ΝΣΚ/50/2010
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Αποχώρηση μελών ΔΕΠ λόγω συμπλήρωσης ορίου ηλικίας. Διατήρηση ή μη ιδιοτήτων κατ’ άρθρο 45 παρ.5 του Ν 2413/1996, ως ισχύει.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αποχώρηση μέλους ΔΕΠ πριν την συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του λόγω παραιτήσεως, υποδηλώνει εθελούσια απεμπλοκή του από τις σχετικές εκπαιδευτικές και ακαδημαϊκές διαδικασίες, έτσι ώστε να μην έχει επ’ αυτού εφαρμογή η αναφερθείσα εξαιρετική ρύθμιση της παρ.5 του άρθρου 45 του Ν 2413/1996. (πλειοψ.)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/364/2014
Έκδοση ή μη πρυτανικής πράξης διορισμού σε θέση Καθηγητή του μέλους ΔΕΠ, που εκλέχθηκε μετά την αυτοδίκαιη αποχώρησή του από την υπηρεσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την αυτοδίκαιη αποχώρηση του Αναπληρωτή Καθηγητή Ν.Π. από την υπηρεσία την 31η -8 -2014, λόγω συμπληρώσεως του προβλεπόμενου εκ του νόμου ορίου ηλικίας του (67ου έτους), δεν είναι νόμιμη η έκδοση πρυτανικής πράξης διορισμού του σε θέση Καθηγητή. (ομοφ.)
ΝΣΚ/159/2002
ΑΕΙ. Συμμετοχή Ομότιμων Καθηγητών, συνταξιοδοτηθέντων λόγω ορίου ηλικίας, ως μέλη Εισηγητικών Επιτροπών για κρίσεις μελών ΔΕΠ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το Εκλεκτορικό Σώμα έχει τη δυνατότητα να ορίσει τον Ομότιμο Καθηγητή ως μέλος της Εισηγητικής Επιτροπής για την κρίση μελών ΔΕΠ, εφόσον απεχώρησε από την υπηρεσία μετά την συμπλήρωση του ορίου ηλικίας. Δεν έχει όμως τη δυνατότητα να ορίσει ως μέλος της Επιτροπής αυτής, το μέλος ΔΕΠ των ΑΕΙ που απεχώρησε λόγω παραιτήσεως προ της συμπληρώσεως του ορίου ηλικίας.
ΝΣΚ/59/2018
Δικηγόρος με σχέση έμμισθης εντολής, με πάγια αντιμισθία, απασχολούμενος στο Δημόσιο – Αυτοδίκαιη λύση της έμμισθης εντολής με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του – Υπολογισμός του ύψους της αποζημίωσης που δικαιούται με βάση το χρόνο υπηρεσίας του – Μη επιστροφή της ήδη ληφθείσας αποζημίωσης με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.1) Το ύψος της αποζημίωσης που θα χορηγηθεί στον Λ.Θ., λόγω της αυτοδίκαιης λύσης της έμμισθης εντολής με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας του, θα υπολογισθεί με βάση το συνολικό χρόνο υπηρεσίας στον ίδιο εντολέα (Δημόσιο), ήτοι από 28.4.1981, αφαιρουμένου μόνο του χρονικού διαστήματος από 19.8.1993 έως 19.4.1994. 2) Για τον υπολογισμό του ύψους της αποζημίωσης που δικαιούται ο παραπάνω δικηγόρος, δεν μπορεί να εκπέσει η αποζημίωση που αυτός έλαβε για την απόλυσή του στις 19.8.1993, ή η αποζημίωση που αναλογεί στο χρονικό διάστημα για το οποίο έχει ήδη λάβει αποζημίωση, δεδομένου ότι η μη επιστροφή αυτής έχει κριθεί με την έχουσα ισχύ δεδικασμένου απόφαση υπ’ αριθμ. 775/1996 απόφαση του Μον.Πρωτ.Αθηνών (ομόφ.).
ΝΣΚ/30/2001
Εκπαιδευτικοί υπάλληλοι. Απόσπαση ή παράταση απόσπασης εκπαιδευτικού σε σχολικές μονάδες εξωτερικού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εκπαιδευτικός ο οποίος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα, δεν είναι, όμως, δυνατή η συνταξιοδότησή του λόγω μη συμπληρώσεως του απαιτουμένου από το νόμο κατωτάτου ορίου ηλικίας, μπορεί να αποσπάται ή να παρατείνεται η απόσπασή του σε εκπαιδευτικές μονάδες του εξωτερικού σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.14 του άρθρου 23 του Ν 2413/1996 και της περ.α της παρ.17 του άρθρου 9 του Ν 2817/2000.
