ΝΣΚ/8/2025
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ερωτάται: α) εάν είναι νόμιμη η εκλογή του Αναπληρωτή Κοσμήτορα στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι). η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 6 περ. γ΄ εδαφ. β. του ν. 3187/2003 (Α’ 233), όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 18 ν. 5110/2024 (Α’ 75), δίχως την εξέταση της ύπαρξης στο πρόσωπό του τυχόν ασυμβίβαστων, ενόψει της μη ρητής πρόβλεψης του Αναπληρωτή Κοσμήτορα μεταξύ των μονοπρόσωπων οργάνων των Α.Σ.Ε.Ι. και συναφώς της μη ρητής νομοθετικής πρόβλεψης ασυμβίβαστων στο πρόσωπό του και β) εφόσον κριθεί ότι είναι αναγκαία η εξέταση της ύπαρξης ασυμβίβαστων στο πρόσωπο του Αναπληρωτή Κοσμήτορα, εάν είναι δυνατή η αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4957/2022 (Α’ 141) περί Α.Ε.Ι. και συγκεκριμένα η διάταξη του άρθρου 32 παρ. 3 αυτού, σχετικά με την ύπαρξη ασυμβίβαστων στο πρόσωπο του Αντιπροέδρου Μονοτμηματικής Σχολής Α.Ε.Ι. ή απαιτείται νομοθετική ρύθμιση......α) Προκειμένου για την θέση του αναπληρωτή Κοσμήτορα Α.Σ.Ε.Ι. δεν ισχύει το ασυμβίβαστο του άρθρου 16 παρ. 3 του ν.3187/2003, ούτε το ασυμβίβαστο του άρθρου 32 παρ.3 του ν.4957/2022 και β) για τον αναπληρωτή Κοσμήτορα, με την ιδιότητα του μέλους Δ.Ε.Π του οικείου Α.Σ.Ε.Ι και δη της βαθμίδας του καθηγητή ή αναπληρωτή καθηγητή, ισχύουν τα ασυμβίβαστα του άρθρου 16 παρ.1 του ν.3187/2003 και, εφόσον κατέχει και την ιδιότητα του δικηγόρου, η μερική αναστολή της άσκησης του λειτουργήματος αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ.1 του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν.4194/2013) (κατά πλειοψηφία).
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/234/2009
Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι.) – Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (Σ.Σ.Α.Σ.) και Σχολή Αξιωματικών Νοσηλευτικής (Σ.Α.Ν.)– Πρόσληψη ωρομίσθιου διδακτικού προσωπικού – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επειδή η Σ.Α.Ν. έχει αναγνωρισθεί ως Ανώτατο Στρατιωτικό Εκπαιδευτικό ‘Ιδρυμα και ισχύουν για θέματα εκπαίδευσης και εκπαιδευτικού προσωπικού οι διατάξεις του Ν 3187/2003, δεν δύναται να προσλαμβάνει ωρομίσθιο διδακτικό προσωπικό μετά την 31-8-2008 με τις διατάξεις του Ν 3187/2003, ούτε και με τις διατάξεις του Ν 2026/1992, ο οποίος δεν έχει εφαρμογή ως γενικός νόμος έναντι του Ν 3187/2003 που περιλαμβάνει διατάξεις ειδικές για τα Α.Σ.Ε.Ι. Αντίθετα η Σ.Α.Σ. δύναται να προσλαμβάνει ωρομίσθιο διδακτικό προσωπικό σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Ν 2026/1992 αφού δεν έχει αναγνωρισθεί ως Ανώτατο Στρατιωτικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (Α.Σ.Ε.Ι.) και δεν έχει υπαχθεί έτσι στις ειδικές διατάξεις του Ν 3187/2003.
ΝΣΚ/457/2009
Εξέλιξη μελών ΔΕΠ των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Συγκρότηση του Συμβουλίου Επιλογής του Λοιπού Διδακτικού-Εκπαιδευτικού Προσωπικού του ΑΣΕΙ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Ο Επιμελητής Ι.Κ. νόμιμα επέλεξε να εξετασθεί η αίτησή του για ένταξή του στη βαθμίδα του λέκτορα με βάση τη διάταξη του άρθρου 31 παρ.10β’ του Ν 3187/2003, την οποία δεν κατάργησε η διάταξη του άρθρου 13 παρ.1 του Ν 3413/2005. Β. 1. Η συγκρότηση του Συμβουλίου Επιλογής του Λοιπού Διδακτικού-Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Σ.Ε.Ε.Π.) θα γίνει σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 11 παρ.3 α του Ν 3413/2005, το οποίο αντικατέστησε το άρθρο 25 του Ν 3187/2003 και θα συμπεριλαμβάνει και τον Πρόεδρο Ακαδημαϊκών θεμάτων, ως μέλος του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου. 2. Εισηγητής του Συμβουλίου Επιλογής του Λοιπού Διδακτικού-Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Σ.Ε.Ε.Π.) μπορεί να ορισθεί με απόφαση του Εκπαιδευτικού Συμβουλίου ομότιμος καθηγητής του οικείου Τομέα της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 28 του Ν 3187/2003. 3. Οι αποφάσεις του Σ.Ε.Ε.Π., σύμφωνα με την παρ.3β’ του άρθρου 11 του Ν 3413/2005, το οποίο αντικατέστησε το άρθρο 25 του Ν 3187/2003, λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία του Εκλεκτορικού Σώματος. Αυτό θα ισχύσει και σε περίπτωση απουσίας λόγω κωλύματος τακτικού μέλους αυτού, ενώ για την επίτευξη της απαιτούμενης πλειοψηφίας θα ισχύσουν αναλογικά οι διατάξεις της παρ.1 του άρθρου 15 του Ν 2690/1999. (ομόφ.)
