ΝΣΚ/123/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δυνατότητα άσκησης καθηκόντων διαχείρισης κτιρίου (πολυκατοικίας), στο οποίο ο ΕΦΚΑ διαθέτει οριζόντιες ιδιοκτησίες, από εξουσιοδοτημένο υπάλληλο αυτού - Νομικό πλαίσιο εξουσιοδότησης και αρμοδιότητα υπηρεσιακού οργάνου για την παροχή της - Ζητήματα διαχείρισης επί οφειλών προς τρίτους - Ευθύνη του υπαλλήλου-διαχειριστή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο ΕΦΚΑ είναι δυνατόν να οριστεί διαχειριστής από τους συνιδιοκτήτες κτηρίου και να ασκήσει διαχείριση κτηρίου (πολυκατοικίας) στο οποίο διαθέτει οριζόντιες ιδιοκτησίες, μέσω υπαλλήλου του, εφαρμοζομένου σχετικώς (αναλογικώς) του άρθρου 25 παρ. 2 εδ. α΄ του ν. 3528/2007 (ΥΚ). Ο ορισμός του υπαλλήλου γίνεται με μέριμνα του Τμήματος Στέγασης και Συνθηκών Εργασίας της Δ/νσης Στέγασης και Τεχνικών Υπηρεσιών του ΕΦΚΑ, κατά τις διατάξεις των άρθρων 68 παρ. 8 και 9 εδ. α΄ περ. γγ΄ του ν. 4387/2016. Σε περίπτωση καθυστέρησης πληρωμής των κοινοχρήστων δαπανών και βαρών από συνιδιοκτήτες, έκαστος εξ αυτών ευθύνεται κατά την αναλογία των επ' αυτών. Ο υπάλληλος του ΕΦΚΑ που ασκεί τη διαχείριση, δεν έχει την ιδιότητα του δημοσίου υπολόγου. (ομόφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/435/2000
Σεισμόπληκτοι. Υποχρέωση χορήγησης της προβλεπόμενης Κρατικής αρωγής σε συνιδιοκτήτες πολυκατοικίας, η οποία καταστράφηκε ολοσχερώς από το σεισμό που έγινε στις 7-9-2000 στην Αττική.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Χ.Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος Δικαιούνται της χορήγησης του δανείου και της δωρεάν Κρατικής αρωγής, οι συνιδιοκτήτες πολυκατοικίας, η οποία καταστράφηκε ολοσχερώς από το σεισμό που έγινε στις 7-9-2000 στην Αττική, εφόσον την ανακατασκευή της αποφάσισε και ζητεί η οριζόμενη ειδικά από τον Κανονισμό της πολυκατοικίας πλειοψηφία των συνιδιοκτητών, παρά την αντίθεση κάποιου από τους συνιδιοκτήτες.
ΝΣΚ/13/2024
Ερωτάται: α) εάν έχει συναφθεί, δυνάμει του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 4238/2014, άτυπη σύμβαση χρησιδανείου (ΑΚ 810) μεταξύ του e-ΕΦΚΑ και της 2ης Δ.Υ.ΠΕ. Πειραιώς και Αιγαίου για ακίνητο ιδιοκτησίας του e-ΕΦΚΑ στην Ερμούπολη της Σύρου, β) στην περίπτωση που υφίσταται σύμβαση χρησιδανείου, εάν δύναται αυτή να καταγγελθεί από τον e- ΕΦΚΑ λόγω χρήσης του ακινήτου από τις δικές του Υπηρεσίες και επικουρικά λόγω ανακατασκευής του κτηρίου, γ) εάν η καταγγελία πρέπει να περιβληθεί τον έγγραφο τύπο και δ) εάν υποχρεούται ο e- ΕΦΚΑ να προβλέψει χώρους για τη στέγαση του Κέντρου Υγείας Σύρου κατά την ανακαίνιση του κτηρίου.Η υποχρέωση παραχώρησης προς χρήση άνευ ανταλλάγματος, στα πλαίσια της διάταξης του άρθρου 21 παρ. 6 του ν. 4238/2014, των ακινήτων ιδιοκτησίας του τ. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ήδη του e-ΕΦΚΑ στις οικείες Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.ΠΕ.), για χρήση από τις δικές τους υγειονομικές υπηρεσίες, είναι αυτοδίκαιη, υπό την έννοια ότι προκύπτει ευθέως από τη διάταξη αυτή και δεν στηρίζεται σε οιασδήποτε μορφής συμβατική σχέση, συνεπώς στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για άτυπη σύμβαση χρησιδανείου (ομόφωνα).
