ΝΣΚ/380/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δικηγόροι Δήμων. Προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συνταξιοδότηση δικηγόρων των Δήμων, με σχέση έμμισθης εντολής, που υπάγονται και στην ασφάλιση του ασφαλιστικού οργανισμού που καλύπτει το προσωπικό του εντολέα τους, διέπεται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 63Α του Κώδικα περί Δικηγόρων. Ειδικότερα, δεν προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρηση για όσους δεν συμπλήρωσαν προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και συνεπώς μη δικαιούμενους πλήρους συντάξεως δικηγόρους, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν στην υπηρεσία παρά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους, εκτός, εάν από τον Οργανισμό της Νομικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου, προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρησή τους με τη συμπλήρωση ορισμένου χρόνου υπηρεσίας ή ορίου ηλικίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/447/2007
ΟΤΑ. Δικηγόροι Δήμων. Προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η συνταξιοδότηση δικηγόρων των Δήμων, με σχέση έμμισθης εντολής, που υπάγονται και στην ασφάλιση του ασφαλιστικού οργανισμού, που καλύπτει το προσωπικό του εντολέα τους, διέπεται από τις ρυθμίσεις του άρθρου 63Α του Κώδικα περί Δικηγόρων. Ειδικότερα, δεν προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρηση για όσους δεν συμπλήρωσαν προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και συνεπώς μη δικαιούμενους πλήρους συντάξεως δικηγόρους, οι οποίοι εξακολουθούν να παραμένουν στην υπηρεσία παρά, τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας τους, εκτός, εάν από τον Οργανισμό της Νομικής Υπηρεσίας του οικείου Δήμου, προβλέπεται υποχρεωτική αποχώρησή τους με τη συμπλήρωση ορισμένου χρόνου υπηρεσίας ή ορίου ηλικίας και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της μη παύσης άσκησης του λειτουργήματός τους, συνεπεία συνταξιοδοτήσεώς τους από το Ταμείο Νομικών. (ομοφ.)
ΣτΕ/ΤΜ.Α/1538/2024
Η απόφαση (ΣτΕ 1538/2024) αφορά αίτηση αναίρεσης του e-ΕΦΚΑ κατά της υπ’ αριθμ. 45/2021 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης. Η διαφορά αφορούσε τη χορήγηση δεύτερης σύνταξης λόγω γήρατος από τον Ο.Α.Ε.Ε. (πρώην Τ.Ε.Β.Ε.) σε ασφαλισμένο, ο οποίος λάμβανε ήδη σύνταξη από το Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. Το κεντρικό νομικό ζήτημα ήταν αν υπερισχύει η διάταξη που επιτρέπει συνταξιοδότηση με 37 έτη ασφάλισης ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας ή η ειδική διάταξη για τους διπλοσυνταξιούχους (άρθρο 47 παρ. 10 του ν. 2084/1992) που απαιτεί τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας. Το ΣτΕ έκρινε ότι για τη χορήγηση δεύτερης σύνταξης από τον Ο.Α.Ε.Ε. απαιτείται αναγκαίως η συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας, ακόμη και αν έχουν συμπληρωθεί 37 έτη ασφάλισης. Ως εκ τούτου, έκανε δεκτή την αίτηση αναίρεσης του e-ΕΦΚΑ, αναιρώντας την προσβαλλόμενη απόφαση, και παρέπεμψε την υπόθεση στο Διοικητικό Εφετείο για νέα νόμιμη κρίση.
ΕλΣυν/Κλ.1/116/2015
Δικηγόροι-Αποζημίωση λόγω συνταξιοδότησής(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η από …αίτηση της φερόμενης ως δικαιούχου του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος προς το Δήμο ......, η οποία υποβλήθηκε πριν αυτή θεμελιώσει δικαίωμα για πλήρη σύνταξη, κατά τη νομοθεσία που διέπει τον οικείο Ο.Τ.Α. (ν.3584/2007, ν.4505/1966 και ν.δ. 1827/1942), έχοντας συμπληρώσει 31 έτη συντάξιμης υπηρεσίας και όχι 35 έτη που απαιτούνται για πλήρη σύνταξη, συνιστά καταγγελία της σύμβασης έμμισθης εντολής, όπως συνομολογεί και η ίδια με το από 9.3.2015 υπόμνημά της (αριθ. πρωτ. Ε.