ΙΚΑ/Σ75/2/2014
Τύπος: Έγγραφα
ΘΕΜΑ: «Εφαρμογή των διατάξεων περί χορήγησης δεύτερης σύνταξης σε ασφαλισμένους φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, που λαμβάνουν χορηγία δημάρχου ή προέδρου Κοινότητας από το Δημόσιο.» ΑΔΑ: ΒΙΡΝ4691ΩΓ-ΕΧΖ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΙΚΑ/Σ75/1/2016
ΘΕΜΑ: «Εφαρμογή των διατάξεων περί χορήγησης δεύτερης σύνταξης σε ασφαλισμένους φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, που λαμβάνουν χορηγία ως Νομάρχες ή Πρόεδροι Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων ή βουλευτική σύνταξη από το Δημόσιο.»
ΝΣΚ/44/2015
Χορηγία δημάρχου ή προέδρου κοινότητας και συνταξιοδότηση από τον Ο.Γ.Α.
α) Η χορηγία δημάρχου ή προέδρου κοινότητας, σε όσους απέκτησαν την ιδιότητα αυτή πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, δεν αποτελεί κώλυμα για την ασφάλισή τους στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης Αγροτών του Ο.Γ.Α. ούτε λόγο διακοπής της ασφάλισης ή της τυχόν καταβαλλόμενης κύριας σύνταξής τους. β) Η χορηγία δημάρχου ή προέδρου κοινότητας, σε όσους απέκτησαν την ιδιότητα αυτή πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012, δεν αποτελεί κώλυμα για τη χορήγηση ούτε λόγο διακοπής καταβολής της βασικής σύνταξης του Ο.Γ.Α. (ομοφ.)
ΔΙΠΣΥΝ/Φ1/6/905297/2016
Χορήγηση δεύτερης σύνταξης σε ασφαλισμένους που λαμβάνουν χορηγία Βουλευτού και Νομάρχη ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 13 (ΑΔΑ:75ΥΗ4691Ω3-ΛΙΔ)
ΝΣΚ/351/2012
Χορήγηση των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, στους συνταξιούχους του Ο.Γ.Α., που λαμβάνουν χορηγία Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεδομένου ότι, στην περίπτωση συνταξιούχου Ο.Γ.Α., που λαμβάνει και χορηγία Δημάρχου ή Προέδρου Κοινότητας, δεν τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη της παρ.12 του τρίτου άρθρου του Ν.3845/2010, ο Ο.Γ.Α. θα πρέπει να καταβάλλει στους συνταξιούχους του- χορηγιούχους τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας, κατά τις διατάξεις των άρθρων 1 του Ν.4169/1961, 1 του Ν.4575/1966, 7 του Ν.1287/1982 και 9 παρ.4 του Ν.2458/1997. Αλλά και υπό την αντίθετη εκδοχή ότι, δηλ. η προαναφερθείσα νομοθετική διάταξη τυγχάνει εν προκειμένω εφαρμογής, ο Ο.Γ.Α. και πάλι θα πρέπει να καταβάλλει τα επιδόματα αυτά στους συνταξιούχους του, κατά τις ανωτέρω διατάξεις της νομοθεσίας του.
Φ.80000/οικ.9804/764/2011
ΘΕΜΑ : «Προϋποθέσεις λήψης δεύτερης σύνταξης από τους Τομείς του κλάδου κύριας ασφάλισης του Ε.Τ.Α.Α.»
ΓΔΟΕΣ/1/1/242/2016
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων των Τομέων Τ.ΠΑΣ, Τ.Π.ΥΑ.Π. και Τ.Π.Υ.Π.Σ. του Κλάδου Πρόνοιας του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.) για τη χορήγηση δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους.