Ν 3413/2005
Τροποποίηση διατάξεων του ν. 3187/2003 για τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣ.Ε.Ι.).
ΝΣΚ/46/2002
Δημοτικοί Σύμβουλοι. Κώλυμα εκλογιμότητας. Ασυμβίβαστο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Στο κώλυμα εκλογιμότητας και στο ασυμβίβαστο, που προβλέπεται από το άρθρο 47 παρ.1 του ΔΚΚ (ΠΔ 410/1995) εμπίπτουν και οι υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ. (πλειοψ.) β) Το ασυμβίβαστο που απορρέει, από την ανωτέρω διάταξη, δεν καταλαμβάνει εκείνους που κατέστησαν υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ, κατ εφαρμογή της πρόβλεψης του άρθρου 14 του Ν 2880/2001, ήτοι, σε χρόνο μεταγενέστερο της εκλογής τους στο αιρετό αξίωμα. (ομόφωνα)
ΝΣΚ/68/2024
Εφαρμογή ή μη της ρύθμισης του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) στα μέλη Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., μετά τη θέση σε ισχύ του ν. 5003/14.12.2022 (Α΄ 230). Καταλογισμός ή μη των πλήρων αποδοχών που έλαβε αιρετό μέλος (Δήμαρχος) Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., μετά την 14.12.2022. (...) Απαιτείται η χορήγηση σε μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι. που φέρει το αξίωμα του Δημάρχου, ως δημόσιο λειτουργό, της ειδικής άδειας της παραγράφου 1 του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 από τον φορέα της οργανικής του θέσης, μετά την τροποποίηση της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 3187/2003 με το άρθρο 110 του ν. 5003/2022, αλλά και η εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 2 (δύο τελευταία εδάφια, που προστέθηκαν με το άρθρο 10 παρ. 5α του ν. 4674/2020) και 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010. Η Διοίκηση, ενεργούσα κατά δεσμία αρμοδιότητα, υποχρεούται να αναζητήσει όποια ποσά κατέβαλε αχρεωστήτως στο μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι. από 14.12.2022, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις (άρθρα 92 παρ. 5 και 93 παρ. 1 ν. 3852/2010), εφόσον δεν είχαν τύχει εφαρμογής οι διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010 και εφόσον ελάμβανε από 14.12.2022, παράλληλα με τις αποδοχές της θέσης του ως μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., και την αντιμισθία ως Δήμαρχος. Εάν, πάντως, η Διοίκηση, στην αποκλειστική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η ευθύνη χειρισμού της ανωτέρω υπόθεσης, αμφιβάλλει κατά την εκτίμηση και την υπαγωγή των πραγματικών στοιχείων της υπόθεσης αυτής, αν, δηλαδή, αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις εφαρμογής των νομολογιακών κριτηρίων της χρηστής διοίκησης για την αναζήτηση και επιστροφή των επίμαχων χρηματικών ποσών, λόγω της ενδεχόμενης δυσχέρειας της απόδειξης συνδρομής τους, τότε πρέπει να καταλογίσει τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά σε βάρος του λαβόντος υπαλλήλου, ώστε η τελική κρίση για τη νομιμότητα της αναζήτησης των εν λόγω ποσών να τεθεί ενώπιον του αρμοδίου Δικαστηρίου, στο οποίο μπορεί να προσφύγει ο ενδιαφερόμενος (ομόφωνα).
