×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/304/1998

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 1882/1990

Πτώχευση. Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας.Η ΔΟΥ υποχρεούται να χορηγήσει ΑΦΕ σε φορολογούμενο που έχει εξοφλήσει ή νόμιμα τακτοποιήσει τα χρέη του προς το Δημόσιο, Ο.Τ.Α. και Ν.Α. χωρίς να δικαιούται να εξετάζει τη νομιμότητα από άποψη αστικού ή εμπορικού δικαίου των δικαιοπραξιών για την κατάρτιση των οποίων ζήτησε ο φορολογούμενος το ΑΦΕ, διότι οι περί ΑΦΕ διατάξεις αποσκοπούν αποκλειστικά στον πειθαναγκασμό των οφειλετών του Δημοσίου, Ο.Τ.Α. και Ν.Α. να εξοφλήσουν ή τακτοποιήσουν τις προς αυτά οφειλές τους. Επομένως η ΔΟΥ δεν μπορεί να αρνηθεί τη χορήγηση ΑΦΕ σε ενήμερο φορολογούμενο που είχε πτωχεύσει, μετά την παύση των εργασιών της πτωχεύσεως, επειδή έχει υπόνοιες ότι το εν λόγω ΑΦΕ θα χρησιμοποιηθεί απ' αυτόν για δικαιοπραξίες αναφορικά με περιουσιακά στοιχεία που περιλαμβάνονταν στην πτωχευτική περιουσία.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/245/2017

Νομικά ζητήματα που προκύπτουν από τη συνύπαρξη σε σχολάζουσα κληρονομία κηδεμόνα και συνδίκου πτωχεύσεως.  α) Μπορούν να συνυπάρχουν σε σχολάζουσα κληρονομία κηδεμόνας και σύνδικος της πτωχεύσεως. Μετά το θάνατο του πτωχού εξακολουθεί να ασκείται η διαχείριση της πτωχευτικής περιουσίας από το σύνδικο, ενώ η διαχείριση της μεταπτωχευτικής και εξωπτωχευτικής περιουσίας περιέρχεται στον κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομίας. β) Ο σύνδικος νομιμοποιείται να παρίσταται στη διαδικασία λύσης της κοινωνίας δια δικαστικής διανομής, όταν το διανεμητέο ακίνητο περιλαμβάνεται στην πτωχευτική περιουσία. γ) Ο σύνδικος είναι υπεύθυνος για τις φορολογικές υποχρεώσεις που αφορούν στην πτωχευτική περιουσία, ενώ ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομίας για τις αντίστοιχες υποχρεώσεις της μεταπτωχευτικής και εξωπτωχευτικής περιουσίας του κληρονομουμένου. (ομόφ.)


ΠΟΛ 1047/2008

Δυνατότητα ή μη εκχώρησης αρμοδιότητας υπογραφής του Προϊσταμένου της ΔΟΥ σε αποδεικτικά ενημερότητας, μηνιαίας ισχύος.


ΔΕΔ/Θεσ/1228/2025

Η απόφαση 1228/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ενός φορολογούμενου κατά της άρνησης της ΔΟΥ Κομοτηνής να προβεί σε εκκαθάριση τροποποιητικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018. Ο προσφεύγων ζητούσε τη μεταφορά ποσού €97.228,00, που αφορούσε αποζημίωση λόγω διάλυσης αλιευτικού σκάφους, από τον κωδικό 659 (εισόδημα φορολογούμενο με ειδικό τρόπο) στον κωδικό 781 (ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα), υποστηρίζοντας ότι δεν υπάγεται σε εισφορά αλληλεγγύης. Η ΔΕΔ επικύρωσε την απάντηση της ΔΟΥ, κρίνοντας ότι, σύμφωνα με τον ν.27/1975 και την Εγκύκλιο Ε2023/2020, η ενίσχυση αυτή συνιστά εισόδημα φορολογούμενο με ειδικό τρόπο, το οποίο εξαντλεί την υποχρέωση φόρου, πλην όμως υπόκειται στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013.