Σ….), δηλαδή οικειοθελή αποχώρησή της από την υπηρεσία και όχι αυτοδίκαιη λύση της σχετικής σύμβασης, αφού κατά τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας της (31.12.2013) δεν είχε συμπληρώσει 35 έτη συνολικής συντάξιμης υπηρεσίας. Περαιτέρω, το δικαίωμα προς αποζημίωση της φερόμενης ως δικαιούχου δικηγόρου κρίνεται σύμφωνα με νομοθετικό καθεστώς, που ίσχυε κατά τον χρόνο περιέλευσης της σχετικής αίτησης – καταγγελίας στο Δήμο ...... (…), που αποτελεί τον κρίσιμο χρόνο, δεδομένου ότι η καταγγελία της έμμισθης εντολής, παράγει τα έννομα αποτελέσματά της, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα προς αποζημίωση, από την περιέλευσή της στον εντολέα, χωρίς να αλλοιώνεται η φύση της ως μονομερούς απευθυντέας δικαιοπραξίας από την έκδοση της προβλεπόμενης στο άρθρο 165 παρ. 7 του ν.3584/2007 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία στην προκειμένη περίπτωση αποτελεί όρο του ενεργού της δικαιοπραξίας. Λαμβάνοντας, δε, υπόψη ότι η εν λόγω πρώην έμμισθη δικηγόρος του Δήμου κατήγγειλε (έλυσε) οικειοθελώς τη σύμβαση έμμισθης εντολής με τον Δήμο ...... και εντός ευλόγου χρόνου αποχώρησε από το δικηγορικό λειτούργημα λόγω συνταξιοδότησης, η αποζημίωση που δικαιούται, σύμφωνα με το ισχύον κατά τον κρίσιμο χρόνο άρθρο 46 παρ.5 του Κώδικα Δικηγόρων, πρέπει να είναι μειωμένη, λόγω της επικουρικής ασφάλισής της, στο 40% της αποζημίωσης που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού βάσει του χρόνου προϋπηρεσίας της στο Δήμο (αποζημίωση 24 μηνών). Συνακόλουθα, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη, κατά το μέρος που υπερβαίνει το 40% της προβλεπόμενης στο άρθρο 46 παρ. 3 του Κώδικα Δικηγόρων αποζημίωσης και, ως εκ τούτου, το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/211/2019
Αυτοδίκαιη αποχώρηση των Διευθυντών Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων – Λήξη θητείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Διευθυντές Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων αποχωρούν υποχρεωτικά στο τέλος του ημερολογιακού έτους, εντός του οποίου συμπλήρωσαν το 67ο έτος της ηλικίας τους, ανεξαρτήτως υπολοίπου χρόνου θητείας (πλειοψ.).
ΝΣΚ/164/2006
Απονομή βασικής σύνταξης γήρατος σε ασφαλισμένους αγρότες του ΟΓΑ. Αυτοτελές δικαίωμα μη συνεχόμενο αναγκαίως με την χορήγηση σύνταξης από τον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Με την συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 4 του Ν 4169/1961 για την παροχή της βασικής σύνταξης γήρατος από τον ΟΓΑ, ο αγρότης κατά την συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας του έχει θεμελιώσει αυτοτελές δικαίωμα σύνταξης, μη συνεχόμενο αναγκαίως με την εγγραφή ή μη τούτου εις τα μητρώα ασφαλισμένων Κυρίας Ασφάλισης και του περιορισμού που θέτει η διάταξη του άρθρου 12 παρ.4 του Ν 2458/97 δηλαδή της συμπλήρωσης της ηλικίας των 65 ετών προ της 31-12-2002.
ΝΣΚ/145/2024
Ερωτάται εάν: α) δύναται ιδιωτικός εκπαιδευτικός να εργάζεται σε ιδιωτικό σχολείο και μετά τη συνταξιοδότησή του (πριν συμπληρώσει το 70ο έτος ηλικίας ή και αφού το έχει συμπληρώσει), β) δύναται δημόσιος εκπαιδευτικός να εγγραφεί στην Επετηρίδα Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών και να εργαστεί σε ιδιωτικό σχολείο μετά τη συνταξιοδότησή του (πριν συμπληρώσει το 70ο έτος ηλικίας ή και αφού το έχει συμπληρώσει), γ) πρέπει ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός να απολύεται με τη συμπλήρωση του 70ου έτους ηλικίας, εφόσον δεν επιτρέπεται να προσληφθεί πέραν του 70ου έτους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Δύναται ιδιωτικός εκπαιδευτικός και μετά τη συνταξιοδότησή του να προσληφθεί σε ιδιωτικό σχολείο, εφόσον δεν έχει συμπληρώσει το 70ο έτος ηλικίας του. Μετά τη συμπλήρωση του έτους αυτού δεν δύναται να προσληφθεί, αλλά μπορεί να εξακολουθήσει να εργάζεται σε ιδιωτικό σχολείο, χωρίς ηλικιακό περιορισμό (ομόφωνα). β) Δύναται δημόσιος εκπαιδευτικός μετά τη συνταξιοδότησή του να εγγραφεί στην Επετηρίδα Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών και να προσληφθεί σε ιδιωτικό σχολείο, εφόσον δεν έχει συμπληρώσει το 70ο έτος ηλικίας του, και να εξακολουθήσει να εργάζεται σε αυτό μετά τη συμπλήρωση του παραπάνω έτους (ομόφωνα). γ) Δεν είναι, συνεπώς, υποχρεωτική η απόλυση ιδιωτικού εκπαιδευτικού με τη συμπλήρωση του 70ου έτους ηλικίας του (ομόφωνα).
