×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/260/2007

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Τουριστικοί λιμένες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Στην έννοια του τουριστικού λιμένα αναψυχής από τον οποίο ο ξενοδοχειακός λιμένας πρέπει να απέχει περισσότερο από ένα χιλιόμετρο, δεν περιλαμβάνονται οι ξενοδοχειακοί τουριστικοί λιμένες, ενώ περιλαμβάνονται οι τουριστικοί λιμένες του άρθρου 31 του Ν 2160/1993 και τα αγκυροβόλια και καταφύγια του άρθρου 34 του ίδιου νόμου. (πλειοψ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/310/2004

Τουριστικοί λιμένες σκαφών αναψυχής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Δεν απαγορεύεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης τουριστικού λιμένα με πρόσωπο διαφορετικό από εκείνο με πρωτοβουλία του οποίου έγινε η χωροθέτηση, αν το τελευταίο ως κύριος παράκτιου ακινήτου συμπράξει για την εκούσια μεταβίβαση της κυριότητας στο Δημόσιο κατά το μέρος που αυτό περιλαμβάνεται στη χερσαία ζώνη του τουριστικού λιμένα και μεταβιβάσει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του από την πράξη χωροθέτησης.


ΝΣΚ/178/2003

Τουριστικοί Λιμένες και Λιμενικά Ταμεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Κατά τον κανόνα, η δημιουργία τουριστικού λιμένα που έχει χωροθετηθεί με πρωτοβουλία της Υπηρεσίας μπορεί να ανατεθεί, με σύμβαση και έναντι ανταλλάγματος, στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που θα αναδειχθεί πλειοδότης μετά τη διενέργεια δημόσιου διαγωνισμού και να παραχωρηθεί στο πρόσωπο αυτό η χρήση και εκμετάλλευση του τουριστικού αυτού λιμένα. Σε περίπτωση, όμως, που μετά τη χωροθέτηση δεν επακολούθησε άλλη πράξη και, ειδικότερα, δεν διενεργήθηκε ούτε προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση της εκτέλεσης των αναγκαίων για τη δημιουργία του τουριστικού λιμένα έργων και την παραχώρηση της χρήσης και εκμετάλλευσης αυτού, αλλά οι χώροι που περιλαμβάνονται εντός της ζώνης που χωροθετήθηκε ως τουριστικός λιμένας εξομοιώθηκαν μετά τη χωροθέτηση με λιμενικούς χώρους, γίνεται δεκτό ότι η διοίκηση, διαχείριση και χρήση αυτών ανήκει κατά νόμο στο οικείο Λιμενικό Ταμείο. Επομένως, η δημιουργία των έργων κατασκευής του τουριστικού λιμένα και η παραχώρηση της διοίκησης και διαχείρισης αυτού μπορεί να ανατεθεί, ομοίως με σύμβαση και έναντι ανταλλάγματος, πλην όμως, μόνο στο οικείο Λιμενικό Ταμείο, κατά τα οριζόμενα στην υπ’ αριθ. 473/1996 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Ν.Σ.Κ.


ΝΣΚ/132/2005

Τουριστικοί λιμένες. Συμβάσεις παραχώρησης χρήσης και εκμετάλλευσης. Έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η σύμβαση παραχώρησης της δημιουργίας, της χρήσης και της εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα αποτελεί ειδική σύμβαση επί της οποίας εφαρμόζονται αποκλειστικά οι διατάξεις του Ν 2160/1993 και του Α.Κ. Ως εκ τούτου, εφόσον δηλαδή δεν αποτελεί σύμβαση προμήθειας αγαθών, εκτέλεσης δημοσίων έργων ή παροχής υπηρεσιών, δεν υπάγεται σε έλεγχο νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως τα όρια του ελέγχου αυτού προσδιορίστηκαν από τον κοινό νομοθέτη, ανεξάρτητα από τον τρόπο ανάδειξης του φορέα διαχείρισης (κατόπιν διαγωνισμού ή απευθείας). (πλειοψ.)


