ΝΣΚ/28/2012
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Πρόχειρος διαγωνισμός – Ένσταση – Ανάρτηση στο Διαδίκτυο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις εκδιδόμενες από το Δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., συνεπώς και στις εκδιδόμενες από το Ε.Μ.Π., και απαριθμούμενες στο άρθρο 2 του Ν. 3861/2010 πράξεις, οι οποίες υποχρεωτικώς αναρτώνται και μάλιστα «αμελλητί» στον οικείο διαδικτυακό τόπο κάθε δημόσιου φορέα με μέριμνα του οργάνου που τις εξέδωσε, δεν περιλαμβάνονται και οι περιλήψεις διακηρύξεων, της περίπτωσης 16 της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του νόμου αυτού, των οποίων η δημοσίευση δεν θεσπίζεται ως υποχρεωτική από το πλαίσιο των διατάξεων, με βάση τις οποίες διεξάγεται κάθε φορά ο συγκεκριμένος διαγωνισμός (πρόχειρος διαγωνισμός).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/28/2012(Ατομ)
Απόρριψη ένστασης κατά της διαδικασίας διενέργειας πρόχειρου διαγωνισμού, με την οποία ο ενιστάμενος ζήτησε την ακύρωση της διαδικασίας αυτής για το λόγο ότι δεν αναρτήθηκε στο διαδίκτυο περίληψη της διακήρυξης του πρόχειρου διαγωνισμού.Από τις προπαρατεθείσες διατάξεις(3861/2010,118/2007), που ερμηνεύονται σε συνδυασμό μεταξύ τους και στα πλαίσια του ερωτήματος, προκύπτει ότι στις εκδιδόμενες από το δημόσιο ή Ν.Π.Δ.Δ., συνεπώς και στις εκδιδόμενες από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και απαριθμούμενες στο άρθρο 2 του Ν. 3861/2010 πράξεις, οι οποίες υποχρεωτικώς αναρτώνται και μάλιστα «αμελλητί» στον οικείο διαδικτυακό τόπο κάθε δημόσιου φορέα με μέριμνα του οργάνου που τις εξέδωσε, δεν περιλαμβάνονται και οι περιλήψεις διακηρύξεων, της περίπτωσης 16 της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του νόμου αυτού, των οποίων η δημοσίευση δεν θεσπίζεται ως υποχρεωτική από το πλαίσιο των διατάξεων με βάση τις οποίες διεξάγεται κάθε φορά ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Συναφώς έχει γίνει δεκτό ( Ατομ. Γνωμ. ΝΣΚ 65/2011) ότι, εφόσον στην κείμενη ειδική νομοθεσία δεν προβλέπεται, ως υποχρεωτική η δημοσίευση, δεν είναι υποχρεωτική ούτε και η καθ’ υποκατάσταση αυτής ανάρτηση στο διαδίκτυο, της σχετικής δημοσιότητας εξασφαλιζομένης, σε κάθε περίπτωση, με την τήρηση της διαδικασίας που διαγράφεται από τις εφαρμοστέες διατάξεις, στα όρια και στην έκταση που κατά περίπτωση διαγράφεται.
ΝΣΚ/141/2021
Αν είναι νόμιμες: α) η ανάρτηση στον διαδικτυακό τόπο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 παρ.3 του ν. 4485/2017, των αποφάσεων του Πρυτανικού Συμβουλίου, με τις οποίες χορηγούνται βραβεία ή υποτροφίες στους δικαιούχους, στην περίπτωση που οι αποφάσεις αυτές περιέχουν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα ή/και ειδικές κατηγορίες δεδομένων οι δε δικαιούχοι δεν συναινούν στη δημοσιοποίησή τους και β) η ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ από το Τμήμα Φοιτητικής Μέριμνας του ΕΜΠ των ανωτέρω αποφάσεων του Πρυτανικού Συμβουλίου, οι οποίες κατά νόμο (άρθρο 14 παρ.3 του ν. 4485/2017) αναρτώνται από το Πρυτανικό Συμβούλιο στον διαδικτυακό τόπο του Ιδρύματος(...)α) Είναι νόμιμη η ανάρτηση στον διαδικτυακό τόπο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ των αποφάσεων του Πρυτανικού Συμβουλίου του ΕΜΠ, με τις οποίες χορηγούνται βραβεία ή υποτροφίες στους δικαιούχους, στην περίπτωση που οι αποφάσεις αυτές περιέχουν τα απλά δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, ακόμη και στην περίπτωση που οι δικαιούχοι δεν συναινούν στη δημοσιοποίησή τους, διότι η ανάρτηση είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση καθήκοντος που εκτελείται κατά την άσκηση δημόσιας εξουσίας που έχει ανατεθεί στον υπεύθυνο επεξεργασίας καθώς και για τη συμμόρφωσή του με έννομη υποχρέωσή του και β) δεν είναι νόμιμη η ανάρτηση στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ των αποφάσεων του Πρυτανικού Συμβουλίου, στις οποίες περιλαμβάνονται οι συγκεκριμένες ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων, ενώ η ανάρτηση των αποφάσεων αυτών στον διαδικτυακό τόπο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου είναι νόμιμη με την ειδικότερη, επιπλέον, προϋπόθεση ότι οι ειδικές κατηγορίες δεδομένων θα απαλειφθούν, καθόσον δεν δικαιολογείται παρέκκλιση από την απαγόρευση επεξεργασίας αυτών των κατηγοριών δεδομένων (ομόφωνα).
