ΝΣΚ/303/2009
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Θάνατος λειτουργού του Δημοσίου, κατόχου δύο θέσεων. Καταβολή ή μη και δεύτερου εφάπαξ βοηθήματος στους δικαιούχους κληρονόμους. Επιστροφή έντοκη ή μη των καταβληθεισών εισφορών της δεύτερης απασχόλησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Τα μέλη της οικογενείας θανόντος ασφαλισμένου του Τ.Π.Δ.Υ., ο οποίος κατείχε επιτρεπτώς, δύο θέσεις στο Δημόσιο, και τα οποία λαμβάνουν δύο συντάξεις από το Γ.Λ.Κ., οφειλόμενες στην υπηρεσία του ανωτέρω στις δύο αυτές θέσεις του, δικαιούνται ενός και μόνον εφάπαξ από το Ταμείο αυτό, που είναι εκείνο το οποίο προέρχεται από την υπηρεσία του θανόντος στην πρώτη του θέση, και τέτοια θέση νοείται εκείνη που του προσπόριζε τις υψηλότερες αποδοχές του. (ομοφ.) β) Αντιθέτως, η παρεχόμενη στη θέση με τις χαμηλότερες αποδοχές υπηρεσία, δεν θεωρείται, κατ’ άρθρα 9 παρ. 1α΄ και 11 παρ. 1β΄ του Οργανισμού του Τ.Π.Δ.Υ., ασφαλιστέα και απαλλάσσεται των σχετικών εισφορών, οι οποίες, εάν έχουν, ωστόσο, καταβληθεί, επιστρέφονται (κατ’ άρθρο 11 παρ. 1β΄ του ίδιου Οργανισμού) απ’ το εν λόγω Ταμείο στα μέλη της οικογένειας του καταβάλοντα αυτές, και δη εντόκως, με το προβλεπόμενο στην εκδοθείσα, κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 9 του Ν 2335/1995, που αντικατέστησε την παρ. 2 του άρθρου 56 του Ν 2084/1992, υπουργική απόφαση. (πλειοψ.) (Αντίθετη μειοψηφία, η οποία δέχεται ότι η επιστροφή των ως άνω εισφορών, θα γίνει ατόκως).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/264/2012
Επιστροφή ή μη εισφορών στους γονείς και τα αδέλφια του θανόντος και μη δικαιούμενου εφάπαξ βοηθήματος, ασφαλισμένου – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 38 του Ν. 2084/1992, με τις οποίες παρέχεται η δυνατότητα επιστροφής των ατομικών εισφορών του θανόντος ασφαλισμένου, ο οποίος δεν δικαιούται εφάπαξ βοηθήματος, καταλαμβάνουν όλα τα πρόσωπα της παρ. 1 του ιδίου άρθρου και νόμου, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πρόσωπα της παρ. 2α του άρθρου 82 του Ν. 3996/2011 (γονείς, αδέλφια). Ως εκ τούτου, ελλειπόντων συζύγου και τέκνων, οι γονείς και τα αδέλφια του θανόντος ασφαλισμένου δικαιούνται, κατόπιν αιτήσεως, την επιστροφή των ασφαλιστικών του εισφορών. (ομοφ.)
ΕλΣυν-Τμ1(ΚΠΕ)/25/2012
Εφάπαξ Ν.103/1975.Από τη γραμματική διατύπωση του άρθρου 44 παρ. 5α. εδ. γ΄ του ν. 3986/2011, που έχει ήδη αντικατασταθεί με τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 6 του ν. 4024/2011, προκύπτει ότι η μείωση κατά 20% του εφάπαξ βοηθήματος των δικαιούχων που εξήλθαν ή θα εξέλθουν της υπηρεσίας από 1.1.2011 χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ περιορίζεται αποκλειστικά στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του Τ.Π.Δ.Υ. και δεν καταλαμβάνει τους ασφαλισμένους υπό το καθεστώς του ν. 103/1975, που από 1.1.2006 εντάχθηκαν στον Κλάδο και ήδη Τομέα Προνοίας Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. του Τ.Π.Δ.Υ., για το μέρος του εφάπαξ βοηθήματος που αυτοί λαμβάνουν αναλογικά από το οικείο ν.π.δ.δ. κατ' εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 21 παρ. 1 του ν. 3232/2004.
ΝΣΚ/123/2006
Αίτηση επανεξέτασης απορριφθείσης οριστικώς αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή η επανεξέταση οριστικώς απορριφθείσης αιτήσεως για χορήγηση συμπληρωματικού εφάπαξ βοηθήματος από το Τ.Π.Δ.Υ., οσάκις δεν συντρέχει λόγος εκ των από του άρθρου 1 παρ.5 του Ν 861/1979 προβλεπομένων.
