ΝΣΚ/142/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν, με βάση το άρθρο 15 παρ. 3α της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρεία» (ΟΛΘ Α.Ε.), στα «Ενοποιημένα Έσοδα» της εταιρείας αυτής, που αποτελούν τη βάση υπολογισμού του καταβλητέου στο Ελληνικό Δημόσιο Ανταλλάγματος Παραχώρησης, περιλαμβάνονται, εκτός από τα έσοδα που προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητες της εταιρείας, και τα ακόλουθα: α) ασυνήθη έσοδα, δηλαδή έσοδα που δεν προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητές της, β) έσοδα τα οποία προέρχονται από τη χρηματοοικονομική διαχείριση στην οποία αυτή προβαίνει και γ) έσοδα τα οποία προέρχονται από αναστροφή ζημίας που είχε καταγραφεί τα προηγούμενα έτη από την επιμέτρηση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων της ή από αναστροφή αχρησιμοποίητων προβλέψεων που είχαν σχηματιστεί στο παρελθόν, όπως προβλέπεται στα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα.(...)Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 3α της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με τον ν. 4522/2018, στα (Ενοποιημένα) έσοδα της εταιρείας ΟΛΘ Α.Ε., που αποτελούν τη βάση υπολογισμού του καταβλητέου από αυτήν στο Ελληνικό Δημόσιο ετήσιου Ανταλλάγματος Παραχώρησης, περιλαμβάνονται και α) τα ασυνήθη έσοδα, δηλαδή έσοδα που δεν προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητές της, β) τα έσοδα τα οποία προέρχονται από τη χρηματοοικονομική διαχείριση στην οποία αυτή προβαίνει, καθώς και γ) τα έσοδα τα οποία προέρχονται από αναστροφή ζημίας που είχε καταγραφεί τα προηγούμενα έτη από την απομείωση της αξίας πάγιων περιουσιακών στοιχείων της και από αναστροφή αχρησιμοποίητων προβλέψεων που είχαν σχηματιστεί στο παρελθόν (ομόφωνα).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/136/2020
Εάν, με βάση το άρθρο 15 παρ. 3α της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρεία» (ΟΛΘ Α.Ε.), στα «Ενοποιημένα Έσοδα» της εταιρείας αυτής, που αποτελούν τη βάση υπολογισμού του καταβλητέου στο Ελληνικό Δημόσιο Ανταλλάγματος Παραχώρησης, περιλαμβάνονται, εκτός από τα έσοδα που προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητες της εταιρείας, και τα ακόλουθα: α) ασυνήθη έσοδα, δηλαδή έσοδα που δεν προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητές της, β) έσοδα τα οποία προέρχονται από τη χρηματοοικονομική διαχείριση στην οποία αυτή προβαίνει ...(..)
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 3α της από 2.2.2018 Σύμβασης Παραχώρησης που κυρώθηκε με τον ν. 4522/2018, στα (Ενοποιημένα) έσοδα της εταιρείας ΟΛΘ Α.Ε., που αποτελούν τη βάση υπολογισμού του καταβλητέου από αυτήν στο Ελληνικό Δημόσιο ετήσιου Ανταλλάγματος Παραχώρησης, περιλαμβάνονται και α) τα ασυνήθη έσοδα, δηλαδή έσοδα που δεν προέρχονται από τις συνήθεις δραστηριότητές της, β) τα έσοδα τα οποία προέρχονται από τη χρηματοοικονομική διαχείριση στην οποία αυτή προβαίνει, καθώς και γ) τα έσοδα τα οποία προέρχονται από αναστροφή ζημίας που είχε καταγραφεί τα προηγούμενα έτη από την απομείωση της αξίας πάγιων περιουσιακών στοιχείων της και από αναστροφή αχρησιμοποίητων προβλέψεων που είχαν σχηματιστεί στο παρελθόν (ομόφωνα).
