ΝΣΚ/461/2003
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Απόλυση Υπαξ/κού μετά τη λήξη της θητείας του ως ΕΠΥ. Ακύρωση της απόλυσής του με απόφαση του ΔΕΑ. Συμμόρφωση της Διοίκησης με απόφαση του ΣτΕ περί οριστικής απόλυσής του.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Όταν ατομική διοικητική πράξη περί απολύσεως κρίνεται νόμιμη με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, οι επιβαλλόμενες για τη Διοίκηση ενέργειες είναι να συμμορφωθεί και να εκτελέσει την απόφαση. Δεν τίθεται δε θέμα ανακλήσεως της πράξεως απολύσεως και επαναφοράς του αιτούντος στο στράτευμα, επειδή δεν συντρέχει νόμιμος προς τούτο λόγος. Περαιτέρω, πεδίο ικανοποιήσεως του αιτήματος με αναλογική εφαρμογή, κατόπιν διασταλτικής ερμηνείας των διατάξεων του άρθρου 41 του ΝΔ 445/1974, δεν υφίσταται, καθόσον η διάταξη αυτή αναφέρεται στη δυνατότητα διατηρήσεως του βαθμού των ανακαλουμένων στην ενεργό υπηρεσία (αποστράτων και όχι απολυθέντων ως ακαταλλήλων) Ανθ/στών και Υπαξ/κών, για λόγους που εξυπηρετούν την λειτουργία της υπηρεσίας, και δεν θεσπίζει υποχρέωση επαναφοράς ή ανακλήσεως απολυθέντων.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Ν.Δ. 168/1974
Περί συμπληρώσεως ή τροποποιήσεως διατάξεων του Ν.Δ. 76/74 «περί επαναφοράς απολυθέντων ή εξαναγκασθέντων εις παραίτησιν υπαλλήλων κλπ.» και άλλων συναφών διατάξεων.
Ν.Δ. 104/1974
Περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως διατάξεων του Ν.Δ. 76/74 «περί επαναφοράς απολυθέντων ή εξαναγκασθέντων εις παραίτησιν υπαλλήλων, αποκαταστάσεως υποβιβασθέντων και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων».
Ν. 193/1975
Περί επαναφοράς εις την υπηρεσίαν απολυθέντων εκτάκτων, επί θητεία ή επί σχέσει εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υπαλλήλων και εργατοτεχνιτών του Δημοσίου, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοικήσεως και Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων
Π.Δ. 677/1974
Περί συνθέσεως της Επιτροπής της προβλεπομένης υπό της παρ. 1 του άρθ. 4 του Ν.Δ. 76/74 «περί επαναφοράς απολυθέντων ή εξαναγκασθέντων εις παραίτησιν υπαλλήλων, αποκαταστάσεως υποβιβασθέντων και ρυθμίσεως συναφών θεμάτων» της λειτουργίας και καθορισμού της ενώπιον αυτής διαδικασίας.
ΝΣΚ/466/2005
Μετοχικό Ταμείο Στρατού. Κράτηση ποσοστού επί του μερίσματος των αποστράτων της ΕΛΑΣ που προέρχονται από τη Χωροφυλακή υπέρ της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (ΕΑΑΣ). Αναδρομικότητα νόμου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την ισχύ της παρ.5 του άρθρου 11 του Ν 3103/2003, η κράτηση 1% υπέρ της ΕΑΑΣ επί του μερίσματος των αποστράτων της ΕΛΑΣ που προέρχονται από τη Χωροφυλακή, να γίνεται μόνο για τους μερισματούχους, οι οποίοι λαμβάνουν μέρισμα μετά την έναρξη ισχύος της προαναφερομένης διατάξεως. Η προαναφερομένη κράτηση πρέπει να σταματήσει από την παραπάνω ημερομηνία ισχύος της διατάξεως για όσους εκ των αποστράτων της ΕΛΑΣ έλαβαν μέρισμα από το ΜΤΣ πριν από την ισχύ της ως άνω διατάξεως, πλην όμως προέβησαν μετά την ισχύ της σε δήλωση ότι δεν επιθυμούν να είναι μέλη της Ενώσεως Αποστράτων. Στην τελευταία αυτή περίπτωση πρέπει να επιστραφούν οι κρατήσεις από του χρόνου υποβολής της δηλώσεως.
