ΝΣΚ/52/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Φ.Π.Α. – Πιστωτικό υπόλοιπο Φ.Π.Α. – Αναστολή ή μη εκτέλεσης δικαστικής αποφάσεως επιστροφής Φ.Π.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το πιστωτικό (αρνητικό) υπόλοιπο Φ.Π.Α. στη βασική του μορφή προκύπτει, όταν ο εκπεστέος φόρος εισροών, δηλαδή ο Φ.Π.Α. που ο υποκείμενος κατέβαλε στους προμηθευτές του, είναι μεγαλύτερος από τον αποδοτέο εκ μέρους του στο Δημόσιο φόρο εκροών, από το Φ.Π.Α., δηλαδή, που εισέπραξε αυτός από τους αντισυμβαλλομένους του για τις προς αυτούς πράξεις του (παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών κ.λπ.), οπότε κατ’ επιλογή και κατ’ επιταγή του εσωτερικού μας νομοθέτη μεταφέρεται προς έκπτωσή του στην επόμενη φορολογική ή διαχειριστική περίοδο, κατ’ εξαίρεση δε μόνο επιστρέφεται στον υποκείμενο, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στις περιπτώσεις της παρ.1 του άρθρου 27 του Ν 1642/1986, κατόπιν τηρήσεως της προβλεπόμενης από τις σχετικές αποφάσεις του (ήδη) Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών διαδικασίας. Υπό την έννοια αυτή το εν λόγω υπόλοιπο αντιπροσωπεύει ένα επιπλέον ποσό Φ.Π.Α., με το οποίο επιβαρύνθηκε μεν ο υποκείμενος, με την επίρριψη σ’ αυτόν από τον προμηθευτή του, ο οποίος το απέδωσε ή οφείλει να το αποδώσει στο Δημόσιο, και από το οποίο (ο υποκείμενος) δικαιούται να απαλλαγεί βάσει των προαναφερομένων όρων και αρχών της οδηγίας και του νόμου. Συνεπώς, επί υποβολής από υποκείμενο στον Φ.Π.Α. αιτήματος επιστροφής Φ.Π.Α. λόγω υπάρξεως πιστωτικού υπολοίπου στην προσδιορίζουσα εν τέλει αυτό εκκαθαριστική δήλωση μιας διαχειριστικής περιόδου, δεν νοείται, κατ’ αρχήν, ζήτημα επιρρίψεώς του στην κατανάλωση, αφού δεν υπάρχει σύνδεσή του με παράδοση αγαθών ή παροχή του υποκειμένου προς αντισυμβαλλόμενους ή καταναλωτές και χρέωσή τους με Φ.Π.Α., η αναζήτηση του οποίου από το Δημόσιο θα έθετε ζήτημα αδικαιολόγητου πλουτισμού και συνεπώς εφαρμογής του άρθρου 19 του Ν 2873/2000.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/62/2007
Φ.Π.Α. – Έναρξη παραγραφής αξιώσεως κατά Δημοσίου για επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου Φ.Π.Α. – Επιγενόμενος λόγος αχρεώστητης καταβολής Φ.Π.Α.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο υποκείμενος στο φόρο προστιθέμενης αξίας ασκώντας το δικαίωμά του εκπτώσεως του Φ.Π.Α. των εισροών του από το Φ.Π.Α. των εκροών του, δικαιούται και υποχρεούται να υποβάλλει την εμπεριέχουσα τον τελικό προσδιορισμό του πιστωτικού υπολοίπου Φ.Π.Α. της ετήσιας διαχειριστικής περιόδου εκκαθαριστική δήλωσή του μέχρι και την, κατά παράταση, βάσει σχετικής κανονιστικής αποφάσεως του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, καταληκτική ημερομηνία αναλόγως του τελικού ψηφίου του ΑΦΜ αυτού, και δεν υποχρεούται να την υποβάλλει μόνο κατά την ημερομηνία αυτή. Κατόπιν αυτού, στην περίπτωση υποβολής εμπρόθεσμης εκκαθαριστικής δηλώσεως με πιστωτικό υπόλοιπο Φ.Π.Α., κρίσιμο χρονικό σημείο για την έναρξη της τριετούς παραγραφής της σχετικής απαιτήσεως κατά του Δημοσίου αποτελεί η ημερομηνία πραγματικής υποβολής της δηλώσεως και όχι η υπό του νόμου οριζόμενη ως καταληκτική.