ΝΣΚ/54/2003
Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Έσοδα από την είσπραξη ανταποδοτικών τελών. Δαπάνες. Επιχορήγηση φιλανθρωπικού σωματείου.Τα ανταποδοτικά τέλη πρέπει να αντιστοιχούν προς το κόστος της παρεχόμενης υπηρεσίας και τα έσοδα που προέρχονται από αυτά πρέπει να διατίθενται για την διατήρηση και λειτουργία της υπηρεσίας αυτής. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/369/2000
ΥΠ.ΠΟ. Δαπάνες. Δυνατότητα ή μη επιχορήγησης από τα περιερχόμενα στο ΥΠ.ΠΟ. έσοδα από τα αριθμολαχεία, των δαπανών των συμβολικών δώρων που εθιμοτυπικά είθισται να προσφέρει ο Υπουργός Πολιτισμού στους ομολόγους του των ξένων χωρών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Ρ.Αντωνακόπουλος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Θεοφανόπουλος, Νομικός Σύμβουλος Οι επίσημες συναντήσεις του Υπουργού Πολιτισμού με τους ομολόγους του των ξένων χωρών και άλλους επισήμους αποτελούν σαφώς εκδηλώσεις που συμβάλλουν στην πολιτιστική ανάπτυξη της Χώρας και επομένως οι δαπάνες που αντιστοιχούν στα συμβολικά δώρα που είθισται να προσφέρονται εκ μέρους του στις συναντήσεις αυτές μπορούν να προέρχονται από τα περιερχόμενα στο ΥΠ.ΠΟ. έσοδα από τα αριθμολαχεία, διατιθέμενα προς τούτο κατά την διαγραφόμενη στις οικείες διατάξεις (άρθρο 13 ν.1948/1991) διαδικασία.
ΝΣΚ/389/2000
Άγιο Όρος. Φορολογική μεταχείριση των εισοδημάτων που πραγματοποιούν οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους από εκδόσεις που αναφέρονται στην μοναστική παράδοση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος τα έσοδα που προέρχονται από τις κάθε είδους και μορφής εκδόσεις (τυπογραφικές, ηλεκτρονικές, οπτικοακουστικές ή άλλες) που πραγματοποιούν οι Ιερές Μονές και η Ιερή Κοινότητα του Αγίου Όρους μέσα ή έξω από την περιοχή του Αγίου Όρους.
ΕΣ/ΤΜ.6/2026/2014
Σύμβαση παραχώρησης λιμενικών εγκαταστάσεων..ζητείται η ανάκληση της 267/2013 πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου.....Με τα δεδομένα αυτά το Τμήμα κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση και την υπέρ αυτής ασκηθείσα παρέμβαση, από το σύνολο των στοιχείων του φακέλου συνάγεται ότι παρά την ύπαρξη μονογραφών στο κατατεθέν ενώπιον του Κλιμακίου «σχέδιο», η επίμαχη σύμβαση δεν έχει συναφθεί. Τούτο διότι, όπως προκύπτει και από την προσκομισθείσα κοινή δήλωση των μονογραφόντων το υποβληθέν σχέδιο εκπροσώπων των συμβαλλομένων μερών, κανένας από αυτούς δεν είχε δικαιοπρακτική βούληση κατάρτισης της σύμβασης, λαμβανομένου υπόψη και ότι ο μονογράφων διευθύνων σύμβουλος της ... μονογράφει προς επικύρωση του αποτελέσματος της φιλικής διαπραγμάτευσης που επήλθε μεταξύ .... και .... και όχι συνεπεία μεταβίβασης σ’ αυτόν της αρμοδιότητας του Δ.Σ. της .... να συνάπτει συμβάσεις. Το ανωτέρω δε συμπέρασμα επιβεβαιώνεται περαιτέρω λαμβανομένων υπόψη των κάτωθι στοιχείων: α) στην 179/11.11.2013 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ... αναφέρεται ρητά ότι επί του σχεδίου έχουν τεθεί μόνο οι μονογραφές των Διευθυνόντων Συμβούλων των συμβαλλόμενων μερών και όχι οι υπογραφές αυτών, γεγονός που καταδεικνύει ότι η σύμβαση δεν είναι υπογεγραμμένη και κατά συνέπεια δεν έχει καταρτιστεί και β) το υποβληθέν σχέδιο σύμβασης δεν φέρει ημερομηνία, ενώ στα σημεία όπου αναφέρονται οι αποφάσεις των Διοικητικών Συμβουλίων, δυνάμει των οποίων μπορεί να συναφθεί η επίμαχη σύμβαση, υπάρχει κενό, λόγω του ότι σχετική απόφαση δεν έχει ακόμη ληφθεί. Πέραν τούτων σε