ΝΣΚ/257/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Διαγωνισμός για την ανάθεση μελέτης. Έλεγχος ισχύος ατομικών πτυχίων μελετητών, παράλληλα με την ισχύ των πτυχίων των Γραφείων Μελετών, στα οποία μετέχουν.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η διοικητική αρχή που πρόκειται να αναθέσει (ως εργοδότης) τεχνική μελέτη, κατά τις διατάξεις του Ν 716/77, νομίμως ελέγχει (σύμφωνα με την 83/2003 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ), κατά το στάδιο ελέγχου των τυπικών δικαιολογητικών των Γραφείων Μελετών ή Συμπράξεων Γραφείων Μελετών, που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την ανάληψη εκπόνησης της μελέτης, παράλληλα με την ισχύ (κατά χρόνο) του πτυχίου των συμμετεχόντων Γραφείων και την ισχύ των ατομικών πτυχίων των μελετητών, που στελεχώνουν, είτε ως εταίροι, είτε ως υπάλληλοι, τα Γραφεία Μελετών, περαιτέρω δε νομίμως αποκλείει της περαιτέρω διαδικασίας τα Γραφεία, τα οποία στελεχώνουν μελετητές των οποίων έληξε η ισχύς των πτυχίων τους και δεν προέβησαν εγκαίρως στις απαραίτητες ενέργειες για την ανανέωσή τους.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΠΔ 840/1978
Περί χορηγήσεως, προαγωγής, επεκτάσεως, ανανεώσεως, αφαιρέσεως και ελέγχου των πτυχίων Μελετητών και Γραφείων Μελετών
ΝΣΚ/393/2001
Συμπράττοντα Γραφεία Μελετών. Ανάθεση εκπόνησης μελέτης. Υποχρέωση ή μη σύστασης κοινοπραξίας ή εταιρείας.Τα συμπράττοντα Γραφεία Μελετών αποτελούν υπό το ισχύον νομικό καθεστώς, μια ένωση ατομικών ανεξαρτήτων επιχειρήσεων, στα πλαίσια της οποίας η κάθε επιχείρηση διατηρεί την αυτονομία και την οικονομική της ελευθερία και ο μόνος συνδετικός κρίκος της μεταξύ των συνεργασίας είναι η σύμπραξη των μελών της ομάδας (εκδηλουμένη κυρίως ως σύμπραξη διαφόρων ειδικοτήτων μελετητών) για την από κοινού εκτέλεση του αναληφθέντος έργου. Τα συμπράττοντα Γραφεία Μελετών δεν συνιστούν κοινοπραξία, ούτε αστική εταιρεία επιδιώκουσα οικονομικό σκοπό, δεδομένου ότι ελλείπουν τόσο η δικαιοπρακτική προς τούτο βούληση των κατ ιδίαν συνεργαζομένων Γραφείων όσο και οι λοιπές από το νόμο τασσόμενες ειδικές για την ύπαρξη αυτών προϋποθέσεις.
ΣτΕ/83/2003
Ο κοινός εκπρόσωπος των συμπραττόντων γραφείων ασκεί την προσφυγή του ν.2522/1997 για λογαριασμό όλων των γραφείων που συμπράττουν. Νόμιμος ο αποκλεισμός της περαιτέρω διαδικασίας των Γραφείων, τα οποία στελεχώνουν μελετητές των οποίων έληξε η ισχύς των πτυχίων τους και δεν προέβησαν εγκαίρως στις απαραίτητες ενέργειες για την ανανέωσή τους.(Σχ ΝΣΚ/257/2003)
ΠΔ 93/2009
Πειθαρχικός έλεγχος μελετητών, γραφείων μελετών και των στελεχών τους.
ΝΣΚ/180/2001
Συμπράττοντα Γραφεία Μελετών - Αντικατάσταση του νομίμου ή του αναπληρωτή εκπροσώπου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο αναπληρωτής εκπρόσωπος Συμπραττόντων Γραφείων Μελετών εκπροσωπεί αυτά μόνο σε περίπτωση απουσίας, κωλύματος, θανάτου ή ανικανότητας του νομίμου εκπροσώπου. Η υπηρεσία πρέπει να απορρίπτει ως απαράδεκτες ενστάσεις που υπογράφει ο αναπληρωτής εκπρόσωπος ΣΓΜ, εφόσον ο νόμιμος εκπρόσωπος αντιτίθεται στο περιεχόμενο και την υποβολή τους. Δεν μπορεί να ζητηθεί και επιβληθεί από την υπηρεσία στα ΣΓΜ η αντικατάσταση του νομίμου ή του αναπληρωτή εκπροσώπου. Η υπηρεσία δικαιούται να κηρύξει έκπτωτο της συμβάσεως Γραφείο Μελετών που δεν έχει πλέον σε ισχύ το πτυχίο του και περαιτέρω, σε περίπτωση συμπράξεώς του με άλλα Γραφεία, να αποφασίσει την υποκατάστασή του με τις νόμιμες προϋποθέσεις είτε από τρίτο, εκτός της αρχικής συμβάσεως Γραφείο ή από τα λοιπά Συμπράττοντα Γραφεία. Η προστασία των οργάνων της Διοίκησης από ανυπόστατες αναφορές προς την πολιτική ηγεσία τις εισαγγελικές αρχές συνίσταται στη δυνατότητα προσφυγής, με τους όρους και τις προϋποθέσεις του νόμου, στην ποινική δικαιοσύνη.
