ΝΣΚ/401/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Χορήγηση αντιγράφου απορρήτου εγγράφου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι διατάξεις περί δεσμεύσεως των υπηρεσιακών αρχείων του Υπουργείου Εξωτερικών, ερμηνευόμενες σύμφωνα με τα άρθρα 2 παρ.1, 5 παρ.1, 5Α, 10 παρ.1 και 20 παρ.1 του Συντάγματος, δεν αποκλείουν την ικανοποίηση του δικαιώματος πρόσβασης σε συγκεκριμένο πρόσωπο στο οποίο αφορά ευθέως το περιεχόμενο του εγγράφου. Εναπόκειται, ωστόσο στη Διοίκηση κατά την άσκηση της διακριτικής της ευχέρειας, να σταθμίσει το συμφέρον του εν λόγω προσώπου προς το δημόσιο συμφέρον διατηρήσεως του απορρήτου του επίμαχου εγγράφου και να προβεί στη χορήγηση του εγγράφου μόνο αν κρίνει ότι το δημόσιο ή εθνικό συμφέρον δεν υπερτερεί του συμφέροντος του αιτούντος. Περαιτέρω, αναφορικά με τα στοιχεία του εγγράφου που αφορούν άλλους, πλην τον εκάστοτε αιτούντα, και αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, και συγκεκριμένα πληροφορίες για τα πολιτικά φρονήματα των προσώπων αυτών, κατ’ άρθρο 2 β’ του Ν 2472/1997, η Διοίκηση, εφόσον κρίνει ότι δεν υφίσταται λόγος διατήρησης του απορρήτου του επίμαχου εγγράφου, ενδείκνυται να χορηγήσει στους αιτούντες αντίγραφο αποσπάσματος με απόκρυψη των στοιχείων των λοιπών αναφερομένων στο έγγραφο προσώπων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/310/2001
Χορήγηση αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου. Εννομο συμφέρον.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 παρ.2 Ν 2690/1999, είναι δυνατή η χορήγηση αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου, που απευθύνεται σε δημόσια υπηρεσία, στον επικαλούμενο και αποδεικνύοντα ειδικό έννομο προς τούτο συμφέρον. Συνδρομή των απαιτουμένων προϋποθέσεων με βάση τα ιστορούμενα στο συγκεκριμένο ερώτημα.
ΝΣΚ/150/2012
Φορολογικό απόρρητο – Εισαγγελική παραγγελία για χορήγηση φορολογικών στοιχείων σε ιδιώτες δεσμευτική ή μη για τη Διοίκηση – Έννομο συμφέρον – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η εντολή του Εισαγγελέα για τη χορήγηση στοιχείων προς ιδιώτες, από τις Δ.Ο.Υ., απορρήτων, κατά το άρθρο 85 του Κ.Φ.Ε., δεν είναι δεσμευτική για τη φορολογική αρχή, εφόσον η εισαγγελική εντολή δεν περιέχει ρητή έκφραση γνώμης περί του απορρήτου των χορηγουμένων στοιχείων και περαιτέρω παραγγελία του εισαγγελικού λειτουργού προς την αρμόδια διοικητική αρχή για τη γνωστοποίηση στον αιτούντα των αιτουμένων στοιχείων, αλλά αποτελεί απλώς διαβίβαση προς αυτήν της σχετικής αιτήσεως προς αξιολόγηση του περιεχομένου της και για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες της αρμοδιότητάς της. Ως εκ τούτου δεν γεννάται υποχρέωση της Διοικήσεως προς παροχή των αιτουμένων στοιχείων. Κατόπιν δε των ανωτέρω δεν τίθεται ζήτημα ανακλήσεως των σχετικών γνωμοδοτήσεων του Ν.Σ.Κ. επ’ αυτού του θέματος. (ομοφ.) β) Τα στοιχεία που δημοσιεύονται στους καταλόγους φορολογουμένων (άρθρο 85 παρ. 3 Κ.Φ.Ε.), τα οποία δεν είναι απόρρητα, χορηγούνται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. στους αιτούντες, που έχουν και αποδεικνύουν έννομο συμφέρον, μετά από προηγούμενη ενημέρωση των προσώπων στα οποία αφορούν. (ομοφ.) γ) Έννομο συμφέρον για τη χρήση προσωπικών δεδομένων υπάρχει όχι μόνο όταν έχει ασκηθεί αγωγή στο Δικαστήριο αλλά και όταν υπάρχει πρόθεση προς άσκηση αγωγής για διεκδίκηση δικαιώματος, το οποίο αποδεικνύεται με άλλα στοιχεία. (ομοφ.) δ) Η υπ’ αριθμ. πρωτ. 5007/28-11-2009 εγκύκλιος του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου δεν είναι δεσμευτική για τη Διοίκηση. (ομοφ.)