κάθε περίπτωση το επίμαχο συμβατικό κείμενο, περιέχει αναβλητική αίρεση περί έναρξης ισχύος της σύμβασης μετά τη θετική έκβαση του διενεργούμενου από το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχου και της επικυρώσεώς της από την Βουλή των Ελλήνων. Τούτου δοθέντος, ακόμα και αν θεωρηθεί ότι η σύμβαση έχει υπογραφεί, το Τμήμα κρίνει ότι καταλείπεται πεδίο άσκησης του ελέγχου αυτού, δεδομένου ότι οι έννομες συνέπειες της δικαιοπραξίας αυτής και συνακόλουθα η νομική δέσμευση των συμβαλλομένων μερών θα επέλθουν μετά την πλήρωση της αναβλητικής αιρέσεως, ήτοι μετά τη θετική έκβαση του προσυμβατικού ελέγχου και την κύρωσή της από τη Βουλή των Ελλήνων. Κατά τούτο, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει αρχίσει η εκτέλεση της σύμβασης, ώστε να κωλύεται η διενέργεια προσυμβατικού ελέγχου. Συνεπώς, η κρίση του Κλιμακίου σύμφωνα με την οποία έχει υποβληθεί προς έλεγχο συναφθείσα ήδη σύμβαση, γεγονός που επιφέρει κατά νόμο ως έννομη συνέπεια την ακυρότητα αυτής, πρέπει να ανακληθεί. Περαιτέρω όμως, το Τμήμα κρίνει, ενόψει και των προβαλλομένων σχετικώς με την κρινόμενη αίτηση ανάκλησης αλλά και αποδεικνυόμενων από το περιεχόμενο της 179/11.11.2013 απόφασης του Δ.Σ. της ...., ότι το σχετικό σχέδιο σύμβασης προώρως υποβλήθηκε προς έλεγχο στο παρόν Δικαστήριο, καθόσον δεν έχει εγκριθεί ως προς το περιεχόμενο των όρων του από το Δ.Σ. της ...., που είναι το καταρχήν αρμόδιο εκ του νόμου (άρθρο 12 παρ. 2 ιγ΄ ν. 2688/99) και εκ του καταστατικού της εταιρείας (άρθρο 9 παρ. 2 ιγ΄) όργανο να εκφράζει εγκύρως και νομοτύπως τη δικαιοπρακτική βούληση αυτής. Με τον τρόπο αυτό, όμως, ζητείται απαραδέκτως από το Ελεγκτικό Συνέδριο να γνωμοδοτήσει επί του σχεδίου της συμφωνίας των διαπραγματεύσεων μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και όχι να προβεί σε έλεγχο νομιμότητας του οριστικού σχεδίου σύμβασης, όπως κατά το Σύνταγμα και το νόμο έχει αρμοδιότητα.Ανακαλεί την 267/2013 πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου
ΕλΣυν.Κλ.Ζ/7/2017
Δανειακές συμβάσεις Δήμου: Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν ανωτέρω δεκτά, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι μη νομίμως προβλέπεται, σύμφωνα με τον όρο 7γ των ελεγχόμενων σχεδίων, ότι σε περίπτωση ανεπάρκειας των εκχωρούμενων εσόδων θα χρησιμοποιηθούν για την ομαλή εξυπηρέτηση του δανείου τα έσοδα νεκροταφείου, ήτοι έσοδα που προέρχονται από επιβαλλόμενα με βάση το άρθρο 4 του ν.582/1968 τέλη ή δικαιώματα που σχετίζονται με τη λειτουργία του δημοτικού κοιμητηρίου και από τη λειτουργία του μη ενοριακού ναού αυτού. Και τούτο, διότι τα ως άνω έσοδα επιτρέπεται να διατίθενται με βάση τις προαναφερόμενες διατάξεις για την κάλυψη των δαπανών της συντήρησης και εν γένει λειτουργίας του κοιμητηρίου, ενώ το προϊόν των ελεγχόμενων δανειακών συμβάσεων δεν πρόκειται να διατεθεί για την εξυπηρέτηση του προαναφερόμενου ειδικού δημόσιου σκοπού. Η ως άνω πλημμέλεια κρίνεται ουσιώδης, εν όψει της εκπεφρασμένης βούλησης του Δήμου … να χρησιμοποιήσει για την εξυπηρέτηση των υπό σύναψη δανείων τα μη δυνάμενα να εκχωρηθούν στο πλαίσιο των ελεγχόμενων δανειακών συμβάσεων έσοδα από τη λειτουργία του δημοτικού κοιμητηρίου. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, κωλύεται η σύναψη των υποβληθέντων με το ... έγγραφο του Αντιδημάρχου Οικονομικών του Δήμου ... σχεδίων συμβάσεων, αντίγραφα των οποίων τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου.