ΝΣΚ/107/2021
Η ισχύς των γενικών και ειδικών όρων του ιδιωτικού συμφωνητικού μίσθωσης και οι έννομες συνέπειές τους, μετά τη λήξη της χρονικής διάρκειας της σύμβασης μίσθωσης, η οποία καταρτίσθηκε για τη στέγαση Υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ, υπό την προϋπόθεση ότι ο εκμισθωτής δεν έχει εκφράσει την εναντίωσή του στην περαιτέρω παραμονή των Υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ στο μίσθιο ακίνητο και οι ενέργειες στις οποίες θα πρέπει να προβεί το Τμήμα Στέγασης του e-ΕΦΚΑ, σε περίπτωση άρνησης του εκμισθωτή να προβεί στις αναγκαίες, για τη λειτουργικότητα του κτιρίου, επισκευές.(..)Στα δύο (2) ενοικιαζόμενα, από τον e-ΕΦΚΑ, ακίνητα, για την στέγαση των Υπηρεσιών του, τα οποία κείνται επί της οδού Ναυαρίνου αρ. 14 και επί της οδού Γερανίου αρ. 42, μετά τη λήξη της τελευταίας συμβατικής παράτασης της μίσθωσής τους, την 31-12-2016 και 2-6-2018, αντίστοιχα, έχουν, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 611 του Α.Κ. περί πλασματικής αναμίσθωσης, συναφθεί νέες μισθώσεις αόριστης χρονικής διάρκειας, οι οποίες ναι μεν είναι διαφορετικές από τις παλαιές, αλλά με τους ίδιους συμφωνηθέντες, αρχικά, συμβατικούς όρους, δεσμεύουσες τόσο τους συνιδιοκτήτες-εκμισθωτές του πρώτου από τα δύο προαναφερόμενα κτίρια, όσο και την ως υπερθεματίστρια, στον σχετικό δημόσιο αναγκαστικό πλειστηριασμό, νέα ιδιοκτήτρια-εκμισθώτρια του δεύτερου από τα κτίρια αυτά, ούτως ώστε συνεχίζουν να ισχύουν και να παράγουν έννομα αποτελέσματα και για τα δύο ακίνητα αυτά, ο ειδικός όρος του αρχικού οικείου ιδιωτικού συμφωνητικού μίσθωσης, ενός εκάστου, σύμφωνα με τον οποίο οι εκμισθωτές των συγκεκριμένων κτιρίων, υποχρεούνται να καταβάλουν το χρηματικό κόστος της επισκευής των ανελκυστήρων αυτών των κτιρίων. Τέλος, σε περίπτωση που οι εκμισθωτές αρνηθούν, κατά παράβαση της αμέσως πιο πάνω αναφερόμενης σχετικής συμβατικής υποχρέωσής τους, να επωμισθούν την δαπάνη της επισκευής των ανελκυστήρων των δύο αυτών κτιρίων, θα πρέπει ο e-ΕΦΚΑ, δεδομένης της διακοπής της λειτουργίας αυτών των ανελκυστήρων και των ανυπέρβλητων δυσχερειών, στη λειτουργία των στεγαζόμενων Υπηρεσιών του, την οποία αυτή συνεπάγεται, να ενεργήσει τις εργασίες αποκατάστασης της λειτουργίας των ανελκυστήρων εις βάρος των εκμισθωτών και εκ της εγγεγραμμένης στον προϋπολογισμό του e-ΕΦΚΑ πιστώσεως για την πληρωμή των μισθωμάτων και να παρακρατήσει το ποσό της γενομένης δαπάνης, από τα πρώτα, μετά την επισκευή, πληρωθησόμενα μισθώματα, μετά από προηγηθείσα σχετική βεβαίωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ.