ΔΕΔ/Αθ/376/2025
Η απόφαση 376/21-02-2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) εξετάζει την ενδικοφανή προσφυγή ενός φορολογουμένου κατά οκτώ Πράξεων Επιβολής Προστίμου (Π.Ε.Π.) ύψους 100€ η καθεμία, που επιβλήθηκαν από τη Δ.Ο.Υ. Χανίων για εκπρόθεσμη υποβολή τροποποιητικών δηλώσεων ΦΠΑ των φορολογικών περιόδων του 2022 (Α', Β', Γ' τριμήνου). Ο προσφεύγων υποστήριξε ότι, εφόσον οι αρχικές δηλώσεις υποβλήθηκαν εμπρόθεσμα και οι τροποποιητικές δηλώσεις είχαν πιστωτικό υπόλοιπο (ή μηδενικό), δεν πρέπει να επιβληθεί πρόστιμο βάσει του άρθρου 53 του ν.5104/2024. Η ΔΕΔ αποδέχεται το αίτημα, επιβεβαιώνοντας ότι το άρθρο 53 του ΚΦΔ δεν προβλέπει πρόστιμο για εκπρόθεσμη υποβολή τροποποιητικής δήλωσης ΦΠΑ με πιστωτικό υπόλοιπο, όταν η αρχική δήλωση έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα. Συνεπώς, ακυρώνονται και οι οκτώ Π.Ε.Π.
ΠΟΛ 1194/2015
Διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α. εισαγωγής αγαθών που προορίζονται να εξαχθούν ή να παραδοθούν σε υποκείμενο στο Φ.Π.Α. πρόσωπο εγκατεστημένο σε άλλο Κράτος−Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ΔΕΔ/Αθ/99/2025
Η απόφαση 99/2025 της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίπτει την ενδικοφανή προσφυγή μιας εταιρείας κατά της Οριστικής Πράξης Διορθωτικού Προσδιορισμού Φ.Π.Α. του Προϊσταμένου του 1ου ΕΛ.ΚΕ. ΑΤΤΙΚΗΣ, φορολογικής περιόδου 01/01/2023-31/12/2023. Ο έλεγχος μείωσε το πιστωτικό υπόλοιπο φόρου εισροών κατά 358.101,12€, καθώς διαπίστωσε ότι οι δαπάνες για την υλοποίηση υβριδικών σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) στην περιοχή όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία (όπου ισχύει η απαγόρευση έκδοσης νέων αδειών, βάσει του άρθρου 130 του ν. 4819/2021) δεν μπορούσαν πρακτικά να χρησιμοποιηθούν σε φορολογητέες δραστηριότητες. Η εταιρεία δεν είχε λάβει έγκριση από τη ΡΑΕ, έχοντας κάνει έναρξη δραστηριότητας μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης. Συνεπώς, αποκλείστηκε το δικαίωμα έκπτωσης ή επιστροφής του Φ.Π.Α. για τις εν λόγω δαπάνες.
ΔΕΔ/Θεσ/1235/2025
Η απόφαση αφορά την μερική αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής ανώνυμης εταιρείας, με αντικείμενο το χονδρικό εμπόριο μαρμάρων, κατά οριστικών πράξεων διορθωτικού προσδιορισμού ΦΠΑ για τις φορολογικές περιόδους από 2019 έως 2024. Ο έλεγχος επαναπροσδιόρισε το πιστωτικό υπόλοιπο λόγω εφαρμογής κλάσματος Prorata (λόγω εσόδων από εκμίσθωση ακινήτων), μη αναγνώρισης δαπανών που ήταν ξένες προς την επιχείρηση, και απόρριψης δαπανών για αγορές παγίων που δεν βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις. Η ΔΕΔ επικύρωσε τις προσβαλλόμενες πράξεις για την πλειοψηφία των περιόδων (2019-2023). Ωστόσο, τροποποίησε την πράξη για την περίοδο 01/2024-09/2024, αναγνωρίζοντας πιστωτικό υπόλοιπο 38.552,04€, καθώς έκρινε ότι η μη συμπερίληψη νόμιμου τιμολογίου σε περιοδική δήλωση αποτελεί τυπική παράλειψη που δεν αίρει το ουσιαστικό δικαίωμα έκπτωσης.
ΔΕΔ/Θεσ/740/2025
Η απόφαση αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής και την ακύρωση πράξης επιβολής προστίμου 100,00 € από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Ιωαννίνων, για το φορολογικό έτος 2023. Το πρόστιμο είχε επιβληθεί στον προσφεύγοντα (κτηνοτρόφο) λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δεύτερης τροποποιητικής δήλωσης Φ.Π.Α. για την περίοδο 01/10/2023 έως 31/12/2023. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκρινε ότι ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος περί ακύρωσης τυγχάνει βασιμότητας. Συγκεκριμένα, εφόσον η αρχική δήλωση Φ.Π.Α. είχε υποβληθεί εμπρόθεσμα (στις 24/01/2024) και η εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση δεν προέκυψε υποχρέωση καταβολής φόρου (αλλά πιστωτικό υπόλοιπο 15.548,09 €), το πρόστιμο δεν πρέπει να επιβληθεί, σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ. 7 περ. α) του Ν.5104/2024. Κατά συνέπεια, η πράξη επιβολής προστίμου ακυρώθηκε ολικώς.