ΝΣΚ/69/2014

Τουριστικοί λιμένες – Τροποποίηση χωροθέτησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η κρινόμενη αίτηση, που αφορά την τροποποίηση της χωροθέτησης του, με στοιχείο γ’ τουριστικού λιμένα, της παρ.5 του άρθρου 30 ν.2160/1993, που υποβλήθηκε σε χρόνο, που ίσχυε η διάταξη του άρθρου 159 του ν.4070/2012, που προέβλεπε ως αρμόδιο όργανο εξέτασής της τον Υπουργό Τουρισμού, πλην όμως δεν εξετάστηκε, μέχρι την κατάργησή της από τη δημοσίευση του ν.4179/2013 την 8η-8-2013, θα εξεταστεί με βάση το ισχύον έκτοτε νεότερο και διάφορο κατά περιεχόμενο νομοθετικό καθεστώς, λόγω έλλειψης ειδικής μεταβατικής διάταξης στην νέα ρύθμιση. (ομοφ.)


ΝΣΚ/52/2001

Νομιμότητα σύμβασης για την παραχώρηση της χρήσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής (Μαρίνα).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Είναι επιτρεπτή η παραχώρηση από την Δημοτική Επιχείρηση Τουριστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας της εκμετάλλευσης της Μαρίνας Καλαμάτας σε Ομιλο Επιχειρήσεων, εφόσον εξυπηρετεί το σκοπό της ΔΕΤΑΚ, η οποία είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, διεπόμενο κατά ρητή νομοθετική επιταγή από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/106/2024