ΝΣΚ/150/2017
ΕΦΚΑ – Εξέταση αίτησης παραίτησης του υπαλλήλου του Θ.Κ. με σκοπό τη συνταξιοδότησή του, κατά του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη.(...) Ο ΕΦΚΑ, ως οιωνεί καθολικός διάδοχος του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, δεν είναι υποχρεωμένο αλλά και δεν κωλύεται από τη διάταξη του άρθρου 148 παρ. 2 του Υ.Κ. να εξετάσει την περίπτωση αποδοχής της αίτησης παραίτησης του υπαλλήλου Θ.Κ., χωρίς να αναμένει την αμετάκλητη περαίωση της ποινικής δίωξης, που έχει ασκηθεί εναντίον του. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/79/2018
Εξακολούθηση της μισθοδοσίας πρώην υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) κατά τη διάρκεια της απόσπασής του στο Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) και μετάταξή του εν συνεχεία στο ΕΣ. Ζητήματα τακτοποίησης της εκκρεμότητας επιστροφής στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) των αχρεωστήτως καταβληθέντων στον υπάλληλο αποδοχών. Δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλόμενων ποσών μεταξύ ΙΚΑ (ήδη ΕΦΚΑ) και ΕΣ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Είναι νόμιμη η διακοπή της μισθοδοσίας αποσπασμένου σε άλλη υπηρεσία υπαλλήλου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) για το χρόνο μετά την απόσπασή του στο ΕΣ (1-1- 2012) και εφαρμόζεται υποχρεωτικά. 2) Η απαίτηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (ήδη ΕΦΚΑ) κατά του υπαλλήλου, για επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθέντων των ποσών για το διάστημα από 27-2-2013 έως 30-4-2013, κατά το οποίο ο υπάλληλος είχε μεταταχθεί και υπηρετούσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ), από το οποίο και μισθοδοτείτο είναι νόμιμη, ενόψει δε των απαντήσεων στο 1ο και 2ο σκέλη του ερωτήματος, παρέλκει η απάντηση στο 3ο. 4) Ήταν απλό πληροφοριακό έγγραφο και δεν είχε εκτελεστό χαρακτήρα η απάντηση επί της ένστασης-αίτησης θεραπείας του υπαλλήλου Γ.Τ. με αριθμό πρωτ. 455/8-1-2014. 5, 6 και 7) Δεν είναι επιτρεπτός ο συμψηφισμός του ποσού που το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατέβαλε αχρεώστητα σε αποσπασμένο υπάλληλο από 1-1-2012 έως 26-2-2013 (επειδή η μισθοδοσία του κατά το ανωτέρω διάστημα βάρυνε - εκ του νόμου - τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού του ΕΣ), απαιτείται δε η, κατόπιν επικοινωνίας των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ και του ΕΣ διευθέτηση της εκκρεμότητας, με έκδοση των απαιτούμενων σχετικών πράξεων, προκειμένου να αποδοθούν από το ΕΣ στον ΕΦΚΑ τα οφειλόμενα ποσά και να επιτευχθεί η οριστική και νόμιμη εκκαθάριση της μισθοδοσίας του υπαλλήλου. (ομόφ.)
ΝΣΚ/196/2017
Αποδοχές υπαλλήλου του ΕΦΚΑ, μετά την άρση της δυνητικής αργίας.Κατάσταση : Αποδεκτή. Σε περίπτωση που το αρμόδιο Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του ΟΑΕΕ δεν γνωμοδότησε εκ νέου για παράταση της δυνητικής αργίας διάρκειας ενός έτους, υπαλλήλου του ΕΦΚΑ, η αργία έληξε και υπάρχει αξίωση του υπαλλήλου για την καταβολή του μισθού του (πλήρων αποδοχών), από την ανάληψη υπηρεσίας, δηλαδή από την ημερομηνία κατά την οποία εμφανίσθηκε και ανέλαβε εκ νέου υπηρεσία μετά τη λήξη της αργίας.