ΑΕΠΠ/143/2017
Ο προσφεύγοντας με την προδικαστική προσφυγή της 16/11/2017 ζήτησε την ακύρωση της Απόφασης ΔΣ 35/27-9-2017 και της Ανακοίνωσης ΣΟΧ 3/2017 με αρ. πρωτ. 515/2017, οι οποίες αφορούσαν την ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας σε προσωπικό με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ιδιωτικού δικαίου, χωρίς να διεξάγεται δημόσιος διαγωνισμός. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας στους χώρους του Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών «Λαϊκό» για 85 άτομα, με προϋπολογισμένη αξία 973.161,60 ευρώ, σύμφωνα με τις διατάξεις των νόμων 4430/2016 και 4461/2017.
ΕλΣυν/Τμ.7/313/2010
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι οι εντελλόμενες δαπάνες, οι οποίες αφορούν στην προμήθεια ομοειδών αγαθών (λουλουδιών και δένδρων), δεν είναι νόμιμες, καθόσον μη νομίμως επιμερίσθηκαν οι ως άνω προμήθειες και ανατέθηκαν απευθείας, με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση, χωρίς να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός, αφού η συνολική τους ετήσια δαπάνη, ανέρχεται στο ποσό των 19.167,50 ευρώ και επομένως υπερβαίνει το όριο των 15.000 ευρώ, μέχρι το οποίο είναι κατά νόμο επιτρεπτή η απευθείας ανάθεσή τους. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπάνες δεν είναι νόμιμες και αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν.
ΕλΣυν.Κλ.7/167/2015
ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑ.Κατάτμηση:Μη νόμιμη η δαπάνη Δήμου, που αφορά στην εξόφληση ιδιωτών για την εκτέλεση των εργασιών «Συντήρηση χανδάκων αγροτικών δρόμων, απομάκρυνση μπαζών, κλαδιών, χόρτων για λόγους προστασίας αγροτικών περιοχών .. » και «Καθαρισμός αγροτικών οδών και κοινόχρηστων χώρων της Δημοτικής Ενότητας ..», καθόσον πρόκειται για απευθείας ανάθεση ομοειδών υπηρεσιών (εκτέλεση απλών εργασιών καθαρισμού αγροτικών οδών, χανδάκων, κοινόχρηστων χώρων και απομάκρυνσης των μπαζών και απορριμμάτων), οι οποίες μη νομίμως επιμερίσθηκαν και ανατέθηκαν απευθείας, με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση, χωρίς να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός, αφού η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη αυτών, υπερβαίνει το όριο των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), μέχρι το οποίο είναι, κατά νόμο, επιτρεπτή η απευθείας ανάθεση (άρθρο 12 παρ. 1 του π.δ. 28/1980, ΦΕΚ Α' 11/1980 και Υ.Α. 35140/739/9.8.2010, ΦΕΚ Β' 1291/2010).