Ερωτάται εάν: α) νομικά πρόσωπα (όπως ενδεικτικά οι επιχειρήσεις “Τ.Π.Π. Α.Ε.”, “Ε.F.E.E.S. S.A.” και "Ν.Χ. Α.Ε.”) στα οποία έχουν υπο-παραχωρηθεί από τον οικείο φορέα διαχείρισης εγκαταστάσεις εντός της λιμενικής περιοχής αρμοδιότητάς του για την άσκηση ναυπηγικών/ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων, υπάγονται στον κατά το άρθρο 2 παρ. 1 περ. (ιθ) ορισμό της υπ΄ αριθμ. 3122.3-15/71164/30.9.2021 Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, στον οποίο ορίζεται ότι: «ιθ) φορέας διαχείρισης λιμένων: οποιοσδήποτε φορέας διαχειρίζεται τους λιμένες της περιοχής αρμοδιότητάς του (όπως ενδεικτικά Οργανισμοί Λιμένων Α.Ε., Λιμενικά Ταμεία, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, δημοτικά λιμενικά γραφεία, ΟΤ.Α., Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα Α.Ε., Ιδιωτικές Επιχειρήσεις). Στον όρο αυτόν περιλαμβάνονται και οι πάσης φύσης επιχειρήσεις που διαθέτουν ιδιωτικές παράκτιες εγκαταστάσεις στις οποίες καταπλέουν πλοία στα οποία εφαρμόζεται η παρούσα απόφαση», και αν τα εν λόγω νομικά πρόσωπα (ναυπηγεία/ ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις) δύνανται να εισπράττουν λιμενικά τέλη παραλαβής αποβλήτων και καταλοίπων φορέων πλοίων σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/883, όπως ενσωματώθηκε με την ως άνω Κ.Υ.Α. β) Αν επιχειρήσεις στις οποίες έχουν υπο-παραχωρηθεί από την ΟΛΠ Α.Ε. Χώροι που βρίσκονται εντός της λιμενικής περιοχής της οποίας φορέας διαχείρισης είναι η ΟΛΠ Α.Ε. δυνάμει της ως άνω Σύμβασης Παραχώρησης, δύνανται να καταρτίζουν ξεχωριστό σχέδιο παραλαβής αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων σύμφωνα με τις διατάξεις της ως άνω με αριθμό 3122.3-15/71164/30.9.2021 Κ.Υ.Α., ή αν οφείλουν να υπαχθούν στο σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων της ΟΛΠ Α.Ε. και γ) Αν οι φορείς διαχείρισης λιμένων (όπως ενδεικτικά η ΟΛΠ Α.Ε.) δύνανται να συμπεριλαμβάνουν στο σχέδιο παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων, που καταπλέουν στις λιμενικές εγκαταστάσεις αρμοδιότητάς τους, απόβλητα που προκύπτουν από δραστηριότητες επισκευής πλοίων που διενεργούνται σε ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες και απόβλητα που προέρχονται από επιχειρήσεις ναυαγιαίρεσης – απορρύπανσης(...)1. Επί του πρώτου σκέλους του ερωτήματος Οι επιχειρήσεις, στις οποίες έχει υποπαραχωρηθεί από την ΟΛΠ ΑΕ χώρος εντός της δικαιοδοσίας του για την λειτουργία επιχειρήσεων ναυπηγοεπισκευής, δεν έχουν την ιδιότητα του φορέα διαχείρισης λιμένα και συνεπώς δεν δύνανται να εισπράττουν λιμενικά τέλη παραλαβής αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων σύμφωνα με τις διατάξεις της Κοινοτικής Οδηγίας (ΕΕ) 2019/883, όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με την Κ.Υ.Α. 3122.3-15/71164/30.9.2021 των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ομόφωνα). 2. Επί του δεύτερου σκέλους του ερωτήματος Οι επιχειρήσεις ναυπηγοεπισκευής δεν έχουν αρμοδιότητα διαχείρισης των λειτουργικών αποβλήτων των πλοίων, που παραμένουν προς επισκευή στον χώρο που τους έχει παραχωρηθεί προς άσκηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, αλλά περιλαμβάνονται στο σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων του φορέα διαχείρισης . Για τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευής των ιδιωτικών ναυπηγείων, ειδικότερα, οι εν λόγω επιχειρήσεις έχουν ευθύνη τήρησης της νομοθεσίας περί αποβλήτων (ομόφωνα). 3. Επί του τρίτου σκέλους του ερωτήματος Στο σχέδιο παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων που συντάσσει η ΟΛΠ Α.Ε, κατά τις κείμενες διατάξεις, ως φορέας διαχείρισης του Λιμένα Πειραιώς, περιλαμβάνονται προβλέψεις για την παραλαβή και περαιτέρω διαχείριση όχι μόνον των αποβλήτων πλοίων, συμπεριλαμβανομένων και των καταλοίπων φορτίου, σύμφωνα με τις διατάξεις της Κοινοτικής Οδηγίας (ΕΕ) 2019/883, όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με την Κ.Υ.Α. 3122.3-15/71164/30.9.2021 των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά, κατ’ αρχήν, και των κάθε είδους αποβλήτων που παράγονται ή συλλέγονται εντός των παραχωρηθέντων με την ΣΠ στην ΟΛΠ Α.Ε χώρων του Λιμένα Πειραιώς, από δραστηριότητες επισκευής πλοίων, απορρύπανσης και ναυαγιαίρεσης (ομόφωνα). Τα απόβλητα αυτά οι επιχειρήσεις, που ασκούν τις ανωτέρω δραστηριότητες (επισκευής πλοίων, απορρύπανσης, ναυαγιαίρεσης), υποχρεούνται να τα παραδίδουν προς περαιτέρω διαχείριση στην ΟΛΠ Α.Ε ή τον νόμιμο ανάδοχό της, σύμφωνα με το ως άνω σχέδιο παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων, που αυτή έχει συντάξει ως φορέας διαχείρισης του Λιμένα Πειραιώς και έχει εγκριθεί αρμοδίως (κατά πλειοψηφία). Κατόπιν των προαναφερθέντων και λόγω της ιδιαίτερης σπουδαιότητας του ζητήματος του τρίτου σκέλους του ερωτήματος αποφασίζεται, ομόφωνα, η παραπομπή του θέματος στην Τακτική Ολομέλεια του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους κατ’ άρθρο 7 παρ. 4 περ. δ΄ του Οργανισμού του (ν. 483/2021). Εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 129/2024 Γνωμοδότηση της Β΄ Τακτικής Ολομέλειας του ΝΣΚ.ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: ΑΠΟΔΕΚΤΗ