ΝΣΚ/442/2002
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών στον ελαιοκομικό τομέα και στο Αμπελουργικό Μητρώο. Κοινοπραξία. Μεταβολή στην σύνθεση Κοινοπραξίας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
(Τριμελούς Επιτροπής) Κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 13 παρ.4 της υπογραφείσης Συμβάσεως μεταξύ της αναθέτουσας αρχής και του αναδόχου, η αναθέτουσα αρχή οφείλει να απαντάει εγκαίρως σε κάθε αίτημα του αναδόχου, σχετικά με την εκτέλεση της σύμβασης. Σε περίπτωση που δεν απαντήσει εντός 15 ημερών, το αίτημα θεωρείται δεκτό, και ο ανάδοχος μπορεί να προχωρήσει σύμφωνα με αυτό στην εκτέλεση της Σύμβασης, εκτός εάν η Υπηρεσία απαντήσει ότι το αίτημα χρήζει περαιτέρω διερεύνησης. Όμοια ρύθμιση υφίσταται και για το χρόνο μετάθεσης για την ολοκλήρωση των Εργασιών. Άρα για τα αιτήματα αλλαγής της σύνθεσης της Κοινοπραξίας και του υπεργολάβου, μετά την υπογραφή της σύμβασης, καθώς και για το εμπροθέσμως υποβληθέν αίτημα της μετάθεσης του χρόνου ολοκλήρωσης των εργασιών, υφίσταται το ως άνω τεκμήριο αποδοχής και κατά συνέπεια θεωρείται ότι είναι δεκτά. Προκαταβολή επιτρέπεται να δοθεί (άρθρο 25 παρ.6 ΠΔ 394/96) για την αντιμετώπιση εξόδων που προκύπτουν από την έναρξη εκτέλεσης της σύμβασης με την προϋπόθεση ότι θα κατατεθεί προηγουμένως ισόποση εγγυητική επιστολή. Η πάροδος ικανού χρόνου μετά την υπογραφή της Σύμβασης, χωρίς να έχει ζητηθεί στο διάστημα αυτό προκαταβολή δεν εμποδίζει την ανάδοχο να ζητήσει προκαταβολή, έστω μετά από 22 μήνες, εφόσον το αίτημα τεκμηριωθεί και συσχετιστεί με τα έξοδα έναρξης εκτέλεσης, η δε Υπηρεσία έχει ευρύτατη διακριτική ευχέρεια να εκτιμήσει ανάλογα και να χορηγήσει την προκαταβολή.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΑΔΗΣΥ/946/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της παράλειψης της Αναθέτουσας Αρχής να απαντήσει στο από 13/04/2023 αίτημα διευκρινίσεων που υπέβαλε, αναφορικά με την 225/2023 Διακήρυξη της Αναθέτουσας Αρχής και να παρατείνει την προθεσμία υποβολής προσφορών, στο πλαίσιο του ηλεκτρονικού διαγωνισμού με αντικείμενο «Προμήθεια Γραμμικού Επιταχυντή 6MV».
ΝΣΚ/269/2008
Αίτημα επιχείρησης για την υπαγωγή της στις διατάξεις του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, σε συνδυασμό με τα οριζόμενα στο άρθρο 37 του Ν 3458/2006.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δια της απορρίψεως υπό του Εφετείου αιτήσεως εταιρείας περί υπαγωγής της στη ρύθμιση του άρθρου 44 του Ν 1892/1990, παύει να θεωρείται η όλη σχετική διαδικασία εκκρεμής και δεν δύνανται το Δημόσιο και τα όργανά του να εξετάζουν το αίτημα τούτο μετά την έναρξη της ισχύος του νέου Πτωχευτικού Κώδικα.
ΝΣΚ/292/2017
Εάν η ανάδοχος δημοσίου έργου, στην οποία χορηγήθηκε προκαταβολή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του χρηματικού αντικειμένου της αρχικής χρηματικής σύμβασης, δικαιούται να λάβει προκαταβολή επί του χρηματικού αντικειμένου της Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η ανάδοχος δημοσίου έργου, στην οποία χορηγήθηκε προκαταβολή δεκαπέντε τοις εκατό (15%) επί του χρηματικού αντικειμένου της αρχικής χρηματικής σύμβασης, δεν δικαιούται να λάβει προκαταβολή επί του χρηματικού αντικειμένου της Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών. (ομόφ.)
