ΝΣΚ/96/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Σύμβαση εκπόνησης μελέτης - Τρόπος εκτέλεσης σχετικής δικαστικής απόφασης από τη Διοίκηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Αποτελεί αρμοδιότητα της Διοίκησης είτε να κρίνει εκ νέου και ρητώς τις εκτελεσθείσες μη συμβατικές εργασίες, ως πράγματι αναγκαίες και άρα ως δικαιολογούσες τη νομιμοποίησή τους, εξετάζοντας τη συνδρομή ή μη των προϋποθέσεων των διατάξεων του άρθρου 17 του Ν. 716/1977 και του εκτελεστικού αυτού Π.Δ. 194/1979, σε συνδυασμό με την Οδηγία 92/50/ΕΟΚ στο πλαίσιο των προβλεπόμενων σε αυτές διαδικασιών, είτε να προβεί σε σύνταξη ΣΠ (συγκριτικού πίνακα) ή και ΣΣ (συμπληρωματικής σύμβασης), προς νομιμοποίηση των εργασιών, θεωρώντας ότι χορηγήθηκαν σχετικές εντολές από μέρους της, ακόμα μάλιστα και καθ' υπέρβαση του ποσοστού 50% του συνολικού συμβατικού αντικειμένου. Η αμοιβή που τυχόν θα καταβληθεί, σε συμμόρφωση προς τις ανωτέρω αποφάσεις, στον ανάδοχο, θα περιλαμβάνει μόνο τα αιτηθέντα δια του υπ' αριθμ. πρωτ. Δ7/Δ/1256/113/14-1-2000 εγγράφου τεύχη, όπως αυτά προσδιορίστηκαν από το έγγραφο της Διοίκησης που ακυρώθηκε με την απόφαση (ομοφ.).ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΣτΕ/619/2003
Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι ο χρόνος εγκρίσεως από την προϊσταμένη αρχή του πρωτοκόλλου κανονισμού τιμών μονάδας νέων εργασιών και του οικείου συγκριτικού πίνακα, έχει, κατά το νόμο, ιδιαίτερη σημασία, διότι η άπρακτη πάροδος της προθεσμίας προς πληρωμή του αναδόχου που γίνεται βάσει της πιστοποιήσεως των εργασιών που εκτελέσθηκαν επιφέρει υπέρ του αναδόχου τις συνέπειες του άρθρου 5 παρ. 10 του Ν. 1418/84. Και είναι μεν αληθές ότι από τις προπαρατεθείσες διατάξεις δεν τάσσεται στην προϊσταμένη αρχή προθεσμία προς έγκριση του πρωτοκόλλου κανονισμού τιμών μονάδας νέων εργασιών και του οικείου συγκριτικού πίνακα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η έγκριση ή η άρνηση εγκρίσεως είναι απρόθεσμη, αλλά αντιθέτως, η έγκριση των πράξεων που προαναφέρθηκαν (ΠΚΤΜΝΕ και ΣΠ) πρέπει να ενεργείται μέσα σε εύλογο χρόνο, τέτοιος δε χρόνος θεωρείται το τρίμηνο από της υποβολής τους στην προϊσταμένη αρχή. Κατά συνέπεια, με την άπρακτη πάροδο τριμήνου από της υποβολής τους, το ΠΚΤΜΝΕ και ο ΣΠ θεωρούνται αυτοδικαίως εγκεκριμένα, τυχόν δε μεταγενέστερη έγκρισή τους είναι τυπική και επιβεβαιώνει απλώς την έγκριση που έγινε με την πάροδο του τριμήνου, δεν μπορεί δε πλέον η προϊσταμένη αρχή να τροποποιήσει τα ήδη αυτοδικαίως με την πάροδο του τριμήνου εγκριθέντα εν λόγω στοιχεία (ΠΚΤΜΝΕ και ΣΠ) (πρβλ. ΣΕ 1674/97, 1921/93, 472/92).