ΝΣΚ/142/2007
Σύνθεση Διοικητικών Συμβουλίων Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Εκπροσώπηση της μειοψηφίας των Δημοτικών Συμβουλίων των Δήμων στα Διοικητικά Συμβούλια Συνδέσμων Ο.Τ.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στα Διοικητικά Συμβούλια των Διαδημοτικών Λιμενικών Ταμείων δεν προβλέπεται ως υποχρεωτική η συμμετοχή δημοτών ή κατοίκων. Ο εκπρόσωπος της μειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου στο Διοικητικό Συμβούλιο Συνδέσμου Ο.Τ.Α. αναδεικνύεται με τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 92 του Δ.Κ.Κ.
ΝΣΚ/475/2004
Έγκριση μεταβίβασης και αντικατάστασης δημόσιας χρήσης τουριστικού λεωφορείου μετά τη συμπλήρωση του νομίμου ορίου ηλικίας του.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η μεταβίβαση ΤΛΔΧ πριν τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας του συνεπάγεται ταυτόχρονη μεταβίβαση της άδειας κυκλοφορίας και του δικαιώματος αντικατάστασης του οχήματος. Για την ταυτότητα του λόγου, η μεταβίβαση ΤΛΔΧ μετά τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας, ναι μεν δεν έχει ως συνέπεια τη μεταβίβαση της άδειας κυκλοφορίας, καθόσον η ισχύς της έχει λήξει κατά νόμο και αυτή είναι ανακλητέα, συνεπάγεται, όμως, τη μεταβίβαση του δικαιώματος αντικατάστασης του οχήματος υπό τους όρους, τις προϋποθέσεις και τους χρονικούς περιορισμούς υπό τους οποίους ο μεταβιβάζων είχε το δικαίωμα αυτό.
ΝΣΚ/59/2018
Δικηγόρος με σχέση έμμισθης εντολής, με πάγια αντιμισθία, απασχολούμενος στο Δημόσιο – Αυτοδίκαιη λύση της έμμισθης εντολής με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του – Υπολογισμός του ύψους της αποζημίωσης που δικαιούται με βάση το χρόνο υπηρεσίας του – Μη επιστροφή της ήδη ληφθείσας αποζημίωσης με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.1) Το ύψος της αποζημίωσης που θα χορηγηθεί στον Λ.Θ., λόγω της αυτοδίκαιης λύσης της έμμισθης εντολής με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του, θα υπολογισθεί με βάση το συνολικό χρόνο υπηρεσίας στον ίδιο εντολέα (Δημόσιο), ήτοι από 28.4.1981, αφαιρουμένου μόνο του χρονικού διαστήματος από 19.8.1993 έως 19.4.1994. 2) Για τον υπολογισμό του ύψους της αποζημίωσης που δικαιούται ο παραπάνω δικηγόρος, δεν μπορεί να εκπέσει η αποζημίωση που αυτός έλαβε για την απόλυσή του στις 19.8.1993, ή η αποζημίωση που αναλογεί στο χρονικό διάστημα για το οποίο έχει ήδη λάβει αποζημίωση, δεδομένου ότι η μη επιστροφή αυτής έχει κριθεί με την έχουσα ισχύ δεδικασμένου απόφαση υπ’ αριθμ. 775/1996 απόφαση του Μον.Πρωτ.Αθηνών (ομόφ.).
ΝΣΚ/79/2021
Αν για την αυτοδίκαιη απόλυση μόνιμων μελών ΕΤΕΠ και ΕΔΙΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 26 του ν. 3794/2009, σε θετική περίπτωση αν η εφαρμογή της συναρτάται με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας και της τριακονταπενταετούς υπηρεσίας ή μόνο με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας που προβλέπεται από την ισχύουσα διάταξη του άρθρου 155 παρ.1 του Υπαλληλικού Κώδικα, και αν στην τελευταία αυτή περίπτωση ως ημερομηνία γέννησης λαμβάνεται υπόψη η πλασματική που προβλέπει η παράγραφος 3 του ίδιου άρθρου 155 του Υ.Κ. ή η πραγματική.(...)Η διάταξη του άρθρου 26 του ν. 3794/2009 εξακολουθεί να είναι εν ισχύ και να εφαρμόζεται για τις κατηγορίες ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ των ΑΕΙ, ανεξαρτήτως των εκάστοτε θεσπιζόμενων από το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα προϋποθέσεων για την αυτοδίκαιη αποχώρηση από την υπηρεσία των υπαλλήλων που υπάγονται στις ρυθμίσεις του (ομόφωνα). Κατά την αληθή έννοια της διάταξης του άρθρου 26 του ν. 3794/2009, η παραπομπή στις διατάξεις του άρθρου 155 του Υ.Κ. γίνεται μόνο αναφορικά με τις προϋποθέσεις της αυτοδίκαιης απόλυσης και δεν καταλαμβάνει τον πλασματικό υπολογισμό της ηλικίας που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού, ώστε κατ’ ακολουθία τα μέλη των ειδικών κατηγοριών προσωπικού να αποχωρούν στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους εντός του οποίου συμπληρώνουν πραγματικά το 67ο έτος της ηλικίας τους (κατά πλειοψηφία).