ΝΣΚ/413/2012
Χορήγηση ή μη αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου, που κατέχεται από δημόσια υπηρεσία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ενόψει της δικανικής κρίσης για ύπαρξη αμέσου και ενεστώτος συμφέροντος παρεμβάσεως της αιτούσας Κοινοπραξίας σε εκκρεμή δίκη, ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε., συντρέχει περίπτωση ικανοποίησης (λόγω ειδικού εννόμου συμφέροντος) του αιτήματός της, για τη λήψη αντιγράφου ιδιωτικού εγγράφου, που βρίσκεται σε δημόσια υπηρεσία, β) δεν υπάρχει από την πλευρά της υπηρεσίας δέσμευση απορρήτου σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.7 του Ν. 2206/1994. (ομοφ.)
ΝΣΚ/189/2015
Έγγραφα του Υπουργείου Εξωτερικών – Έννοια του απορρήτου του άρθρου 5 παρ.3 του ν. 2690/1999.(...)Τα έγγραφα του Υπουργείου Εξωτερικών, που συντάσσονται στο πλαίσιο της διαμόρφωσης της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, όπως είναι η συμμετοχή της στη λήψη αποφάσεων του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εμπίπτουν στην έννοια του απορρήτου του άρθρου 5 παρ.3 του ν. 2690/1999 (ήδη άρθρου 1 παρ.3 του π.δ. 28/2015). (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/477/2000
Δήμοι. Υπάλληλοι. Διορισμός. Καταδίκη για παράβαση του Ν.1193/1981.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η καταδίκη για παράβαση του Ν.1193/1981 περί "Προστασίας εξ αφροδισίων νόσων" δεν συνιστά κώλυμα διορισμού κατ άρθρο 16 παρ.1 ε του Ν.1188/1981. Στην κυρίαρχη ουσιαστική εκτίμηση του διορίζοντος οργάνου εναπόκειται να σταθμίσει, εάν η φύση των καταδικών συνιστά έλλειψη προσήκοντος ήθους, κατ άρθρο 16 παρ.1 η του Ν.1188/1981.
ΝΣΚ/197/2010
Διοικητικά έγγραφα – Χορήγηση ή μη από τη Διοίκηση κατόπιν αιτήσεως εταιρείας αντιγράφων εγγράφων που αφορούν στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων άλλων εταιρειών – Παραβίαση ή μη του επαγγελματικού ή εμπορικού απορρήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αιτούσα εταιρεία δεν δικαιολογεί εύλογο ενδιαφέρον για την χορήγηση αντιγράφων διοικητικών εγγράφων που αφορούν στην αξιολόγηση επενδυτικών σχεδίων άλλων εταιρειών, αξιολόγηση που διενεργήθηκε αυτοτελώς. Και τούτο διότι δεν προκύπτει εξ αντικειμένου, ύπαρξη συγκεκριμένης προσωπικής σχέσης αυτής με το περιεχόμενό τους, το οποίο αφορά στη δράση της Διοίκησης έναντι άλλων προσώπων. Κατά συνέπεια, η Διοίκηση δεν έχει υποχρέωση να χορηγήσει στην αιτούσα εταιρεία αντίγραφα των διοικητικών, τούτων, εγγράφων.
