×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/Τμ1(ΚΠΕ)/26/2014

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2685/1999, 3852/2010

ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ: (...)  Από το συνδυασμό των ως άνω διατάξεων συνάγονται τα ακόλουθα: Οι αποφάσεις ή εντολές μετακίνησης αποτελούν ατομικές διοικητικές πράξεις (βλ. Ε.Σ. Ι Τμ. 4/2011, Κλιμ. Ι Τμ. 228/2013), οι οποίες υφίστανται στο νομικό κόσμο από την έκδοσή τους, δηλαδή από την υπογραφή και τη χρονολόγησή τους, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται η δημοσίευσή τους από τις διατάξεις του ν. 2685/1999 ή από άλλη διάταξη νόμου. Επομένως, υποχρέωση ανάρτησης των αποφάσεων ή εντολών μετακίνησης στο διαδίκτυο, μέσω του Προγράμματος «Διαύγεια», δεν ανακύπτει ούτε από την περίπτωση 22 της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 3861/2010 ούτε από άλλη περίπτωση της ως άνω διάταξης, στην οποία αναφέρονται οι αναρτητέες στο διαδίκτυο πράξεις (βλ. Ε.Σ. Κλιμ. Ι Τμ. 13/2014).(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στη προηγούμενη σκέψη της παρούσας, ο προβαλλόμενος λόγος διαφωνίας ότι οι ως άνω αποφάσεις δεν μπορούσαν να εκτελεστούν, επειδή δεν αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο, μέσω του Προγράμματος «Διαύγεια», είναι απορριπτέος προεχόντως ως ερειδόμενος στην εσφαλμένη προϋπόθεση ότι υπήρχε υποχρέωση ανάρτησης των εν λόγω αποφάσεων στο διαδίκτυο, ανεξαρτήτως εάν η μη ανάρτηση αποφάσεων, οι οποίες είναι αναρτητέες στο διαδίκτυο, μέσω του Προγράμματος «Διαύγεια» σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 3861/2010, επηρεάζει την εκτελεστότητα αυτών.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/495/2011

Ανάρτηση ή όχι στο διαδίκτυο κατ’ εφαρμογή του προγράμματος «Διαύγεια» (Ν.3861/2010) των αποφάσεων συγκρότησης κλιμακίων ΚΕΔΑΚ του Ν.3335/2005.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι αποφάσεις συγκρότησης Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) του Ν.3335/2005 εντάσσονται μεν στις αναρτητέες στο διαδίκτυο αποφάσεις της περίπτωσης 9 του άρθρου 2 παρ.4 του Ν.3861/2010 (Πρόγραμμα «Διαύγεια»), αλλά ενόψει του σκοπού, στον οποίο αποβλέπουν, δεν εντάσσονται στο σκοπό του συστήματος δημοσιοποίησης που θεσπίζουν οι διατάξεις του Ν.3861/2010 και, επομένως, δεν είναι αναρτητέες στο διαδίκτυο κατά το πρόγραμμα «Διαύγεια» είτε πριν είτε μετά τη διενέργεια του ελέγχου, αφού η δημοσιοποίησή τους μετά τη διενέργεια του ελέγχου δεν εκπληρώνει πλέον, ούτε τους σκοπούς του Ν.3861/2010, ούτε των διατάξεων που αφορούν τον έλεγχο. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/377/2012

Οι εκδιδόμενες κατά το N.2685/1999 εντολές μετακίνησης των προσώπων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του δεν περιλαμβάνονται στις αναρτητέες κατά το Ν . 3861/2010 στα «Πρόγραμμα Διαύγεια» διοικητικές πράξεις 

ΝΣΚ/272/2016

Πράξεις συγκρότησης συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης. Ανάρτηση στο Πρόγραμμα «Διαύγεια».(....) Οι αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων υπερωριακής απασχόλησης, ανεξαρτήτως αν αποτελούν ομάδες εργασίας ή ομάδες έργου, είναι αναρτητέες, κατά τις ισχύουσες διατάξεις του ν. 3861/2010, στο Πρόγραμμα «Διαύγεια» (ομοφ.).


ΝΣΚ/234/2011

Ανάρτηση πράξεων του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας στο διαδίκτυο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Στην έννοια του άρθρου 2 του Ν 3861/2010 εμπίπτουν οι αποφάσεις του Γ.Γ.Π.Π., που αφορούν την κήρυξη ή άρση κατάστασης έκτακτης ανάγκης και συνακόλουθα, με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στο άρθρο 5 του ιδίου Νόμου περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και απορρήτων, είναι αναρτητέες στο διαδίκτυο. (ομοφ.)


