ΝΣΚ/60/2018
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ευθύνη των διοικούντων νομικά ττρόσωπα του δημόσιου τομέα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 115 του ν. 2238/1994 και 50 του ν. 4174/2013, για τις οφειλές των νομικών προσώπων που καταργούνται με νόμο, όταν στον καταργητικό νόμο ορίζεται ρητά ότι οι υφιστάμενες υποχρεώσεις του καταργηθέντος νομικού προσώπου μεταφέρονται στο σύνολό τους σε φορέα, ο οποίος καθίσταται καθολικός διάδοχος αυτού.
Οι διατάξεις των άρθρων 115 του ν. 2238/1994 και 50 του ν. 4174/2013, σχετικά με την ευθύνη των διοικούντων τα νομικά πρόσωπα, δεν έχουν εφαρμογή σε Διευθύνοντα Σύμβουλο νομικού προσώπου του δημόσιου τομέα που καταργείται με νόμο, στην περίπτωση που στον καταργητικό νόμο ορίζεται ότι οι υφιστάμενες υποχρεώσεις του καταργηθέντος νομικού προσώπου μεταφέρονται στο σύνολό τους σε φορέα ο οποίος καθίσταται καθολικός διάδοχος. Επομένως τα πρόσωπα που ήταν εντεταλμένα στη διοίκηση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, με την επωνυμία Εθελοντικός Οργανισμός «ΕΡΓΟ ΠΟΛΙΤΩΝ», που καταργήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 56 του παρ.1 του ν. 4002/2011, δεν ευθύνονται για οφειλές αυτού, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 115 του ν. 2238/1994 (πλειοψηφία).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/395/2014
Πιστωτικά ιδρύματα – Ευθύνη των διοικούντων τα νομικά πρόσωπα – Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 115 του ν. 2238/1994 επί του τέλους επιτηδεύματος του άρθρου 31 του ν. 3986/2011.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στο μεν πρώτο ερώτημα αρμόζει η απάντηση ότι οι διατάξεις του άρθρου 115 του ν. 2238/1994, εφαρμόζονται και επί του τέλους επιτηδεύματος του άρθρου 31 του ν. 3986/2011, εφόσον συντρέχουν οι λοιπές τασσόμενες σε αυτές προϋποθέσεις, παρέλκει δε, επί του παρόντος, η έκδοση γνωμοδότησης επί του δευτέρου και τρίτου ερωτήματος, προκειμένου να ενημερωθεί επί της ήδη εκκρεμούσης προσφυγής η ΓΓΔΕ του ΥΠΟΙΚ. (ομοφ.)
ΠΟΛ 1099/2008
Αρμοδιότητα Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ., για τον έλεγχο της δήλωσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108 του ν.2238/1994 σε περίπτωση μεταφοράς της έδρας του νομικού προσώπου.
ΝΣΚ/169/2019
Κτήση ή μη από το Ελληνικό Δημόσιο της ιδιότητας του καθολικού διαδόχου των Κεφαλαίων Αποζημίωσης Φορτοεκφορτωτών (Κ.Α.Φ.) και του Ενιαίου Κεφαλαίου Αποζημίωσης Φορτοεκφορτωτών (Ε.Κ.Α.Φ.), μετά τη διάλυση των Κ.Α.Φ. και την κατάργηση του Ε.Κ.Α.Φ.. (...) Το Ελληνικό Δημόσιο δεν είναι καθολικός διάδοχος των διαλυθέντων Κεφαλαίων Αποζημίωσης Φορτοεκφορτωτών (Κ.Α.Φ.) ούτε του καταργηθέντος Ενιαίου Κεφαλαίου Αποζημίωσης Φορτοεκφορτωτών (Ε.Κ.Α.Φ.) (ομόφ.).
ΝΣΚ/168/2018
Ευθύνη του δικαστικά διορισμένου προσωρινού διαχειριστή Μονοπρόσωπων ΕΠΕ και ΕΠΕ για χρέη που αφορούν οφειλές ΦΠΑ και ΦΜΥ και γεννήθηκαν κατά το χρόνο λειτουργίας του νομικού προσώπου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο κατά το χρόνο λειτουργίας του νομικού προσώπου δικαστικά διορισμένος προσωρινός διαχειριστής Μονοπρόσωπων ΕΠΕ και ΕΠΕ έχει, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 115 παρ. 3 ν.2238/1994 (ΚΦΕ), 22 ν. 2648/1998, 55 ν. 2859/2000 Κ.ΦΠΑ και 50 ν. 4174/2013, αλληλέγγυα, με το νομικό πρόσωπο, ευθύνη για χρέη που γεννήθηκαν, κατά το χρόνο που είχε αναλάβει καθήκοντα, αλλά και πριν την ανάληψη των καθηκόντων του, για τις χρήσεις πριν την έναρξη ισχύος του νόμου 4174/2013 (ΚΦΔ), αλλά και για εκείνες μετά την έναρξη ισχύος αυτού, (άρθρο 50 παρ.2 ν. 4174/2013) και αφορούν μη απόδοση ΦΠΑ και ΦΜΥ. Η ευθύνη των παραπάνω φυσικών προσώπων υφίσταται κατά τις διακρίσεις των περιπτώσεων α' και β' της παραγράφου 2 του άρθρου 50 του ν.4174/2013 (για τα έσοδα που αποκτώνται και τις δαπάνες που πραγματοποιούνται από της 1/1/2014 και εφεξής) και των αντίστοιχων περιπτώσεων α' και β' της παραγράφου 3 του άρθρου 115 του ν. 2238/1994 (για το προηγούμενο του ως άνω χρονικού διαστήματος). (πλειοψ.) Παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια ΝΣΚ, κατόπιν της υπ’ αριθ.101/2018 γνωμ. Β΄ Τμήματος ΝΣΚ.
