×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/195/2013

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Περί της εφαρμογής ή μη των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν.2523/1997 επί του προέδρου ή των διαχειριστών Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών, ενόψει και της υπαγωγής της σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Είναι εν γένει, επιτρεπτή η λήψη και διατήρηση των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 εις βάρος προσώπου, που κατείχε κάποια από τις ιδιότητες του άρθρου 20 παρ.1 έως 4 του ίδιου νόμου σε νομικό πρόσωπο που αναφέρεται ρητά στις εν λόγω διατάξεις, ανεξάρτητα αν το τελευταίο τελεί σε διαδικασία εκκαθάρισης, κατά το άρθρο 46α’ του ν. 1892/1990, β) και γ) ο πρόεδρος, οι διαχειριστές ως και κάθε άλλο πρόσωπο που άσκησε διοίκηση και διαχείριση σε Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (Ε.Α.Σ.), δεν υπόκεινται στα μέτρα του άρθρου 14 του ν. 2523/1997. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/477/2006

Δέσμευση του Δημοσίου από συμφωνία πιστωτών – επιχείρησης, κατά το άρθρο 44 Ν 1892/1990. Ειδική εκκαθάριση άρθρου 46α Ν 1892/1990. Λήψη ή μη διασφαλιστικών μέτρων για τα συμφέροντα του Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 περιλαμβάνονται και τα χρέη προς το Δημόσιο που βεβαιώθηκαν μετά την επικύρωση αυτής από το Εφετείο, ύστερα από φορολογικό έλεγχο, εφόσον αυτά ανάγονται σε προγενέστερες οικονομικές χρήσεις, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στη συμφωνία. β) Εάν περιληφθεί στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990 όρος αντίθετος προς το νόμο ή καταχρηστικός και η συμφωνία επικυρωθεί από το Εφετείο υπάρχει δεσμευτική κρίση για το Δημόσιο, με την επιφύλαξη άσκησης τριτανακοπής ή υποβολής αίτησης ανάκλησης της σχετικής απόφασης, εφόσον συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις. γ) Στη συγκεκριμένη συμφωνία, μεταξύ πιστωτών και της επιχείρησης «ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΧΑΡΤΟΠΟΙΙΑ Α.Ε.» μπορεί να υποστηριχθεί ότι κατ’ εφαρμογή ειδικής πρόβλεψης της εν λόγω συμφωνίας δεν υπάγονται στη ρύθμιση οι απαιτήσεις του Δημοσίου που ανέκυψαν μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου, ύστερα από φορολογικό έλεγχο. δ) Ορθά διενεργήθηκε φορολογικός έλεγχος σε Α.Ε. για τις χρήσεις 1993-1997, μετά τη θέση της εταιρείας αυτής στην ειδική εκκαθάριση του άρθρου 46α του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι το Δημόσιο όφειλε να βεβαιώσει και αναγγείλει τις απαιτήσεις του, ακολουθήθηκε δε, σύμφωνα με τη γνώμη που κρατεί στη νομολογία, η ορθή διαδικασία με την κοινοποίηση των σχετικών διοικητικών πράξεων στην εκκαθαρίστρια, η οποία εκπροσωπεί την επιχείρηση δικαστικά και εξώδικα. Κατά συνέπεια η εκκαθαρίστρια τράπεζα έχει το δικαίωμα να προτείνει τη διοικητική επίλυση της διαφοράς και να ασκήσει προσφυγή κατά των σχετικών φύλλων ελέγχου. Η βεβαίωση των οφειλών που ενδέχεται να προκύψουν από τον έλεγχο θα γίνει σε βάρος της Α.Ε., η οποία δεν έχει λυθεί και της οποίας συνεπώς η νομική προσωπικότητα εξακολουθεί να υφίσταται. ε) Οι απαιτήσεις του Δημοσίου κατά της επιχείρησης λόγω μη απόδοσης του Φ.Π.Α. περιλαμβάνονται στη συμφωνία του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, δεδομένου ότι η απόδοση του Φ.Π.Α. προς το Δημόσιο αποτελεί φορολογική υποχρέωση της ίδιας της επιχείρησης και όχι τρίτου. στ) Τα διασφαλιστικά μέτρα για τα συμφέροντα του Δημοσίου που ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 δεν αποκλείεται να επιβληθούν και σε περίπτωση εξωλογιστικού προσδιορισμού των αποτελεσμάτων της επιχείρησης, κατά τις διατάξεις του άρθρου 32 του Ν 2238/1994 και 48 του Ν 2859/2000, ισχύει οι ενέργειες της Διοίκησης να στηρίζονται σε αιτιολογημένη Ειδική Έκθεση Ελέγχου. Στις περιπτώσεις, όμως, που η επιχείρηση έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης της περιουσίας της κατά τις διατάξεις του Ν 1386/1983 ή των άρθρων 46, 46α και 46β του Ν 1892/1990, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 3 του Ν 1386/1983, δηλαδή αμέσως μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Εφετείου που ορίζει τον εκκαθαριστή απαγορεύεται η αναγκαστική εκτέλεση και η λήψη προσωρινών, συντηρητικών ή προφυλακτικών μέτρων κατά της επιχείρησης και αναστέλλονται οι τυχόν εκκρεμείς σχετικές διαδικασίες. Συνεπώς, ούτε τα διασφαλιστικά για τα συμφέροντα του Δημοσίου μέτρα του άρθρου 14 του Ν 2523/1997 επιτρέπεται να ληφθούν, στην περίπτωση του συγκεκριμένου ερωτήματος, κατά της περιουσίας της Α.Ε., η οποία έχει τεθεί στο καθεστώς εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν 1892/1990 (ομοφ.). Παραπομπή με την υπ' αριθ. 284/2005 Ατομική Γνωμοδότηση ΝΣΚ.


