ΝΣΚ/114/2000
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δημόσιο. Φόρος προστιθέμενης αξίας. Υπόχρεος καταβολής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Φ.Γεωργακόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Το Δημόσιο, ως τελικός δέκτης επικοινωνιακών υπηρεσιών που παρεσχέθησαν σε αυτό κατόπιν συμβάσεως, είναι εκ του νόμου υπόχρεο να καταβάλει τον οφειλόμενο φόρο προστιθέμενης αξίας, χωρίς η υποχρέωσή του αυτή να εξαρτάται από το γεγονός ότι δεν συμπεριελήφθη σχετική ρήτρα στη σύμβαση.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/160/2000
Συμβάσεις του Δημοσίου. Μίσθωση ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Φ.Γεωργακόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Η μίσθωση ακινήτου από το Δημόσιο προς εγκατάσταση Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ενώσεως διέπεται από τις διατάξεις των άρθρων 79,81,82 και 83 του ν.2362/1995.
Αριθ. 1042666/3595/Α0014/1993
Τρόπος καταβολής του φόρου προστιθέμενης αξίας στο δημόσιο από το λήπτη των αγαθών και υπηρεσιών. ΠΟΛ. 1115/23.3.1993
Αρ.Πρωτ. 1074879/1991/ΠΟΛ 1176
ΘΕΜΑ: Φόρος προστιθέμενης αξίας εργαζόμενοι με μίσθωση έργου στο δημόσιο. Εφαρμογή διατάξεων των αποφάσεων Σ. 800/87 και Σ. 866/87
ΝΣΚ/53/2004
Υπόχρεος καταβολής των ποσών αφ ενός μεν που επιδικάζονται με δικαστικές αποφάσεις σε αγροφύλακες και αφ ετέρου που προκύπτουν από την υποχρέωση του Δημοσίου ως εργοδότη για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών για τα όργανα της αγροφυλακής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Για τις απαιτήσεις των υπαλλήλων της Αγροφυλακής, που απορρέουν από την υπαλληλική τους σχέση, αφορούν επιδικασθέντα με δικαστικές αποφάσεις ποσά και γεννήθηκαν μέχρι 31.12.2001, υπόχρεο προς καταβολή είναι το Ελληνικό Δημόσιο (Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως). β) Για το από 01.01.2002 και εντεύθεν χρονικό διάστημα υπόχρεες προς καταβολή είναι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, καθόσον από της ανωτέρω ημερομηνίας η μισθοδοσία των αγροφυλάκων, οι οποίοι από 02.05.2001 κατέστησαν υπάλληλοι των Ν.Α., βαρύνει τον προϋπολογισμό τους. γ) Για την καταβολή των ποσών των ασφαλιστικών εισφορών υπόχρεο είναι το Ελληνικό Δημόσιο (Υπουργείο Δημοσίας Τάξεως) καθόσον η υποχρέωση ανατρέχει στο προ της 05.06.1976 χρονικό διάστημα, κατά το οποίο οι αγροφύλακες υπηρετούσαν ως δημόσιοι υπηρέτες με σχέση δημοσίου δικαίου και τριετή θητεία και δεν αφορά μισθοδοσία αλλά υποχρέωση του Δημοσίου για την καταβολή των προκυπτόντων εκ του Νόμου ασφαλιστικών εισφορών του ως εργοδότη.
ΝΣΚ/102/2016
Δυνατότητα απαλλαγής από το φόρο προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπού Δημοσίου (Ισλαμικής Δημοκρατίας του Πακιστάν) κατά την αγορά ακινήτου για στέγαση της Πρεσβείας του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν απαλλάσσεται από το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπό Δημόσιο (Ισλαμική Δημοκρατία του Πακιστάν) κατά την αγορά τμήματος ακινήτου, για στέγαση των γραφείων της Πρεσβείας του (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια, λόγω μείζονος σπουδαιότητας. Εκδόθηκε σχετικά η υπ’ αριθ. 157/2016 Γνωμ/ση της Α΄ Τακτικής Ολομέλειας.