ΝΣΚ/189/2008
Ευθύνη Διευθύνοντος Συμβούλου πτωχής Α.Ε. σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 115 του Ν 2238/1994, όταν ο διορισμός του γίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο, υπό την αίρεση της έγκρισής του από τη Γενική Συνέλευση των μετόχων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο διορισθείς με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ανώνυμης εταιρίας, προς αντικατάσταση παραιτηθέντος μέλους αυτού, προσωρινός Διευθύνων Σύμβουλος ευθύνεται κατά την διάταξη του άρθρου 115 του Ν 2238/1994, ως περιλαμβανόμενος μεταξύ των αναφερόμενων στην ως άνω διάταξη ευθυνομένων προσώπων. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/101/2018
Ευθύνη του δικαστικά διορισμένου προσωρινού διαχειριστή Μονοπρόσωπων ΕΠΕ και ΕΠΕ για χρέη που αφορούν οφειλές ΦΠΑ και ΦΜΥ και γεννήθηκαν κατά το χρόνο λειτουργίας του νομικού προσώπου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Ο δικαστικά διορισμένος προσωρινός διαχειριστής Μονοπρόσωπων ΕΠΕ και ΕΠΕ κατά το χρόνο λειτουργίας αυτών έχει, με βάση τις διατάξεις των άρθρων 115 παρ. 3 του ν. 2238/1994 (ΚΦΕ), αλληλέγγυα ευθύνη για χρέη που γεννήθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 4174/2013 (ΚΦΔ), αλλά και για εκείνα που γεννήθηκαν μετά την έναρξη ισχύος αυτού, (κατ' άρθρο 50 παρ. 2 ν. 4174/2013) και αφορούν μη απόδοση ΦΠΑ και ΦΜΥ. (πλειοψ.) Παραπέμπεται στην Ολομέλεια ΝΣΚ, λόγω μείζονος σπουδαιότητας του κρίσιμου νομικού θέματος. Εκδόθηκε η υπ' αριθ.168/2018 γνωμοδότηση Α΄ Τακτικής Ολομέλειας ΝΣΚ.
16062+11503/2012
Σύσταση δύο (2) προσωποπαγών θέσεων Δημοσίου Δικαίου στο Δήμο Θέρμης Νομού Θεσσαλονίκης για το αυτοδικαίως μεταφερόμενο προσωπικό του καταργηθέντος Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Σύνδεσμος Ύδρευσης Ευρύτερης Περιοχής Μίκρας Νομού Θεσσαλονίκης».
ΠΟΛ1177/2014
Μεταβολή κατοικίας ή διαμονής. Εφαρμογή των διατάξεων του ν.2238/1994 και του ν.4174/2013.(ΑΔΑ 7Π0ΣΗ-ΨΘΑ)
ΠΟΛ 1043/2014
α. Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος των υποκειμένων σε φόρο, σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 2238/1994, οικονομικού έτους 2014 και καθορισμός δικαιολογητικών εγγράφων ή άλλων στοιχείων που υποβάλλονται με αυτή. β. Υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος των υποκειμένων σε φόρο, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 2 του Ν. 2238/1994 και απόδοση του φόρου, με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας κατά το οικονομικό έτος 2014
ΝΣΚ/192/2018
Ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 115 παρ.3 του ν. 2238/1994 και εφαρμογή τους ή μη κατά την διαδικασία της είσπραξης προστίμων, λόγω της παράβασης διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Απαράδεκτη η υποβολή και εισαγωγή, ενώπιον του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προς γνωμοδότηση, ζητημάτων που αντιμετωπίζονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο στο πλαίσιο της αποκλειστικής γνωμοδοτικής του αρμοδιότητας, για τον χαρακτηρισμό συγκεκριμένης οφειλής προς το Δημόσιο ως ανεπίδεκτης είσπραξης, κατά την διαδικασία που περιγράφεται στην διάταξη του άρθρου 82 του ΚΕΔΕ. (ομόφ.)