ΝΣΚ/121/2013

Εξαγορά ανταλλαξίμων κατά τις διατάξεις του ν. 357/1976 ακινήτων – Απαγόρευση ή μη εμπράγματων δικαιοπραξιών – Αρμοδιότητα για τη διαδικασία τακτοποίησης των αυθαιρέτων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α. Οι διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4014/2011 περί απαγόρευσης εμπραγμάτων δικαιοπραξιών σε ακίνητα με αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσης δεν εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις εξαγοράς ανταλλαξίμων κτημάτων κατά τις διατάξεις του ν. 357/1976. (ομοφ.) Β. Τόσο το Δημόσιο όσο και ο αυθαίρετος κάτοχος δεν νομιμοποιούνται να κινήσουν τη σχετική διαδικασία τακτοποίησης. (ομοφ.)


ΝΣΚ/3/2005

Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 260 του ΠΔ 410/1995 για την παραχώρηση ενός ακινήτου του Ε.Ο.Π., που περιήλθε στην κυριότητα του Δημοσίου (Υπ. Υγείας & Κοιν. Αλληλεγγύης) προς Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εφαρμοστέες στις περιπτώσεις παραχωρήσεως ή διαθέσεως των περιελθόντων στην κυριότητα του Δημοσίου (Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης) ακινήτων προς τους Ο.Τ.Α. (ή τις Ν.Α.) είναι οι διατάξεις του άρθρου 260 του ΠΔ 410/1995, υπό τους εκεί διαλαμβανόμενους όρους και προϋποθέσεις και κατά την αληθή έννοια των διατάξεων αυτών και με την επιφύλαξη, βέβαια, των όποιων ειδικών απαγορευτικών διατάξεων, μη προσαπαιτουμένης περαιτέρω ειδικής προς τούτο νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως.


ΝΣΚ/67/2004

Λιμνοθάλασσες. Ιδιοκτησία επί λιμνοθαλασσών. Κατάκλυση από ύδατα. Αλιευτικός Κώδικας. Εκμετάλλευση ιχθυοτρόφων υδάτων. Μίσθωση της λιμνοθάλασσας «Κόκκαλα Πηγών» Δήμου Κεραμωτής Ν.Α. Καβάλας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ελώδης έκταση, η οποία είχε μεταβιβασθεί με νόμιμο τίτλο σε Ο.Τ.Α., ως κοινόχρηστη έκταση, δυνάμει των διατάξεων του Αγροτικού Κώδικα, η οποία κατακλύσθηκε κατά μόνιμο τρόπο από φυσικά αίτια από θαλάσσια ύδατα, με αποτέλεσμα να καταστεί έκτοτε, με τον τρόπο αυτό, λιμνοθάλασσα, παύει να ανήκει κατά κυριότητα στον Ο.Τ.Α. στον οποίο μεταβιβάσθηκε και κύριος αυτής καθίσταται το Ελληνικό Δημόσιο. Επομένως η αλιευτική εκμετάλλευση αυτής διέπεται από τις διατάξεις του Αλιευτικού Κώδικα. (πλειοψ.)


ΔΕΔ/Θεσ/1231/2025

Η Απόφαση 1231 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή ενός φορολογούμενου κατά της ΔΟΥ Κομοτηνής. Ο προσφεύγων ζητούσε την ακύρωση της άρνησης εκκαθάρισης τροποποιητικής δήλωσης εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2018, με την οποία επιθυμούσε να μεταφέρει το ποσό των 92.876,00€ (αποζημίωση για τη διάλυση αλιευτικού σκάφους) από τον κωδικό 659 στον κωδικό 781. Η ΔΕΔ έκρινε ότι η αποζημίωση αυτή συνιστά εισόδημα που φορολογείται με την ειδική φορολογία του ν. 27/1975 και εξαντλεί την φορολογική υποχρέωση εκτός από την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Συνεπώς, κρίθηκε ότι ορθά καταχωρήθηκε στον κωδικό 659 (εισόδημα φορολογούμενο με ειδικό τρόπο) και όχι στον κωδικό 781 (ποσά που δεν συνιστούν εισόδημα).


