Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/8/2025

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 3187/2003/Α.3, 5110/2024/Α.18

Ερωτάται: α) εάν είναι νόμιμη η εκλογή του Αναπληρωτή Κοσμήτορα στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι). η οποία προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 6 περ. γ΄ εδαφ. β. του ν. 3187/2003 (Α’ 233), όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 18 ν. 5110/2024 (Α’ 75), δίχως την εξέταση της ύπαρξης στο πρόσωπό του τυχόν ασυμβίβαστων, ενόψει της μη ρητής πρόβλεψης του Αναπληρωτή Κοσμήτορα μεταξύ των μονοπρόσωπων οργάνων των Α.Σ.Ε.Ι. και συναφώς της μη ρητής νομοθετικής πρόβλεψης ασυμβίβαστων στο πρόσωπό του και β) εφόσον κριθεί ότι είναι αναγκαία η εξέταση της ύπαρξης ασυμβίβαστων στο πρόσωπο του Αναπληρωτή Κοσμήτορα, εάν είναι δυνατή η αναλογική εφαρμογή των διατάξεων του ν. 4957/2022 (Α’ 141) περί Α.Ε.Ι. και συγκεκριμένα η διάταξη του άρθρου 32 παρ. 3 αυτού, σχετικά με την ύπαρξη ασυμβίβαστων στο πρόσωπο του Αντιπροέδρου Μονοτμηματικής Σχολής Α.Ε.Ι. ή απαιτείται νομοθετική ρύθμιση......α) Προκειμένου για την θέση του αναπληρωτή Κοσμήτορα Α.Σ.Ε.Ι. δεν ισχύει το ασυμβίβαστο του άρθρου 16 παρ. 3 του ν.3187/2003, ούτε το ασυμβίβαστο του άρθρου 32 παρ.3 του ν.4957/2022 και β) για τον αναπληρωτή Κοσμήτορα, με την ιδιότητα του μέλους Δ.Ε.Π του οικείου Α.Σ.Ε.Ι και δη της βαθμίδας του καθηγητή ή αναπληρωτή καθηγητή, ισχύουν τα ασυμβίβαστα του άρθρου 16 παρ.1 του ν.3187/2003 και, εφόσον κατέχει και την ιδιότητα του δικηγόρου, η μερική αναστολή της άσκησης του λειτουργήματος αυτού, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ.1 του Κώδικα περί Δικηγόρων (ν.4194/2013) (κατά πλειοψηφία).


ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ

Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

Ν 3413/2005

Τροποποίηση διατάξεων του ν. 3187/2003 για τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣ.Ε.Ι.).


ΝΣΚ/68/2024

Εφαρμογή ή μη της ρύθμισης του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) στα μέλη Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., μετά τη θέση σε ισχύ του ν. 5003/14.12.2022 (Α΄ 230). Καταλογισμός ή μη των πλήρων αποδοχών που έλαβε αιρετό μέλος (Δήμαρχος) Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., μετά την 14.12.2022. (...) Απαιτείται η χορήγηση σε μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι. που φέρει το αξίωμα του Δημάρχου, ως δημόσιο λειτουργό, της ειδικής άδειας της παραγράφου 1 του άρθρου 93 του ν. 3852/2010 από τον φορέα της οργανικής του θέσης, μετά την τροποποίηση της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 3187/2003 με το άρθρο 110 του ν. 5003/2022, αλλά και η εφαρμογή των διατάξεων των παραγράφων 2 (δύο τελευταία εδάφια, που προστέθηκαν με το άρθρο 10 παρ. 5α του ν. 4674/2020) και 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010. Η Διοίκηση, ενεργούσα κατά δεσμία αρμοδιότητα, υποχρεούται να αναζητήσει όποια ποσά κατέβαλε αχρεωστήτως στο μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι. από 14.12.2022, χωρίς να συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις (άρθρα 92 παρ. 5 και 93 παρ. 1 ν. 3852/2010), εφόσον δεν είχαν τύχει εφαρμογής οι διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 92 του ν. 3852/2010 και εφόσον ελάμβανε από 14.12.2022, παράλληλα με τις αποδοχές της θέσης του ως μέλος Δ.Ε.Π. Α.Σ.Ε.Ι., και την αντιμισθία ως Δήμαρχος. Εάν, πάντως, η Διοίκηση, στην αποκλειστική αρμοδιότητα της οποίας ανήκει η ευθύνη χειρισμού της ανωτέρω υπόθεσης, αμφιβάλλει κατά την εκτίμηση και την υπαγωγή των πραγματικών στοιχείων της υπόθεσης αυτής, αν, δηλαδή, αυτά πληρούν τις προϋποθέσεις εφαρμογής των νομολογιακών κριτηρίων της χρηστής διοίκησης για την αναζήτηση και επιστροφή των επίμαχων χρηματικών ποσών, λόγω της ενδεχόμενης δυσχέρειας της απόδειξης συνδρομής τους, τότε πρέπει να καταλογίσει τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά σε βάρος του λαβόντος υπαλλήλου, ώστε η τελική κρίση για τη νομιμότητα της αναζήτησης των εν λόγω ποσών να τεθεί ενώπιον του αρμοδίου Δικαστηρίου, στο οποίο μπορεί να προσφύγει ο ενδιαφερόμενος (ομόφωνα).


