ΝΣΚ/184/2020
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αν οφείλονται αναδρομικές αποδοχές σε μέλη ΔΕΠ που διορίζονται αναδρομικά μετά από ακύρωση του αρχικού διορισμού τους και σε καταφατική περίπτωση αν επιτρέπεται συμψηφισμός της ωφέλειας που τυχόν αποκόμισαν κατά το χρονικό διάστημα από τον αναδρομικό διορισμό τους μέχρι την ανάληψη πραγματικής υπηρεσίας.(...)Τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ που διορίζονται αναδρομικά, κατόπιν επανάληψης της σύνθετης διοικητικής διαδικασίας εκλογής τους, μετά από ανάκληση των αρχικών πράξεων διορισμού τους, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού στα πλαίσια ελέγχου νομιμότητας δικαιούνται αποζημίωση που περιλαμβάνει τους μισθούς που θα ελάμβαναν αν διορίζονταν εξυπαρχής. Από την αποζημίωση αυτή, η υπηρεσία δύναται να αφαιρέσει τα ποσά που τυχόν εισπράχθηκαν από απασχόληση για την ίδια αιτία.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/457/2011
ΑΕΙ – Μέλη ΔΕΠ – Αναδρομικότητα ή μη διορισμού στη βαθμίδα του Καθηγητή, μετά από αναπομπή της αρχικής αρνητικής κρίσης του Εκλεκτορικού Σώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο διορισμός μέλους ΔΕΠ μετά από αναπομπή της αρχικής αρνητικής κρίσης του Ε.Σ. πρέπει να γίνει αναδρομικά από το χρόνο έκδοσης της ανατραπείσας αρχικής αρνητικής εκλογής, αφού ληφθεί υπόψη και ο εύλογος από την ημερομηνία αυτή χρόνος για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας του διορισμού. (ομοφ.)
ΝΣΚ/27/2020
Υποχρέωση της Διοίκησης να συμμορφωθεί σε ακυρωτική απόφαση πλήρως ως προς όλες τις διοικητικές συνέπειες. Καταβολή αποζημίωσης λόγω αναδρομικού διορισμού. Δυνατότητα συμψηφισμού των αποδοχών που δικαιούται να λάβει μέλος ΔΕΠ λόγω αναδρομικού διορισμού, με τυχόν εισοδήματα που απέκτησε κατά το χρονικό διάστημα έως την έκδοση της πράξης αναδρομικού διορισμού του.(...)1) Η υποχρέωση της Διοίκησης να συμμορφωθεί σε ακυρωτική απόφαση πλήρως και ως προς όλες τις διοικητικές συνέπειες, τόσο από πραγματικής όσο και από νομικής άποψης, ώστε ο διοικούμενος να τεθεί στη θέση που εξαρχής θα ήταν εάν δεν είχε μεσολαβήσει η νομίμως ακυρωθείσα πράξη της Διοίκησης και χωρίς δέσμευση από το χρόνο που στο μεταξύ διέδραμε, πηγάζει απευθείας από το Σύνταγμα. Συνεπώς, για την καταβολή των αποδοχών, τις οποίες ο δικαιωθείς και αναδρομικά διορισθείς σε θέση μέλους ΔΕΠ δικαιούται να λάβει στην περίπτωση αυτή, δεν απαιτείται κάποια άλλη διαδικασία ή νέα δικαστική απόφαση. 2) Δεν υφίσταται περίπτωση συμψηφισμού των αποδοχών που δικαιούται να λάβει με τυχόν εισοδήματα που ο αιτών απέκτησε κατά το διάστημα που μεσολάβησε έως την έκδοση της νέας πράξης αναδρομικού διορισμού του, τόσο διότι η ωφέλεια αυτή δεν συνδέεται αιτιωδώς με το ζημιογόνο γεγονός, όσο και κυρίως διότι τα μέλη ΔΕΠ δύνανται να ασκούν και άλλου είδους έργο ή ελευθέριο επάγγελμα κατά το χρόνο που είναι διορισμένοι, σύμφωνα με το νόμο.