ΠΔ 799/1978
Περί της διαδικασίας καταρτίσεως, τηρήσεως και εγκρίσεως των Μητρώων Μελετητών και Γραφείων Μελετών και της εγγραφής εις ταύτα
ΣτΕ/2844/2004
Προκειμένου περί αλλοδαπών μελετητών ή αλλοδαπών μελετητικών γραφείων, εφόσον η διέπουσα αυτούς αλλοδαπή νομοθεσία δεν προβλέπει, προς θεμελίωση τυπικού προσόντος, την κατάταξή τους σε τάξεις ανάλογα με την εμπειρία τους, δεν μπορεί μεν να γίνει αναγωγή της εμπειρίας που διαθέτουν σε κάποια από τις τάξεις πτυχίων που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για την κατάταξη των ελληνικών μελετητικών σχημάτων, η αναθέτουσα, όμως, αρχή υποχρεούται, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, να ερευνήσει ποιές μελέτες μπορεί να αναλάβει ο αλλοδαπός μελετητής ή το αλλοδαπό μελετητικό γραφείο, σύμφωνα με τη νομοθεσία που τους διέπει, με βάση τα ουσιαστικά προσόντα που έχουν και, ενόψει τούτου, να εκφέρει κρίση αν η εμπειρία που διαθέτουν είναι ανάλογη τουλάχιστον με εκείνη που πρέπει να έχουν, κατά την ελληνική νομοθεσία, οι έλληνες μελετητές ή τα ελληνικά μελετητικά γραφεία για να αποκτήσουν πτυχία των τάξεων εκείνων, τις οποίες απαιτεί η επίμαχη πρόσκληση εκδηλώσεως ενδιαφέροντος για την ανάληψη των μελετών στις οποίες αυτή αφορά. Συνεπώς, δεν μπορούν να μετάσχουν στο διαγωνισμό αλλοδαπά μελετητικά σχήματα, τα οποία δεν διαθέτουν, για τις υδραυλικές μελέτες, εμπειρία ανάλογη τουλάχιστον, υπό την εκτεθείσα έννοια, με εκείνη που έχουν οι έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία Γ΄ ή Δ΄ τάξεως, δεν αποκλείεται, όμως, από τις ανωτέρω διατάξεις η συμμετοχή αλλοδαπών μελετητικών σχημάτων που διαθέτουν εμπειρία μεγαλύτερη από εκείνη που απαιτείται για την κατοχή πτυχίου των τάξεων αυτών. Υπό την έννοια δε αυτή, οι ανωτέρω διατάξεις της προσκλήσεως εκδηλώσεως ενδιαφέροντος δεν θέτουν τους έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία, που πρέπει να έχουν, για να μετάσχουν στο διαγωνισμό, πτυχίο Γ΄ ή Δ΄ τάξεως, στην κατηγορία των υδραυλικών μελετών, και όχι ανώτερης, σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τους αλλοδαπούς μελετητές και τα αλλοδαπά μελετητικά γραφεία. Και τούτο διότι και οι έλληνες μελετητές και τα ελληνικά μελετητικά γραφεία κάτοχοι πτυχίων των ανωτέρω τάξεων μπορεί να διαθέτουν εν τοις πράγμασι εμπειρία μεγαλύτερη από εκείνη που αντιστοιχεί στα πτυχία των τάξεων αυτών, αφού η προαγωγή πτυχίου μελετητή σε ανώτερη τάξη δεν γίνεται αυτομάτως με την παρέλευση μόνον ορισμένου χρόνου από την κτήση του διπλώματος, αλλά απαιτείται, σύμφωνα με το άρθρα 2 παρ. 1 και 2 του Π.