ΝΣΚ/216/2007
Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
1. Το Προσωρινό Εκπαιδευτικό Συμβούλιο του άρθρου 31 παρ.4 του Ν 3187/2003 νομίμως προβαίνει σε κρίσεις για ένταξη σε μόνιμες θέσεις ΔΕΠ για όσους εμπίπτουν στις μεταβατικές διατάξεις του ως άνω νόμου, δηλαδή υπηρετούν στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ως Ειδικοί Επιστήμονες, εφόσον κατά την έναρξη ισχύος του νόμου έχουν ή μόλις συμπληρώσουν διετή υπηρεσία. 2. Η διαδικασία που ακολουθήθηκε για την ένταξη των Γ.Β. και Σ.Κ. ως μελών ΔΕΠ στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων σε βαθμό του Λέκτορα είναι μη νόμιμη, γιατί το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο δεν έχει αρμοδιότητα να λαμβάνει αποφάσεις για ένταξη μελών ΔΕΠ. 3. Οι εντάξεις και κρίσεις μελών ΔΕΠ πρέπει να διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις των Ν 3187/2003 και 3413/2005 και με βάση τις διαδικασίες που καθορίζουν οι ως άνω νόμοι. 4. Μετά την ισχύ του Ν 3187/2003 για την εξέλιξη των μελών ΕΕΔΙΠ σε βαθμίδες απαιτείται η συμπλήρωση του χρόνου υπηρεσίας σε κάθε βαθμίδα, με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου αυτού.
ΝΣΚ/115/2010
Ασυμβίβαστο ή μη μεταξύ της ιδιότητας του υπαλλήλου ΔΟΥ και αυτής α) του Προέδρου Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, β) του μέλους Διοικητικού Συμβουλίου ανώνυμης εταιρείας.
α) Ασυμβίβαστο της ιδιότητας υπαλλήλου της ΔΟΥ Θήρας με τα καθήκοντα του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, το οποίο αποτελεί δημοτικό Ν.Π.Δ.Δ., βάσει των άρθρων 56 παρ. 1 και 57 παρ. 3 του Συντάγματος και του άρθρου 33 του Ν 3528/2007 (Υπαλληλικός Κώδικας). Δεν υπάρχει πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31 του Ν 3528/2007, με το οποίο επιτρέπεται σε δημόσιο υπάλληλο η άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή κατόπιν χορήγησης αδείας. β) Δεν υπάρχει ασυμβίβαστο της ιδιότητας υπαλλήλου της ΔΟΥ Σκάλας Λακωνίας με αυτή του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου ανώνυμης εταιρείας με έδρα τον Κοσμά Ν. Αρκαδίας καθώς επιτρέπεται, κατόπιν χορήγησης αδείας, μετά από σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου, η συμμετοχή δημοσίου υπαλλήλου ως μέλους του Δ.Σ. ανώνυμης εταιρείας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 32 παρ. 2 του Υπαλληλικού Κώδικα.
ΝΣΚ/119/2023
Ερωτάται α) Εάν η Κοσμητεία στις Μονοτμηματικές Σχολές, στις οποίες υφίστανται Τομείς, ασκεί τις αρμοδιότητες των διατάξεων του άρθρου 23 ν. 4957/2022, καθώς επίσης και όσες άλλες αναφέρονται σε άλλες διατάξεις του ίδιου νόμου ή ασκεί μόνο τις αρμοδιότητες κατά τις ρυθμίσεις του άρθρου 31 του ίδιου νόμου, β) Σε αρνητική περίπτωση, ποιο όργανο έχει την δυνατότητα να ασκεί τις αρμοδιότητες, οι οποίες προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 23 επί Μονοτμηματικών Σχολών, γ) Ο αναπληρωτής Κοσμήτορας αναπληρώνοντας τον Κοσμήτορα ασκεί τις αρμοδιότητες, οι οποίες προβλέπονται τόσο στις διατάξεις του άρθρου 26, όσο και σε εκείνες των διατάξεων του άρθρου 33 και δ) Κατά την συγκρότηση των Κοσμητειών των Μονοτμηματικών Σχολών, στις οποίες υφίστανται Τομείς περιλαμβάνονται και εκπρόσωποι των φοιτητών κατά πρόβλεψη της διάταξης του άρθρου 22 παρ. 2 εδ. δ΄ τελευταία περίοδος. Σε αρνητική περίπτωση, πως είναι δυνατόν να συγκροτηθεί το Συμβούλιο Φοιτητών του Ιδρύματος.(...)Α) Επί του πρώτου και δεύτερου υποερωτήματος : Η Κοσμητεία των Μονοτμηματικών Σχολών, στις οποίες υφίστανται Τομείς ασκεί μόνο τις αρμοδιότητες, που της έχουν μεταβιβαστεί από την Συνέλευση του Τμήματος. Ασκεί, επίσης, και τις αρμοδιότητες, που της έχουν απονεμηθεί με τις διατάξεις των άρθρων 14 παρ. 1 περ. ιγ΄, 76 παρ. 3 περ. γβ΄, 79 παρ. 1, 138 παρ. 1 και παρ. 3 ν. 4957/2012. Β) Επί του τρίτου υποερωτήματος : Ο Αναπληρωτής Κοσμήτορας επί Μονοτμηματικής Σχολής δεν έχει την δυνατότητα να ασκεί τις αρμοδιότητες, που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 26, παρά μόνο αυτές που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 1. Τις τελευταίες μπορεί να τις ασκήσει μόνο επί προσωρινής απουσίας ή κωλύματος του Κοσμήτορα. Γ) Επί του τέταρτου υποερωτήματος: Στη σύνθεση των Κοσμητειών των Μονοτμηματικών Σχολών, στις οποίες υφίστανται Τομείς δεν συμμετέχουν και εκπρόσωποι των φοιτητών. Στην περίπτωση, κατά την οποία το Πανεπιστημιακό Ίδρυμα αποτελείται μόνο από Μονοτμηματικές Σχολές, στις οποίες υφίστανται Τομείς, το Συμβούλιο των Φοιτητών θα συγκροτηθεί με τον τρόπο, που θα υποδείξει ο νομοθέτης με ρύθμιση που θα εισάγει, δεδομένης της ύπαρξης (ακούσιου) νομοθετικού κενού στον ν. 4957/2022.
