×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΣΤΕ/3969/2010

Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 2071/1992, 3418/2005, 2194/1994, 2519/1997

Νομιμότητα διοικητικής πράξης:..Επειδή, κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, η νομιμότητα κάθε διοικητικής πράξης, εφόσον δεν ορίζεται στο νόμο διαφορετικά, κρίνεται σύμφωνα με το καθεστώς που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσης της πράξης (ΣτΕ 532/2008, βλ. και ΣτΕ 2502/2004, 3573/2002 κά). Εν προκειμένω, κατά τον κρίσιμο χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης (5.10.2005), ίσχυε το άρθρο 82 παρ.3 του ν. 2071/1992, όπως το άρθρο αυτό είχε πριν αντικατασταθεί με το άρθρο 41 του ν. 3418/2005, και σύμφωνα με το οποίο η αλλαγή ειδικότητας για λόγους υγείας επιτρέπεται με ειδικώς αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Υγείας, κατόπιν γνωμοδοτήσεως της αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής περί της συνδρομής λόγων υγείας. Ενόψει τούτου και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην τέταρτη σκέψη, η αιτιολογία απόρριψης του ένδικου αιτήματος του αιτούντος δεν είναι νόμιμη. Και τούτο, διότι το αποφασίζον όργανο στηρίχθηκε στην εσφαλμένη αντίληψη ότι και οι ιατροί που εμπίπτουν στο άρθρο 82 παρ. 3 του ν. 2071/1992 (εκ προφανούς παραδρομής αναφέρεται στο πρακτικό της επιτροπής του ΚΕ.Σ.Υ. το άρθρο 23 παρ. 5 του νόμου αυτού, το οποίο αφορά την απαλλαγή, για λόγους υγείας, από την υπηρεσία υπαίθρου, περίπτωση που δεν ενδιαφέρει εν προκειμένω), δύνανται να συνεχίσουν την ειδίκευσή τους σε άλλη ειδικότητα, εφόσον πάσχουν από ασθένεια από τις περιοριστικά αναφερόμενες στο άρθρο 9 του ν. 2194/1994, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 20 παρ. 11 του ν. 2519/1997, το οποίο, όμως, αφορά, κατά τα ήδη λεχθέντα, στην έναρξη ειδικεύσεως για λόγους υγείας και όχι τη συνέχιση της εκπαιδεύσεως σε άλλη ειδικότητα. Δεδομένου δε του ότι, όπως προεκτέθηκε, κατά το χρόνο εκδόσεως της προσβαλλόμενης πράξης, δεν ίσχυε ο ν. 3418/2005, ο οποίος ρητώς πλέον, ορίζει ότι οι ίδιες ασθένειες που συνιστούν λόγους έναρξης ειδίκευσης του ιατρού σε ειδικότητα της επιλογής του δικαιολογούν και την αλλαγή της ειδικότητας, το αποφασίζον όργανο ώφειλε, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 82 παρ. 3 του ν.2071/1992, λαμβάνοντας υπόψη τη σχετική γνωμοδότηση της αρμόδιας γνωμοδοτικής επιτροπής σχετικά με τη διαπίστωση λόγων υγείας, να διαλάβει ειδική αιτιολογία για το αν οι λόγοι αυτοί εμπόδιζαν τον ενδιαφερόμενο να συνεχίσει την ειδίκευσή του στην αρχικώς επιλεγείσα ειδικότητα. Εξάλλου, ως τέτοια ειδική αιτιολογία δεν μπορούν να ληφθούν υπόψη από το Δικαστήριο τα διαλαμβανόμενα στο μεταγενέστερο της ήδη προσβαλλόμενης πράξης εσωτερικό Υ10δ/οικ.147123/1.12.2006 έγγραφο, το οποίο ο Συντονιστής της Επιτροπής του ΚΕ.Σ.Υ απηύθυνε προς τη Διεύθυνση Προσωπικού και στο οποίο αναφέρει ότι, κατά την κρίση της Επιτροπής, η αναπηρία την οποία επικαλείται ο αιτών, δυσχεραίνει πολύ περισσότερο την άσκηση της Οφθαλμολογίας από την άσκηση της Γενικής Ιατρικής, διότι η Οφθαλμολογία, ως χειρουργική ειδικότητα απαιτεί άψογη δεξιότητα και κινητικότητα των οστών και αρθρώσεων των άνω άκρων. Ενόψει των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη Υ10δ/93063/5.10.2005 πράξη του Υφυπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα του αιτούντος για αλλαγή ειδικότητας για λόγους υγείας και να επιδικασθεί στο Δημόσιο η δικαστική δαπάνη του αιτούντος. Περαιτέρω δε, η υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί στη διοίκηση για νέα, νομίμως αιτιολογημένη κρίση, σύμφωνα με το ισχύον κατά το χρόνο έκδοσης της προσβαλλόμενης πράξης άρθρο 82 παρ. 3 του ν. 2071/1992.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΣΤΕ/532/2008