ΕλΣυν/Κλ.1(ΚΠΕ)182/2015

ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού 1.887,09 ευρώ σε ειδικό σύμβουλο Δημάρχου, ως αποδοχές μηνός Σεπτεμβρίου 2014, διότι συντρέχει στο πρόσωπό του ασυμβίβαστο, σύμφωνα με το άρθρο 163 παρ. 7 του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, λόγω της παράλληλης άσκησης ελευθέριου επαγγέλματος (Τοπογράφου Μηχανικού). Εξ’ άλλου και ο ίδιος ο Δήμος  σε σχετικό έγγραφο του Δημάρχου του συνομολογεί ότι συντρέχει ασυμβίβαστο στην παροχή εργασίας, για τον λόγο δε αυτό έγινε καταγγελία της σύμβασης του εν λόγω ειδικού συμβούλου κατόπιν σχετικής απόφασης του Δημάρχου .


ΝΣΚ/115/2010

Ασυμβίβαστο ή μη μεταξύ της ιδιότητας του υπαλλήλου ΔΟΥ και αυτής α) του Προέδρου Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, β) του μέλους Διοικητικού Συμβουλίου ανώνυμης εταιρείας.

α) Ασυμβίβαστο της ιδιότητας υπαλλήλου της ΔΟΥ Θήρας με τα καθήκοντα του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, το οποίο αποτελεί δημοτικό Ν.Π.Δ.Δ., βάσει των άρθρων 56 παρ. 1 και 57 παρ. 3 του Συντάγματος και του άρθρου 33 του Ν 3528/2007 (Υπαλληλικός Κώδικας). Δεν υπάρχει πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31 του Ν 3528/2007, με το οποίο επιτρέπεται σε δημόσιο υπάλληλο η άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή κατόπιν χορήγησης αδείας. β) Δεν υπάρχει ασυμβίβαστο της ιδιότητας υπαλλήλου της ΔΟΥ Σκάλας Λακωνίας με αυτή του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου ανώνυμης εταιρείας με έδρα τον Κοσμά Ν. Αρκαδίας καθώς επιτρέπεται, κατόπιν χορήγησης αδείας, μετά από σύμφωνη αιτιολογημένη γνώμη του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου, η συμμετοχή δημοσίου υπαλλήλου ως μέλους του Δ.Σ. ανώνυμης εταιρείας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 32 παρ. 2 του Υπαλληλικού Κώδικα.


ΝΣΚ/52/2010

Άσκηση καθηκόντων των Βοηθών Συνηγόρων του Πολίτη στην εταιρεία «Κτηματολόγιο Α.Ε.» κατά τη διάρκεια της θητείας τους.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η άσκηση καθηκόντων των Βοηθών Συνηγόρων στην εταιρεία «Κτηματολόγιο Α.Ε.» κατά τη διάρκεια της θητείας τους δεν αναστέλλεται, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παρ.4 του άρθρου 2 του Ν 3094/2003. Σύμφωνα όμως με το δεύτερο εδάφιο της ίδιας παραγράφου υφίσταται ασυμβίβαστο προς την απασχόληση στην εταιρεία αυτή.


ΠΔ 220/2007

Προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2003/9/ΕΚ του Συμβουλίου της 27ης Ιανουαρίου 2003, σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις για την υποδοχή των αιτούντων άσυλο στα κράτη μέλη (ΕΕL 31/6.2.2003).(Καταργήθηκε, εκτός από την παρ.1 του άρθρου 19, με το Ν.4540/2018, ΦΕΚ-91/Α/22.5.2018.)

Ν.4554/2018,ΦΕΚ-130/Α/18.7.2018 άρθρο 31:Με την έναρξη ισχύος του παρόντος Μέρους, σύμφωνα με το άρθρο 32, η παρ. 1 του άρθρου 19 του π.δ. 220/2007 (Α΄ 251) καταργείται.

-Ν.4554/2018,ΦΕΚ-130/Α/18.7.2018 άρθρο 32: Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος Μέρους αρχίζει από την έκδοση της απόφασης που προβλέπεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 


