ΝΣΚ/34/2019
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Εάν είναι δυνατή η χορήγηση από την αρμόδια Υπηρεσία πρωτοκόλλου εξοφλήσεως χρέους (μέρους τιμήματος αγοράς ακινήτου) στην περίπτωση που οι ιδιώτες, απώτεροι κάτοχοι του ακινήτου, δεν μπορούν να αποδείξουν την εξόφληση, αλλά και στην Υπηρεσία δεν ανευρίσκονται τα τριπλότυπα εξοφλήσεως των δόσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι δυνατή η χορήγηση στους ενδιαφερομένους του αιτουμένου πρωτοκόλλου εξοφλήσεως χρέους (πλειοψ.). Λόγω της σοβαρότητας του θέματος και της εκδόσεως κατά το παρελθόν αντιθέτων γνωμοδοτήσεων, το ερώτημα παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια, κατ’ άρθρο 6 παρ. 3 β΄ του ν.3086/2002. (Έχει εκδοθεί η υπ’ αριθ. 57/2019 γνωμοδότηση Α΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/57/2019
Δυνατότητα χορήγησης από την αρμόδια Υπηρεσία του, κατ’ άρθρο 77 του από 11/12.11.1929 δ/γματος «περί Διοικήσεως Δημοσίων Κτημάτων», πρωτοκόλλου εξόφλησης τιμήματος ακινήτου, σε περίπτωση μη υπάρξεως αποδεικτικών εξόφλησης και βεβαιωμένου χρέους. (...) Είναι δυνατή η χορήγηση από την αρμόδια Υπηρεσία του Δημοσίου του πρωτοκόλλου εξόφλησης χρέους (μέρους τιμήματος αγοράς ακινήτου) στην περίπτωση που οι ιδιώτες, απώτεροι κάτοχοι του ακινήτου, δεν μπορούν να αποδείξουν την εξόφληση, αλλά και στην Υπηρεσία δεν ανευρίσκονται τα τριπλότυπα εξόφλησης των δόσεων (πλειοψ.). Παραπέμφθηκε στην Α΄ Τακτική Ολομέλεια, κατόπιν της υπ’ αριθ. 34/2019 γνωμ. του Α΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/268/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Δυνατότητα εξοφλήσεως ασφαλιστικών εισφορών δια μεταβιβάσεως της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή κατά νόμο η μερική ή ολική εξόφληση ασφαλιστικών εισφορών οφειλομένων στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με τη μεταβίβαση της κυριότητος ακινήτου του οφειλέτη.
ΝΣΚ/225/2017
Χορήγηση σε ενδιαφερομένους πολίτες, κατόπιν αιτήσεώς τους, αντιγράφων στοιχείων εκ του φακέλου, ο οποίος έχει εισαχθεί και εκκρεμεί στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας, προκειμένου να αποφανθεί σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αρμόδια υπηρεσία για τη χορήγηση αντιγράφων στοιχείων και ειδικότερα τεχνικών και διοικητικών εκθέσεων, καθώς και των διαγραμμάτων που τις συνοδεύουν, εκ του φακέλου αιτήσεως η οποία έχει εισαχθεί και εκκρεμεί στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Δημοσίων Κτημάτων και Ανταλλάξιμης Περιουσίας, είναι η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, ενώ το ως άνω Γνωμοδοτικό Συμβούλιο δεν υπέχει τέτοια υποχρέωση. (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΝΣΚ το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος της υπ' αριθ. 352/2014 Γνωμοδότησης του Α΄ Τμήματος.
ΣΤΕ 837/2012
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά, το δικάσαν Διοικητικό Εφετείο, προκειμένου να απορρίψει τον λόγο προσφυγής του αναδόχου, σύμφωνα με τον οποίο η καθυστέρηση εκδόσεως της άδειας του Λιμεναρχείου οφείλετο στην έλλειψη γνωμοδοτήσεων που αφορούσαν την καταρχήν έγκριση του έργου και όχι την εκτέλεση αυτού, όφειλε να βεβαιώσει την ύπαρξη των εν λόγω γνωμοδοτήσεων με ρητή μνεία του αριθμού πρωτοκόλλου και του χρόνου εκδόσεως αυτών, και όχι να αρκεσθεί στην αόριστη μνεία περί υπάρξεως αυτών, η οποία περιέχεται σε έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. Η ανάγκη ειδικής αιτιολογήσεως της κρίσεως του δικαστηρίου παρίστατο επιβεβλημένη και εν όψει του γεγονότος ότι, όπως αναφέρεται στην αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση, οι αρμόδιες Υπηρεσίες προέβησαν σε νέα έκδοση των επίμαχων γνωμοδοτήσεων, η οποία δεν διευκρινίζεται αν ήταν επανάληψη ή το πρώτον χορήγηση των απαιτούμενων εγκρίσεων. Με τα δεδομένα αυτά, η προσβαλλόμενη απόφαση παρίσταται ελλιπής ως προς τη νόμιμη βάση της και για το λόγο τούτο, βασίμως προβαλλόμενο, πρέπει να αναιρεθεί, η δε υπόθεση, η οποία χρειάζεται διευκρίνιση ως προς το πραγματικό, πρέπει να παραπεμφθεί στο δικάσαν δικαστήριο προς νέα κρίση.