Νομιμότητα διοικητικής πράξης:..Υπό τα δεδομένα αυτά, το υποβληθέν αίτημα τοποθέτησης σε άλλη ειδικότητα ήταν εν πάση περιπτώσει νόμω αβάσιμο και νομίμως απερρίφθη, κατά δέσμια αρμοδιότητα, από τη Διοίκηση, οι δε περί του αντιθέτου λόγοι είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι. Κατόπιν αυτών, αλυσιτελώς προβάλλει ο αιτών ότι μη νομίμως ελήφθη υπόψη γνωμοδότηση της μη προβλεπόμενης από το νόμο «Επιτροπής σχετικά με τοποθετήσεις Ιατρών για ειδίκευση ως υπεράριθμων για λόγους υγείας» και ότι μη νομίμως η Επιτροπή και ο Υφυπουργός απέστησαν χωρίς ειδική αιτιολογία από την αντίθετη γνωμάτευση της Υγειονομικής Επιτροπής του Υπαλληλικού Κώδικα. Τούτο δε ανεξαρτήτως του ότι: α) κατά τις προαναφερθείσες διατάξεις, οι Υγειονομικές Επιτροπές είναι αρμόδιες μόνον για να διαπιστώσουν την ύπαρξη των λόγων υγείας και όχι για να κρίνουν εάν οι λόγοι αυτοί εμποδίζουν τον ενδιαφερόμενο να συνεχίσει την ειδίκευσή του και β) δεν κωλυόταν το αποφασίζον όργανο να λάβει υπόψη τη γνώμη της - οικειοθελώς συσταθείσης - Επιτροπής σχετικά με τοποθετήσεις Ιατρών για ειδίκευση ως υπεράριθμων για λόγους υγείας, στην οποία μετείχαν άλλωστε καθηγητές της Ιατρικής σε διάφορα Α.Ε.Ι. της χώρας και Διευθυντές Νοσοκομείων.


Γ3α/Γ.Π.οικ.6388/2024

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΑΤΟΜΩΝ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ Ν. 2071/1992 ΑΔΑ:Ψ69Ζ465ΦΥΟ-3Α3


Γ2α/65797/2018

Επέκταση της ειδικής άδειας μετ’ αποδοχών του άρθρου 105 του ν. 2071/1992 σε περαιτέρω τμήματα και ειδικές μονάδες των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ.  


Γ2α/οικ.19064/2019

Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της υπ΄αριθ. πρωτ. Γ2α/65797/27-11-2018 «Επέκταση της ειδικής άδειας μετ΄αποδοχών του άρθρου 105 του ν. 2071/1992 σε περαιτέρω τμήματα και ειδικές μονάδες των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Θ.Δ.» Κ.Υ.Α.(ΑΔΑ: 6ΜΑ1465ΦΥΟ-Π1Τ)


ΝΣΚ/244/2016

Δυνατότητα του ιατρού Γ.Α. να αποκτήσει πιστοποιητικό εξειδίκευσης στην Εντατικολογία, υπολογίζοντας τον χρόνο υπηρεσίας του στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ν.Π.Ι.Δ. «Ερρίκος Ντυνάν».(..)Ο ιατρός Γ.Α. δεν δύναται να συμμετάσχει στις προβλεπόμενες, κατ’ άρθρον 20 παρ. 4 του Ν 2519/1997, εξετάσεις για την απόκτηση του πιστοποιητικού εξειδίκευσης στην Εντατικολογία, καθόσον δεν συντρέχουν στο πρόσωπό του οι τυπικές προϋποθέσεις του άρθρου 84 του Ν 2071/1992, ήτοι δεν αποδεικνύεται ότι έχει μέχρι σήμερα εργασθεί σε Πολυδύναμη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας, ενταγμένης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας (ομοφ.)