ΝΣΚ/340/2002
Ένοπλες Δυνάμεις. Ανθυπασπιστές. Παραίτηση. Έλλειψη συνειδήσεως των πραττομένων. Ανάκληση παραίτησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η υποβληθείσα από πρώην Ανθ/στή του Στρατού Ξηράς αίτηση παραιτήσεως, η οποία έγινε αποδεκτή από τον ΥΦΕΘΑ και εκδόθηκε το περί αποστρατείας του ΠΔ, υπό τα επικαλούμενα πραγματικά περιστατικά δεν αποδεικνύεται ότι πάσχει εξ οιουδήποτε λόγου. Δεδομένου δε ότι το βάρος αποδείξεως της ελλείψεως της συνειδήσεως των πραττομένων κατά τον χρόνο της δηλώσεως βουλήσεως (την οποία προέβαλε ο παραιτηθείς με μεταγενέστερη αίτηση ανακλήσεως), της παραιτήσεως έχει ο παραιτηθείς, η Υπηρεσία, μόνο αν βεβαιωθεί για την έλλειψη αυτή, τουτέστι αν από τον ενδιαφερόμενο προσκομισθούν ιατρικές βεβαιώσεις, έγκυρες και επίσημες, από τις οποίες να προκύπτει ότι κατά την στιγμή της υποβολής της παραιτήσεώς του αυτός εστερείτο της συνειδήσεως των πραττομένων και της χρήσεως του λογικού, μπορεί να κρίνει διαφορετικά.
ΝΣΚ/329/2015
Πλάνη του διοικουμένου κατά την εκ μέρους του υποβολή αιτήσεως, περί παύσεως ισχύος της αδείας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η τυχόν πλάνη του νομίμου εκπροσώπου της πλοιοκτήτριας εταιρείας, κατά την υποβολή αιτήσεως για παύση ισχύος της αδείας επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, συνιστά επαρκή λόγο της, κατά διακριτική ευχέρεια της Διοικήσεως, ανακλήσεως της σχετικής αποφάσεως του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και κατ’ επέκταση επαναφοράς σε ισχύ, ως μηδέποτε παυθείσας, της άδειας αναγνωρίσεώς του ως επαγγελματικού τουριστικού, υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι αυτή θα διακριβωθεί προηγουμένως από την αρμόδια για την ανάκληση Αρχή, μετά από εκτίμηση κάθε πρόσφορου κατά την κρίση της αποδεικτικού μέσου. (ομοφ.)
ΣΤΕ/744/2016
Αστική ευθύνη δημοσίου- αποζημίωση για αναδρομικό διορισμό:..Επειδή, με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι κατ’ εσφαλμένη ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 932 του Αστικού Κώδικα κρίθηκε ότι ο αναιρεσίβλητος υπέστη ηθική βλάβη, για την αποκατάσταση της οποίας δικαιούται χρηματική ικανοποίηση, και τούτο διότι i) το δικάσαν εφετείο στήριξε τη σχετική κρίση του στο «μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα», στον οποίο υποχρεώθηκε ο αναιρεσίβλητος, χωρίς ο τελευταίος να έχει στηρίξει το αγωγικό του αίτημα περί επιδικάσεως χρηματικής ικανοποιήσεως λόγω ηθικής βλάβης στο ως άνω γεγονός, και ii) οι κρίσεις του εκλεκτορικού σώματος δεν ήταν ικανές να θίξουν την προσωπικότητα και την υπόληψη του αναιρεσίβλητου στο εργασιακό και κοινωνικό του περιβάλλον, με αποτέλεσμα την πρόκληση σε βάρος του τελευταίου ηθικής βλάβης. Όμως, ενόψει των ήδη εκτεθέντων, ο ανωτέρω λόγος, με τον οποίο αμφισβητείται η κρίση του δικαστηρίου της ουσίας ότι επήλθε, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ηθική βλάβη, χωρίς να προβάλλεται ότι το δικάσαν δικαστήριο, κατά τον προσδιορισμό του ποσού της χρηματικής ικανοποιήσεως, έλαβε υπόψη γεγονότα που δεν ήταν επιτρεπτό να συνεκτιμηθούν για το σχηματισμό της κρίσεως αυτής ή ότι, αντιθέτως, παρέλειψε να συνεκτιμήσει γεγονότα που είχαν τεθεί υπόψη του και τα οποία επιδρούσαν στον προσδιορισμό του ποσού της χρηματικής ικανοποιήσεως, πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτος.Επειδή, ενόψει των ανωτέρω, εφόσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος αναιρέσεως, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της.
