ΝΣΚ/458/2013
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Προσαύξηση συντάξεων, συνταξιούχων υπαλλήλων του Ο.Γ.Α.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συνταξιούχοι υπάλληλοι του Ο.Γ.Α., κατά τις διατάξεις των κοινών ασφαλισμένων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δικαιούνται της προσαυξήσεως του επιδόματος οικογενειακών βαρών, έστω και αν το ανήλικο τέκνο τους λαμβάνει επίδομα παραπληγίας-τετραπληγίας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/282/2012
Δυνατότητα ή μη εφαρμογής του προγράμματος στεγαστικής συνδρομής σε ζεύγος υπερηλίκων που λαμβάνει σύνταξη ανασφαλίστων του ΟΓΑ, ενώ μισθώνει ακίνητο, το οποίο είχε προηγουμένως μεταβιβάσει στο τέκνο του. Ζεύγος υπερηλίκων που λαμβάνουν σύνταξη ανασφαλίστων του ΟΓΑ, ενώ μισθώνει ακίνητο το οποίο είχε προηγουμένως μεταβιβάσει στο τέκνο του, δεν έχει δικαίωμα απολήψεως στεγαστικής συνδρομής, κατ’ εφαρμογήν των υπ’ αριθ. Γ3/οικ.2615/22-5-1985 και Γ3/οικ.2435/ 8-7-1987 Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων.
ΝΣΚ/298/2002
Προσαύξηση λόγω τέκνων του επιδόματος αλλοδαπής των πολιτικών υπαλλήλων που υπηρετούν στην αλλοδαπή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Η χορήγηση του επιδόματος αλλοδαπής των πολιτικών υπαλλήλων που υπηρετούν στην αλλοδαπή, λόγω της υπάρξεως τέκνων, δεν συναρτάται με την συγκατοίκηση των τέκνων με τον υπάλληλο στην αλλοδαπή. (πλειοψ.) 2. Σε περίπτωση διαστάσεως ή διαζεύξεως των συζύγων ο δικαιούχος του επιδόματος αλλοδαπής υπάλληλος – γονέας δεν δικαιούται της ανωτέρω προσαυξήσεως, εφόσον δεν του έχει ανατεθεί νόμιμα η επιμέλεια των τέκνων και δεν συγκατοικεί με αυτά. Η ημερομηνία έναρξης της διαστάσεως των συζύγων για την περικοπή της προσαυξήσεως του επιδόματος αλλοδαπής θα κριθεί με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία κάθε υποθέσεως. Στην προκειμένη δε περίπτωση είναι η 16-6-2001, ημερομηνία υποβολής αιτήσεως του δικαιούχου του επιδόματος υπαλλήλου ενώπιον του Μον. Πρωτοδικείου Αθηνών, για μετοίκηση και χωριστή διαβίωση με την σύζυγό του. (ομόφωνα) 3. Ο γονέας – υπάλληλος δικαιούται της προσαυξήσεως του επιδόματος αλλοδαπής λόγω τέκνου που σπουδάζει, εφόσον το τέκνο του φοιτά σε ΤΕΙ και δεν έχει διαγραφεί απ αυτό. Σε περίπτωση, όμως, διαστάσεως ή διαζεύξεως των συζύγων δικαιούται την ανωτέρω προσαύξηση μόνο εάν έχει αναλάβει τη συντήρηση του τέκνου του. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/335/2008
Συνταξιούχοι του ενταχθέντος Ταμείου Συντάξεων και Προνοίας Προσωπικού ΑΤΕ στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Προσαύξηση σύνταξης – Έκτακτο επίδομα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Η προσαύξηση του ποσού της σύνταξης των, μέχρι την 31-12-1992 ασφαλισθέντων, συνταξιούχων του ενταχθέντος στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ΤΣΠ-ΑΤΕ κατά 1/50 κατ’ έτος, πέραν της 35ετίας, χορηγείται για κάθε πλήρες έτος ασφάλισης ή 300 ημέρες υπηρεσίας. β) Το υπό προϋποθέσεις χορηγούμενο υπό του ΤΣΠ-ΑΤΕ στους συνταξιούχους του έκτακτο επίδομα, κατ’ άρθρο 22 παρ.2 του Καταστατικού του, παύει να χορηγείται στους συνταξιούχους του τ. Ταμείου μετά την ένταξη του ΤΣΠ-ΑΤΕ στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.