ΝΣΚ/67/2006
Συμβούλιο Ιθαγένειας. Δυνατότητα πρόσβασης στα πρακτικά γνωμοδοτήσεων περιόδου 1940-1950 για λόγους επιστημονικούς (κατάρτιση μεταπτυχιακής εργασίας).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι δυνατή η χορήγηση άδειας χρήσης των πρακτικών των γνωμοδοτήσεων του Συμβουλίου Ιθαγένειας (περίοδος 1940-1950) για εκπόνηση επιστημονικής εργασίας (μεταπτυχιακού επιπέδου), αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας του και ειδικότερα με την ερμηνευτική προσέγγιση του τότε ισχύοντος δικαίου Ιθαγένειας υπό τους εξής περιορισμούς: ι) Το αντικείμενό της θα εστιασθεί σε επιστημονική ταξινόμηση και αξιολόγηση των γνωμών που διατυπώθηκαν, στο πλαίσιο ερμηνείας των σχετικών διατάξεων. ιι) Δεν θα περιληφθούν σ’ αυτήν εξατομικευμένου χαρακτήρα αναφορές, που θα συναρτώνται, επωνύμως, με συμπεριφορά ή περιγραφή γεγονότων, τα οποία συνδέονται με συγκεκριμένα άτομα, ώστε, αφενός, να διαφυλαχθεί η ιδιωτική ή οικογενειακή ζωή τους, καθώς και το απόρρητο που προβλέπεται από ειδικές διατάξεις και αφετέρου να αποφευχθεί η παράθεση όσων στοιχείων συνιστούν «ευαίσθητα δεδομένα». ιιι) Δεν θα παρασχεθεί πρόσβαση σε έγγραφα, που έχουν χαρακτηρισθεί «απόρρητα» και μνημονεύονται στο ιστορικό των γνωμοδοτήσεων του Συμβουλίου.
ΝΣΚ/332/2008
Δημόσια κτήματα – Εκποίηση – Μη αποπληρωμή του τιμήματος – Αυτοδικαία ακυρότητα της αγοραπωλησίας – Πρωτόκολλο εξοφλήσεως – Καταχρηστική άσκηση δικαιώματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεδομένου του πραγματικού της συγκεκριμένης περιπτώσεως, πλήρωση της διαλυτικής αιρέσεως περί αυτοδικαίας ακυρότητας της αγοραπωλησίας δεν επήλθε, εφόσον δεν προκύπτει ότι υφίσταται ενεργός απαίτηση του Δημοσίου εκ του βασικού πιστωθέντος τιμήματος μετά των τόκων και των τυχόν προσαυξήσεων. Και πάντως, σε κάθε περίπτωση, η επίκληση της ως άνω αιρέσεως εκ μέρους του Δημοσίου και η προβολή μετά ταύτα δικαιώματος κυριότητας επί του ως άνω ακινήτου θα παρίστατο καταχρηστική και αντίθετος προς τις αρχές της καλής πίστεως, των συναλλακτικών ηθών και της χρηστής διοικήσεως, δεδομένου ότι η προηγηθείσα αδρανής συμπεριφορά του Δημοσίου επί διάστημα πλέον των σαράντα τεσσάρων ετών και η υφιστάμενη πραγματική κατάσταση καθιστούν μη ανεκτή την άσκηση του ως άνω δικαιώματος του Δημοσίου, κατά τις περί δικαίου και ηθικής αντιλήψεις. Υπό τα δεδομένα αυτά, η άρνηση του Δημοσίου προς έκδοση πρωτοκόλλου εξοφλήσεως, κατ’ επίκληση της παραγραφής της σχετικής προς τούτο αξιώσεως των αιτούντων, δύναται, για τους αυτούς ως άνω λόγους, να αποκρουσθεί ως καταχρηστική κατ’ άρθρο 281 ΑΚ.
ΝΣΚ/422/2008
Φορολογικό απόρρητο - Xορήγηση αντιγράφων μισθωτηρίων συμβολαίων φορολογούμενου, καθώς και βεβαιώσεων για το καταβαλλόμενο μίσθωμα, σε τρίτο, προκειμένου αυτός να τα χρησιμοποιήσει σε δίκη ανοιγείσα κατά τη διαδικασία ασφαλιστικών μέτρων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στις περιοριστικά αναφερόμενες περιπτώσεις κάμψεως του φορολογικού απορρήτου, του άρθρου 85 παρ. 5 του Κ.Φ.Ε. (Ν 2238/1994) περιλαμβάνεται και η κατ εξαίρεση επιτρεπομένη, σε δίκες για διαφορές από εμπορικές μισθώσεις ακινήτων, χορήγηση στους ενδιαφερομένους, για χρήση στο δικαστήριο, αντιγράφων των μισθωτηρίων συμβολαίων, καθώς και βεβαιώσεων για το καταβαλλόμενο μίσθωμα, οποιουδήποτε ακινήτου. Η χορήγηση των εν λόγω στοιχείων, σε μισθωτή εμπορικού καταστήματος, προκειμένου ο τελευταίος να τα χρησιμοποιήσει σε δίκη ανοιγείσα κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων κατά του εκμισθωτή του (αίτηση περί λήψεως ασφαλιστικών μέτρων προς άρση της παρακώλυσης της χρήσης του μισθίου ακινήτου, λόγω της εκμισθώσεως, σε τρίτο, άλλου καταστήματος), δεν αφορά σε δίκη για διαφορά από εμπορική μίσθωση ακινήτου και ως εκ τούτου δεν δύναται, κατ εξαίρεση, να καμφθεί το φορολογικό απόρρητο, προκειμένου να χορηγηθούν τα αιτούμενα φορολογικά στοιχεία.