ΕΣ.ΤΜ.ΜΕΖ.ΕΠΤΑΜ.ΣΥΝ/6025/2015
ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΚΤΙΡΙΑΚΩΝ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ:..ζητείται η αναθεώρηση της 2403/2015 Απόφασης του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην 4η σκέψη το Δικαστηρίου άγεται στην κρίση, απορριπτομένων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών της αιτούσας, ότι μη νομίμως αποκλείσθηκε από τη συνέχεια του διαγωνισμού η προσφορά της κοινοπραξίας «....», για το λόγο ότι η εταιρεία «....» δεν πληρούσε αυτοτελώς το κριτήριο της εμπειρίας στην παροχή υπηρεσιών καθαριότητας σε Νοσοκομείο δυναμικότητας τουλάχιστον 300 κλινών, δεδομένου ότι το κριτήριο της εμπειρίας δεν απαιτείται να πληρούται αυτοτελώς από κάθε μέλος μιας προσφέρουσας κοινοπραξίας, αλλά αρκεί ένα από τα μέλη της κοινοπραξίας να πληροί το κριτήριο αυτό (βλ. προπαρ. απόφ. ΔΕΚ C-399/05 σκ. 22). Περαιτέρω, με δεδομένο ότι, όπως ορθώς κρίθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση, η άρτια, προσήκουσα και εμπρόθεσμη εκτέλεση της σύμβασης διασφαλίζεται επαρκώς με τους προβλεπόμενους στη διακήρυξη όρους α) της περί εις ολόκληρον ευθύνης των μελών της κοινοπραξίας έως την πλήρη εκτέλεση της σύμβασης (άρθρο 4.2), β) της δυνατότητας της αναδόχου κοινοπραξίας σε περίπτωση που ένα από τα μέλη της, λόγω ανικανότητας ή ανωτέρας βίας, αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, να αιτηθεί στην αναθέτουσα αρχή την αντικατάστασή του (άρθρο 4.3) και γ) της δυνατότητας της αναθέτουσας αρχής να απαιτήσει, σε περίπτωση που η κοινοπραξία αναδειχθεί ανάδοχος, για την ικανοποιητική εκτέλεση της σύμβασης, να αποκτήσει ορισμένη νομική μορφή (άρθρο 2.2.), πρέπει να απορριφθεί το περί του αντιθέτου προβαλλόμενο επιχείρημα ότι μόνο με την απαίτηση συνδρομής της προσήκουσας εμπειρίας σε κάθε μέλος της κοινοπραξίας αυτοτελώς διασφαλίζεται η συνέχιση εκτέλεσης της σύμβασης.(...)Κατ’ ακολουθία αυτών που προηγουμένως κρίθηκαν, η αίτηση αναθεώρησης και η υπέρ αυτής παρέμβαση πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμες.
ΝΣΚ/158/2000
Ιχθυοτροφεία δημόσια. Εκμίσθωση. Δυνατότητα μετάθεσης ημερομηνίας έναρξης της σύμβασης μίσθωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το άρθρο 41 παρ.1 του ΝΔ 420/1970 αναφέρεται στη δυνατότητα μετάθεσης της ημερομηνίας έναρξης της μίσθωσης στην περίπτωση κατά την οποία ενεργείται προσωρινή εκμετάλλευση για λογαριασμό του μέλλοντος μισθωτή και εφόσον από την προσωρινή εκμετάλλευση προέκυψε ενεργητικό, δεν αναφέρεται όμως αν υπάρχει τέτοια δυνατότητα μετά την ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών μίσθωσης και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Στην περίπτωση της προσωρινής εκμετάλλευσης ο νομοθέτης προβλέπει δυνατότητα μετάθεσης της ημερομηνίας έναρξης της μίσθωσης από μέρους της Διοίκησης, γιατί δεν υπάρχει μισθωτής, οπότε πρέπει να υπάρχει δυνατότητα μετάθεσης της ημερομηνίας έναρξης της μίσθωσης, η οποία ορίστηκε αρχικά με τη διακήρυξη. Μετά την υπογραφή όμως της σχετικής σύμβασης η εκμετάλλευση του ιχθυοτροφείου γίνεται οριστική, αφού υπάρχει πλέον σύμβαση, ο δε μισθωτής είναι συγκεκριμένος και όχι μέλλων. Επομένως δεν είναι δυνατή κατά το νόμο η μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης της μίσθωσης, όπως θα ήταν δυνατή στην περίπτωση της προσωρινής εκμετάλλευσης, οπότε θα παρατεινόταν η μίσθωση έως την εξεύρεση πλειοδότη μισθωτή και εφόσον θα υπήρχε ενεργητικό. Στην προσωρινή εκμετάλλευση υπάρχει μόνο η διακήρυξη, ενώ στην προκείμενη περίπτωση υπάρχει καταρτισμένη σύμβαση μίσθωσης, σύμφωνα με την οποία η εκμετάλλευση πλέον γίνεται οριστική. Μετά τη σύναψη της σύμβασης μίσθωσης η μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης αυτής αποτελεί τροποποίηση όρου της σύμβασης, η οποία δεν είναι δυνατή από μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, καθόσον δεν προβλέπεται τέτοια δυνατότητα από το νόμο.