ΝΣΚ/79/2021
Αν για την αυτοδίκαιη απόλυση μόνιμων μελών ΕΤΕΠ και ΕΔΙΠ του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής τυγχάνει εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 26 του ν. 3794/2009, σε θετική περίπτωση αν η εφαρμογή της συναρτάται με τη συμπλήρωση του ορίου ηλικίας και της τριακονταπενταετούς υπηρεσίας ή μόνο με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας που προβλέπεται από την ισχύουσα διάταξη του άρθρου 155 παρ.1 του Υπαλληλικού Κώδικα, και αν στην τελευταία αυτή περίπτωση ως ημερομηνία γέννησης λαμβάνεται υπόψη η πλασματική που προβλέπει η παράγραφος 3 του ίδιου άρθρου 155 του Υ.Κ. ή η πραγματική.(...)Η διάταξη του άρθρου 26 του ν. 3794/2009 εξακολουθεί να είναι εν ισχύ και να εφαρμόζεται για τις κατηγορίες ΕΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ των ΑΕΙ, ανεξαρτήτως των εκάστοτε θεσπιζόμενων από το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα προϋποθέσεων για την αυτοδίκαιη αποχώρηση από την υπηρεσία των υπαλλήλων που υπάγονται στις ρυθμίσεις του (ομόφωνα). Κατά την αληθή έννοια της διάταξης του άρθρου 26 του ν. 3794/2009, η παραπομπή στις διατάξεις του άρθρου 155 του Υ.Κ. γίνεται μόνο αναφορικά με τις προϋποθέσεις της αυτοδίκαιης απόλυσης και δεν καταλαμβάνει τον πλασματικό υπολογισμό της ηλικίας που προβλέπεται στην παράγραφο 3 του άρθρου αυτού, ώστε κατ’ ακολουθία τα μέλη των ειδικών κατηγοριών προσωπικού να αποχωρούν στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους εντός του οποίου συμπληρώνουν πραγματικά το 67ο έτος της ηλικίας τους (κατά πλειοψηφία).
ΝΣΚ/34/2011
Πανεπιστήμιο - Παραίτηση καθηγητή μέλους ΔΕΠ - Νομική έννοια του όρου «εξέρχονται της υπηρεσίας» - Δυνατότητα ή μη απονομής στον ως άνω καθηγητή του τίτλου του ομοτίμου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο όρος της διάταξης του άρθρου 45 παρ. 18 του Ν 1268/1982 για την απονομή του τίτλου του ομότιμου καθηγητή «...σε όσα μέλη Δ.Ε.Π. της βαθμίδας του καθηγητή εξέρχονται της υπηρεσίας...», αναφέρεται σε όλα τα μέλη Δ.Ε.Π. της βαθμίδας του καθηγητή, που αποχωρούν από την Υπηρεσία και όχι μόνο στους καταλαμβανομένους από το όριο ηλικίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/251/2000