ΝΣΚ/125/2023

Ερωτάται: α) Εάν υπάρχει δυνατότητα εξέλιξης, κατά το άρθρο 11 του ν. 3187/2003, της Χ.-Π.Μ., αναδρομικά διορισθείσας Λέκτορα της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, στη βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας, μετά τη συμπλήρωση τριετίας από το χρονικό σημείο στο οποίο ανατρέχει ο διορισμός της (χρόνος πλασματικής υπηρεσίας) ή απαιτείται η συμπλήρωση τριετούς πραγματικής υπηρεσίας, και β) εάν εγείρεται ζήτημα αυτοδίκαιης λήξης της θητείας της, λόγω συμπλήρωσης του μέγιστου χρόνου (7 έτη) στη βαθμίδα του Λέκτορα.(..)α) Προϋπόθεση για την δυνατότητα εξέλιξης της αναδρομικώς διορισθείσας Λέκτορα, Χ.-Π.Μ., στην επόμενη βαθμίδα της Επίκουρης Καθηγήτριας στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων (Σ.Σ.Ε.), είναι, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 3187/2003, η συμπλήρωση τριετούς πραγματικής υπηρεσίας, στη βαθμίδα που υπηρετεί, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησής της για εξέλιξη (ομόφωνα). β) Δεν εγείρεται ζήτημα αυτοδίκαιης λήξης της θητείας της Χ.-Π.Μ, λόγω συμπλήρωσης του μέγιστου χρόνου (7 έτη) παραμονής της στη βαθμίδα του Λέκτορα, διότι η επταετία άρχισε από τη δημοσίευση του διορισμού της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και όχι από την ημερομηνία στην οποία ανατρέχει ο διορισμός (ομόφωνα).



ΝΣΚ/16/2023

Κατάργηση διατάξεων άρθρου 15 του π.δ. 226/1992 (ασυμβίβαστο ορκωτών λογιστών) .(..)Οι διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 15 του π.δ.226/1992, αναφερόμενες στο ασυμβίβαστο των καθηκόντων ορκωτού λογιστή με οποιαδήποτε έμμισθη υπηρεσία σε ιδιωτική επιχείρηση ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου ή οργανισμό, έχουν καταργηθεί.


ΝΣΚ/173/2018

Α.Ε.Ι.- Ε.Μ.Π.. Συμμετοχή των μη αναπληρούμενων κατά νόμο μελών της Κοσμητείας Σχολής Α.Ε.Ι., που έχουν καταθέσει αναφορά σε βάρος πειθαρχικώς διωκόμενου φοιτητή στη συνεδρίαση αυτής ως Πειθαρχικού Συμβουλίου, κατ’ άρθρο 7 του π.δ/τος 160/2008.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Τα μέλη της Κοσμητείας Σχολής Α.Ε.Ι. τα οποία δεν αναπληρώνονται κατά νόμο και έχουν καταθέσει αναφορά σε βάρος πειθαρχικώς διωκόμενου φοιτητή, μπορούν να συμμετάσχουν στη συνεδρίαση αυτής ως Πειθαρχικού Συμβουλίου, κατ’ άρθρο 7 του π.δ/τος 160/2008, εάν αποφασισθεί κατόπιν δήλωσης αποχής ή αίτησης εξαίρεσης ή αυτεπαγγέλτως ότι δεν συντρέχει λόγος εξαίρεσης στο πρόσωπό τους. Σε αντίθετη περίπτωση δεν μπορεί να συμμετάσχουν και το Πειθαρχικό Συμβούλιο συνεδριάζει με μειωμένη σύνθεση, εφόσον έχει τη νόμιμη απαρτία. β) Ο Κοσμήτορας Σχολής Α.Ε.Ι. ο οποίος άσκησε την πειθαρχική δίωξη, δεν συμμετέχει στη συνεδρίαση της Κοσμητείας όταν αυτή λειτουργεί ως Πειθαρχικό Συμβούλιο, αναπληρούμενος από τον Αναπληρωτή Κοσμήτορα.


ΝΣΚ/95/2013

Α.Ε.Ι. – Εκλογή Κοσμήτορα – Επιτρεπτό υποψηφιότητας – Διάρκεια θητείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τη θέση του Κοσμήτορα καθηγητές, οι οποίοι αποχωρούν από την υπηρεσία και πριν τη λήξη της τετραετούς θητείας. Η ερμηνευτική αυτή θέση στηρίζεται στο γράμμα της περίπτωσης α’ της παρ.2 του άρθρου 9 του ν. 4009/2011, όπως τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 3 του ν. 4076/2012 και συμπληρώθηκε με την παρ.10 του άρθρου 42 του ν. 4115/2013, στην οποία ο νομοθέτης ηθελημένα δεν θέσπισε και για τους κοσμήτορες αντίστοιχη απόλυτη απαγόρευση, όπως έπραξε για τα υποψήφια εσωτερικά μέλη του Συμβουλίου, με τη διάταξη του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης α’ της παρ.4 του άρθρου 8 του ίδιου αυτού νόμου, ούτε και επανέλαβε, στη νέα του ρύθμιση, την ομοίως απόλυτη απαγορευτική διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παρ.1 του άρθρου 12 του προϊσχύσαντος νόμου 1268/1982, γεγονός που επιβεβαιώνει την επιδίωξή του για οριστική κατάργηση της προγενέστερης απαγορευτικής αυτής ρύθμισης. Η θητεία των υποψηφίων του ερωτήματος, εφόσον εκλεγούν, ταυτίζεται με τη θητεία τους, ως καθηγητών πρώτης βαθμίδας.