ΝΣΚ/440/2011

Απαλλαγή ή μη από το πρόσθετο ειδικό τέλος του άρθρου 5 του Ν 1350/1983 οδικών οχημάτων που έχουν μεταβιβαστεί στον υπόχρεο ιδιοκτήτη με τη διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 45 του Ν 1892/1990, σύμφωνα με το άρθρο 46α παρ.13 του Ν 1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο ιδιοκτήτης που προσκομίζει εκπρόθεσμα για τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ όχημα, του οποίου έχει καταστεί κύριος στο πλαίσιο της διαδικασίας ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 45 του Ν 1892/1990, δεν απαλλάσσεται από το ειδικό πρόσθετο τέλος της παρ.4 του άρθρου 5 του Ν 1350/1983, καθόσον το τέλος αυτό, συνδεόμενο με τις προϋποθέσεις νόμιμης κυκλοφορίας του οχήματος, δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις απαλλαγής της διάταξης του άρθρου 46α παρ.13 του Ν 1892/1990. (ομοφ.)


ΠΟΛ 1138/2013

Κοινοποίηση της υπ'αριθμ 142/13 γνωμοδότησης του ΝΚΣ (Α τμήμα) αναφορικά με την δυνατότητα συμψηφισμού βεβαιωμένων οφειλών επιχειρήσης με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις  αυτής έναντι του Δημοσίου  που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της σε καθεστώς εκκαθάρισης κατ' άρθρο 46α του ν.1892/1990

ΝΣΚ/293/2000

Προβληματικές επιχειρήσεις. Εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 2 του ΑΝ 1521/50 (περί διπλής μεταβίβασης), σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου, επιχείρησης που έχει υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν.1892/1990.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής της παρ.2 του άρθρου 2 του ΑΝ 1521/50 (περί διπλής μεταβίβασης), σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου επιχείρησης, που έχει υπαχθεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν.1892/90, σε πρόσωπο τρίτο, για λογαριασμό του οποίου είχε πλειοδοτήσει στον διενεργηθέντα πλειοδοτικό διαγωνισμό άλλο πρόσωπο.