Δημόσιοι υπάλληλοι. Λύση υπαλληλικής σχέσεως. Οριο ηλικίας. Τριακονταπενταετία. Μισθολογική προαγωγή. Αποχώρηση.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών (διπλωματικοί και διοικητικοί) δεν υπάγονται στις διατάξεις του (προϊσχύσαντος και ισχύοντος) Υπαλληλικού Κώδικα, με εξαίρεση εκείνες που ρυθμίζουν θέματα μη ρυθμιζόμενα υπό των ειδικών περί αυτών διατάξεων, οι οποίες εφαρμόζονται αναλογικώς. Οι εν λόγω υπάλληλοι υπήγοντο και υπάγονται σε ιδιαίτερο καθεστώς τόσον ως προς τα εν γένει θέματα της υπαλληλικής αυτών καταστάσεως όσον και ως προς τα ειδικότερα θέματα της αποχωρήσεως λόγω ορίου ηλικίας ή συμπληρώσεως τριακονταπενταετούς πραγματικής και συνταξίμου υπηρεσίας και συγκεκριμένα διέποντο και διέπονται υπό ιδίου Οργανισμού. Η εκ της υπηρεσίας αποχώρηση των συμπληρωσάντων το προβλεπόμενο όριο ηλικίας ή 35ετή πραγματική και συντάξιμη δημόσια υπηρεσία υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών δεν θεωρείται συντελεσθείσα και δη αυτοδικαίως με μόνη τη συνδρομή των προϋποθέσεων αυτών, αλλά συντελείται από και δια της κοινοποιήσεως της πράξεως του αρμοδίου οργάνου περί απαλλαγής των υπαλλήλων από τα καθήκοντά τους (Προεδρικού Διατάγματος ή Υπουργικής αποφάσεως), υποχρεωτικώς εκδιδομένης και δημοσιευομένης στην ΕτΚ (άρθρο 1 παρ.1β ν.301/1976) εντός τριών μηνών από της ημέρας κατά την οποία ο υπάλληλος συμπλήρωσε, κατά περίπτωση, το προβλεπόμενο όριο ηλικίας ή τριακονταπενταετή υπηρεσία, άλλως (και δη σε περίπτωση μη εκδόσεως ή μη δημοσιεύσεως στην ΕτΚ ή και μη κοινοποιήσεως στον απολυόμενο τοιαύτης πράξεως εντός του ως άνω τριμήνου) από και δια της παρόδου του εν λόγω τριμήνου. Το Προεδρικό Διάταγμα (ή η Υπουργική απόφαση) της απολύσεως βεβαιώνει μεν τη συμπλήρωση και το χρόνο συμπληρώσεως του ορίου ηλικίας ή και της 35ετούς υπηρεσίας, τη λύση όμως της υπαλληλικής σχέσεως επιφέρει η, κατά τα προεκτεθέντα, κοινοποίησή του στον απολυόμενο και υπ αυτήν την έννοια το Προεδρικό Διάταγμα (ή η Υπουργική απόφαση) είναι πράξη δημιουργική και όχι απλώς διαπιστωτική. Αντιθέτως, η άπρακτη πάροδος του τριμήνου συνεπάγεται, άνευ ετέρου, αυτοδίκαιη λύση της υπαλληλικής σχέσεως. Οι διοικητικοί και διπλωματικοί υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, οι οποίοι συμπλήρωσαν, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 124 και 125 του ν.419/1976, 35ετή υπηρεσία ή το όριο ηλικίας κατά την 31-12-1996 και κατά την 31-12-1997, αντίστοιχα, και παρέμειναν μετά ταύτα στην υπηρεσία διανύοντες την τρίμηνη προθεσμία, που προβλέπεται από τις ίδιες διατάξεις, πρέπει οι μεν διοικητικοί υπάλληλοι να καταταγούν από 1-1-1997 στα μισθολογικά κλιμάκια του άρθρου 3 του ν.2470/1997, οι δε διπλωματικοί να υπαχθούν από 1-1-1998 στις διατάξεις του ν.2606/1999. Συνακολούθως και οι τρίμηνες αποδοχές των υπαλλήλων αυτών θα προσδιορισθούν επί τη βάσει των μισθολογικών διατάξεων που ισχύουν κατά τον κρίσιμο χρόνο, όπως αυτός καθορίζεται από τις συνταξιοδοτικές διατάξεις (άρθρο 57 π.δ.1041/1979, όπως ισχύει).