ΝΣΚ/143/2023
Νομιμότητα ή μη πράξεων Κοσμήτορα περί εντάξεως μέλους ΔΕΠ σε καθεστώς μερικής απασχόλησης πριν τη συμπλήρωση τριών ετών πραγματικής άσκησης καθηκόντων από την ημερομηνία της πρώτης εκλογής του, κατ’ εφαρμογή του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 154 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141), με αιτιολογικό έρεισμα την κατοχή θέσεως Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του ΟΦΥΠΕΚΑ και β) Οφειλόμενη ενέργεια σε αποφατική απάντηση στο πρώτο ερώτημα.(...)Η κατοχή της θέσης του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. δεν υπάγεται στη ρύθμιση του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 154 του ν. 4957/2022, ούτε υπό την αρχική του μορφή, ούτε μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 29 παρ. 1 του ν. 5029/2023 και, επομένως, ο Ι.Μ., επίκουρος καθηγητής, με τριετή θητεία, στον Τομέα Δασικής Παραγωγής - Προστασίας Δασών - Φυσικού Περιβάλλοντος του Τμήματος Δασολογίας, δεν μπορούσε να τεθεί σε καθεστώς μερικής απασχόλησης, εφόσον δεν είχε συμπληρώσει τρία (3) έτη πραγματικής άσκησης καθηκόντων από την ημερομηνία της εκλογής του και, ακολούθως, οι πράξεις του Κοσμήτορα της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, με τις οποίες τέθηκε, κατ’ εφαρμογή του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 154 του ν. 4957/2022, σε καθεστώς μερικής απασχόλησης ο ανωτέρω, είναι νομικά πλημμελείς. Η πρώτη από τις πιο πάνω πράξεις έχει ήδη λήξει και δεν καταλείπει άλλες έννομες συνέπειες, ώστε να επιβάλλεται εκ του λόγου αυτού η ανάκλησή της, η δεύτερη εξ αυτών, που εξακολουθεί να ισχύει, δύναται να ανακληθεί ελεύθερα προς αποκατάσταση της νομιμότητας, ανεξάρτητα του ευμενούς της χαρακτήρα για το πιο πάνω μέλος ΔΕΠ που τίθεται σε καθεστώς μερικής απασχόλησης, εφόσον δεν έχει παρέλθει πενταετία από την έκδοσή της.
ΝΣΚ/273/2006
Μέλη ΔΕΠ και ΕΕΔΙΠ στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων μετά την ισχύ του Ν 3187/2003 (όπως τροποποιήθηκε).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α. Από την έναρξη ισχύος του Ν 3187/2003 για τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, όπως τροποποιήθηκε με τον Ν 3413/2005, τα μέλη του ΔΕΠ είναι δημόσιοι λειτουργοί, ενώ τα μέλη του ΕΕΔΙΠ δημόσιοι υπάλληλοι. Β. Τα μέλη του ΔΕΠ υπάγονται στις διατάξεις του Υ.Κ. μόνον εάν και στην έκταση που οι ειδικοί νόμοι, που διέπουν την κατηγορία τους, ρητώς παραπέμπουν σε αυτές, χωρίς να αποκλείεται η συνδρομή περιπτώσεως αναλογικής εφαρμογής διατάξεων του Υ.Κ. εάν και εφόσον υφίσταται κενό νόμου, ενώ τα μέλη του ΕΕΔΙΠ υπάγονται στις ρυθμίσεις του Υ.Κ., εκτός εάν με ειδική ρύθμιση νόμου εξαιρούνται από την υπαγωγή τους σε συγκεκριμένη διάταξη του ανωτέρω κώδικα, χωρίς τούτο να αναιρεί την δημοσιοϋπαλληλική τους ιδιότητα.