Δ. 840/1978 και 9 παρ. 1 του Ν. 716/1977, η υποβολή σχετικής αιτήσεως εκ μέρους του ενδιαφερομένου, συνοδευομένης από πιστοποιητικά, εκ των οποίων να προκύπτει η ουσιαστική πείρα του. Κατά την άποψη, όμως, του Συμβούλου Δημ. Πετρούλια, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων της προσκλήσεως εκδηλώσεως ενδιαφέροντος, προκειμένου να μετάσχουν στον επίμαχο διαγωνισμό, οι αλλοδαποί μελετητές ή τα αλλοδαπά μελετητικά γραφεία πρέπει να έχουν τα τυπικά προσόντα που προβλέπει το ελληνικό δίκαιο για την ανάληψη της εκπονήσεως μελέτης, δεν ασκεί δε επιρροή το γεγονός ότι ενδεχομένως το διέπον αυτούς αλλοδαπό δίκαιο, εν αντιθέσει με το ελληνικό, δεν προβλέπει την κατάταξη των μελετητών σε τάξεις ανάλογα με την εμπειρία τους. Εφόσον δε, σύμφωνα με την προαναφερθείσα πρόσκληση, δεν επιτρέπεται η συμμετοχή στο διαγωνισμό μελετητών ή μελετητικών γραφείων κατόχων πτυχίου ανώτερης τάξεως από εκείνη που προβλέπεται για κάθε μελέτη, η αναθέτουσα αρχή πρέπει να εξετάσει σε ποια τάξη πτυχίου θα κατατασσόταν το αλλοδαπό μελετητικό σχήμα ανάλογα με την εμπειρία των μελών του, της εμπειρίας εκτιμωμένης όπως και για την κατάταξη των ελλήνων μελετητών (δηλαδή, σύμφωνα με τα άρθρα 3 παρ. 4 και 8 παρ. 3 του Ν. 716/1977, προκειμένου περί πτυχίου ανωτέρας της Α΄ τάξεως, ενόψει του διαδραμόντος χρόνου από της κτήσεως του διπλώματος σε συνδυασμό με «αποδεδειγμένη ανάλογη ικανοποιητική πείρα»). Από της εξεταζομένης δε απόψεως δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι, όπως προκύπτει από τα άρθρα 2 παρ. 1 και 2 του Π.Δ. 840/1978 και 9 παρ. 1 του Ν. 716/1977, η παρέλευση χρόνου και μόνον από της κτήσεως του διπλώματος δεν αποτελεί ικανή προϋπόθεση για την αυτόματη προαγωγή του πτυχίου και ότι για την προαγωγή αυτή απαιτείται η υποβολή σχετικής αιτήσεως εκ μέρους του ενδιαφερομένου μελετητή, συνοδευομένης από πιστοποιητικά, εκ των οποίων να προκύπτει η ουσιαστική πείρα του.
ΣτΕ/43/2007
ΜΕΛΕΤΕΣ:Με την αίτηση αυτή ζητείται να διαταχθούν ασφαλιστικά μέτρα σχετικά με την προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την ανάθεση της εκπόνησης των στατικών και γεωτεχνικών μελετών καθώς και των μελετών Η/Μ εγκαταστάσεων για την ανέγερση του Νέου Δημαρχιακού Μεγάρου(....)Πάντως δε, στην προκειμένη περίπτωση, τα αιτούντα γραφεία μελετών αμφισβητούν τη νομιμότητα της συμμετοχής των παρεμβαινόντων γραφείων ως προς την ίδια προϋπόθεση, η έλλειψη της οποίας απετέλεσε και το λόγο αποκλεισμού τους, δηλαδή τη μη συνδρομή εικοσαετούς πραγματικής πείρας του Συντονιστή της Ομάδας Μελέτης. Δεν μπορεί δε, συνεπώς, να θεωρηθεί, εν όψει των εκτεθέντων, ότι συμβιβάζεται με τον σκοπό της δικαστικής προστασίας (προσωρινής και οριστικής), που συνίσταται πάντοτε στην αποκατάσταση της προκληθείσης στον αιτούντα παράνομης βλάβης, η αναστολή και ακολούθως ακύρωση της πράξης αποδοχής της συμμετοχής ενός διαγωνιζομένου, μετά από αίτηση προσώπου το οποίο δεν δικαιούται να μετέχει στο διαγωνισμό(...)Τη νομιμότητα συμμετοχής στο διαγωνισμό ενός διαγωνιζομένου νομιμοποιούνται να αμφισβητήσουν μόνον οι νομίμως συμμετέχοντες σ’ αυτόν διαγωνιζόμενοι. Στην προκειμένη δε περίπτωση έγιναν δεκτές, εκτός από τα παρεμβαίνοντα γραφεία μελετών και άλλες επτά συμπράξεις γραφείων μελετών. Επίσης και η ίδια η αναθέτουσα αρχή έχει την ευχέρεια να προβεί στην ανάκληση της πράξης αποδοχής της συμμετοχής στο διαγωνισμό ενός διαγωνιζομένου, εφ’ όσον κρίνει ότι αυτή είναι μη νόμιμη.Απορρίπτει την αίτηση.