Γ.Π.οικ.15392/2023

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Γ.Π.οικ.68677/29.11.2022 απόφασης του Υπουργού Υγείας «Σύσταση Εθνικού Μητρώου Ασθενών με HIV λοίμωξη - Ηλεκτρονική συνταγογράφηση των αντιρετροϊκών φαρμάκων, των εργαστηριακών εξετάσεων ποσοτικού προσδιορισμού HIV-1 RNA και άλλων εξετάσεων παρακολούθησης της HIV λοίμωξης» (Β’ 6110), ως τροποποιήθηκε με την υπ’ αρ. Γ.Π. οικ. 4675/23.01.2023 απόφαση του Υπουργού Υγείας (Β’ 339) - Εκ νέου μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης παραγωγικής λειτουργίας του Εθνικού Μητρώου Ασθενών με HIV λοίμωξη και της Ηλεκτρονική Συνταγογράφησης για την αντιμετώπιση της HIV λοίμωξης από την 15η.03.2023 για την 05η.04.2023. 


Γ3α,β/Γ.Π.οικ.19216/2021

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Γ3α,β.Γ.Π. οικ.49291/2019 υπουργικής απόφασης «Σύστημα διοικητικής και οικονομικής διαχείρισης, ελέγχου, επιχορήγησης και παρακολούθησης της ποιότητας σε μονάδες ψυχικής υγείας» (Β΄ 2809).


ΝΣΚ/488/2003

Δυνατότητα χορήγησης πιστοποιητικού εξειδίκευσης στην Εντατική Θεραπεία, είτε κατόπιν εξετάσεων είτε άνευ εξετάσεων, σε ιατρούς που υπηρέτησαν στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Εξειδίκευση σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας (ΜΕΝ) Νεογνών μπορεί να παρέχεται μόνο σε Μονάδες ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, καθόσον οι ως άνω κρίσιμες διατάξεις (Ν 2071/1992 και Ν 2519/1997) αφορούν στην Οργάνωση και στον Εκσυγχρονισμό αποκλειστικά και μόνο του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στο οποίο δεν είναι ενταγμένο το Ω.Κ.Κ. Και αν ακόμη γινόταν δεκτό ότι, το Κέντρο αυτό υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 52 του Ν 2071/1992, και τότε ακόμη δεν θα ήταν κατά νόμο εφικτό να παρασχεθεί εξειδίκευση στο Κέντρο αυτό, καθόσον δεν προκύπτει ότι έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη από τη διάταξη της παρ.5 του άρθρου 84 του Ν 2071/1992 κ.υ.α. για σύσταση θέσεων προς εξειδίκευση ιατρών στην εντατική νοσηλεία για διάστημα δύο (2) ετών στο Ω.Κ.Κ. και, συνεπώς, δεν μπορεί να παρασχεθεί εξειδίκευση στο Κέντρο αυτό χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες θέσεις.


ΔΒ3/Γ/ 28589/2025

«ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΑΚΟΥΣΙΑ ΝΟΣΗΛΕΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ» ΑΔΑ:6Μ5ΓΟΞ7Μ-ΗΑ3

Σχετ.: 1. Την υπ΄αριθμ.ΕΑΛΕ/Γ.Π. 4091/2025 ΚΥΑ «Τροποποίηση και αντικατάσταση της υπό στοιχεία ΕΑΛΕ/Γ.Π. 80157/1-11-2018 κοινής απόφασης των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών και Υγείας «Τροποποίηση και αντικατάσταση της με αριθμ. πρωτ. ΕΑΛΕ/Γ.Π. 46846/19-06-2018 (Β’ 2315) κοινής υπουργικής απόφασης με περιεχόμενο “Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας (Ε.Κ.Π.Υ) του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ)”» (Β’ 4898). (ΦΕΚ Β 2106/02.05.2025)

2. Την υπ΄αριθμ. Γ2δ/Γ.Π.16432/2025 «Έγκριση σχεδίου σύμβασης μεταξύ Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και ιδιωτικών ψυχιατρικών κλινικών» (ΦΕΚ Β/3151/23.06.2025)

3. Τον υπ΄αριθμ. Ν.2071/1992 Νόμο (ΦΕΚ Α/123/1992) για την ακούσια νοσηλεία (άρθρο 99 – «Διακοπή, Διάρκεια. Λήξη ακούσιας νοσηλείας»)

4. Την υπ΄αριθμ. Γ3α,β/Γ.Π.οικ.65047/2020Υ.Α. «Όροι και προϋποθέσεις ακούσιας νοσηλείας σε ιδιωτικές ψυχιατρικές κλινικές»


Γ2α/ ΓΠ.οικ.16928/2021

Αναγνώριση του Ναυτικού Νοσοκομείου ως κέντρου κατάλληλου για τη διενέργεια της μεθόδου κυτταρομειωτικής χειρουργικής και ενδοπεριτοναϊκής υπερθερμικής χημειοθεραπείας (HIPEC)»