ΣΤΕ/1866/2019

Φορολογία ακινήτων και προσδιορισμός της αντικειμενικής αξίας για τον υπολογισμό των οικείων φόρων. Η τήρηση ή μη από τη Διοίκηση των όρων που θέτουν οι εξουσιοδοτικές διατάξεις ή που συνάγονται από αυτές μπορεί να προκύπτει είτε από την ίδια την προσβαλλόμενη κανονιστική πράξη είτε από τα στοιχεία του φακέλου, στα οποία συγκαταλέγονται και οι προπαρασκευαστικές της έκδοσής της πράξεις. Με το άρθρο 41 του ν. 1249/1982 επιτρεπτώς κατά το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος χορηγείται στον Υπουργό Οικονομικών νομοθετική εξουσιοδότηση και για τον καθορισμό της ειδικής μεθοδολογίας καθορισμού των πραγματικών αξιών των ακινήτων. Δεν αποκλείεται από το άρθρο 26 παρ. 2 του Συντάγματος η ανάθεση καθηκόντων συλλογής, επεξεργασίας και εκτίμησης στοιχείων της αγοράς (όπως στοιχείων για αγοραπωλησίες και μισθώσεις ακινήτων) σε πιστοποιημένους εκτιμητές, οι οποίοι οφείλουν να ακολουθούν, εκτός από την ημεδαπή νομοθεσία, τα οικεία ευρωπαϊκά ή διεθνή εκτιμητικά πρότυπα. Ο υπολογισμός και ο προσδιορισμός της τιμής εκκίνησης των ακινήτων στην επίμαχη ζώνη εχώρησε κατά τρόπο που δεν πληροί την απαίτηση των εξουσιοδοτικών διατάξεων των νόμων 1249/1982 και 4509/2017 περί τήρησης αρκούντως ορισμένης, πρόσφορης και επιστημονικά άρτιας μεθοδολογίας, με συνέπεια η διαδικασία αυτή να παρουσιάζει σοβαρές αποκλίσεις από τα διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα. Η προσβαλλόμενη υα ΠΟΛ.1113/2018 είναι, ως προς το επίδικο σκέλος της, μη νόμιμη, ως εκδοθείσα κατά παράβαση των όρων της νομοθετικής εξουσιοδότησης. Η ακύρωση της 11 επίδικης ρύθμισης πρέπει να μην αναδράμει στο χρόνο έναρξης ισχύος της, αλλά στην ημέρα δημοσίευσης της παρούσας απόφασης. Δεκτή η αίτηση ακύρωσης.


ΝΣΚ/361/2002

ΥΠΑ. Ληξιπρόθεσμες και μη βεβαιωμένες στις ΔΟΥ οφειλές αεροπορικών εταιριών και πρεσβειών. Διαγραφή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η ΥΠΑ μπορεί να θέσει στο αρχείο της υπηρεσίας ληξιπρόθεσμες και μη βεβαιωμένες στη ΔΟΥ οφειλές ποσού κάτω των 3000 δρχ για το διάστημα μέχρι της ισχύος της υπ αριθμ. 108/1998 Υπουργού Οικονομικών ή κάτω των 27 ευρώ μετά την ισχύ της ανωτέρω αποφάσεως. Ληξιπρόθεσμες οφειλές πάνω του ποσού των 27 ευρώ, παραμένουν εκκρεμείς για φορολογική βεβαίωση μέχρι να καταληφθούν από τον οριζόμενο χρόνο παραγραφής τους.


ΕΛ.Συν.Κλ.Τμ.1/293/2016

Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησης:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην υπό στοιχ. ΙΙ. νομική σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως, συνυπολογίστηκε για τον καθορισμό του ποσού της αποζημίωσης λόγω συνταξιοδότησης, ως χρόνος υπηρεσίας της ως άνω υπαλλήλου και ο χρόνος κατά τον οποίο αυτή παρέμεινε εκτός υπηρεσίας, χωρίς η κρίση αυτή να διαφοροποιείται εκ του γεγονότος ότι ο χρόνος αυτός αναγνωρίστηκε για την υπηρεσιακή της εξέλιξη ή ως συντάξιμος, κατόπιν καταβολής εισφορών. Και τούτο, διότι οι προβλεπόμενες στις ειδικές ρυθμίσεις των παραγράφων 6 και 7 του άρθρου 25 του ν. 2190/1994 δυνατότητες αναγνώρισης του χρόνου αυτού αποκλειστικά για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας του υπαλλήλου ή ως συνταξίμου δεν μπορεί να εκληφθούν ως εισάγουσες κανόνα εμπεριέχοντα και τη δυνατότητα υπολογισμού χρόνου εκτός υπηρεσίας για την καταβολή του εν λόγω, προνοιακού χαρακτήρα, βοηθήματος, σε κάθε δε περίπτωση, ο χρόνος αυτός δεν συνιστά πράγματι παρασχεθείσα υπηρεσία, κατά την πρόβλεψη του ν. 3518/2006, για τον υπολογισμό του ύψους του εν λόγω βοηθήματος