ΝΣΚ/236/2001
Δημόσιοι υπάλληλοι. Επίδομα οικογενειακό. ΑΕΔ. Αναδρομικότητα αποφάσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η γνωμοδότηση αποφαίνεται επί των κατωτέρω ζητημάτων, τα οποία ανακύπτουν υπό το πρίσμα της εκδοθείσης υπ αριθμ. 3/2001 αποφάσεως του Ανωτάτου Ειδικού Δικαστηρίου (ΑΕΔ) και των διατάξεων των άρθρων 4 παρ.1, 21 παρ.1 και 100 παρ.4 του Συντάγματος 1975, 21 παρ.1 και 51 του Ν 345/1976, 11 (παρ.1 και 6) του Ν 1505/1984 και 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997 : Α. Επί της υποχρεώσεως του Δημοσίου για την καταβολή στους δημοσίους υπαλλήλους του επιδόματος οικογενειακών βαρών του άρθρου 11 παρ.1 του Ν 1505/1984, όπως ίσχυε πριν και μετά την τροποποίησή του από το άρθρο 4 παρ.1 του Ν 1810/1988, μετά την έκδοση της ανωτέρω αποφάσεως του ΑΕΔ, με την οποία κηρύχθηκε αντισυνταγματική και ανίσχυρη η θέτουσα περιορισμούς προς απόληψη του εν λόγω επιδόματος διάταξη του άρθρου 11 παρ.6 του Ν 1505/1984, όπως ίσχυε πριν και μετά την τροποποίησή της από το άρθρο 52 παρ.1 του Ν 1591/1986. Ειδικότερα, αντιμετωπίζονται οι περιπτώσεις ανυπαρξίας τοιαύτης υποχρεώσεως και οι περιπτώσεις υπάρξεως και η έκτασή της (χρονικό διάστημα και κατηγορίες δικαιούχων που αφορά), επί τη βάσει της δεσμεύσεως που συνεπάγεται η απόφαση του ΑΕΔ και ανάλογα με το αν είχαν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις (αμετάκλητες ή μη, πριν ή μετά την έκδοση της αποφάσεως του ΑΕΔ, αναγνωριστικές ή καταψηφιστικές), αν είχαν ή δεν είχαν ασκηθεί αγωγές ή υποβληθεί αιτήσεις εξωδίκου αναγνωρίσεως απαιτήσεως, που εκκρεμούν κλπ. Β. Επί της τυχόν ανακυπτούσης, μετά την έκδοση της υπ αριθμ. 3/2001 αποφάσεως του ΑΕΔ, υποχρεώσεως του Δημοσίου για την καταβολή της μηνιαίας οικογενειακής παροχής του άρθρου 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997 και στους δύο συζύγους που είναι υπάλληλοι και δη στο ακέραιο χωρίς τους περιορισμούς που θέτουν οι διατάξεις της παρ.4 του ίδιου άρθρου. Επί του ζητήματος αυτού η γνωμοδότηση αποφαίνεται αρνητικά. Γ. Επί της συνταγματικότητας των διατάξεων του άρθρου 12 (παρ.1 και 4) του Ν 2470/1997, όπως η παρ.4 αντικαταστάθηκε από το άρθρο 21 παρ.1 του Ν 2515/1997, περί χορηγήσεως στους υπαλλήλους, από 1-1-1997 και εφεξής, μηνιαίας οικογενειακής παροχής για την ενίσχυση των οικογενειών τους, ανάλογα και με τον νομικό χαρακτήρα της εν λόγω παροχής (ως γνησίου οικογενειακού επιδόματος ή ως προσαυξήσεως του μισθού τους). Επί του ζητήματος αυτού η γνωμοδότηση, συντασσομένη προς τις σκέψεις των υπ αριθμ. 3/2001 και 6/2001 αποφάσεων του ΑΕΔ και του ΑΠ, αντιστοίχως, αποφαίνεται ότι η μηνιαία οικογενειακή παροχή έχει τον χαρακτήρα προσαυξήσεως του μισθού των υπαλλήλων, οι δε προβλέπουσες την καταβολή της διατάξεις, κατά το μέρος που θέτουν περιορισμούς προς απόληψή της στο ακέραιο, είναι αντίθετες στα άρθρα 4 παρ.1 και 21 παρ.1 του Σ/1975 και ως εκ τούτου ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες. Συνακολούθως προς ταύτα, η γνωμοδότηση αποφαίνεται ότι της μηνιαίας οικογενειακής παροχής του άρθρου 12 παρ.1 του Ν 2470/1997 δικαιούνται στο ακέραιο, (δηλαδή χωρίς τους περιορισμούς που θέτουν προς απόληψή της οι διατάξεις της παρ.4 του ίδιου άρθρου) και μάλιστα από 1-1-1997, υπό την επιφύλαξη βεβαίως των διατάξεων περί παραγραφής, οι υπαγόμενοι στις διατάξεις του Ν 2470/1997, οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού αορίστου χρόνου, των οποίων οι αποδοχές ρυθμίζονται από τις διατάξεις του πιο πάνω νόμου, οι υπάλληλοι και δημόσιοι λειτουργοί, που υπάγονται σε ιδιαίτερο μισθολογικό καθεστώς, το οποίο ως προς τη χορήγηση του οικογενειακού επιδόματος παραπέμπει στις διατάξεις του Ν 2470/1997 (π.χ. άρθρα 2 παρ.5, 10 παρ.5, 12 παρ.5 του Ν 2521/1997 : για τους δικαστικούς λειτουργούς, το κύριο προσωπικό του ΝΣΚ και τους ιατροδικαστές, άρθρα 2 παρ.5, 5 παρ.5 του Ν 2606/1998 : για τους διπλωματικούς υπαλλήλους κλπ), ως και οι συνταξιούχοι και βοηθηματούχοι του Δημοσίου γενικώς (άρθρο 5 παρ.6 Ν 2592/1998).