Υ.Α. Π. 7475/791/1986
Τύπος και περιεχόμενο του ειδικού στοιχείου που εκδίδεται από τον υποκείμενο στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α., για τις πράξεις που συνιστούν αυτοπαράδοση αγαθών ή ιδιοχρησιμοποίηση υπηρεσιών.
ΝΣΚ/485/2012
Συμψηφισμός ή μη χρεών οφειλέτη με απαιτήσεις κατά του Ελληνικού Δημοσίου – Εκκαθάριση απαίτησης από κατάπτωση εγγύησης Δημοσίου – Αρμοδιότητα ή μη της Υ.Δ.Ε. – Βεβαίωση σε βάρος του πρωτοφειλέτη του εγγυημένου από το Δημόσιο ποσού – Εκτέλεση δικαστικής απόφασης – Προσκόμιση ή μη εγγυητικής επιστολής.(..)Κατάσταση : Εν μέρει αποδεκτή
α) Αρμόδια υπηρεσία, για την εκκαθάριση και την έκδοση χρηματικού εντάλματος (Χ.Ε.Π.), κατόπιν αποστολής των οικείων δικαιολογητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, για το συμψηφισμό από την οικεία Δ.Ο.Υ. της απαίτησης του οφειλέτη-πιστωτικού ιδρύματος του Δημοσίου, κατά του Δημοσίου από κατάπτωση εγγύησης, που παρασχέθηκε από το τελευταίο προς το πιστωτικό ίδρυμα, έναντι χρεών αυτού προς το Δημόσιο, είναι η οικεία Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου. (ομοφ.) β) Οφειλές του Δημοσίου προς το πιστωτικό ίδρυμα, οι οποίες δεν αποτελούν τμήμα του εγγυημένου από το Δημόσιο ποσού, όπως είναι, στην περίπτωση του ερωτήματος, οι τόκοι επί των ήδη επιδικασθέντων με δικαστική απόφαση σε βάρος του Δημοσίου δεδουλευμένων οφειλόμενων και καθυστερούμενων τόκων υπερημερίας, τους οποίους υποχρεούται το Δημόσιο να καταβάλει στο ενάγον πιστωτικό ίδρυμα σύμφωνα με την αναφερόμενη στο ιστορικό υπ’ αριθμ. 1431/2011 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, δεν δύνανται να απαιτηθούν αναλογικώς από το Δημόσιο με βεβαίωσή τους σε βάρος του πρωτοφειλέτη. (ομοφ.) γ) Για τη διενέργεια συμψηφισμού της απαίτησης του οφειλέτη-πιστωτικού ιδρύματος του Δημοσίου κατά του Δημοσίου, που απορρέει από την υπ’ αριθμ. 1431/2011 απόφαση του Εφετείου Αθηνών, έναντι χρεών αυτού προς το Δημόσιο, το τελευταίο δεν δικαιούται να απαιτήσει ισόποση εγγυητική επιστολή Τράπεζας κατ’ εφαρμογή της διάταξης της παρ. 1 εδάφιο δεύτερο του άρθρου 4 του ν. 3068/2002. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ Α΄, Β΄, Δ΄ ΕΡΩΤΗΜΑ ΟΧΙ ΤΟ Γ'.
ΔΕΔ/Θεσ/744/2025
Η απόφαση αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής που υποβλήθηκε κατά πράξης επιβολής προστίμου 100,00 € από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Ιωαννίνων για το φορολογικό έτος 2023. Το πρόστιμο επιβλήθηκε λόγω εκπρόθεσμης υποβολής δεύτερης τροποποιητικής δήλωσης Φ.Π.Α. για την περίοδο 01/10/2023 έως 31/12/2023. Ο προσφεύγων, κτηνοτρόφος, υποστήριξε ότι η αρχική δήλωση Φ.Π.Α. είχε υποβληθεί εμπροθέσμως και η τροποποιητική δήλωση, η οποία περιλάμβανε αγροτικές επιδοτήσεις, δεν προκάλεσε υποχρέωση καταβολής φόρου (προέκυψε πιστωτικό υπόλοιπο 1.998,50 €). Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών έκανε δεκτό τον ισχυρισμό του, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 53 παρ. 7 περ. α) του Ν.5104/2024, δεν επιβάλλεται πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση, εφόσον η αρχική δήλωση ήταν εμπρόθεσμη. Συνεπώς, η πράξη επιβολής προστίμου ακυρώθηκε.
Α.1074/2023
Τροποποίηση της υπό στοιχεία ΠΟΛ.1194/ 27-08-2015 απόφασης της Γενικής Γραμματέως Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) του Υπουργείου Οικονομικών «Διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α. εισαγωγής αγαθών που προορίζονται να εξαχθούν ή να παραδοθούν σε υποκείμενο στο Φ.Π.Α. πρόσωπο εγκατεστημένο σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ» (Β’ 1968).