ΝΣΚ/29/2025
Νομιμότητα αναπλήρωσης τακτικού μέλους συσταθείσας τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης της παρ. 4 του άρθρου 173 του ν. 4957/2022, κατά την επιλογή εντεταλμένων διδασκόντων, το οποίο δήλωσε ως λόγο αυτοεξαίρεσης, κατά το άρθρο 7 παρ. 3 του ΚΔΔιαδ (ν. 2690/1999 - Α΄ 45), πιθανή συνδρομή στο πρόσωπό του μεροληψίας έναντι υποψήφιας με την ιδιότητα του επιβλέποντα καθηγητή στην διδακτορική της διατριβή και συμπράττοντα μαζί της σε ερευνητικές και ακαδημαϊκές δράσεις και, ακολούθως, νομιμότητα της σύνθεσης της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, που επέλεξε τον εντεταλμένο διδάσκοντα, εκ της συμμετοχής σ’ αυτήν του πιο πάνω μέλους ΔΕΠ που είχε δηλώσει τον λόγο αυτοεξαίρεσης και τυχόν πλημμέλειας της σχετικής διαδικασίας επιλογής από την μη τήρηση της προθεσμίας γνωστοποίησης στα μέλη της Συνέλευσης του Τμήματος της εισήγησης της τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης και των στοιχείων που κατέθεσαν οι υποψήφιοι για να κριθεί η επιλογή τους. Ορθή επανάληψη της διοικητικής διαδικασίας για την περίπτωση τυχόν πλημμέλειας εκ των πιο πάνω λόγων.(...)Η αναπλήρωση του δεύτερου τακτικού μέλους της τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης της παραγράφου 4 του άρθρου 173 του ν. 4957/2022 από τον πρώτο αναπληρωματικό μέλος, με αιτιολογικό έρεισμα, κατά το ιστορικό του ερωτήματος, ότι η αναπλήρωση έγινε προς διαφύλαξη της διαδικασίας από την τυχόν έγερση επιφυλάξεων εκ της συμμετοχής του εν λόγω μέλους στην Επιτροπή Αξιολόγησης, παρά το ότι οι λόγοι που γνωστοποίησε το μέλος αυτό δεν θεμελίωναν τεκμήριο μεροληψίας στο πρόσωπό του, δεν καθιστά πλημμελή τη σύνθεση της τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης, παρότι η αναπλήρωση, στην περίπτωση αυτή, έλαβε χώρα παρά την έλλειψη τυπικού κωλύματος στο πρόσωπο του εν λόγω τακτικού μέλους της Επιτροπής. Απόφανση της Συνέλευσης του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ εάν τα γεγονότα που παράθεσε το δεύτερο τακτικό μέλος της Επιτροπής Αξιολόγησης σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς την Πρόεδρο του Τμήματος, ήτοι το ότι υπήρξε ο επιβλέπων καθηγητής της εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής της μιας εκ των δύο υποψήφιων, καθώς και το εύρος και η ποιότητα της στενής συνεργασίας μαζί της σε ακαδημαϊκές και ερευνητικές δράσεις, θεμελίωναν τεκμήριο μεροληψίας στο πρόσωπό του έναντι της εν λόγω υποψήφιας. Σε καταφατική απόφανση μη νόμιμη η σύνθεση της Συνέλευσης του Τμήματος με τη συμμετοχή του εν λόγω μέλους ΔΕΠ για την επιλογή εντεταλμένου διδάσκοντα. Η μη νομότυπη γνωστοποίηση στα απόντα μέλη, μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή με άλλο πρόσφορο ηλεκτρονικό μέσο, της εισηγήσεως της τριμελούς Επιτροπής Αξιολόγησης των υποψηφίων και των λοιπών κρίσιμων για την επιλογή στοιχείων, ώστε να έχουν πρόσβαση στα στοιχεία αυτά της κρίσεως στην οριζόμενη προθεσμία των 48 ωρών πριν την ημέρα της συνεδρίασης, καθιστά την σύνθεση της Συνέλευσης του Τμήματος μη νόμιμη. Η μη έγκαιρη γνωστοποίηση των πιο πάνω στοιχείων στα παρόντα μέλη δεν θεμελιώνει κακή σύνθεση της Συνέλευσης, εφόσον συμμετείχαν στη συνεδρίαση και αποφάνθηκαν επί της επιλογής των υποψήφιων εντεταλμένων διδασκόντων, χωρίς να εκφράσουν αντιρρήσεις ή επιφυλάξεις εκ της μη έγκαιρης γνωστοποίησης προς αυτούς των πιο πάνω στοιχείων. Στην περίπτωση που η Συνέλευση του Τμήματος, κατά την εξέταση των πιο πάνω αιτιάσεων, αποφανθεί ότι συντρέχει κακή σύνθεσή της, για τους λόγους που εκτέθηκαν πιο πάνω, ανακαλώντας την απόφαση που έλαβε κατά την εν λόγω συνεδρίασή της για τον λόγο αυτό, θα επαναλάβει την συνεδρίαση με θέμα την επιλογή ενός εκ των δύο υποψηφίων για την προκηρυχθείσα θέση εντεταλμένου διδάσκοντα του ερωτήματος, χωρίς τη νομική πλημμέλεια που προκάλεσε την μη νόμιμη σύνθεσή της