ΝΣΚ/156/2021
α) Χρόνος επανόδου στην υπηρεσία προφυλακισθέντος και ευρισκόμενου σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας υπαλλήλου του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), κατά του οποίου εκδόθηκε καταδικαστική απόφαση σε ποινή φυλάκισης με αναστολή και β) Υποχρέωση ή μη της Υπηρεσίας προς καταβολή στον ανωτέρω υπάλληλο του μέρους των αποδοχών του, που παρακρατήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα που αυτός τελούσε σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας.(...)1.α) Η αποφυλάκιση του προφυλακισθέντος υπαλλήλου, εξαιτίας του ότι η εκδοθείσα εις βάρος του οριστική ποινική απόφαση όρισε ότι τυχόν ασκηθησόμενη κατ’ αυτής έφεση θα έχει ανασταλτικό χαρακτήρα, δεν συνεπάγεται ότι εξέλιπε ο λόγος για τον οποίο αυτός τέθηκε σε αυτοδίκαιη αργία. Η εκδοθείσα από τον Διοικητή του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) διαπιστωτική πράξη περί αυτοδίκαιης επανόδου του υπαλλήλου στην υπηρεσία δεν έχει νόμιμο έρεισμα και συντρέχει λόγος ανάκλησής της, η οποία ανάκληση θα έχει αναδρομική ισχύ. Στην περίπτωση αυτή, ο χρόνος μετά την ημερομηνία έκδοσης του αποφυλακιστηρίου του υπαλλήλου αποτελεί χρόνο κατά τον οποίο συνεχίζει να βρίσκεται σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας (κατά πλειοψηφία). β) Εάν δεν ανακληθεί η διαπιστωτική πράξη του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ περί επανόδου του προφυλακισθέντος υπαλλήλου στην υπηρεσία μετά την αποφυλάκισή του, ως ημερομηνία επανόδου του υπαλλήλου στα καθήκοντά του λογίζεται η επομένη της αποφυλάκισής του (ομόφωνα). 2.α) Εάν λάβει χώρα ανάκληση της διαπιστωτικής πράξης του Διοικητή του e-ΕΦΚΑ περί επανόδου του προφυλακισθέντος υπαλλήλου στην υπηρεσία, αυτός θα περιέλθει αναδρομικά σε καθεστώς αυτοδίκαιης αργίας. Στην περίπτωση αυτή, η Υπηρεσία δεν οφείλει να του καταβάλει τις αποδοχές που παρακρατήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα μετά την αποφυλάκιση (ομόφωνα). β) Εάν δε λάβει χώρα η ανωτέρω ανάκληση, γίνεται δεκτό ότι με την έκδοση και την κοινοποίηση στον εν λόγω υπάλληλο της ως άνω διαπιστωτικής πράξης, καθώς και της απόφασης του e-ΕΦΚΑ περί εκτέλεσης της επιβληθείσας σε αυτόν πειθαρχικής ποινής από το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο, λογίζεται ότι τούτος είχε επανέλθει στην υπηρεσία και στα καθήκοντά του από την αποφυλάκισή του μέχρι και την έναρξη εκτέλεσης της επιβληθείσας σε αυτόν πειθαρχικής ποινής, χρονικό διάστημα για το οποίο η Υπηρεσία θα πρέπει αυτεπαγγέλτως και χωρίς να απαιτείται σχετική αίτηση του υπαλλήλου να επιστρέψει σε εκείνον το ήμισυ των αποδοχών του, το οποίο είχε παρακρατηθεί (ομόφωνα).