ΝΣΚ/144/2009
Επαναφορά εκπτώτου υπαλλήλου στην υπηρεσία μετά την ακύρωση με απόφαση του Συμβουλίου του Αρείου Πάγου της αμετάκλητης καταδικαστικής αποφάσεως και αποκατάσταση αυτού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την έκδοση της ως άνω αποφάσεως του Συμβουλίου του Αρείου Πάγου, με την οποία ακυρώθηκε η αμετάκλητη καταδικαστική απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Πλημμελημάτων, η ανωτέρω διαπιστωτική πράξη έχει απωλέσει το νομικό της έρεισμα και εξέλιπε η νόμιμη προϋπόθεση της εκπτώσεως του ως άνω υπαλλήλου. Κατά ταύτα θα πρέπει να ανακληθεί η διαπιστωτική της εκπτώσεώς του πράξη, ως ερειδόμενη επί προϋποθέσεως, η οποία όμως έχει παύσει υφισταμένη (δηλ. της αμετάκλητης ποινικής καταδίκης του υπαλλήλου). Η ανάκληση των νομίμων πράξεων ενεργεί κατά κανόνα από της εκδόσεως της ανακλητικής πράξεως, μη επιτρεπομένης της αναδρομικής ανακλήσεως. Όμως όταν παύσει υφιστάμενο το νομικό έρεισμα, η πράξη, εάν εξακολουθήσει υφισταμένη, καθίσταται παράνομη. Η ανάκληση παρανόμων πράξεων κατά κανόνα τις εξαφανίζει αναδρομικώς, ανατρέχουσα στον χρόνο της εκδόσεώς τους και αποκαθιστά την προ της εκδόσεως των ανακαλουμένων πράξεων νομική κατάσταση. Έτσι, η συγκεκριμένη διαπιστωτική της εκπτώσεως πράξη, πρέπει να ανακληθεί αναδρομικώς, οπότε ο διαρρεύσας εν τω μεταξύ χρόνος, θα θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας και θα λαμβάνεται υπόψη για όλες τις έννομες συνέπειες (Γνωμ. ΝΣΚ 358/1999 Ολομ. και 248/2003, 468/2006 Τμ.Δ΄).
ΝΣΚ/274/2009
Δυνατότητα πρόσληψης ιδιωτικής εκπαιδευτικού στη δημόσια εκπαίδευση με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατ’ άρθρο 13 παρ. 2 του Ν 2986/2002, ως ισχύει.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ανεξαρτήτως του «συννόμου» της προσλήψεως ή απολύσεως της ιδιωτικής εκπαιδευτικού, της αναγνωρίσεως με δικαστική απόφαση της υπερτετραετούς προϋπηρεσίας της σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ομόφωνα γνωμοδοτεί ότι, στην υπό κρίση περίπτωση, δεν δύναται η παραπάνω εκπαιδευτικός να προσληφθεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε συνιστώμενη προσωποπαγή θέση στο Δημόσιο, διότι δεν συντρέχουν οι εκ του νόμου, προβλεπόμενες προϋποθέσεις.