Αριθ. 1002414/204/25/0014/1993
Τρόπος καταβολής του φόρου προστιθέμενης αξίας στο δημόσιο από το λήπτη των αγαθών και υπηρεσιών. ΠΟΛ. 1005/1993 ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΘΗΚΕ με την ΑΥΟ ΠΟΛ 1115/1993 (ΦΕΚ 252 Β΄/12.04.1993), ΑΥΟ ΠΟΛ 1214/1994 (ΦΕΚ 727 Β΄/27.09.1994) και την ΑΥΟ ΠΟΛ 1380/2001 (ΦΕΚ 11 Β΄/14.1.2002). ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΕ από την Αριθμ. ΠΟΛ.1267/2012 -ΦΕΚ 44 Β/23-1-2012
ΝΣΚ/157/2016
Δυνατότητα απαλλαγής από το φόρο προστιθεμένης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπού Δημοσίου (Ισλαμικής Δημοκρατίας του Πακιστάν) κατά την αγορά ακινήτου για στέγαση της Πρεσβείας του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Απαλλάσσεται από το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) αλλοδαπό Δημόσιο (Ισλαμική Δημοκρατία του Πακιστάν) για την αγορά τμήματος ακινήτου από τον κατασκευαστή, για την στέγαση των γραφείων της Πρεσβείας του, με βάση τη διάταξη της παραγράφου 1 περ. στ’, υποπερ. αα’ του άρθρου 27 του Ν. 2859/2000, λαμβανομένης εν προκειμένω υπόψη και της τήρησης της αρχής της αμοιβαιότητας εκ μέρους και του Πακιστάν (πλειοψ). Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια από την 102/2016 Γνωμ. του Β’ Τμήματος του Ν.Σ.Κ. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/86/2001
Φορολογία Προστιθέμενης Αξίας. Φορολογικές παραβάσεις. Διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Συνεχίζει να ισχύει, μετά τη θέση σε ισχύ του άρθρου 25 παρ.1 και 2 του Ν 2523/1997, η διάταξη του άρθρου 8 παρ.12 Ν 1882/1990, σύμφωνα με την οποία ο αποδέκτης πλαστού ή εικονικού ή νοθευμένου φορολογικού στοιχείου, για ανύπαρκτη εν όλω ή εν μέρει συναλλαγή μεταξύ προσώπων διαφορετικών από εκείνα που αναγράφονται στο φορολογικό στοιχείο, αποσκοπώντας σε απόκρυψη φορολογητέας ύλης και έκπτωση του ΦΠΑ του στοιχείου αυτού από το φόρο εκροών του, υποχρεούται στην απόδοση στο Δημόσιο του ΦΠΑ, εφόσον δεν αποδόθηκε από τον εκδότη του στοιχείου, λόγω της φύσεως της ειδικής αυτής χρηματικής κυρώσεως εχούσης και αποζημιωτικό χαρακτήρα ως προς το Δημόσιο για τον ΦΠΑ του πλαστού στοιχείου. (πλειοψ.) Επανεισήχθη στο Γ΄Τμήμα μετά την έκδοση της υπ' αριθ. 685/2000 Γνωμ. ΝΣΚ.
ΕλΣυν/Ζ.Κλ/365/2009
"2. Το άρθρο 19 παρ. 7 του Οργανισμού του Ελεγκτικού Συνεδρίου (π.δ/μα 774/1980, ΦΕΚ 189 Α΄), όπως η παράγραφος αυτή προστέθηκε με το άρθρο 15 του ν. 2145/1993 (ΦΕΚ 88 Α΄) και ισχύει μετά την αντικατάστασή της από το άρθρο 8 παρ. 1 του ν. 2741/1999 (ΦΕΚ 199 Α΄) και την τροποποίησή της από το άρθρο 2 του ν. 3060/2002 (ΦΕΚ 242 Α΄) ορίζει ότι: «Για τις προμήθειες αγαθών του άρθρου 1 του Ν. 2286/1995 (ΦΕΚ 19 Α΄), η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων εκατομμυρίων (500.000.000) δραχμών ή ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ, καθώς και για την εκτέλεση έργων από το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τις δημόσιες επιχειρήσεις ή Οργανισμούς, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων υπερβαίνει το ποσό του ενός δισεκατομμυρίου (1.000.000.000) δραχμών ή δύο εκατομμυρίων εννιακοσίων χιλιάδων (2.900.000) ευρώ, διενεργείται υποχρεωτικά έλεγχος νομιμότητας της οικείας συμβάσεως, πριν από τη σύναψή της, από Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το προηγούμενο εδάφιο ισχύει και στις συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, όταν το προϋπολογιζόμενο οικονομικό αντικείμενό τους υπερβαίνει το ποσό των πεντακοσίων εκατομμυρίων (500.000.000) δραχμών ή ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ.». Εν συνεχεία, με το άρθρο 12 παρ. 27 του ν. 3310/2005 (ΦΕΚ 30 Α΄), ορίστηκε ότι «α) Ο προβλεπόμενος από τη διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 19 του Π.