ΝΣΚ/58/2018
Αν η παραχώρηση της χρήσης ακινήτων που ανήκουν σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία προβλέπεται στην διάταξη του άρθρου 50 παρ.1 εδ.στ΄ του ν. 4430/2016, μπορεί να γίνεται με ή χωρίς αντάλλαγμα.Η παραχώρηση της χρήσης των ακινήτων που ανήκουν σε Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, η οποία προβλέπεται στην διάταξη του άρθρου 50 παρ.1 εδ.στ΄ του ν. 4430/2016, μπορεί να γίνεται είτε χωρίς αντάλλαγμα (χρησιδάνειο) είτε με αντάλλαγμα (μίσθωση), βάσει της γνώμης που θα εκφράσει σχετικά σε κάθε περίπτωση το Δ.Σ. του Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. (πλειοψ.) Σχετική η υπ’ αριθ. 199/2016 γνωμοδότηση Τμ.ΣΤ΄ ΝΣΚ.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/32/2025
Προμήθεια και διανομή ειδών διατροφής.(...)Με τα δεδομένα αυτά, λαμβανομένου υπόψη ότι η προϋπολογισθείσα δαπάνη για τα επιμέρους είδη διατροφής δύναται να τεκμηριωθεί, όπως γίνεται δεκτό στη νομική σκέψη της παρούσας, είτε μέσω ενδελεχούς έρευνας αγοράς, την οποία ο προσφεύγων Δήμος ισχυρίζεται ότι διενήργησε (βάσει του ιστοτόπου https://e-katanalotis.gov.gr), χωρίς, ωστόσο, να προσκομίζει σχετικώς οποιοδήποτε αποδεικτικό στοιχείο, είτε, εναλλακτικά, μέσω σύγκρισης με τις τιμές ειδών που έχουν προϋπολογισθεί και κατακυρωθεί σε πρόσφατες ομοειδείς αναθέσεις δημοσίων συμβάσεων, το Δικαστήριο κρίνει ότι με την προσκόμιση του προμνησθέντος, συνταχθέντος από την αρμόδια Διεύθυνση του προσφεύγοντος, συγκριτικού πίνακα, που περιλαμβάνει τις επιμέρους τιμές των προς προμήθεια ειδών διατροφής στην επίδικη διακήρυξη, σε σχέση με αυτές που έχουν αντληθεί από διακηρύξεις ομοειδών προμηθειών που δημοσιεύθηκαν σε προγενέστερο της σύνταξης της διακήρυξης χρόνο, τεκμηριώνεται η προϋπολογισθείσα δαπάνη με επαρκή στοιχεία. Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την από 30.11.2024 (ΑΒΔ 6586/2024) προσφυγή ανάκλησης.Ανακαλεί την 400/2024 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
5629/2024
Σύσταση διυπουργικής Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) σε θέματα ένταξης της διάστασης του φύλου στις πολιτικές των υπουργείων και στο πλαίσιο της εφαρμογής του ν. 4604/2019 «Προώθηση της ουσιαστικής ισότητας των φύλων, πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης βίας» (Α’ 50).