ΝΣΚ/219/2018
Δέσμια αρμοδιότητα ή διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης για την ανάκληση διορισμού υπαλλήλου, του οποίου ο διορισμός ακυρώθηκε αμετάκλητα δικαστικά, λόγω της δικαίωσης συνυποψηφίου του, καθώς και, εάν αυτή οφείλει να εκδώσει διαπιστωτική πράξη λύσης της υπαλληλικής σχέσης του υπαλλήλου, ποια θα πρέπει να είναι η ημερομηνία λύσης της εν λόγω σχέσης.Η Διοίκηση, μετά την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης περί ακύρωσης του διορισμού υπαλλήλου, λόγω της δικαίωσης συνυποψηφίου του, έχει υποχρέωση να εκδώσει διαπιστωτική πράξη ανάκλησης του διορισμού του, η οποία ισχύει αναδρομικά από την ημερομηνία του διορισμού. Η Διοίκηση οφείλει να απορρίψει το αίτημα του υπαλλήλου για παραμονή του στην υπηρεσία, ακόμα και αν υπάρχει κενή θέση ή έχει παρέλθει μεγάλο χρονικό διάστημα από το διορισμό του. (ομόφ.)
ΝΣΚ/606/2012
Η άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή από τον υπάλληλο, είναι δυνατή μόνο μετά από άδεια του υπηρεσιακού συμβουλίου, έτσι ώστε να ελέγχεται η συμβατότητά της προς τη δημοσιοϋπαλληλική του ιδιότητα. Ο περιορισμός αυτός δεν αντίκειται στην ελευθερία της εργασίας κατά το άρθρο 5 παρ.1 και 22 παρ.1 του Συντάγματος. Α.Ε.Ι. – Ε.Ε.ΔΙ.Π. – Άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου. Τα μέλη του Ε.Ε.ΔΙ.Π. δεν είναι δημόσιοι λειτουργοί, όπως τα μέλη ΔΕΠ, αλλά Δημόσιοι Υπάλληλοι και υπό την ιδιότητά τους αυτή, για τα ζητήματα των αδειών γενικά, συνεπώς και εκείνων για την άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή, υπάγονται αποκλειστικά στις ρυθμίσεις του Υπαλληλικού Κώδικα, εκτός αν με ειδική ρύθμιση εξαιρούνται από την υπαγωγή τους σε συγκεκριμένη διάταξη του εν λόγω κώδικα, χωρίς όμως τούτο να κατατείνει και στην αναίρεση της δημοσιοϋπαλληλικής τους ιδιότητας.
ΝΣΚ/374/2011
ΑΕΙ – Μέλη ΔΕΠ – Οργανωτική Επιτροπή – Κατάλογος μελών ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με τις διατάξεις αυτές ρυθμίζεται το ζήτημα του τρόπου επιλογής των μελών της οργανωτικής επιτροπής καθώς και το ζήτημα του προβαδίσματος σε σχέση με την επιλογή αυτών με κριτήριο τη σειρά της πλέον πρόσφατης υπηρεσίας τους στην πρυτανεία ή την προεδρία, τη βαθμίδα και την αρχαιότητα. Ειδικότερα ορίζεται ότι όταν έχουμε να επιλέξουμε μεταξύ αντιπρυτάνεων ή αντιπροέδρων της ίδιας σειράς προηγούνται οι καθηγητές πρώτης βαθμίδας και μεταξύ καθηγητών της ίδιας βαθμίδας οι αρχαιότεροι στην οικεία βαθμίδα. Για τις περιπτώσεις της ανυπαρξίας προηγούμενων εκλεγμένων πρυτάνεων ή προέδρων ΤΕΙ και αντιπρυτάνεων ή αντιπροέδρων ΤΕΙ, της ανεπάρκειας του αριθμού τους και της μη αποδοχής του ορισμού τους ως μελών για οποιονδήποτε λόγο, η οργανωτική επιτροπή θα συγκροτηθεί, στο σύνολο ή κατά το ελλείπον μέρος, από τους καθηγητές του ιδρύματος που έχουν το μεγαλύτερο χρόνο υπηρεσίας ως μέλη ΔΕΠ ή ΕΕ στη βαθμίδα του καθηγητή. Κατά τα γενικώς ισχύοντα στα πλαίσια των κανόνων του Υ.Κ., (Ν 3528/2007), που έχει ανάλογη εφαρμογή και για τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, η υπηρεσιακή γενικά κατάσταση του υπαλλήλου ή λειτουργού προσδιορίζεται κατά κύριο λόγο με βάση το ΦΕΚ διορισμού του στην υπηρεσία. Έτσι με βάση το σταθερό και αντικειμενικό αυτό στοιχείο (ΦΕΚ διορισμού στην υπηρεσία) ρυθμίζονται τα θέματα που είναι συναφή με την υπηρεσιακή εν γένει κατάσταση και εξέλιξη του υπαλλήλου ή λειτουργού, όπως ο απαιτούμενος για προαγωγή χρόνος, η αρχαιότητα και το προβάδισμα, η ένταξη, η μετάταξη, η συμπλήρωση του ορίου ηλικίας, ο συντάξιμος χρόνος, καθώς και πολλές άλλες υπηρεσιακές μεταβολές και καταστάσεις. Για τη σύνταξη καταλόγου με τα μέλη ΔΕΠ της βαθμίδας του καθηγητή του ΕΜΠ και την κατάταξή τους κατά σειρά αρχαιότητας στην εν λόγω βαθμίδα, θα ληφθεί υπόψη αποκλειστικά η ημερομηνία δημοσίευσης στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης της πράξης διορισμού τους στο ΕΜΠ (ΦΕΚ διορισμού στο ΕΜΠ) στη βαθμίδα του Καθηγητή.
ΝΣΚ/357/2009
Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ). Εξέλιξη των μελών ΔΕΠ. Σύνθεση των οργάνων εκλογής μελών ΔΕΠ ΑΣΕΙ.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
Α) Το διδακτικό προσωπικό, που εντάχθηκε σε θέσεις ΔΕΠ ΑΣΕΙ, δικαιούται περαιτέρω εξέλιξης σύμφωνα με τη διαδικασία των άρθρων 9, 10 και 11 του Ν 3187/2003. Β) Τα μέλη ΔΕΠ των ΑΣΕΙ έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν την ανάδειξή τους σε θέση ΔΕΠ των ΑΣΕΙ που υπηρετούν, που ανήκει στην αμέσως ανώτερη βαθμίδα από την κατεχόμενη από αυτά. Γ) Μέχρι να εκδοθούν οι Οργανισμοί των ΑΣΕΙ (με τους οποίους θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες λειτουργίας των οργάνων εκλογής μελών ΔΕΠ, σε περίπτωση που τα μέλη ΔΕΠ ενός ΑΣΕΙ δεν επαρκούν ή δεν ανήκουν στην ίδια ή ανώτερη βαθμίδα με αυτή για την οποία γίνεται η κρίση, στο οικείο Συμβούλιο Επιλογής εξέλιξης μετέχουν, κατά προτεραιότητα: α) μέλη ΔΕΠ του ιδίου γνωστικού ή συναφούς αντικειμένου με την υπό πλήρωση θέση που προέρχονται από άλλα ΑΣΕΙ και β) μέλη ΔΕΠ του ιδίου γνωστικού ή συναφούς αντικειμένου με την υπό πλήρωση θέση που προέρχονται από άλλα ΑΕΙ (Πανεπιστήμια). Εφόσον τα μέλη (στις περιπτώσεις α και β) είναι περισσότερα από τα απαιτούμενα ο ορισμός τους γίνεται και πάλι κατόπιν κληρώσεως. -- ΑΠΟΔΕΚΤΗ Ως ΠΡΟΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ Α ΚΑΙ Γ KAI OXI TO B.
ΝΣΚ/131/2020
Ακολουθητέα πορεία και νόμιμες ενέργειες από πλευράς του Πανεπιστημίου Πειραιώς α) προς διερεύνηση τυχόν ευθυνών μέλους ΔΕΠ, για προσφορά σεμιναρίων έναντι διδάκτρων, εκτός του Πανεπιστημίου και β) προς προστασία της φήμης του Πανεπιστημίου.(...)Τα αρμόδια προς πειθαρχική δίωξη όργανα οφείλουν να προβούν άμεσα σε διερεύνηση πιθανών πειθαρχικών παραπτωμάτων. Προς τούτο, εφόσον η πρυτανική αρχή έχει σοβαρές υπόνοιες ή σαφείς ενδείξεις για τη διάπραξη πειθαρχικού παραπτώματος, πρέπει να διαταχθεί η διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης. Αναλόγως δε του πορίσματος και της βαρύτητας του πειθαρχικού παραπτώματος που τυχόν διαπιστωθεί, είναι δυνατή, είτε η επιβολή πειθαρχικής ποινής από τον Πρύτανη ή τον Πρόεδρο, είτε η παραπομπή του πειθαρχικά ελεγχόμενου στο αρμόδιο πειθαρχικό συμβούλιο. Ειδικότερα στην περίπτωση που, από τα στοιχεία προκύπτει παραβίαση του ασυμβιβάστου, η παραπομπή είναι υποχρεωτική κατ’ άρθρο 24 παρ.3 του ν. 4009/2011. Τέλος, αναλόγως των στοιχείων και ευρημάτων θα πρέπει να εκτιμηθεί, αν θα ασκηθούν εκ μέρους του Πανεπιστημίου τα, εκ των άρθρων 57 και 59 Α.Κ., δικαιώματα για άρση της προσβολής της φήμης του και για αποζημίωση.
ΝΣΚ/255/2001
ΑΕΙ - ΔΕΠ. Μέλη. Νομιμότητα διορισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1) Η ανακλητική πράξη του Πρύτανη του Παν/μίου Αθηνών 5588/2000, επειδή έχει ως προϋπόθεση πράξη που ακυρώθηκε από το ΣτΕ με την απόφαση 3260/2000, δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο λόγο μη εκτελέσεως της αποφάσεως αυτής. 2) Η πειθαρχική δίωξη κατά μέλους ΔΕΠ ΑΕΙ, που έχει παύσει προ του διορισμού του σε θέση ανώτερης βαθμίδας, δεν αποτελεί κώλυμα διορισμού. 3) Ο διορισμός σε θέση Αναπληρωτή Καθηγητή, που εχώρησε παρά α) την προηγηθείσα παραίτηση του διορισθέντος από την εκλογή του στην εν λόγω θέση και β) την ανυπαρξία της θέσεως αυτής, είναι μη νόμιμος και δύναται να ανακληθεί. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/332/2013
Α.Ε.Ι. – Εκλογή μελών ΔΕΠ – Μήνυση ως κώλυμα συμμετοχής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Τα μέλη ΔΕΠ υπάγονται καταρχήν στις ειδικές γι’ αυτά διατάξεις, αλλά και συμπληρωματικά στις διατάξεις του Υ.Κ. (Ν.3528/2007). Ως προς τα κωλύματα διορισμού των μελών ΔΕΠ, ελλείψει αντίθετης ή διαφορετικής ειδικής ρύθμισης, ισχύει ο Υ.Κ. Κώλυμα διορισμού μέλους ΔΕΠ αποτελεί η καταδίκη ή η παραπομπή αυτού με τελεσίδικο βούλευμα για κακούργημα του άρθρου 8 παρ.1 Υ.Κ., καθώς και για θέση αυτού σε αργία. Η κατατεθείσα μηνυτήρια αναφορά σε βάρος μέλους ΔΕΠ δεν παρακωλύει τη συνέχιση της διαδικασίας εκλογής του στην προκηρυχθείσα θέση.
ΝΣΚ/273/2006
Μέλη ΔΕΠ και ΕΕΔΙΠ στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μετά την ισχύ του Ν 3187/2003 (όπως τροποποιήθηκε).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Από την έναρξη ισχύος του Ν 3187/2003 για τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν 3413/2005, τα μέλη του ΔΕΠ είναι δημόσιοι λειτουργοί, ενώ τα μέλη του ΕΕΔΙΠ δημόσιοι υπάλληλοι. Β. Τα μέλη του ΔΕΠ υπάγονται στις διατάξεις του Υ.Κ. μόνον εάν και στην έκταση που οι ειδικοί νόμοι, που διέπουν την κατηγορία τους, ρητώς παραπέμπουν σε αυτές, χωρίς να αποκλείεται η συνδρομή περιπτώσεως αναλογικής εφαρμογής διατάξεων του Υ.Κ. εάν και εφόσον υφίσταται κενό νόμου, ενώ τα μέλη του ΕΕΔΙΠ υπάγονται στις ρυθμίσεις του Υ.Κ., εκτός εάν με ειδική ρύθμιση νόμου εξαιρούνται από την υπαγωγή τους σε συγκεκριμένη διάταξη του ανωτέρω κώδικα, χωρίς τούτο να αναιρεί την δημοσιοϋπαλληλική τους ιδιότητα.