ΝΣΚ/215/2007
Διορισμός γιατρού στο Ε.Σ.Υ. ως συγγενούς θανόντος εν υπηρεσία υπαλλήλου. Θητεία – μονιμότητα. Αρμόδιο όργανο για την πρόσληψη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Για το διορισμό γιατρού στο Ε.Σ.Υ. ως συγγενούς θανόντος εν υπηρεσία υπαλλήλου, η αρμόδια διοικητική υπηρεσία ελέγχει τη συνδρομή των διαδικαστικών και ουσιαστικών προϋποθέσεων, που τάσσουν οι διατάξεις του Ν 3204/2003 άρθρο 6 παρ.9 και του Ν 2266/1994 άρθρο 14 παρ.20, όπως αντικαταστάθηκε με το Ν 2839/2000 άρθρο 5 παρ.1, ο δε διορισμός του γιατρού ως Επιμελητή γίνεται με πενταετή θητεία, και η θέση, μετά τη λήξη της θητείας, επαναπροκηρύσσεται.
ΝΣΚ/377/2009
Επιστροφή ή μη καταβληθεισών εισφορών αποβιώσαντος κληρικού, ο οποίος είχε λάβει εφάπαξ βοήθημα από το πρώην Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος βάσει του άρθρου 22 του Ν 3232/2004, στους κληρονόμους αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι κληρονόμοι θανόντος κληρικού, ο οποίος δεν δικαιούται ετέρου βοηθήματος δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, εξομοιώνονται με τους μη δικαιούμενους εφάπαξ βοηθήματος κληρονόμους του άρθρου 56 παρ. 2 του Ν 2084/1992, υπό την προϋπόθεση ότι ο θανών κληρικός είχε συμπληρώσει τρία χρόνια κατά τα οποία κατέβαλε εισφορές στο Ταμείο Προνοίας Ορθοδόξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος μετά τη λήψη του εφάπαξ βοηθήματος. Η επιστροφή των σχετικών εισφορών θα πρέπει να γίνει ατόκως όπως ορίζει υπέρ του κυρίως ασφαλισμένου το άρθρο 22 παρ. 1 του Ν 3232/2004, σύμφωνα με την αρχή ότι ουδείς μπορεί να μεταβιβάσει στον κληρονόμο του δικαίωμα μείζον εκείνου το οποίο έχει. Οι δικαιούμενοι επιστροφής εισφορών κληρονόμοι είναι τα πρόσωπα τα οριζόμενα στο άρθρο 56 παρ. 1 του Ν 2084/2004.
ΝΣΚ/163/2003
Εξαγορά του επί συμβάσει και του εκτός υπηρεσίας χρόνου στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ. από απολυθέντες επί συμβάσει υπαλλήλους, που επανήλθαν στην υπηρεσία του Δημοσίου (άρθρο 25 παρ.7 Ν 2190/1994).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι ως άνω υπάλληλοι έχουν δυνατότητα αναγνώρισης με εξαγορά του επί συμβάσει και του εκτός υπηρεσίας χρόνου στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ. για εφάπαξ βοήθημα υπό τις εξής προϋποθέσεις: α) εφόσον έχει αναγνωρισθεί ο χρόνος αυτός ως συντάξιμος, β) το προσωπικό των υπηρεσιών στις οποίες υπηρετούσαν ως επί συμβάσει υπάλληλοι υπάγεται στην ασφάλιση του Τ.Π.Δ.Υ., γ) ο εκτός υπηρεσίας χρόνος να μη συμπίπτει με χρόνο ασφάλισης που διανύθηκε σε οποιονδήποτε άλλο ασφαλιστικό φορέα και δ) να μην έχει παρέλθει η προβλεπομένη από την νομοθεσία του Ταμείου τασσομένη προθεσμία για την υποβολή της αίτησης. Την αυτή δυνατότητα αναγνώρισης έχουν και μετά την 1.1.1983 προσληφθέντες υπάλληλοι, για τους οποίους ο επί συμβάσει χρόνος προσμετράται στον συντάξιμο χρόνο του Δημοσίου, εφ’ όσον τα πρόσωπα αυτά πληρούν επίσης όλες τις ανωτέρω προϋποθέσεις.
