του ν.4530/2018 – Α’ 59), από τις οποίες συνάγεται ότι είναι επιτρεπτή η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με το ως άνω περιεχόμενο μεταξύ του προσφεύγοντος Δήμου (ως Φορέα Υλοποίησης του επίμαχου έργου) και της Δ.Ε.Υ.Α. Αλμυρού (ως Κυρίου του Έργου), για το λόγο ότι η τελευταία δεν διαθέτει την απαιτούμενη τεχνική επάρκεια για την εκτέλεση του επίμαχου έργου αλλά και την διοικητική επάρκεια για την εξεύρεση των οικονομικών πόρων υλοποίησής του. Ως εκ τούτου, αφού η κατά τα ανωτέρω παρεμπιπτόντως εξεταζόμενη Προγραμματική Σύμβαση παρίσταται νόμιμη και δεδομένου, περαιτέρω, ότι η προσβαλλομένη ρητώς διαλαμβάνει ότι και η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της εκτέλεσης της επίμαχης εργολαβίας έχει διεξαχθεί νομοτύπως, το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν συντρέχει διακωλυτικός λόγος υπογραφής του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης. Για τους λόγους αυτούς Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης. Ανακαλεί την 53/ΠΣ/24.11.2022 Πράξη του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1308/2022
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ:ζητείται η αναθεώρηση της 706/2022 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η προσφυγή ανάκλησης του ν.π.δ.δ., με την επωνυμία «…» (εφεξής: Σύνδεσμος) κατά της 4/2022 Πράξης του Επιτρόπου στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων. Με την Πράξη αυτή κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Συνδέσμου και της εταιρείας «… A.E.», με αντικείμενο τη «Μεταφορά του υπολείμματος της Εγκατάστασης Επεξεργασίας ΑΣΑ Περιφέρειας Ηπείρου», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 454.132,76 ευρώ, με την αιτιολογία ότι η αρμοδιότητα μεταφοράς του υπολείμματος ανήκει στην Περιφέρεια Ηπείρου.(...)Ο λόγος αυτός προβάλλεται αλυσιτελώς, προεχόντως διότι το δημόσιο συμφέρον εν προκειμένω δεν μπορεί να δικαιολογήσει την παραβίαση ουσιωδών δεσμεύσεων του προσφεύγοντος Συνδέσμου που απορρέουν από την προγραμματική σύμβαση και τη σύμβαση σύμπραξης, ενώ, περαιτέρω, σε περίπτωση πλημμελούς, κατά τους ισχυρισμούς του προσφεύγοντος, άσκησης της προκείμενης αρμοδιότητας από πλευράς της Περιφέρειας, ο ίδιος θα μπορούσε να προβεί στην καταγγελία της προγραμματικής σύμβασης, στην οποία, όμως, ως ελέχθη, ουδέποτε προέβη.Απορρίπτει τις προσφυγές αναθεώρησης
ΕΣ/ΕΒΔΟΜΟ ΤΜΗΜΑ/129/2024
Αποκατάσταση και αναβάθμιση Ιαματικών Λουτρών (...)Η σύμβαση οριζόντιας συνεργασίας πληροί το σύνολο των κριτηρίων που θέτει η παρατεθείσα ανωτέρω παρ. 4 του εν λόγω άρθρου 12 του ν. 4412/2016 και νομίμως συνάπτεται χωρίς διαγωνισμό, εξερχόμενη του πεδίου εφαρμογής των ρυθμίσεων του δικαίου της Ένωσης που διέπουν τις ανταγωνιστικές διαδικασίες ανάθεσης. Εξάλλου, το γεγονός ότι οι προσφεύγοντες διέλαβαν ως νομική βάση για τη σύναψη της μεταξύ τους σύμβασης το άρθρο 100 του ν. 3852/2010 και ο χαρακτηρισμός της ως «προγραμματικής» δεν αποκλείει, τον ορθό νομικό χαρακτηρισμό της εν λόγω σύμβασης από το Δικαστήριο. Δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης του Αναπτυξιακού Οργανισμού Ο.Τ.Α. με την επωνυμία «. Α.Ε.- ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ..» με αντικείμενο την εκτέλεση του έργου με τίτλο «Αποκατάσταση και αναβάθμιση Ιαματικών Λουτρών ».Η ανωτέρω Απόφαση ανακαλεί την Πράξη του αρμοδίου Επιτρόπου.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Ν.4555/2018
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ στο σχέδιο νόµου «Μεταρρύθµιση του θεσµικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εµβάθυνση της Δηµοκρατίας – Ενίσχυση της Συµµετοχής – Βελτίωση της οικονοµικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των Ο.Τ.Α. [Πρόγραµµα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] - Ρυθµίσεις για τον εκσυγχρονισµό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟΔΣΑ - Ρυθµίσεις για την αποτελεσµατικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρµοδιοτήτων σχετικά µε την απονοµή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρµοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»
Ν.4555/2018
Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Εμβάθυνση της Δημοκρατίας - Ενίσχυση της Συμμετοχής - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των Ο.Τ.Α. [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟΔΣΑ-Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις.
2/75333/ΔΠΔΑ/2016
Καθορισμός του συνολικού ύψους της χρηματοδότησης έτους 2016, του ποσοστού χρηματοδότησης ανά Ο.Τ.Α. ή Ν.Π.Δ.Δ. Ο.Τ.Α., του τρόπου πληρωμής καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή του άρθρου 61 του Ν. 4414/2016 (ΦΕΚ 149/τ. Α'/09-08-2016) που αφορά στην Ενίσχυση Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με σκοπό την προώθηση της απασχόλησης»
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1280/2021
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΩΝ:Με την προσφυγή αυτή επιδιώκεται η ανάκληση της 40/2021 πράξης της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας … του Ελεγκτικού Συνεδρίου.(....)θα αφορά στην επικαιροποίηση – συμπλήρωση ή/και τροποποίηση των υπαρχουσών μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας περιοχών του Δήμου … για τη δημοπράτηση των αντίστοιχων έργων, καθώς και στη σύνταξη τευχών δημοπράτησης των υπαρχουσών μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας περιοχών του Δήμου(....)Με δεδομένα τα ανωτέρω, κατά τα ορθώς κριθέντα με την προσβαλλόμενη πράξη, μη νομίμως και χωρίς να παρέχεται από την αναθέτουσα αρχή ειδική προς τούτο αιτιολόγηση κλήθηκε να συμμετάσχει στην ελεγχόμενη διαδικασία διαπραγμάτευσης μόνο ένας οικονομικός φορέας, ήτοι η προσφεύγουσα.Δεν ανακαλεί την 40/2021 πράξη της Επιτρόπου της Υπηρεσίας Επιτρόπου ΟΤΑ Ι Περιφέρειας … του Ελεγκτικού Συνεδρίου.