8000/28/6-ζ΄/2020
Έγκριση αποδέσμευσης κεφαλαίων του Τομέα Τ.Π.ΑΣ, του Κλάδου Πρόνοιας, του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολουμένων στα Σώματα Ασφαλείας (Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.) για τη χορήγηση προσωπικών δανείων εκτάκτων αναγκών σε ασφαλισμένους, οικονομικού έτους 2020
ΝΣΚ/140/2006
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 περί επιλογής φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, ασφάλισης ασθένειας και εφάπαξ παροχών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, από το συνδυασμό των διατάξεων του άρθρου 39 του Ν 2084/1992 στην παράγραφο 2, όπως αντικαταστάθηκε από τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 16 του Ν 2556/1997 και του άρθρου 75 του Ν 2676/1999 όπου προστέθηκε το τελευταίο εδάφιο στην παράγραφο 2 του Ν 2084/1992, προκύπτει ότι στους ασφαλισμένους που λόγω ιδιότητας και μισθωτής απασχόλησης υπάγονται σε δύο φορείς κύριας ασφάλισης, δύνανται να επιλέξουν τον έναν από αυτούς φορέα ασφάλισης ως υποχρεωτική ασφάλιση, αλλά και να υπαχθούν και στον άλλο, προαιρετικά, καταβάλλοντας το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών του τελευταίου. Όσον αφορά το φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση, τα άτομα αυτά είναι υποχρεωμένα να υπαχθούν και «στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα κύριας ασφάλισης επιλογής τους», όπως ορίζεται ρητώς στη διάταξη του 4ου εδαφίου της παρ.2 του άρθρου 39 του Ν 2084/1992. Η προαναφερθείσα διάταξη αναφέρεται αποκλειστικά στον φορέα ασφάλισης που έχει επιλεγεί ως υποχρεωτική ασφάλιση. Από το γράμμα του νόμου δεν αποσαφηνίζεται όμως, αν οι ασφαλισμένοι που δύνανται να υπαχθούν και σε άλλο φορέα ασφάλισης προαιρετικά, αν είναι υποχρεωμένοι να ασφαλιστούν σωρευτικά και στο ταμείο κύριας ασφάλισης, και στο ταμείο επικουρικής, και στο ταμείο προνοίας, και στο ταμείο ασθένειας του επιλεγέντος ως προαιρετικού φορέα ασφάλισης. Εντάσσοντας τη διάταξη αυτή στο σύνολο του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης όπως διαμορφώθηκε με το Ν 2084/1992, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρόθεση του νομοθέτη να ανατρέψει την αρνητική εξέλιξη του συστήματος της κοινωνικής ασφάλισης (εισηγητική έκθεση στο σχέδιο νόμου «οργανωτική και λειτουργική αναδιάρθρωση των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και άλλες διατάξεις», Ε.Δ.Κ.Α. 1999 σελ. 50) θεωρούμε ότι η βούληση του νομοθέτη, καθιερώνοντας το καθεστώς προαιρετικής ασφάλισης, ήταν να ενισχύσει μεν όσο το δυνατόν τους φορείς ασφάλισης, αλλά και να προσδώσει στους ασφαλισμένους πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του ασφαλιστικού καθεστώτος τους. Θεωρούμε λοιπόν ότι δεν είναι υποχρεωτική η υπαγωγή των ασφαλισμένων αυτών και στους φορείς ασθένειας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας που αντιστοιχούν στο συνταξιοδοτικό φορέα της προαιρετικής ασφάλισης, αλλά η υπαγωγή τους σε αυτούς εναπόκειται στη διακριτική τους ευχέρεια. Η ευχέρεια όμως αυτή των ασφαλισμένων δεν είναι απεριόριστη. Η ίδια διάταξη ορίζει ότι «τα πρόσωπα αυτά δύνανται να ασφαλιστούν προαιρετικά και σε περισσότερους του ενός φορείς, αν αυτό προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία…». Κατά συνέπεια η ευχέρεια των ασφαλισμένων οριοθετείται και συγκεκριμενοποιείται από τις κείμενες καταστατικές διατάξεις των εκάστοτε ασφαλιστικών οργανισμών. Από τη συρροή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 39 Ν 2084/1992 και της πρώτης παραγράφου του άρθρου 2 του α.ν. 580/1945 προκύπτει ότι η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να επιλέξουν προαιρετική ασφάλιση στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης αυτοτελώς, χωρίς να έχουν επιλέξει προαιρετική ασφάλιση στα αντίστοιχα ταμεία της κύριας. Ο νομοθέτης αναφέρεται περιοριστικά και ειδικότερα στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, όχι όμως και πρόνοιας. Κατά συνέπεια καθότι δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, φρονούμε ότι δεν παρέχεται το δικαίωμα υπαγωγής στους ασφαλισμένους, στη προαιρετική ασφάλιση των ταμείων πρόνοιας αυτοτελώς.
1071756/2024
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 308659/23.11.2020 (Β’ 5259) απόφασης του Διοικητή σχετικά με τη μεταφορά της αρμοδιότητας έκδοσης κύριας σύνταξης και εφάπαξ παροχής των υπαλλήλων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης από το Α’ στο Β’ Τμήμα Απονομής Κύριας Σύνταξης, Επικουρικής Σύνταξης και Εφάπαξ Παροχής, της Β’ Διεύθυνσης Απονομής Συντάξεων και Εφάπαξ Δημοσίου Τομέα.
Φ.10055/10947/791/2014
Τροποποίηση και συμπλήρωση καταστατικών διατάξεων των Τομέων Σύνταξης και Πρόνοιας Εφημεριδοπωλών και Υπαλλήλων Πρακτορείων Αθηνών των αντίστοιχων κλάδων κύριας ασφάλισης και Πρόνοιας του ΕΤΑΠ – ΜΜΕ καθώς και διατάξεων υγειονομικής περίθαλψης του ΕΤΑΠ – ΜΜΕ.