ΝΣΚ/364/2009
Πρόχειρος διαγωνισμός για σύναψη σύμβασης υπηρεσιών – Απόρριψη των παραδοτέων μετά την πάροδο του συμβατικού χρόνου αποδοχής – Δυνατότητα ή μη κήρυξης του αναδόχου ως εκπτώτου ή ματαίωσης του διαγωνισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Σύμβαση υπηρεσιών στα πλαίσια κοινοτικών κανονισμών για την κατ’ έτος συλλογή αλιευτικών δεδομένων (Καν.ΕΚ 1543/00, 1639/01). Σε περίπτωση απόρριψης των παραδοτέων μετά την πάροδο του συμβατικού χρόνου αποδοχής, εφαρμόζεται η διάταξη του άρθρου 28 παρ.3 ΠΔ 394/1996, περί αυτοδίκαιης παραλαβής, με κάθε επιφύλαξη των δικαιωμάτων του Δημοσίου και, εν συνεχεία, η διαδικασία ελέγχων που προβλέπεται στην παρ.4 του ιδίου άρθρου, για την πραγματική ποσοτική και ποιοτική παραλαβή. Διατάξεις της διακηρύξεως και της συμβάσεως κατά τις οποίες, μετά την πάροδο του συμβατικού χρόνου παραλαβής, «η έκθεση θεωρείται παραληφθείσα και ο Εργοδότης υποχρεούται στην καταβολή της προβλεπομένης αμοιβής» ή «ο Εργοδότης υποχρεούται στην έκδοση εγκριτικής απόφασης παραλαβής», δεν έχουν την έννοια ότι δεν εφαρμόζεται η ειδική διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 28 παρ.4 του ΠΔ 394/1996. Εάν μετά την διεξαγωγή των ελέγχων του άρθρου 28 παρ.4 του ΠΔ 394/1996, τα υποβληθέντα στοιχεία κριθούν απορριπτέα, και κριθεί ότι δεν είναι πλέον δυνατή η συμπλήρωσή τους, αφού η σύμβαση είναι άνευ αντικειμένου λόγω παρόδου του χρόνου υποβολής των ετησίων στοιχείων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μπορεί ο ανάδοχος να κηρυχθεί έκπτωτος με αιτιολογημένη απόφαση, σύμφωνα με το άρθρο 34 του ανωτέρω Π.Δ/τος και αφού προηγουμένως κληθεί να εκθέσει τις απόψεις του επί των πλημμελειών που του αποδίδονται, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ.1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (Ν.2690/1999). Δεδομένης δε της παρόδου του χρόνου υποβολής των στοιχείων προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και της περικοπής της κοινοτικής χρηματοδότησης, εφαρμοστέα τυγχάνει η διάταξη του άρθρου 21 (περ.στ’) του ΠΔ 394/1996, περί ματαιώσεως της προμήθειας, διότι έπαυσε να υφίσταται ο δικαιολογητικός της λόγος, εν όψει του σκοπού στον οποίον αυτή απέβλεπε.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/170/2017
Προμήθεια ιατρικών αερίων.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η προκήρυξη με βάση την οποία διεξήχθη ο πρόχειρος διαγωνισμός είναι εξ αρχής αόριστη, όσον αφορά στην επιμέρους προϋπολογιζόμενη δαπάνη για κάθε είδος ιατρικού αερίου. Και τούτο, υπό την έννοια ότι ο τρόπος κατάστρωσής της σε συνδυασμό με την ξεχωριστή τιμολόγηση της μεταφοράς των φιαλών προς το Νοσοκομείο, γενικώς, ανά δρομολόγιο και όχι ως επιβάρυνση ανά ζητούμενη μονάδα μέτρησης των υπό προμήθεια ειδών, καθιστά ουσιαστικά ανέφικτο τον υποχρεωτικό εκ του νόμου (και από την προκήρυξη) έλεγχο, κατά το κρίσιμο στάδιο της κατακύρωσης, της υπέρβασης ή μη της προσφερόμενης ανά αέριο τιμής προς τις αντίστοιχες αναρτημένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών (Π.Τ.) της Ε.Π.Υ., στις οποίες, μάλιστα, περιλαμβάνονται όλα τα συναφή κόστη, ιδίως δε το κόστος μεταφοράς (βλ. Ελ. Συν., πράξεις Κ.Π.Ε.Δ. IV Tμ. 104, 76/2017, 107/2016, 228/2015, καθώς και το αριθ. πρωτ. 1586/10.4.2017 έγγραφο της Ε.Π.