ΔΕΚ/C-250/2007
«Παράβαση κράτους μέλους – Οδηγία 93/38/ΕΟΚ – Δημόσιες συμβάσεις στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών – Σύναψη συμβάσεως χωρίς προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού – Προϋποθέσεις – Γνωστοποίηση των λόγων απόρριψης προσφοράς – Προθεσμία»Η Ελληνική Δημοκρατία, καθυστερώντας αδικαιολόγητα να απαντήσει στο αίτημα υποψηφίου για διευκρίνιση των λόγων απόρριψης της υποψηφιότητάς του, παρέβη την υποχρέωση που υπέχει από το άρθρο 41, παράγραφος 4, της οδηγίας 93/38/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 14ης Ιουνίου 1993, περί συντονισμού των διαδικασιών συνάψεως συμβάσεων στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία 2001/78/ΕΚ της Επιτροπής, της 13ης Σεπτεμβρίου 2001.
ΕΣ/Τμ.1/282/2007
ΔΑΠΑΝΕΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ:Νόμιμη καταβολη που αφορουσε την καταβολή εξόδων μετάθεσης στη…….., η οποία τοποθετήθηκε ως διευθύντρια στις Επαγγελματικές Σχολές - Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΕΠΑΣ/Τ.Ε.Ε.) …… του Ο.Τ.Ε.Κ.(....) Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη που προηγήθηκε, η τοποθέτηση της φερόμενης ως δικαιούχου, για μία τριετία, ως Διευθύντριας στις Επαγγελματικές Σχολές (πρώην Τ.Ε.Ε) ….. (κατόπιν αίτησης επιλογής για τη θέση αυτή), ενέχει συγχρόνως το χαρακτήρα μετάθεσης και ως εκ τούτου δικαιούται των προβλεπομένων στο άρθρο 14 του ν. 2685/1995 δαπανών μετάθεσης. Εξάλλου η υπό κρίση υπόθεση δεν εμπίπτει στην περίπτωση γ’ του άρθρου 15 του ν. 2685/1999, η οποία αφορά αρχική τοποθέτηση υπαλλήλων (η οποία δεν ενέχει το χαρακτήρα μετάθεσης), που διενεργείται μετά από αίτησή τους, με συνέπεια να μην δικαιούνται δαπανών μετάθεσης (βλ. 9/2004 πράξη Ι Τμήματος Ελ. Συνεδρίου). Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, αφού η φερόμενη ως δικαιούχος δικαιούται εξόδων μετάθεσης, η εντελλόμενη με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη και ως εκ τούτου το ένταλμα αυτό, πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/53/2018
Αρμοδιότητα Επιτροπής άρθρου 119 του ν. 4387/2016 για την εξέταση αιτήματος της υπό εξυγίανση «κοινοπραξίας Κ.Ο.Κ.Λ.», με αντικείμενο την υπαγωγή των υποχρεώσεών της – οι οποίες έχουν γεννηθεί έναντι του Ε.Φ.Κ.Α. και υπόκεινται και στις νομοθετικές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (εργατικές και εργοδοτικές εισφορές) – στην παρ. 9 του άρθρου 62Α του ΚΕΔΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Επιτροπή του άρθρου 119 του ν. 4387/2016 έχει αρμοδιότητα να εξετάσει το αίτημα της υπό εξυγίανση «κοινοπραξίας Κ.Ο.Κ.Λ.» για υπαγωγή των υποχρεώσεών της – που έχουν γεννηθεί έναντι του Ε.Φ.Κ.Α. και υπόκεινται και στις νομοθετικές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (εργατικές και εργοδοτικές εισφορές) – στην παρ. 9 του άρθρου 62Α του ΚΕΔΕ. (ομόφ.)