ΝΣΚ/58/2013
Μ.Τ.Π.Υ. – Χορήγηση ή μη δεύτερου μερίσματος σε δικαιούχο διπλής σύνταξης από το Γ.Λ.Κ. ορφανικής οικογένειας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στη δικαιούχο διπλής σύνταξης από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ορφανική οικογένεια (σύζυγο και τέκνα) θανόντος λειτουργού του Δημοσίου, ο οποίος κατείχε, όταν ήταν εν ζωή, δύο θέσεις του αναπληρωτή καθηγητή των Α.Ε.Ι. και του Δ/ντη Ιατρού του Ε.Σ.Υ., μπορεί να κανονιστεί από την αποκεντρωμένη δημόσια υπηρεσία Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων δεύτερο μέρισμα, δηλαδή όχι μόνο αυτό που κανονίστηκε λόγω των καταθέσεων στο Ταμείο του θανόντος κατά το χρόνο υπηρεσίας στην πρώτη του θέση (του Αναπληρωτή Καθηγητή των Α.Ε.Ι.), αλλά και αυτό που προέρχεται από τις καταθέσεις αυτού στο Ταμείο κατά το χρόνο υπηρεσίας αυτού στη δεύτερή του θέση (του Δ/ντη Ιατρού του Ε.Σ.Υ.), δεδομένου ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος (άρθρα 43, 45 και 46 Π.Δ. 422/1981) για τον κανονισμό δεύτερου μερίσματος στην ορφανική οικογένεια του αποβιώσαντος, δεν υφίσταται δε, στη νομοθεσία διάταξη η οποία να απαγορεύει το κανονισμό δεύτερου μερίσματος από το Μ.Τ.Π.Υ., όταν πληρούνται οι προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις . (ομοφ.)
ΝΣΚ/422/2005
Αποδοχές μελών Δ.Ε.Π. που είναι και δικαστικοί λειτουργοί.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Μέλος Δ.Ε.Π. που είναι και δικαστικός λειτουργός, δικαιούται, χωρίς περιορισμό, πλήρεις αποδοχές και από τις δύο θέσεις.
ΝΣΚ/281/2002
Υπολογισμός εφάπαξ βοηθήματος Ν 103/75, για μεταταγέντες υπαλλήλους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το εφάπαξ βοήθημα των μεταταγέντων υπαλλήλων στο ΤΠΔΥ, που κατά την οριστική έξοδο από την υπηρεσία δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για λήψη εφάπαξ βοηθήματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 30 του Ν 2592/1998, ως έχοντες λιγότερα από 12,5 χρόνια ασφάλισης, οι οποίοι δικαιούνται ήδη να λάβουν εφάπαξ βοήθημα αυτοτελώς από το Ν 103/75, πρέπει να υπολογιστεί με βάση τις αποδοχές του βαθμού που έφεραν κατά το χρόνο διακοπής της ασφάλισής τους, λόγω μετάταξης, από τον φορέα του Ν 103/75, όπως οι αποδοχές αυτές έχουν διαμορφωθεί κατά την επέλευση του ασφαλιστικού κινδύνου, δηλαδή κατά το χρόνο της οριστικής εξόδου από την υπηρεσία και υποβολής της σχετικής για την καταβολή του εφάπαξ βοηθήματος αίτησής τους.
ΝΣΚ/169/2014
Τ.Π. & Δανείων – Δανειακές συμβάσεις – Λύση εργασιακής σχέσης υπαλλήλου – Εκχώρηση των 3/4 από το εφάπαξ βοήθημα – Επιστροφή των παγίων εισφορών. Κατά την αληθή και ορθή ερμηνεία των σχετικών ειδικών όρων των δανειακών συμβάσεων και των διεπουσών αυτές διατάξεων, συνεκχωρούμενη με το εφάπαξ είναι και κάθε άλλη παροχή που τυχόν υπεισέλθει στη θέση αυτού και το υποκαταστήσει σε αντικατάσταση ή αλλοίωση της αρχικής ενοχής, ως παρεπόμενο και συνεκχωρούμενο με την κύρια σύμβαση δικαίωμα, ή οποιαδήποτε παροχή καταβαλλομένη συνεπεία της εξόδου του δανειολήπτη από την υπηρεσία, εξ οιασδήποτε αιτίας, κατά την αληθή έννοια του άνω όρου. Τέτοιο δικαίωμα επομένως στην προκειμένη περίπτωση είναι και η αξίωση του μετόχου για επιστροφή των παγίων εισφορών, στην περίπτωση που δεν δικαιωθεί του εφάπαξ βοηθήματος, η υποχρεωτική καταβολή των οποίων τελούσε σε άμεση συνάρτηση με τη προσδοκώμενη παροχή. (ομοφ.)