Υ.), το οποίο δεν τιμολογείται χωριστά, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Αναπληρώτρια Επίτροπο. Η πλημμέλεια δε αυτή καθιστά αόριστη και την αντίστοιχη κατακύρωση των ανωτέρω ιατρικών αερίων στην ανάδοχο, η προσφερόμενη τιμή των οποίων ανά μονάδα μέτρησης, αν και είναι, κατά το κρίσιμο αυτό χρονικό σημείο, κατώτερη από την αντίστοιχη αναρτημένη στο Π.Τ. τιμή, δε δύναται εντούτοις να ελεγχθεί πώς αυτή διαμορφώνεται με την πρόσθετη επιβάρυνση των εξόδων μεταφοράς, αν δηλ. θα συνεχίζει να είναι κατώτερη ή ίση ή θα υπερβαίνει την αντίστοιχη τιμή του Π.Τ.(..) Συνακόλουθα, η κατά τα ανωτέρω μη νομιμότητα της κατακυρωτικής απόφασης συμπαρασύρει τόσο την συναφθείσα σύμβαση με τη φερόμενη ως δικαιούχο ανάδοχο όσο και την ερειδόμενη σ΄ αυτήν εντελλόμενη δαπάνη. Λόγω δε της ως άνω αοριστίας ως προς το ύψος της τελικώς κατακυρωθείσας τιμής για κάθε υπό προμήθεια είδος δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 66 παρ. 28 του ν. 3984/2011, όπως ισχύει, με τις οποίες νομιμοποιούνται, κατ΄εξαίρεση, μόνο δαπάνες προμήθειας ιατροτεχνολογικών προϊόντων, φαρμάκων και συναφών προς τις προμήθειες αυτές υπηρεσιών που εναρμονίζονται με τις καταγεγραμμένες τιμές του Παρατηρητηρίου Τιμών της Ε.Π.Υ., προϋπόθεση όμως που δεν προκύπτει αν συντρέχει στην προκειμένη περίπτωση, λόγω της ανωτέρω εντοπισθείσας αοριστίας στην τελικώς κατακυρωθείσα τιμή των αερίων.(..) Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)308/2014
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:(...)Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο άγεται στην κρίση ότι οι δαπάνες που εντέλλονται με τα 544 και 545 χρηματικά εντάλματα πληρωμής και αναφέρονται στις προαναφερθείσες 17846/1.8.2014 και 11162/1.7.2014 συμβάσεις του Δήμου …. με τους και ……,…., αντίστοιχα, αφορούν στην απευθείας ανάθεση ομοειδών υπηρεσιών (εκτέλεση απλών εργασιών καθαρισμού αγροτικών οδών, χανδάκων, κοινόχρηστων χώρων και απομάκρυνσης των μπαζών και απορριμμάτων), οι οποίες, μη νομίμως, επιμερίσθηκαν και ανατέθηκαν απευθείας, με βάση το ύψος της δαπάνης που προέκυψε από την εν λόγω κατάτμηση, χωρίς να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός, αφού η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη τους, ανέρχεται στο ποσό των 32.195,12 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και, επομένως, υπερβαίνει το όριο των 20.000 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.), μέχρι το οποίο είναι κατά νόμο επιτρεπτή η απευθείας ανάθεση. Οι δαπάνες αυτές δεν μπορούσαν να επιμερισθούν και εκτελεστούν αυτοτελώς ούτε κατ’ επίκληση της διάταξης του άρθρου 6 παρ. 14 του ν. 4071/2012, όπως αβασίμως προβάλλει ο Δήμος δοθέντος ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προαναφερθείσας διάταξης αφού οι εν λόγω δαπάνες αφορούν στην ίδια δημοτική ενότητα (......) και είναι, συνεπώς, αδιάφορο το γεγονός ότι είχαν εγγραφεί γι’ αυτές ξεχωριστές πιστώσεις στον οικείο προϋπολογισμό έτους 2014 του Δήμου …... Περαιτέρω, όμως, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η δαπάνη που εντέλλεται με το 546 χρηματικό ένταλμα πληρωμής και αναφέρεται στη 15866/9.7.2014 σύμβαση του Δήμου με την …., δεν αφορά σε υπηρεσίες ομοειδείς με τις ως άνω κατατμηθείσες εργασίες καθαρισμού, αλλά σε χωματουργικές εργασίες διάνοιξης τάφρου, που εξυπηρετούν διαφορετικό λειτουργικό σκοπό, δοθέντος ότι είναι απαραίτητες προκειμένου η Υπηρεσία Ύδρευσης και Αποχέτευσης του Δήμου να προβεί σε εργασίες