ΝΣΚ/78/2015

Εφαρμογή ή μη των διατάξεων του ν. 3861/2010, οι οποίες θεσπίζουν την υποχρέωση ανάρτησης αποφάσεων κ.λπ. στο «Πρόγραμμα Διαύγεια», και στη Δ.Ε.Η.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι διατάξεις του ν. 3861/2010, οι οποίες θεσπίζουν την υποχρέωση ανάρτησης στο «Πρόγραμμα Διαύγεια» αποφάσεων και πράξεων των οργάνων διοίκησης φορέων του δημόσιου τομέα, δεν εφαρμόζονται από την έναρξη ισχύος τους επί της Δ.Ε.Η. (ομοφ.)


ΔΙΣΚΠΟ/16752/2010

Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο "Πρόγραμμα Διαύγεια"(3861/2010)


2/64386/0026/2010

Κοινοποίηση διατάξεων του 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και άλλες διατάξεις».


ΝΣΚ/116/2011

Ανάρτηση στο Διαδίκτυο των συμβάσεων, πράξεων και αποφάσεων καταβολής δαπανών που σχετίζονται με τη λειτουργία ειδικών υπηρεσιών διαχείρισης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013, στο πλαίσιο της διάταξης του άρθρου 2 παρ.4 του Ν.3861/2010.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Στην έννοια του άρθρου 2 παρ.4 του Ν.3861/2010 εμπίπτουν οι συμβάσεις και πράξεις που αφορούν το συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013. Ειδικότερα, με την επιφύλαξη όσων ορίζονται στο άρθρο 5 του Ν.3861/2010 περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και απορρήτων, είναι αναρτητέες στο Διαδίκτυο αποφάσεις προέγκρισης, έγκρισης, ανάκλησης έγκρισης πράξεων και ολοκλήρωσης πράξεων για τα μέτρα/δράσεις του Π.Α.Α., αποφάσεις ένταξης/ χρηματοδότησης πράξεων του Π.Α.Α., τροποποιήσεις και ανακλήσεις αυτών και αποφάσεις ολοκλήρωσης πράξεων, έγγραφα για την καταβολή των οικονομικών ενισχύσεων για τα μέτρα/δράσεις του Π.Α.Α. και αποφάσεις χρηματοδότησης από το Π.Δ.Ε., αποφάσεις προέγκρισης σταδίων εξέλιξης έργων, ήτοι προέγκρισης της δημοπράτησης, προέγκρισης της σύμβασης και προέγκρισης τροποποίησης της σύμβασης. Στον όρο «αποφάσεις έναρξης παραγωγικής λειτουργίας επενδύσεων» του άρθρου 2 παρ.4 αρ.15 του Ν.3861/2010, εμπίπτουν και οι αποφάσεις διαπίστωσης της ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και της νόμιμης λειτουργίας ενός έργου συγχρηματοδοτούμενου από το Π.Α.Α. Οι ειδικές υπηρεσίες διαχείρισης του Π.Α.Α. υποχρεούνται να αναρτούν αποφάσεις καταβολής δαπανών ανεξαρτήτως του ύψους αυτών, ακόμα και για μικρά ποσά, ελλείψει αντίθετης σχετικής ρύθμισης. Η ειδική υπηρεσία διαχείρισης του Π.Α.Α. θα πρέπει να έχει δική της Ομάδα Διοίκησης Έργου με αντικείμενο την υποστήριξη της ανάρτησης πράξεων στο Διαδίκτυο. (ομοφ.)