ΝΣΚ/219/2001
ΙΚΑ. Χορήγηση βεβαίωσης πάθησης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Α. Τσιοκάνης, Πάρεδρος Το αίτημα για χορήγηση στο σύζυγο αντιγράφων διοικητικών εγγράφων όπως π.χ. αποσπάσματα του συνταγολογίου του Ψυχιατρικού Τμήματος Πρωτοβάθμιας Μονάδας Υγείας του ΙΚΑ από τα οποία να προκύπτει η πάθηση της συζύγου του προσκρούει στην κατά την παρ.3 άρθρο 5 Ν 2690/99 τήρηση του ιατρικού απορρήτου. Το εάν, όμως, το εν λόγω ιατρικό απόρρητο υπολείπεται του ηθικού καθήκοντος και τούτο υπερτερεί εκείνου, όπως δέχεται η νομολογία, αφού εν προκειμένω τα αιτούμενα έγγραφα θα χρησιμοποιηθούν από τον αιτούντα σε εκδίκαση υπόθεσης επιμελείας τέκνων είναι θέμα ουσίας και θα πρέπει να αποφανθεί η αρμόδια Πρωτοβάθμια Μονάδα Υγείας του ΙΚΑ στην οποία πρέπει να αναπεμφθεί η υπόθεση.
ΝΣΚ/327/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Αίτημα χορήγησης διοικητικού εγγράφου για δικαστική χρήση από τρίτο πρόσωπο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει στην αιτούσα, βεβαίωση μηνιαίων αποδοχών του εν διαστάσει συζύγου της, ως έχουσα έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ.2 εδ.ε’, και του άρθρου 7 παρ.2 εδ.γ’ του ν. 2472/1997. ΑΠΟΔΕΚΤΗ
ΝΣΚ/8/2001
ΙΚΑ. Ιατρικό απόρρητο. Χορήγηση αντιγράφων εγγράφων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Α. Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγήτρια: Κ. Χουρμουζιάν, Πάρεδρος Το αίτημα για χορήγηση της απόφασης του Δ/ντή του ΙΚΑ ή της γνωμάτευσης της ΑΥΕ σύμφωνα με την οποία ο συνταξιούχος πάσχει από σχιζοφρενική ψύχωση παρανοϊκού τύπου, ως διοικητικών εγγράφων, προσκρούει στην κατά την παρ.3 άρθρου 5 Ν 2690/99 τήρηση του ιατρικού απορρήτου. Το εάν όμως το εν λόγω ιατρικό απόρρητο υπολείπεται του ηθικού καθήκοντος και τούτο υπερτερεί εκείνου, όπως δέχεται και η νομολογία, αφού ο περί ου ο λόγος συνταξιούχος έχει τοποθετηθεί ως μόνιμος εκπαιδευτικός στο ΤΕΕ Σαλαμίνας, είναι θέμα ουσίας και θα πρέπει να αποφανθεί η αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή, στην οποία πρέπει να αναπεμφθεί η υπόθεση. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/37/2016
Διαγραφή Ποδοσφαιρικής Ανώνυμης Εταιρείας (Π.Α.Ε.) από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Με βάση το διδόμενο πραγματικό, εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης να αναστείλει ή μη, με αιτιολογημένη απόφασή της την καταχώριση των συγκεκριμένων πράξεων και στοιχείων, καθώς και τη διαγραφή της υπόψη Π.Α.Ε. από το Γ.Ε.ΜΗ., κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 6 του άρθρου 7 του ν. 3419/2005, αφού σταθμίσει τα εκατέρωθεν συμφέροντα, ήτοι αφενός το συμφέρον της εταιρείας και αφετέρου το δημόσιο συμφέρον, συνεκτιμώντας για τη διαμόρφωση της κρίσεώς της, ότι η καταχώρισή τους θα επιφέρει τη λήξη του νομικού προσώπου της εν λόγω Π.Α.Ε. και εν τέλει την εξαφάνισή της από το νομικό κόσμο, καθιστώντας ενδεχομένως δυσχερή τη διενέργεια του διαταχθέντος έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου, συνακολούθως δε και τη λυσιτελή άσκηση της κρατικής εποπτείας (πλειοψ.). - ΑΠΟΔΕΚΤΗ