επισκευής του δικτύου ύδρευσης και, κατά συνέπεια, νομίμως ανατέθηκαν απευθείας, αφού η προϋπολογισθείσα δαπάνη τους (17.682,93 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.) δεν υπερβαίνει το ανωτέρω όριο της απευθείας ανάθεσης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες με τα 544 και 545, οικονομικού έτους 2014, χρηματικά εντάλματα πληρωμής του Δήμου … δαπάνες δεν είναι νόμιμες και τα χρηματικά εντάλματα αυτά δεν πρέπει να θεωρηθούν, ενώ η εντελλόμενη με το 546, οικονομικού έτους 2014, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του ίδιου Δήμου δαπάνη είναι νόμιμη και το χρηματικό ένταλμα αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/Κλ.Τμ.7/184/2017
Καταβολή της αμοιβής της για την παροχή υπηρεσιών εξωτερικού καθαρισμού και συντήρησης χώρων πρασίνου.(...) Με δεδομένα τα ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις σκέψεις που προηγήθηκαν, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Τούτο διότι, όπως προαναφέρθηκε, μόνη περίπτωση έγκυρης τροποποίησης της αρχικώς συναφθείσας σύμβασης εκτέλεσης των προαναφερθεισών εργασιών, θα ήταν η σύναψη σύμβασης με την ήδη ανάδοχο για την εκτέλεση συμπληρωματικών εργασιών, ήτοι υπερσυμβατικών ή νέων, οι οποίες κατέστη αναγκαίο να εκτελεσθούν από απρόβλεπτες περιστάσεις που ανεφύησαν εκτάκτως και δεν ήταν δυνατό να προβλεφθούν κατά τον χρόνο σύναψης της αρχικής σύμβασης, όπως τούτο πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς στη σχετική απόφαση του αρμοδίου οργάνου, ενώ σε καμία περίπτωση δεν αποτελούν συμπληρωματικές εργασίες εκείνες που συνίστανται σε επέκταση του τεχνικού αντικειμένου της σύμβασης. Εν προκειμένω, η από 30.12.2016 σύμβαση, το περιεχόμενο της οποίας ρητά ταυτίζεται με εκείνο της από 1.8.2016 προηγουμένως συναφθείσας, στο κείμενο της οποίας παραπέμπει, διαφοροποιούμενη εκείνης μόνο ως προς τη διάρκεια ισχύος της (από 2.1.2017 έως 28.2.2017), συνιστά παράταση της αρχικώς συναφθείσας σύμβασης επιφέροντας κατά τούτο μη επιτρεπτή επέκταση του τεχνικού αντικειμένου αυτής, και συνακόλουθα μη έγκυρη σύμβαση εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών, κατ’ επίκληση, μάλιστα, όλως αορίστως, καθόλα προβλέψιμων περιστάσεων, ήτοι της ολοκλήρωσης της διαδικασίας για τη διενέργεια ανοιχτού διαγωνισμού, γνωστών ήδη κατά τον χρόνο σύναψης της αρχικής σύμβασης. (...)Εκ των ανωτέρω παρέπεται ότι η υπογραφείσα στις 30.12.2016 αποτελεί αυτοτελή σύμβαση, συναφθείσα με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, συνεπώς η νομιμότητα σύναψης αυτής πρέπει να εξεταστεί υπό το φως των διατάξεων του ν. 4412/2016, ο οποίος, εν τω μεταξύ, είχε τεθεί σε εφαρμογή. Ομοίως, ωστόσο, και ως αυτοτελής η εν λόγω σύμβαση έχει συναφθεί μη νομίμως κατ’ αρχήν λόγω ποσού, καθόσον το ύψος αυτής, συναρτώμενο με εκείνο της αρχικής (58.800 ευρώ για συμβατική διάρκεια 4 μήνες) υπερβαίνει το προβλεπόμενο για συναπτόμενες με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης συμβάσεις όριο των 20.000 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), αφού, με ορισθείσα συμβατική διάρκεια 2 μήνες, ανέρχεται σε (1/2 Χ 58.800 ευρώ =) 29.400 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Εξάλλου, δεδομένου ότι, όπως προαναφέρθηκε, η προβαλλόμενη από τη Δ.Α.Α. Α.