ΝΣΚ/194/2001

Κρατικές Προμήθειες. Εκκαθάριση επιχειρήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.1α του Π. Δ/τος 394/1996 Κανονισμός Προμηθειών του Δημοσίου, εταιρία η οποία τελεί υπό το καθεστώς της ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α του Ν 1892/1990, αποκλείεται από τη συμμετοχή σε διαγωνισμό κρατικών προμηθειών.


ΠΟΛ 1217/2013

Θέμα: «Κοινοποίηση της αριθ. 195/2013 γνωμοδότησης του Ν.Σ.Κ.» (Επισυνάπτεται Γνωμοδότηση ΝΣΚ   σχετικά υπαγωγή νομικού προσώπου στη διαδικασία της ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 46α’ του ν.1892/90)

ΝΣΚ/129/2015

Μείωση της φορολογητέας αξίας για την επιβολή Φ.Π.Α. σε περίπτωση υπαγωγής επιχείρησης σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης κατά τον Πτωχευτικό Κώδικα.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η διάταξη του άρθρου 19 παρ.5 α’ του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, που κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000, περί μείωσης της φορολογητέας αξίας σε περίπτωση ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος, είναι εφαρμοστέα, μετά την κατάργηση των άρθρων 46 και 46α’ του ν. 1892/1990, μόνον στις περιπτώσεις υπαγωγής της επιχείρησης στη διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης του άρθρου 106ια’ του Πτωχευτικού Κώδικα. (ομοφ.)


1187/2014

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 185/2014 ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ ΤΟΥ Ν.Σ.Κ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΑΡΣΗ ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΠΙΒΑΛΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ ΥΠΟ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΚΑΤ’ ΑΡΘΡΟ 46 Η 46Α Ν. 1892/1990

ΝΣΚ/462/2013

Νομιμότητα ή μη της επιβολής των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 κατά της εταιρείας «ΘΕΡΜΑΪΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο Υπουργός των Οικονομικών δύναται να επανεξετάσει τη νομιμότητα της επιβολής των διασφαλιστικών μέτρων του άρθρου 14 του ν. 2523/1997 κατά της εταιρείας «ΘΕΡΜΑΪΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε.» και των νομίμων εκπροσώπων της. (πλειοψ.) Η επιβολή των εν λόγω μέτρων, κατά το χρόνο που έλαβε χώρα, ήταν νόμιμη, πλην όμως, συντρέχει ήδη βάσιμος λόγος προς άρση των μέτρων αυτών, καθόσον αποδεικνύεται από δημόσια έγγραφα (διαιτητικές αποφάσεις) ότι ο φορολογούμενος έχει κατά του Δημοσίου βέβαιη και εκκαθαρισμένη ανταπαίτηση μεγαλύτερη του ποσού του φόρου που δεν αποδόθηκε στο Δημόσιο, ενώ, από υποβληθείσες υπεύθυνες δηλώσεις των εκπροσώπων της, προκύπτει ότι η εν λόγω ανταπαίτηση της εταιρείας δεν έχει εκχωρηθεί (δυναμένης, πάντως, της Διοικήσεως να προβεί σε έλεγχο ακριβείας των ως άνω δηλώσεων). (ομοφ.)


ΝΣΚ/142/2013

Θέση επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 - Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός ή μη απαιτήσεων του Δημοσίου με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις της επιχείρησης έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της σε ειδική εκκαθάριση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Νομίμως το Δημόσιο συμψηφίζει ληξιπρόθεσμα χρέη βεβαιωμένων οφειλών επιχείρησης με εκκαθαρισμένες ανταπαιτήσεις αυτής έναντι του Δημοσίου, που γεννήθηκαν μετά την υπαγωγή της υπό ειδική εκκαθάριση σύμφωνα με το άρθρο 46α του ν. 1892/1990 και μάλιστα ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο τα χρέη κατέστησαν ταμειακά ληξιπρόθεσμα, δηλαδή, πριν ή μετά τη θέση της επιχείρησης υπό ειδική εκκαθάριση. (πλειοψ.)