δ. 774/1980 ... έλεγχος νομιμότητας επί των συμβάσεων προμήθειας αγαθών του άρθρου 1 του ν. 2286/1995 (ΦΕΚ 19 Α'), παροχής υπηρεσιών και για την εκτέλεση έργων διενεργείται υποχρεωτικά, πριν από τη σύναψή τους, από Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, εφόσον η προϋπολογιζόμενη δαπάνη τους υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου (1.000.000,00) ευρώ.» Εξάλλου, το άρθρο 19 του ν. 3193/2003 (ΦΕΚ 266 Α΄) ορίζει ότι «...για τον προσδιορισμό του ποσού της προϋπολογιζόμενης δαπάνης των οικείων συμβάσεων δεν λαμβάνεται υπόψη ο αναλογών φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) ...». 3. Από τις ανωτέρω διατάξεις συνάγεται ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει, πριν από την υπογραφή τους, τη νομιμότητα των δημοσίων συμβάσεων, εφόσον η προϋπολογιζόμενη γι’ αυτές δαπάνη, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο αναλογών φόρος προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.), υπερβαίνει το ποσό του ενός εκατομμυρίου (1.000.000,00) ευρώ. Συνεπώς, δημόσιες συμβάσεις, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη των οποίων είναι κατώτερη του ανωτέρω ποσού, απαραδέκτως υποβάλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο νομιμότητας και το αρμόδιο Κλιμάκιο, στο οποίο εισήχθη η υπόθεση, οφείλει να απόσχει να αποφανθεί επ’ αυτής (βλ. 275, 135, 104, 81/2006 πράξεις παρόντος Κλιμακίου)."
ΝΣΚ/348/2005
Απαγόρευση σύναψης χρηματιστηριακών συναλλαγών των υπαλλήλων που συμμετέχουν σε επιτροπές διενέργειας και αξιολόγησης αποτελεσμάτων διαγωνισμών προμηθειών και παροχής υπηρεσιών άνω των 150.000 ευρώ, σύμφωνα με τις διατάξεις των Ν 2843/2000 και 3213/2003. Με τις διατάξεις των άρθρων 32 παρ.1 του Ν 2843/2000 σε συνδυασμό με αυτές των άρθρων 7 παρ.1 και 1 παρ.1 περίπτ. ι΄ του Ν 3213/2003, απαγορεύονται οι χρηματιστηριακές συναλλαγές των προσώπων που είναι μέλη επιτροπών διενέργειας και αξιολόγησης αποτελεσμάτων διαγωνισμών παροχής υπηρεσιών στο Ελληνικό Δημόσιο, των οποίων η προϋπολογιζόμενη δαπάνη υπερβαίνει το ποσόν των 150.000 ευρώ. Το εν λόγω ποσό υπολογίζεται χωριστά για κάθε διαγωνισμό, στον οποίο συμμετέχουν και όχι αθροιστικά για όλους τους διαγωνισμούς, δεν περιλαμβάνεται δε σ’ αυτό ο φόρος προστιθέμενης αξίας. Στην ανωτέρω απαγόρευση, που αφορά και τις χρηματιστηριακές συναλλαγές παραγώγων, εμπίπτουν τα μέλη διενέργειας και αξιολόγησης διαγωνισμών προμηθειών, υπηρεσιών και ανάθεσης έργων ακόμη και όταν η ανάθεση γίνεται με διαπραγμάτευση, όχι δε των επιτροπών παρακολούθησης των έργων ή άλλων επιτροπών. Στις ρυθμίσεις των ανωτέρω διατάξεων υπάγονται και οι αναθέσεις εκπόνησης μελετών του ΠΔ 327/1995. Η δήλωση περιουσιακής κατάστασης, που προβλέπεται από τη διάταξη του ως άνω άρθρου 1 παρ.1 του Ν 3213/2003, δεν υποβάλλεται από τα πρόσωπα που ήταν υπόχρεα προς υποβολή της με την προϊσχύουσα και καταργηθείσα διάταξη του άρθρου 24 του Ν 2429/1996 και δεν είναι πλέον.