ΕΣ/ΤΜ.6/15/2017
ΔΑΝΕΙΑΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ(...)ζητείται η ανάκληση της 274/2016 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα προηγήθηκαν σε προηγούμενη σκέψη (σκ ΙΙ..), το Τμήμα κρίνει τα ακόλουθα: Oρθώς με την προσβαλλόμενη Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου κρίθηκε ότι ο συγκεκριμένος όρος του σχεδίου της δανειακής σύμβασης αναχρηματοδότησης είναι παράνομος δοθέντος ότι, ναι μεν ο Δήμος υποχρεούται για την ασφάλεια της αναχρηματοδότησης, στην περίπτωση κατά την οποία τα δυνάμενα να εκχωρηθούν για το σκοπό αυτό έσοδα του δεν επαρκούν, να καταβάλλει «εξ ιδίων χρημάτων» τα οφειλόμενα στον δανειστή, πλην όμως τα ίδια αυτά έσοδα δεν δύναται να συγκαταλέγονται σ’ εκείνα που έχουν ειδικό προορισμό και υφίσταται γι’ αυτά ρητή υποχρεωτική τους δέσμευση για την κάλυψη συγκεκριμένων δαπανών. Άλλως, θα καταστρατηγούνταν οι ρητές αντίθετες διατάξεις που θέτουν περιορισμούς για συγκεκριμένους οικονομικούς πόρους, οι οποίοι δύνανται να χρησιμοποιηθούν για την εξασφάλιση των δανείων. Ειδικά τα έσοδα που προέρχονται από τέλη ή δικαιώματα που επιβάλλονται για την κάλυψη εν μέρει ή εν όλω των δαπανών της συντήρησης και εν γένει της λειτουργίας των νεκροταφείων είναι ειδικευμένα ίδια έσοδα, που προορίζονται σύμφωνα με ρητή διάταξη νόμου, για την κάλυψη συγκεκριμένων δαπανών. Το ίδιο ισχύει και για τα έσοδα των μη ενοριακών ναών των κοιμητηρίων, τα οποία διατίθενται πρωτίστως για την συντήρηση, βελτίωση, επέκταση και εν γένει διατήρηση σε καλή κατάσταση του ναού, αλλά και για όλες τις λοιπές ανάγκες των Κοιμητηρίων, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η επέκταση αυτού. Το γεγονός εξάλλου ότι τυχόν υπόλοιπα των εσόδων αυτών δύνανται να διατεθούν και για άλλους σκοπούς του Δήμου δεν ασκεί εν προκειμένω επιρροή, δοθέντος ότι δεν προκύπτει ότι το προϊόν της δανειακής σύμβασης αναχρηματοδότησης προορίζεται, έστω εν μέρει , για την κάλυψη τέτοιων δαπανών. (...) Για τους λόγους αυτούςΑπορρίπτει την αίτηση ανάκλησης του Δήμου
Δ12 1006031 ΕΞ 2015
Έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών από τα ακαθάριστα έσοδα φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα (ΑΔΑ:Ω5ΑΑΗ-ΨΡΥ)
ΝΣΚ/69/2008