ΝΣΚ/310/2001
Χορήγηση αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου. Εννομο συμφέρον.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 παρ.2 Ν 2690/1999, είναι δυνατή η χορήγηση αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου, που απευθύνεται σε δημόσια υπηρεσία, στον επικαλούμενο και αποδεικνύοντα ειδικό έννομο προς τούτο συμφέρον. Συνδρομή των απαιτουμένων προϋποθέσεων με βάση τα ιστορούμενα στο συγκεκριμένο ερώτημα.
ΝΣΚ/52/2006
Στέγαση Δημοσίων Υπηρεσιών. Δυνατότητα λύσης μίσθωσης ακινήτου, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 19 παρ.1 εδαφ.δ’ Ν 3130/2003. Δυνατότητα μερικής λύσης μίσθωσης ακινήτου, συναινούντος του εκμισθωτή και τηρητέα προς τούτο διαδικασία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η περίπτωση μείωσης της οργανικής σύνθεσης της στεγαζόμενης υπηρεσίας δεν εμπίπτει στη ρύθμιση του άρθρου 19 παρ.1 Ν 3130/2003, που εξαιρετικά και περιοριστικά προβλέπει τις περιπτώσεις της πρόωρης και αζήμιας για το Δημόσιο λύσης μίσθωσης ακινήτου και ειδικώτερα στο εδαφ.δ’ αυτής. β) Είναι δυνατή η μερική λύση μίσθωσης ακινήτου που στεγάζει δημόσια υπηρεσία από το Δημόσιο (ως μισθωτή), εφόσον υπάρχει συναίνεση του εκμισθωτή, θα ακολουθηθεί δε η διαδικασία που προβλέπει η παρ.2 του ίδιου άρθρου (19) ή το τελευταίο εδάφιο του άρθρου 26 του Δ/τος 19/19-11-1932, ανάλογα με το νομικό καθεστώς που διέπει την εκάστοτε μίσθωση.
ΝΣΚ/42/2000
Σεισμόπληκτοι. Δυνατότητα και προϋποθέσεις υποκατάστασης, του ιδιοκτήτη ακινήτου, το οποίο χρησιμοποιόταν ως επαγγελματική στέγη και πλήγηκε από το σεισμό της 7-9-1999, από το μισθωτή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Κ.Βολτής, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Θ.Ρεντζεπέρης, Νομικός Σύμβουλος α) Είναι δυνατή η υποκατάσταση του ιδιοκτήτη ενός ακινήτου, το οποίο χρησιμοποιόταν ως επαγγελματική στέγη και έπαθε ζημιές από το σεισμό που έπληξε το Ν.Αττικής στις 7-9-99, για την υποβολή αίτησης, μετά των αναγκαίων, προς χορήγηση της Κρατικής αρωγής, στοιχείων, από το μισθωτή, αν παρέλθουν άπρακτες σαράντα πέντε (45) ημέρες, από τη δημοσίευση της υπ αριθμ.οικ/5140/Τ.Π.32/15-10-99 κοινής αποφάσεως του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και των Υφυπουργών Οικ/κών και ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., η οποία έλαβε χώρα στο υπ αριθμ.1990/19-10-99, τεύχος Β της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. 1) Η εξόφληση του δανείου βαρύνει τον ιδιοκτήτη του κτιρίου. 2) Είναι δυνατή η εγγραφή υποθήκης υπέρ της δανείστριας Τράπεζας, έστω και χωρίς τη συναίνεση του αμελήσαντος ιδιοκτήτη. 3) Τα απαιτούμενα, για τη χορήγηση του δανείου και της δωρεάν Κρατικής αρωγής, στοιχεία είναι τα ίδια, ανεξάρτητα, από την υποβολή της αίτησης από τον ιδιοκτήτη ή το μισθωτή. (πλειοψ.) β) Αν, μετά την πάροδο της παραπάνω προθεσμίας, ο μισθωτής υπέβαλε αίτηση, για τη χορήγηση του δανείου και της δωρεάν Κρατικής αρωγής και στη συνέχεια, υποβάλλει αίτηση ο ιδιοκτήτης του χρησιμοποιούμενου ως επαγγελματική στέγη ακινήτου, η δεύτερη αίτηση δεν καθιστά ανενεργό την πρώτη. (ομοφ.)