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)106/2013
Εξόφληση του 3ου και 4ου λογαριασμού της μελέτης με τίτλο «Σχέδιο Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ)/Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) Δήμου ......».(...)Ειδικότερα, για τη νόμιμη σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης μελέτης με τον ανάδοχο της αρχικής σύμβασης πρέπει να υπάρχουν επιπρόσθετες εργασίες που κατέστησαν αναγκαίες κατά την εκτέλεση της σύμβασης και είτε δεν ήταν δυνατόν να διαχωριστούν από τεχνική και οικονομική άποψη από την κύρια σύμβαση είτε ήταν αναγκαίες για την ολοκλήρωση και την τελειοποίησή της, ενώ περαιτέρω οι εργασίες αυτές πρέπει να οφείλονται σε περιστάσεις, που δεν μπορούσαν να προβλεφθούν κατά την σύναψη της αρχικής σύμβασης. Κατά την πάγια νομολογία δε του Δικαστηρίου τούτου (βλ. αποφάσεις Τμ. Μείζονος-Επταμελούς Σύνθεσης 3210, 2489/2011, πράξεις VII Τμ. Ελ.Συν. 412, 296/2010, 279, 277/2008) ως απρόβλεπτες περιστάσεις θεωρούνται τα πραγματικά περιστατικά, τα οποία δεν ανάγονται στο χρόνο κατάρτισης της αρχικής σύμβασης και αντικειμενικά δεν μπορούσαν να προβλεφθούν σύμφωνα με τους κανόνες επιμέλειας του μέσου συνετού ανθρώπου του οικείου κλάδου. Η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του αρχικού συμβατικού αντικειμένου ή η διαφορά στην αμοιβή της αναδόχου που προκαλείται συνεπεία αυτού, δεν αφορά σε μελέτες πρόσθετες ή νέες που δύνανται να περιληφθούν σε συμπληρωματική σύμβαση. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται απλώς η αύξηση του προϋπολογισμού του αρχικού αντικειμένου ώστε να καλυφθούν οι διαφορές στην κοστολόγηση, οι οποίες προέκυψαν κατά την εκτέλεσή του και, ως εκ τούτου, δεν μπορούν να ενταχθούν σε συμπληρωματική σύμβαση (απόφαση VI Τμήματος 2503/2009). Εξάλλου, η συνολική αμοιβή των συμπληρωματικών εργασιών δεν πρέπει να υπερβαίνει το 50% της αρχικής συμβατικής αμοιβής, σε κάθε περίπτωση δε οι συμπληρωματικές αυτές εργασίες εκτελούνται μόνο μετά την σύνταξη συγκριτικού πίνακα που τις περιλαμβάνει, ο οποίος εγκρίνεται πριν εξαντληθεί η συνολική προθεσμία για την περαίωση του μελετητικού έργου (βλ. πράξεις VII Τμήματος 182/2009, 279/2008). (Κρίθηκε μη ανακλητέα (Πράξη Ελ. Συν. 58/2013 Τμ. 7)
ΝΣΚ/195/2009
Πυροσβεστικό Σώμα – Αναστολή εκτελεστότητας Π. Δ/τος αποστρατείας αξιωματικού – Συμμόρφωση της Διοίκησης σε απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση, συμμορφούμενη προς την υπ αριθμ. 280/20009 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ, οφείλει να επαναφέρει τον αποστρατευθέντα αξιωματικό στην ενεργό υπηρεσία και στον βαθμό στον οποίο κρίθηκε, δηλαδή του Αρχιπυράρχου, είτε σε υπάρχουσα κενή οργανική θέση, είτε μη υπαρχούσης ως υπεράριθμο, τοποθετώντας τον, μεταγενεστέρως, στην πρώτη οργανική θέση που θα κενωθεί, αναθέτοντας σ αυτόν καθήκοντα του βαθμού του, αποδεχόμενη τις προσφερόμενες υπηρεσίες του και εν γένει αντιμετωπίζοντάς τον ως μηδέποτε αποστρατευθέντα.
ΝΣΚ/468/2003
Καταλογισμός ή μη ποσών της ειδικής παροχής του άρθρου 14 του Ν 3016/2002 σε λαβόντες υπαλλήλους με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου της ΕΜΥ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα ποσά που χορηγήθηκαν ως ειδική παροχή του άρθρου 14 του Ν 3016/2002 στους είκοσι (20) υπαλλήλους της ΕΜΥ με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, κατά τον χρόνο ισχύος της αρχικώς δημοσιευθείσης υπ αριθμ. 2/41890/0022/30-7-2002 κοινής αποφάσεως των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας και Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, δεν θεωρούνται αχρεωστήτως καταβληθέντα και, συνεπώς, δεν πρέπει να αναζητηθούν από τους λαβόντες και να καταλογισθούν σ αυτούς.