Ε. αιτιολογία για τη σύναψη της επίμαχης σύμβασης, ήτοι η μη ολοκλήρωση της διαδικασίας για τη διεξαγωγή ανοιχτού διαγωνισμού, συνιστά περίσταση γνωστή σε αυτή εκ των προτέρων, αναγόμενη αποκλειστικώς στη σφαίρα ευθύνης της, αφού, άλλωστε, όπως ιστορήθηκε ανωτέρω, και ο πρόχειρος διαγωνισμός διενεργήθηκε κατόπιν ακύρωσης προηγούμενου ανοιχτού με το ίδιο αντικείμενο, δεν συντρέχει εν προκειμένω ούτε η εξαιρετική περίπτωση σύναψης σύμβασης με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης λόγω κατεπείγουσας ανάγκης συνεπεία απρόβλεπτων περιστάσεων, μη αναγόμενων σε υπαιτιότητα της αναθέτουσας αρχής
ΕλΣυν.Τμ.7/39/2011
Καταβολή αμοιβής για τη διοργάνωση εκδρομών – μεταφορών για τα μέλη του ως άνω νομικού προσώπου. :Με δεδομένα τα ανωτέρω πραγματικά περιστατικά, το Τμήμα κρίνει τα εξής: α) Η πραγματοποίηση των προαναφερόμενων εκδρομών - μεταφορών από το Κ.Α.Π.Η. Δ.Δ. …δεν προβλέπεται μεν από διάταξη νόμου, συντελεί, όμως, στην καλύτερη πραγματοποίηση των σκοπών που επιδιώκει το ως άνω νομικό πρόσωπο, καθώς η συμμετοχή των ηλικιωμένων, που είναι μέλη του εν λόγω Κ.Α.Π.Η., στις παραπάνω δραστηριότητες αναμφίβολα συμβάλλει στην ψυχαγωγία και την ψυχική ανάταση των ηλικιωμένων ατόμων, ώστε να παραμείνουν αυτόνομα, ισότιμα και ενεργά μέλη του κοινωνικού συνόλου, και συνεπώς η σχετική δαπάνη είναι λειτουργική, ενώ περαιτέρω η δαπάνη αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπερβαίνει το προσήκον μέτρο, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο νομικό πρόσωπο είναι ο μοναδικός κοινωνικός φορέας στην κατηγορία του στο Δήμο … (βλ. και το 61/13.10.2010 έγγραφο του Προέδρου του Κ.Α.Π.Η.), με αποτέλεσμα οι υπηρεσίες του να έχουν ως αποδέκτες τους ηλικιωμένους του Δήμου και όχι μόνο αυτούς που κατοικούν στην εδαφική περιφέρεια της έδρας του (Δ.Δ. …). β) Όσον αφορά στα δελτία κίνησης που όφειλε να εκδώσει, κατ’ εφαρμογή των αναφερόμενων ανωτέρω (βλ. σκέψη III) διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, το τουριστικό γραφείο πριν την εκκίνηση των λεωφορείων κατά τη διενέργεια των ως άνω συμφωνηθέντων δρομολογίων, αυτά προσκομίστηκαν από το νομικό πρόσωπο, με το 61/13.10.2010 έγγραφο του Προέδρου του, η δε αριθμητική ανακολουθία που υφίσταται μεταξύ δύο εξ αυτών, ήτοι των 97/23.8.2009 και 98/25.7.2009 δελτίων κίνησης, θα πρέπει να αποδοθεί σε παραδρομή του συντάξαντος αυτά και δεν επιδρά επί της νομιμότητας της εντελλόμενης δαπάνης. γ) Η μη τήρηση από το Κ.Α.Π.Η. της διαδικασίας, που προβλέπουν οι διατάξεις της Υ.Α. 5100/1600/1984 για τη μίσθωση αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης, δεν καθιστά, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη IV της παρούσας, την εντελλόμενη δαπάνη μη νόμιμη, ενόψει της σιωπηρής κατάργησης των διατάξεων αυτών από εκείνες των άρθρων 148 και 149 του Δ.Κ.Κ., οι οποίες ρυθμίζουν στο σύνολό τους το ζήτημα της διοικητικής εποπτείας επί των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού. δ) Για την ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών διοργάνωσης εκδρομών – μεταφορών έπρεπε να διενεργηθεί πρόχειρος διαγωνισμός, καθόσον η συνολική δαπάνη αυτών ανερχόταν στο ποσό των 20.299,40 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος Φ.Π.Α., υπερέβαινε δηλαδή το όριο των 15.000,00 ευρώ, πέραν του οποίου δεν επιτρέπεται η απευθείας ανάθεση υπηρεσιών και συνεπώς, σύμφωνα με όσα έγινα δεκτά στη σκέψη V της παρούσας, μη νομίμως ανατέθηκαν απευθείας από το Κ.Α.Π.Η. οι εν λόγω υπηρεσίες.