ΕΣ/Τμ.1(ΚΠΕ)/143/2014

Με τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3861/2010, σκοπός των οποίων, όπως προκύπτει και από την οικεία αιτιολογική έκθεση, είναι η επίτευξη μέγιστης δημοσιότητας της κυβερνητικής πολιτικής και της διοικητικής δράσης, ώστε να πραγματώνεται η διαφάνεια κατά την ενάσκηση της εκτελεστικής εξουσίας, να υλοποιείται με συστηματικό και συγκροτημένο τρόπο η αρχή της φανερής δράσης της διοίκησης και να διευκολύνεται ουσιωδώς η άσκηση του συνταγματικού δικαιώματος των πολιτών στην πληροφόρηση, θεσπίζεται υποχρέωση, που καταλαμβάνει, μεταξύ άλλων και τα όργανα της αποκεντρωμένης διοίκησης, να αναρτούν τις πράξεις ή αποφάσεις τους στο διαδίκτυο. Στις πράξεις δε, που τα όργανα υποχρεωτικά αναρτούν, λαμβάνοντας σχετικό Αριθμό Διαδικτυακής Ανάρτησης (ΑΔΑ), περιλαμβάνεται ρητώς, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 23 του ν. 4210/2013, η πράξη ανάληψης υποχρέωσης της δαπάνης και η απόφαση έγκρισης της δαπάνης. Εξάλλου, για την ταυτότητα του νομικού λόγου στις αναρτητέες πράξεις περιλαμβάνεται και η ανακλητική απόφαση του διατάκτη, με την οποία ανατρέπεται η ανάληψη υποχρέωσης, καθώς αυτή εκδίδεται με τον ίδιο τρόπο όπως και η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης (πρβλ ΣτΕ 2801/2012). Περαιτέρω, υπό την αρχική μορφή της διάταξης του άρθρου 4 του ν. 3861/2010, η ανάρτηση στη διαύγεια αποτελούσε όρο για την εκτέλεση των οικείων πράξεων, χωρίς όμως η παράλειψη της τήρησής της να συνεπάγεται ανυπόστατο, έλλειψη ισχύος ή ακυρότητα των οικείων πράξεων, αλλά μόνο τις προβλεπόμενες στην παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 3861/2010 σχετικές διοικητικής ή πειθαρχικής φύσης συνέπειες σε βάρος των τυχόν ευθυνόμενων για την παράλειψη αυτή, εκάστοτε αρμοδίων για την τήρηση των παραλειφθέντων διατυπώσεων δημοσιότητας διοικητικών οργάνων (πρβλ. Ε.Σ. Κλιμ. Ι Τμ. 263, 264/2013). Ωστόσο, με την παρ. 4 του άρθρου 23 του ν. 4210/2013, με την οποία επιδιώκεται η σημαντική ισχυροποίηση της «Διαύγειας» ώστε να πραγματώνει με το βέλτιστο τρόπο τους σκοπούς για τους οποίους δημιουργήθηκε, η ανάρτηση στη «Διαύγεια» ανάγεται πλέον σε όρο ισχύος των σχετικών πράξεων ή αποφάσεων που δεν είναι δημοσιευτέες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι οποίες τελειούνται μετά την πραγματοποίηση των ως άνω διατυπώσεων διαδικτυακής δημοσιότητάς τους.
(...)Με τα δεδομένα αυτά, για την ελεγχόμενη δαπάνη, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε, παρά τη δέσμευση των οικείων πιστώσεων, εντός του οικονομικού έτους 2013, η σχετική ανακλητική απόφαση του διατάκτη εκδόθηκε μεν εντός του ίδιου οικονομικού έτους, αλλά αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» στις 5.3.2014. Δοθέντος δε ότι η ανάρτηση αποτελεί, σύμφωνα με το ν. 4210/2013, όρο ισχύος της πράξης αυτής, η εντός του επόμενου οικονομικού έτους, από εκείνο στο οποίο αφορά η δαπάνη, ανατροπή της δέσμευσης καθιστά, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκ.II), την εντελλόμενη δαπάνη μη κανονική.  

ΣΤΕ/1080/2013

Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η προσβαλλόμενη πράξη, η οποία διαθέτει κανονιστικό χαρακτήρα, έχει μεν αναρτηθεί στο διαδίκτυο, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3861/2010, δεν έχει όμως δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ( βλ. το από 21.1.2013 έγγραφο της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Απλούστευσης Διαδικασιών ... προς το Συμβούλιο της Επικρατείας), ενώ δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία άλλος νόμιμος τρόπος για τη δημοσίευσή της. Εξάλλου, οι ανωτέρω διατάξεις του ν. 3861/2010 για την υποχρεωτική ανάρτηση πράξεων στο διαδίκτυο δεν θίγουν τις διατάξεις του ν. 3469/2006 όσον αφορά τη δημοσίευση των κανονιστικών πράξεων στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ( βλ.την εισηγητική έκθεση του ν. 3861/2010). Για το λόγο αυτό, ο οποίος λαμβάνεται αυτεπαγγέλτως υπόψη, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη.