×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/190/2008

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Δυνατότητα ή μη τροποποιήσεως συμβάσεως προμηθείας της Πολεμικής Αεροπορίας, ώστε να εκχωρηθούν τα δικαιώματα της προμηθεύτριας σε διαφορετική της προβλεφθείσης στη σύμβαση Τράπεζας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η προτεινόμενη τροποποίηση όρου της συμβάσεως στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν θεωρείται θεμελιώδης, καθόσον η περίπτωση αλλαγής του νομικού προσώπου (τραπεζικής εταιρείας), στο οποίο εκχωρούνται δικαιώματα του αντισυμβαλλομένου προμηθευτή στη σύμβαση προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων, δεν εγκυμονεί κινδύνους για την συμβαλλόμενη υπηρεσία του Ελλ. Δημοσίου, εφόσον η τράπεζα λειτουργεί νομίμως στην Ελλάδα και υπεισέρχεται στην θέση της αρχικώς ορισθείσης τράπεζας με τις αυτές υποχρεώσεις και δεσμεύσεις της τελευταίας.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/464/2003

Τροποποίηση συμβάσεως προμηθείας Ενόπλων Δυνάμεων. Μεταβολή προσώπου αντισυμβαλλομένου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι δυνατή η έγκριση της μεταβολής του προσώπου της αντισυμβαλλομένης σε σύμβαση προμηθείας, λόγω μετασχηματισμού της εν ευρεία εννοία, ώστε να υπεισέλθει άλλη εταιρεία στην οποία μεταβιβάσθηκαν τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις της συμβάσεως προμηθείας, υπό την προϋπόθεση ότι θα περιληφθεί ρητός όρος ότι η νέα εταιρεία αναλαμβάνει, ως διάδοχος, όλες τις υποχρεώσεις που έχουν γεννηθεί στο πρόσωπο της εξερχομένης της σχέσεως εταιρείας και θα προσκομισθεί εγγυητική επιστολή καλής εκτελέσεως στο όνομα της νέας εταιρείας.


ΝΣΚ/58/2004

Συνέπειες επί των εκκρεμών συμβάσεων προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων συνεπεία διαδοχής που επήλθε λόγω διασπάσεως της αντισυμβαλλομένης εταιρείας και απορροφωμένης από άλλη. Ερμηνεία όρου συμβάσεως σχετικά με την επιβάρυνση ή μη του τιμήματος με ΦΠΑ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Είναι νόμιμη η συνέχιση της εκτελέσεως της υπ αριθμ. 011Β/2001 συμβάσεως προμηθείας που έχει συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της αλλοδαπής εταιρείας με την επωνυμία "A" GmbH, με την εταιρεία "B" GmbH, η οποία υπεισήλθε στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της συμβάσεως, ύστερα από διάσπαση της αρχικά συμβαλλομένης εταιρείας. Είναι δυνατή, σύμφωνα με τους όρους της ως άνω συμβάσεως, η αύξηση της συνολικής τιμής του προγράμματος της προμηθείας, λόγω επιβαρύνσεως του αγοραστή με την πληρωμή του ΦΠΑ.


ΝΣΚ/322/2002

Προμήθειες. Σύμβαση προμήθειας των Ενόπλων Δυνάμεων - Τροποποίηση. Υποκατάσταση προμηθευτή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Είναι νόμιμη η υπεισέλευση νομικού προσώπου στα δικαιώματα και υποχρεώσεις συμβάσεως προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων, όταν η υπεισέλευση αυτή έγινε λόγω συγχωνεύσεως της αρχικής προμηθεύτριας (αλλοδαπής εταιρείας) με άλλη εταιρεία και υπό την προϋπόθεση ότι το Ελληνικό Δημόσιο συγκατατίθεται στη συνέχιση εκτελέσεως της συμβάσεως από το νέο εταιρικό σχήμα.


ΝΣΚ/421/2008

Τροποποίηση συμβάσεως- πλαισίου κατ’ άρθρο 66 παρ.2 του ΠΔ 284/1989.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εφόσον έχει παρέλθει ο χρόνος ισχύος συμβάσεως- πλαισίου δεν είναι νομικά δυνατή η, κατά τροποποίηση της συμβάσεως- πλαισίου, παράταση του συμβατικού χρόνου ισχύος αυτής, διότι έτσι παρατείνεται ανεπίτρεπτα η ισχύς αυτής. Σε περίπτωση αυτοδίκαιης (ex lege) διαδοχής και, ως εκ τούτου, υποκατάστασης στα δικαιώματα και υποχρεώσεις του αρχικού προμηθευτή, είναι δυνατή η κατόπιν τροποποιήσεως της αρχικής συμβάσεως- πλαισίου, αλλαγή των στοιχείων του αντισυμβαλλομένου, αποκλειστικά και μόνο όμως προκειμένου να καταστεί δυνατή η λογιστική τακτοποίηση προηγουμένων ετησίων συμβάσεων.


ΝΣΚ/47/2003

Μεταβολή του προσώπου αντισυμβαλλομένου σε σύμβαση προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι δυνατή η έγκριση της μεταβιβάσεως δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που απορρέουν από σύμβαση των Ενόπλων Δυνάμεων η οποία καταρτίσθηκε ύστερα από απευθείας ανάθεση, έτσι ώστε να υπεισέλθει στη συμβατική σχέση άλλη εταιρεία, εφόσον αποδεικνύεται ότι η τελευταία διαθέτει τα εχέγγυα ικανότητας, αξιοπιστίας και φερεγγυότητας (οικονομικοτεχνικής) προκειμένου να εκτελέσει τη σύμβαση. Απαραίτητη προϋπόθεση να αντικατασταθεί η εγγυητική επιστολή καλής εκτελέσεως της συμβάσεως με άλλη στο όνομα της εισερχομένης στη συμβατική σχέση εταιρείας. (ομοφ.)


ΝΣΚ/434/2003

Τροποποίηση συμβάσεων προμηθείας μεταξύ ΥΠΕΘΑ και της εταιρείας με την επωνυμία RAYTHEON Co, προκειμένου να γίνει υποκατάσταση στο πρόσωπο της αντισυμβαλλομένης προμηθεύτριας εταιρείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η υποκατάσταση του προσώπου του προμηθευτή δεν συνιστά τροποποίηση της συμβάσεως ως προς την αλλαγή ονομασίας επωνυμίας του προμηθευτή, αλλά τροποποίησή της με μεταβίβαση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων του αντισυμβαλλομένου του Δημοσίου, η οποία είναι δυνατόν να εγκριθεί υπό προϋποθέσεις, αν δηλαδή συναινούν στη μεταβίβαση της έννομης σχέσεως στο σύνολό της και οι δύο εταιρείες (αποχωρούσα και εισερχομένη), αποδεικνύεται η φερεγγυότητα και αξιοπιστία της νέας εταιρείας ώστε να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη εκτέλεση της συμβάσεως, και το πρόγραμμα της προμήθειας κρίνεται απαραίτητο για την εθνική άμυνα να συνεχισθεί και να ολοκληρωθεί. Δυνατότητα εφαρμογής της ανωτέρω τροποποιήσεως και σε άλλες συμβάσεις με την αρχικώς συμβαλλομένη προμηθεύτρια εταιρεία ερευνάται κατά περίπτωση και εφόσον συντρέχουν οι προς τούτο προϋποθέσεις.


ΝΣΚ/450/2007

Τροποποίηση σύμβασης προμήθειας των Ενόπλων Δυνάμεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Υπό τα διδόμενα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία, η προτεινόμενη μορφή τροποποιήσεως της 028Β/2000 σύμβασης μεταξύ ΥΠΕΘΑ και εταιρείας «Γ…..ΑΒΕΕ» είναι νόμιμη, έτσι ώστε στα δικαιώματα και υποχρεώσεις αυτής να υπεισέλθει ως διάδοχός της, η εταιρεία «Σ…..S…ΑΒΕΕ» εφόσον η τελευταία παρέχει τα κατάλληλα εχέγγυα για να εκτελέσει το πρόγραμμα προμηθείας της προαναφερομένης συμβάσεως, ως επίσης α) ότι δεν θα μεταβληθούν οι όροι της συμβάσεως, όπως αυτή τροποποιηθείσα ισχύει σήμερα, την οποία η νέα εταιρεία αποδέχεται πλήρως, β) ότι η νέα εταιρεία θα αναλάβει τις από κάθε αιτία υποχρεώσεις που έχουν γεννηθεί στο πρόσωπο της αρχικά συμβαλλομένης και γ) ότι θα προσκομισθούν εγγυητικές επιστολές καλής εκτελέσεως στο όνομα της νέας εταιρείας.


ΝΣΚ/588/2008

Δικαιώματα προαιρέσεως στο δίκαιο των προμηθειών και προσδιορισμός ποσότητας των υπό προμήθεια ειδών, τόσο στην διακήρυξη του διαγωνισμού προμηθειών, όσο στην κατακυρωτική απόφαση και στην σύμβαση.Α) Το δικαίωμα προαιρέσεως του άρθρου 21 του Π.Δ/τος 118/2007, το οποίο, προκειμένου να ασκηθεί, πρέπει να προβλέπεται στην διακήρυξη του διαγωνισμού διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα δικαιώματα προαιρέσεως, κατά τον χρόνο ασκήσεώς του, καθόσον τούτο δύναται να ασκηθεί μόνο κατά την κατακύρωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού και όχι μεταγενεστέρως, ενώ τα υπόλοιπα δικαιώματα προαιρέσεως τα οποία πρέπει να προβλέπονται τόσο στη διακήρυξη, όσο στην κατακυρωτική απόφαση και την σύμβαση που ακολουθεί, δύνανται να ασκηθούν κατά την διάρκεια ή μετά την λήξη της συμβάσεως προμηθείας, αναλόγως της συμφωνίας (σύμφωνο προαιρέσεως) και εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος.  Β) Σύμφωνα με τις διατάξεις των Π.Δ/των 60/2007 και 118/2007, αλλά και κατά τα γενόμενα, παγίως, δεκτά από την νομολογία του Σ.τ.Ε. και του Ε.Σ., οι αναθέτουσες αρχές οφείλουν να προσδιορίζουν, επακριβώς, τόσο στην διακήρυξη του διαγωνισμού προμηθείας, όσο στην κατακυρωτική απόφαση  και την σύμβαση, τις ποσότητες των υπό προμήθεια ειδών, στις περιπτώσεις δε που τα ανωτέρω είδη υποδιαιρούνται σε διάφορες υποκατηγορίες, τότε θα πρέπει να προσδιορίζουν τις ποσότητες κάθε υποκατηγορίας, τουλάχιστον, κατά προσέγγιση.  Γ) Εάν προβλεφθεί στην διακήρυξη δικαίωμα προαιρέσεως, το οποίο θα ασκηθεί μετά την κατακύρωση, δηλαδή είτε κατά την διάρκεια εκτελέσεως της συμβάσεως είτε μετά την λήξη αυτής, τούτο είναι μεν κατά νόμο επιτρεπτό, κατά τις προαναφερθείσες διατάξεις και την νομολογία του Σ.τ.Ε. και του Ε.Σ.,  πλην όμως, δεν δύναται να υπερβεί ως προς την επαύξηση της ποσότητας των υπό προμήθεια ειδών, τα προβλεπόμενα ανώτερα ποσοστά του άρθρου 21 του Π.Δ/τος 118/2007.  Δ) Η ανωτέρω υποχρέωση των αναθετουσών αρχών να προσδιορίζουν, επακριβώς, τις ποσότητες των υπό προμήθεια ειδών στην διακήρυξη του διαγωνισμού, την κατακυρωτική απόφαση και την σύμβαση, δεν αναιρείται

ΝΣΚ/263/2003

Σύμβαση προμηθείας. Δικαίωμα εκχώρησης από συμβεβλημένο με το Δημόσιο προμηθευτή, συμβατικών του υποχρεώσεων, σε τρίτο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν είναι δυνατή από την Υπηρεσία (Υ.Δ.Τ.) η έγκριση της υπεισελεύσεως της εταιρείας SOUKOS ROBOTS ABEE στη θέση της προμηθεύτριας (με την υπό στοιχεία ΑΠ.Δ. 110/1998 σύμβαση) εταιρείας «Δ. ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΑΕ» υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που διαλαμβάνονται στο μεταξύ αυτών συναφθέν ιδιωτικό συμφωνητικό και στο έγγραφο (επιστολή) της εταιρείας SOUKOS ROBOTS ABEE προς την Υπηρεσία, μπορεί όμως, η Υπηρεσία να προβεί στην έγκριση της υποκαταστάσεως έτσι ώστε στα δικαιώματα και υποχρεώσεις της συμβάσεως ΑΠ.Δ. 110/98 και στο στάδιο που αυτή εκτελείται, να υπεισέλθει η εταιρεία «SOUKOS ROBOTS ABEE» αντί της εταιρείας «Δ. ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΑΕ», αν και εφ’ όσον τηρηθούν οι προαναλυθείσες προϋποθέσεις και όροι.


EΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)197/2013

Eξόφληση της 1ης εντολής πληρωμής της  1ης παράτασης σύμβασης υπηρεσιών «Σύμβουλος Διαχείρισης Συγχρηματοδοτούμενων Έργων Δήμου .(...)Ο ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ Α΄ 87/7.6.2010) ορίζει, στο άρθρο 283, ότι: «1. Οι δήμοι που συνιστώνται με το άρθρο 1 υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη λειτουργίας τους και χωρίς άλλη διατύπωση σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δήμων και κοινοτήτων που συνενώνονται, στα οποία περιλαμβάνονται και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από  διεθνείς συνεργασίες…». Από τη διάταξη αυτή συνάγεται ότι από την 1.1.2011 (ημερομηνία έναρξης ισχύος των διατάξεων του ν. 3852/2010) οι νέοι Δήμοι που προέκυψαν υπεισέρχονται αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση, από την έναρξη λειτουργίας τους, στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις των δήμων που συνενώνονται. Περαιτέρω, η συμβατική δράση της δημόσιας διοίκησης υπόκειται στη θεμελιώδη αρχή της νομιμότητας, ως εκ τούτου, κατ’ επιταγή αυτής κάθε δημόσια σύμβαση υπάγεται σε ορισμένο νομικό πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει και τη διακήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας που προηγείται της κατάρτισής της, ως κανονιστική διοικητική πράξη. Παρέπεται τούτου ότι η δυνατότητα των συμβαλλομένων μερών για τροποποίηση όρου ή όρων δημόσιας σύμβασης με νεότερη κοινή συμφωνία τους, δεν μπορεί να εξικνείται μέχρι την κατ’ ουσία τροποποίηση ουσιωδών όρων της οικείας διακήρυξης. Η τροποποίηση μιας δημόσιας σύμβασης κατά τη διάρκεια της ισχύος της μπορεί να θεωρηθεί ως ουσιώδης όταν προστίθενται όροι οι οποίοι, αν είχαν γνωστοποιηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας σύναψης της αρχικής σύμβασης, θα είχαν ίσως ως αποτέλεσμα να επιτραπεί η συμμετοχή στη διαδικασία άλλων διαγωνιζομένων από εκείνους που έγιναν αρχικώς δεκτοί ή να υποβληθούν προσφορές με διαφορετικό περιεχόμενο ή να επιλεγεί προσφορά διαφορετική από εκείνη που αρχικώς επελέγη. Ομοίως, τροποποίηση της αρχικής σύμβασης μπορεί να θεωρηθεί ως ουσιώδης όταν διευρύνει σημαντικά το αντικείμενο της σύμβασης, συμπεριλαμβάνοντας υπηρεσίες που δεν είχαν αρχικώς προβλεφθεί (πρβλ. υπόθεση C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH κατά Republik Österreich, σκέψεις 34-36 και υπόθεση C-496/99 P Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά CAS Succhi di Frutta SpA, σκέψεις 113-121). Επιπλέον, όπως γίνεται δεκτό, οι συμβαλλόμενες σε δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών αναθέτουσες αρχές μπορούν να επιφυλάσσουν υπέρ αυτών δικαίωμα προαίρεσης για τη δέσμευση του αντισυμβαλλομένου τους να συναινέσει σε νέα σύμβαση ομοειδών υπηρεσιών με τους ίδιους όρους, ασκούμενο με δήλωση της αναθέτουσας αρχής, το οποίο προσδιορίζεται ποσοτικά και ποιοτικά στη διακήρυξη, περιέχεται δε και στη δημοσιευόμενη περίληψή της (VI Τμ. 2224, 1778/2011, 3145, 660, 371/2010, κ.α.). Παρέπεται, αντίστοιχα προς τα προαναφερόμενα, ότι, η ενεργοποίηση του δικαιώματος προαίρεσης επιτρέπεται αποκλειστικά υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που διαγράφει η σύμβαση που το διαλαμβάνει. Όταν η άσκησή του κείται εκτός των ορίων τούτων, δεν ασκείται νόμιμα, συνεπάγεται δε τροποποίηση της οικείας συμβάσεως και της διακηρύξεως, η οποία ελέγχεται ως προς τη νομιμότητά της κατά τα ανωτέρω (Βλ. απόφαση VI Τμ. Ελ.Συν. 1508/2012