ΑΕΠΠ/1242/2020
Με την προδικαστική προσφυγή η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αρ. 3732/20-07-2020 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος φορέα και του συνημμένου σε αυτή Πρακτικού Ελέγχου Διαγωνισμού, ώστε να αναδειχθεί ανάδοχος για 14 συγκεκριμένα τμήματα του διαγωνισμού (5, 13, 22, 47, 49, 50, 84, 98, 103, 106, 115, 120, 124, 134) συνολικού προϋπολογισμού 12.725,20€. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια διαφόρων τύπων λαμπτήρων για τους σιδηρόδρομους, τις κτιριακές εγκαταστάσεις και τον εξοπλισμό των γραμμών 1, 2 & 3 και τραμ του αναθέτοντος φορέα (CPV: 31518200-7). Η προσφυγή διατυπώνει ότι η απόρριψη των τμημάτων αυτών βασίστηκε σε εσφαλμένη ερμηνεία της τεχνικής προσφοράς της, ισχυριζόμενη ότι πληροί τις προδιαγραφές του Πίνακα 1 της διακήρυξης είτε ως απόλυτα αντίστοιχη είτε ως καλύπτουσα ενδεικτικά ζητούμενα είδη.
ΝΣΚ/407/2011
Δυνατότητα ή μη ορισμού Διευθυντή Διδακτορικών Διατριβών, ή υπεύθυνου μέλους ΔΕΠ Διδακτορικών Διατριβών, ή Υπεύθυνης Επιτροπής Διδακτορικών Διατριβών στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μέχρι την ίδρυση της Σχολής Μεταπτυχιακών Σπουδών κατ’ άρθρο 7 παρ.4 του Ν. 4009/2011 και τη συγκρότηση των οργάνων αυτής, διάστημα κατά το οποίο εξακολουθούν να ισχύουν, ως προς τα Π.Μ.Σ. και την εκπόνηση των διδακτορικών διατριβών, οι διατάξεις του Ν. 3685/2008, δεν υφίσταται νομική δυνατότητα ορισμού Διευθυντή Διδακτορικών Διατριβών, ή υπεύθυνου μέλους ΔΕΠ Διδακτορικών Διατριβών, ή Yπεύθυνης Eπιτροπής Διδακτορικών Διατριβών, είτε σε Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών, είτε στο ίδιο το Τμήμα, με βάση δε την απάντηση αυτή παρέλκει η απάντηση στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματος περί της δυνατότητας καθορισμού αρμοδιοτήτων των ανωτέρω.
ΕλΣυν/Ε Κλ/27/2010
Μη νόμιμη διαδικασία ανάθεσης δημοσίου έργου της ΔΈΣΦΑ ΑΈ, καθόσον ο όρος της διακήρυξης περί δυνατότητας επαύξησης του τελικού αντικειμένου έως 50% του συμβατικού τιμήματος είναι ανεφάρμοστος ως αόριστος, διότι δεν προσδιορίζει το είδος και την έκταση των εργασιών, που θα αποτελέσουν το περιεχόμενό του, αλλά ορίζει ότι αυτό θα εξαρτηθεί από τη μελλοντική πορεία της εκτέλεσης της σύμβασης και θα προσδιοριστεί είτε μέσω μεταβολής, είτε μέσω συμπληρωματικής σύμβασης.(Σχ.η 26/2010) Με τις 659 και 660/2010 αποφάσεις του VI Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανακλήθηκαν οι προμνησθείσες Πράξεις του Κλιμακίου, αφού κρίθηκε ότι οι εργασίες που αποτελούν κατά παραπομπή το περιεχόμενο του δικαιώματος προαίρεσης είναι οριστές με την αναλυτική περιγραφή των εργασιών και προμηθειών υλικών, που περιγράφονται στη διακήρυξη και αφορούν σε υπερσυμβατικές ποσότητες και νέες εργασίες, σε σχέση με αυτές που αφορούν στο αντικείμενο του έργου.