ΝΣΚ/82/2022
Ερωτάται, αν δύναται ο e-Ε.Φ.Κ.Α., κατ’ εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση της χρήσης με αντάλλαγμα ακινήτου ιδιοκτησίας του που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Νεάρχου και Σολωμού στα Χανιά Κρήτης, στο Δήμο Χανίων, ο οποίος θα προβεί σε κατεδάφιση του υπάρχοντος κτίσματος και ανέγερση νέου, σύγχρονου βιοκλιματικού κτηρίου προκειμένου να στεγάσει σε αυτό Υπηρεσίες του.(...)Δύναται ο e-Ε.Φ.Κ.Α. σε εφαρμογή της περίπτωσης στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 50 του ν. 4430/2016, να προβεί σε παραχώρηση με αντάλλαγμα της χρήσης του κτηρίου ιδιοκτησίας του, στη συμβολή των οδών Νεάρχου και Σολωμού στα Χανιά Κρήτης στο Δήμο Χανίων, ο οποίος θα προβεί σε κατεδάφιση του υπάρχοντος κτηρίου και ανέγερση νέου βιοκλιματικού κτηρίου για τη στέγαση των κοινωνικών υπηρεσιών του, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της σχετικής σύμβασης που θα καταρτισθεί (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/140/2020
Ενδεδειγμένες ενέργειες εκ μέρους της αρμόδιας Υπηρεσίας του e-ΕΦΚΑ, αναφορικά με την τύχη της χρηματικής εγγύησης που καταβλήθηκε για τη συμμετοχή στον δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για τη στέγαση ακινήτου του τ. ΕΤΕΑΕΠ, καθολικός διάδοχος του οποίου τυγχάνει ο e-ΕΦΚΑ, από τους πλειοδοτήσαντες, οι οποίοι όμως δεν προσήλθαν για την υπογραφή της τελικής σύμβασης μίσθωσης.(..)
Οι διατάξεις του άρθρου 44 του π.δ/τος 715/1979 επί εκμίσθωσης, σε τρίτο, ακινήτου του τ. ΕΤΕΑΕΠ, καθολικός διάδοχος του οποίου είναι ο e-ΕΦΚΑ, το οποίο ακίνητο εμπίπτει στις προστατευτικές διατάξεις περί εμπορικών μισθώσεων, δεν εφαρμόζονται ως προς τα ουσιαστικά ζητήματα (και τέτοιο ζήτημα τυγχάνει να είναι και η τύχη της χρηματικής εγγύησης που καταβλήθηκε ως προϋπόθεση συμμετοχής στον πλειοδοτικό διαγωνισμό για την ενοικίαση του ακινήτου αυτού, από τον πλειοδοτήσαντα, ο οποίος δεν προσήλθε για την υπογραφή της τελικής σύμβασης μίσθωσης), αλλά εφαρμοστέες τυγχάνουν οι διατάξεις του π.δ/τος 34/1995 περί εμπορικών μισθώσεων και 197-198 του Αστικού Κώδικα, κατ’ εφαρμογή των οποίων η αρμόδια Υπηρεσία (Τμήμα Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας της Δ/νσης Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Δ/νσης Διοικητικής Υποστήριξης, Τεχνικών Υπηρεσιών και Στέγασης) του e-ΕΦΚΑ, οφείλει να προβεί άμεσα σε επιστροφή της καταβληθείσας χρηματικής εγγύησης.
ΝΣΚ/127/2021
Αν οι διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 α) δεν καταλαμβάνουν την περίπτωση ανανέωσης απόσπασης του Π.Κ., υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ, ο οποίος ήταν ήδη αποσπασμένος στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας κατά τη θέση σε ισχύ των διατάξεων αυτών, β) κατισχύουν των διατάξεων των άρθρων 96 και 118 του ν. 4622/2019 περί ανανέωσης απόσπασης του προσωπικού που αποσπάστηκε αυτοδίκαια από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.(...)Η, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, απαγόρευση απόσπασης, μετάταξης ή οποιασδήποτε άλλης μετακίνησης, ανεξαρτήτως διαδικασίας και φορέα υποδοχής, υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ, που θεσπίστηκε με τις διατάξεις του άρθρου 36 του ν. 4778/2021, καταλαμβάνει και την ανανέωση απόσπασης του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ Π.Κ., ο οποίος ήταν ήδη αποσπασμένος στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού. Οι ως άνω διατάξεις κατισχύουν ως νεότερες και ειδικότερες των διατάξεων των άρθρων 96 και 118 του ν. 4622/2019 περί ανανέωσης απόσπασης του προσωπικού που αποσπάστηκε αυτοδίκαια από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.