ΕΣ/ΚΛ.Ε/1026/2019
Κατασκευή βιολογικού καθαρισμού Δήμου...Περαιτέρω, ήδη από τις 18.8.2012, έχει παρέλθει η συμβατική προθεσμία περάτωσης του έργου και από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι αυτή είχε, πριν από την λήξη της, παραταθεί νόμιμα, ώστε να καταλαμβάνει την επίμαχη υποκατάσταση. Εξάλλου, στην ως άνω 63/9.5.2019, εγκριτική της υποκατάστασης αυτής, απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ......, ουδεμία αναφορά γίνεται στο τμήμα της εργολαβίας για το οποίο ισχύει - εγκρίθηκε η υποκατάσταση, στην πιστοποίηση μετά την οποία οι πληρωμές θα διενεργούνται στη νέα ανάδοχο και στις εγγυήσεις που αυτή πρέπει να καταθέσει, όπως απαιτείται, σύμφωνα με όσα εκτέθηκαν στην προηγούμενη σκέψη, δοθέντος ότι το σχετικό αίτημα της αναδόχου δεν αφορούσε στην εκχώρηση του όλου έργου, αλλά τμήματος αυτού. Στο δε σχέδιο σύμβασης μεταξύ της άνω υποκαταστάτριας κοινοπραξίας και της προαναφερόμενης Δ.Ε.Υ.Α, που υποβλήθηκε, αναγράφεται ως συμβατικό τίμημα το ποσό του 1.934.858,95 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., το οποίο αντιστοιχεί στο συνολικό ποσό της αρχικής σύμβασης, υποδεικνύοντας ότι η υποκατάσταση επιχειρείται για το σύνολο του έργου, χωρίς, όμως, τούτο να έχει ζητηθεί από την ανάδοχο εταιρεία και εγκριθεί ρητά από την αναθέτουσα αρχή. Τέλος, ελλείψει σχετικών στοιχείων και ειδικών συγκριτικών αναφορών στα προσκομισθέντα έγγραφα, δεν αποδεικνύεται ότι τα μέλη της υποκαταστάτριας κοινοπραξίας έχουν, μεμονωμένα ή έστω και αθροιστικά, τα ίδια προσόντα που απαιτούνταν για την ανάληψη του έργου από την αρχική ανάδοχο εταιρεία.
ΝΣΚ/258/2009
Πάρκο κεραιών Αττικής. Νομιμότητα λύσης της σύμβασης παροχής υπηρεσιών του Χρηματοοικονομικού-Τεχνικού Συμβούλου. Προσδιορισμός ημερομηνίας παραλαβής εκτελεσθεισών εργασιών. Υποχρέωση Δημοσίου πληρωμής πρόσθετων εξωσυμβατικών εργασιών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και Κοινοπραξίας για παροχή υπηρεσιών «Χρηματοοικονομικού και Τεχνικού Συμβούλου για το έργο του Πάρκου Κεραιών Αττικής». Πρόταση Αναδόχου για λύση της Σύμβασης. Υπουργική απόφαση για συγκρότηση της «Ειδικής Επιτροπής επίλυσης ζητημάτων συνεπεία λύσης της Σύμβασης». Ειδική Επιτροπή. Η τελευταία επαναβεβαίωσε την ήδη γενομένη οριστική παραλαβή και κοστολόγησε τις εκτελεσθείσες εργασίες. Η Σύμβαση θεωρείται λυθείσα με την έκδοση της παραπάνω υπουργικής απόφασης. β) Οριστική παραλαβή στις 16-12-2004 από την αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης των τριών πρώτων παραδοτέων της Α΄ φάσης. γ) Εξωσυμβατικές εργασίες. Οι τρεις πρόσθετες εργασίες του Αναδόχου πρέπει να θεωρηθούν συμβατικές εργασίες. Άλλως, έπρεπε να ακολουθηθεί η διαδικασία του άρθρου 9 παρ. 3 περ. ε΄ του Π.Δ. 346/1998. Αδικαιολόγητος πλουτισμός. Δεν υπάρχουν εν προκειμένω οι προϋποθέσεις του.