Δυνατότητα διαθέσεως πόρων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως από ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού προς κάλυψη άλλων δαπανών των Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1) Δεν είναι σύννομη η διάθεση μέρους εσόδων των Ο.Τ.Α. που προέρχονται από το ανταποδοτικό τέλος καθαριότητας και φωτισμού για την αντιμετώπιση υποχρεωτικών λειτουργικών δαπανών αυτών. 2) Δεν είναι σύννομη η διάθεση πιστώσεως που επιβλήθηκε για την εκτέλεση έργου που προγραμματίστηκε στο πλαίσιο παροχής υπηρεσίας για την οποία επιβλήθηκαν ανταποδοτικά τέλη, για την εκτέλεση άλλου έργου που δεν έχει σχέση με την υπηρεσία αυτή. 3) Για την εξυπηρέτηση δανείου με έσοδα προερχόμενα από ανταποδοτικά τέλη θα πρέπει το δάνειο να συνάπτεται με την εξυπηρέτηση αντίστοιχης υπηρεσίας, χάριν της οποίας επιβλήθηκαν τα ανταποδοτικά τέλη.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/77/2019
Προμήθεια συστήματος τηλεελέγχου...Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως συνάπτεται η υπό έλεγχο δανειακή σύμβαση μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. .... και του ..., δυνάμει των αρχικών αποφάσεων προσφυγής στο δανεισμό και έγκρισης των σχετικών όρων από τα αρμόδια όργανα της Δ.Ε.Υ.Α. και του .... Κατά την ειδικότερη, όμως, γνώμη της Παρέδρου Γεωργίας Κάνδυλα ο αναφερόμενος στο άρθρο 10 του σχεδίου σύμβασης όρος με τίτλο «Ασφάλεια δανείου», βάσει του οποίου η Δ.Ε.Υ.Α. .... εκχωρεί στο ... προς εξασφάλιση της πληρωμής του συνομολογηθέντος δανείου το σύνολο των εσόδων της σε περίπτωση απένταξης από το Πρόγραμμα Χρηματοδότησης, αντίκειται στο άρθρο 5 του ν. 4483/2017 (Α΄ 107/31.7.2017) που τροποποίησε το άρθρο 10 του ν. 1069/1980 (Α΄ 191). Και τούτο, διότι η παράγραφος 2 του τελευταίου (δηλ. του άρθρου 10 του ν. 1069/1980), όπως ισχύει, προβλέπει ότι οι Δ.Ε.Υ.Α., στις οποίες χορηγούνται δάνεια, επιτρέπεται να εξοφλούν τις αναλογούσες τοκοχρεωλυτικές δόσεις από τα έσοδα που προέρχονται αποκλειστικά από τους πόρους του προβλεπόμενου στο άρθρο 11 του ν. 1069/1980 ειδικού τέλους, ήτοι του τέλους που επιβάλλεται και εισπράττεται με σκοπό τη μελέτη, κατασκευή, ανακατασκευή ή επέκταση των έργων ύδρευσης και αποχέτευσης. Το εν λόγω ειδικό τέλος υπολογίζεται σε ποσοστό 80% επί της αξίας του καταναλισκόμενου ύδατος και αποτελεί επιχορήγηση παγίων επενδύσεων των Δ.Ε.Υ.Α. (βλ. άρθρο 10 παρ. 1 περίπτ. α΄ και παρ. 2 του ν. 1069/1980, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4483/2017, σε συνδυασμό με το άρθρο 11 του ν. 1069/1980). Ως εκ τούτου, κατά την άποψη αυτή, νομίμως καταρχήν συνάπτεται η υπό έλεγχο δανειακή σύμβαση μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α. .... και του ... υπό τον όρο ότι το υπ’ αριθμ. 10 άρθρο του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης θα τροποποιηθεί κατά τρόπον, ώστε τα εκχωρούμενα στο ... προς εξασφάλιση του δανείου έσοδα της Δ.Ε.Υ.Α. να περιοριστούν σε εκείνα που προέρχονται από το ειδικό τέλος του άρθρου 11 του ν. 1069/1980.