ΣτΕ/377/2008
Διαγωνισμός για την ανάθεση εκπόνησης μελέτης. Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της απόρριψης της προσφοράς της αιτούσας σύμπραξης διότι εταιρεία-μέλος της δεν διέθετε εταιρικό πτυχίο της καλούμενης τάξης για κατηγορία μελέτης. 10. Επειδή, η Επιτροπή, εκτιμώντας τους εκατέρωθεν ισχυρισμούς και λαμβάνοντας υπ' όψη ότι, πρώτον, κατά τη Διακήρυξη, η οποία δεν προκύπτει ότι είχε αμφισβητηθεί από τα αιτούντα Γραφεία Μελετών, οι διαγωνιζόμενοι προσκομίζουν πτυχίο κατάταξης στις καλούμενες κατηγορίες και τάξεις και ότι η εγγραφή τους στα μητρώα πρέπει να είναι σε ισχύ κατά την ημερομηνία λήξης της παραλαβής των φακέλων συμμετοχής στο διαγωνισμό και δεύτερον, κατά το άρθρο 6 παρ. 2 του Π.Δ. 799/1978, η προθεσμία εντός της οποίας υποχρεούται η Διοίκηση να διενεργεί τις μεταβολές της κατάστασης των μελετητών και γραφείων μελετών, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η προαγωγή πτυχίου είναι εξηκονθήμερη από την υποβολή της σχετικής αίτησης και όχι τριακονθήμερη (δεδομένου ότι η προθεσμία των 30 ημερών αφορά ανανέωση πτυχίου ή αναθεώρηση πτυχίου λόγω αποχωρήσεως ή θανάτου ή αντικαταστάσεως μέλους Γραφείου Μελετών), κρίνει ότι η βασιμότητα των προβαλλομένων αιτιάσεων κατά του αποκλεισμού της σύμπραξης των αιτούντων Γραφείων δεν πιθανολογείται σοβαρά Και τούτο διότι, ανεξαρτήτως του ότι η συμπράττουσα εταιρεία «..... .............» δεν προσκόμισε, με τον φάκελλο των δικαιολογητικών, πτυχίο της καλούμενης τάξης στην κατηγορία μελέτης 27, όπως ρητώς απαιτεί η Διακήρυξη, πάντως, κατά την ημερομηνία λήξης της παραλαβής των φακέλων συμμετοχής στο διαγωνισμό (20.12.2007), δεν είχε παρέλθει η ανωτέρω 60ήμερη προθεσμία από την υποβολή της αίτησής της στη Διοίκηση (9.11.2007) για την προαγωγή του πτυχίου από την Β΄ στη Γ΄ τάξη. Επίσης, σύμφωνα με τη Διακήρυξη, σε περίπτωση της μη προσκόμισης από διαγωνιζόμενο του απαιτούμενου πτυχίου, η Αναθέτουσα Αρχή οφείλει να προχωρήσει στον αποκλεισμό του από το διαγωνισμό και συνεπώς τα περί υπέρβασης των άκρων της διακριτικής ευχέρειας, κατά τον αποκλεισμό της σύμπραξης των αιτούντων Γραφείων, δεν φαίνεται να ευσταθούν. 11. Επειδή, κατόπιν αυτών πρέπει να απορριφθεί η αίτηση και να γίνει δεκτή η παρέμβαση. Διά ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.»
ΝΣΚ/20/2021
Εάν είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ (Κέντρο Μελετών Ασφαλείας) με οποιασδήποτε φύσης συμβατική δέσμευση (είτε με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας είτε με σύμβαση έργου ή με σύμβαση παροχής ανεξαρτήτων υπηρεσιών), Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, και εάν ναι, υπό ποίες ειδικότερες προϋποθέσεις.(...)Είναι νομικά επιτρεπτή η απασχόληση στο ΚΕΜΕΑ Καθηγητών Πανεπιστημίου-μελών ΔΕΠ ΑΕΙ, παράλληλα με την άσκηση των ακαδημαϊκών τους καθηκόντων, με την παροχή από αυτούς κάθε είδους υπηρεσιών με οποιασδήποτε μορφής σχέση εργασίας ή σύμβαση έργου ή ανεξαρτήτων υπηρεσιών, υπό τους ειδικότερους, όμως, περιορισμούς που τίθενται από τις διατάξεις των άρθρων 23 και 24 του ν. 4009/2011 (κατά πλειοψηφία).