ΝΣΚ/364/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος για τις εκτάσεις που ενέταξαν Ιερές Μονές του Αγίου Όρους στα Προγράμματα «Μακροχρόνιας Παύσης Εκμετάλλευσης Γεωργικών Γαιών» και «Βιολογικής Γεωργίας», όπως και η νομιμότητα ή μη για την καταβολή στις ως άνω Ι. Μονές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ των προβλεπόμενων οικονομικών ενισχύσεων για τις ενταχθείσες εκτάσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή Δεν δύναται εκ του νόμου να απαντηθεί το ερώτημα και γι’ αυτό το Δ΄ Τμήμα του Ν.Σ.Κ. υποχρεωτικώς απέχει από το να γνωμοδοτήσει επ’ αυτού. (ομοφ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/273/2003
Πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης καλλιέργειας γεωργικών γαιών. Αρμοδιότητα έκδοσης απαγορευτικών διατάξεων βοσκής και κυνηγίου στις ενταχθείσες εκτάσεις. Επιλεξιμότητα προς ένταξη βοσκοτόπων με τη μορφή χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων ή δασολίβαδων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Υπό την προϋπόθεση ότι οι εξουσιοδοτικές, σχετικά με την αρμοδιότητα έκδοσης απαγορεύσεων βοσκής και κυνηγίου διατάξεις του ΝΔ 86/69, που απονέμουν την αρμοδιότητα αυτή στα όργανα της Διοίκησης (Υπουργό Γεωργίας – Δασική Υπηρεσία) περιορίζονται, κατά την εφαρμογή τους επί των ουσιαστικών υποχρεώσεων – βασικών δεσμεύσεων του προγράμματος της κ.υ.α. 237/96, αποκλειστικά στο θέμα της διαδικασίας και του τύπου, και όχι της σκοπιμότητας έκδοσής τους, οπότε δεν θίγουν το πεδίο εφαρμογής, το ωφέλιμο αποτέλεσμα και την πρακτική αποτελεσματικότητα των διατάξεων των Καν. 2078/92 και 746/96, όπως εφαρμόζονται με την κ.υ.α. 237/96, δεν αντιβαίνουν προς αυτές και ισχύουν παραλλήλως, υπό την έννοια ότι τα ανωτέρω όργανα της Διοίκησης είναι υποχρεωμένα να συνεργούν στην υλοποίηση των δεσμεύσεων που αναλαμβάνουν οι δικαιούχοι του προγράμματος. (ομόφωνα) Οι βοσκότοποι, υπό την ειδικότερη μορφή των χορτολίβαδων, θαμνολίβαδων και δασολίβαδων, αποτελούντες άλλη κατηγορία εκτάσεων από αυτήν των δασικών, είναι επιλέξιμοι κατά την κ.υ.α. 237/96 και τον Καν. 2078/92 άρθρο 2 παρ.1 περ.στ’. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/234/2018
Εάν η Διοίκηση, μετά την έκδοση της υπ’ αριθ. 78/2015 απόφασης του Αρείου Πάγου, η οποία έκρινε επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος ακινήτων, υποχρεούται να ανακαλέσει τις αποφάσεις του Διευθυντή Αγροτικής Ανάπτυξης της Ν.Α. Καρδίτσας, με τις οποίες καταγγέλθηκαν συμβάσεις εκμετάλλευσης των ακινήτων αυτών, συναφθείσες στο πλαίσιο μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών, και απεντάχθηκαν τα εν λόγω ακίνητα από το πρόγραμμα, δοθέντος ότι έχουν ήδη εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Λάρισας, με τις οποίες απορρίφθηκαν προσφυγές-αγωγές περί ακύρωσης των ανωτέρω αποφάσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την έκδοση της υπ’ αριθ. 78/2015 απόφασης του Αρείου Πάγου, δεν υπάρχει υποχρέωση της Διοίκησης να ανακαλέσει τις ανωτέρω αποφάσεις του Διευθυντή Αγροτικής Ανάπτυξης της Ν.Α. Καρδίτσας, λόγω υποχρέωσης συμμόρφωσής της προς το απορριπτικό δεδικασμένο των αμετάκλητων αποφάσεων του Διοικητικού Εφετείου Λάρισας καθώς και προς τις επιταγές του ενωσιακού δικαίου, σχετικά με την τήρηση των όρων χορήγησης των ενισχύσεων καθ’ όλη την περίοδο δέσμευσης πολυετών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων στήριξης. (ομόφ.)
ΝΣΚ/338/2002
Κοινοτικό Δίκαιο. Εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών. Καταγγελία συμβάσεων. Διαδικασία απένταξης και επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθέντων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ενόψει της διαπιστωθείσης ανάγκης απένταξης από το εθνικό γεωργοπεριβαλλοντικό πρόγραμμα της μακροχρόνιας παύσης εκμετάλλευσης γεωργικών γαιών, των μη επιλέξιμων κατά τους Κανονισμούς 2078/92 και 746/96 εκτάσεων: 1. Είναι μεν δυνατή η μονομερής διακοπή των συμβάσεων που αφορούν τις άνω μη επιλέξιμες εκτάσεις, επιβάλλεται όμως από τις αρχές της χρηστής και εύρυθμης διοίκησης η προηγούμενη αιτιολογημένη τροποποίηση του εθνικού προγράμματος τούτου, ώστε να συμφωνεί προς τις κοινοτικές διατάξεις ως προς την επιλεξιμότητα των προς ένταξη εκτάσεων, καθώς και η υποβολή του στην Επιτροπή προς έγκριση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 Καν.2078/92 και 18 Καν.746/96. 2. Δεν απαιτείται η τήρηση συγκεκριμένης διαδικασίας για την απένταξη, στο βαθμό που η τελευταία αναφέρεται σε λόγους νομιμότητας των γενικών κριτηρίων επιλεξιμότητας, και σε πλάνη περί τα πράγματα, χωρίς αυτό να εμποδίζει την αρμόδια προς τούτο υπηρεσία να ακολουθήσει, εφόσον το επιθυμεί, τη διαδικασία που προβλέπεται για την ένταξη στο πρόγραμμα, ή άλλη διαδικασία που θα ορισθεί αρμοδίως, ειδικά προς τούτο. 3. Η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων αποτελεί υποχρέωση που επιβάλλεται από το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο, ακόμα και στην περίπτωση αχρεωστήτων καταβολών που οφείλονται σε λάθος της αρμόδιας αρχής. Η ακολουθητέα διαδικασία προσδιορίζεται από το άρθρο 20 Καν.746/96 και τα άρθρα 27 παρ.3 Ν 992/79 και 28 Ν 2520/97, όπως ισχύουν. 4. Αρμόδια για την απένταξη υπηρεσία είναι η Δ/νση Χωροταξίας και Προστασίας Περιβάλλοντος του Υπ. Γεωργίας, και για τον καταλογισμό των αχρεωστήτως καταβληθέντων ο Υπουργός Γεωργίας, κατόπιν της προδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 28 Ν 2520/97, την οποία διενεργεί η εκάστοτε αρμόδια αρχή για την αναγνώριση και εκκαθάριση της δαπάνης, για την οποία διαπιστώθηκε παράνομη ή αχρεώστητη καταβολή.