ΣτΕ/541/2023
Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΔΗΜΟΥ-ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΚΛΑΔΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΩΝ (...) Επειδή, οι προσβαλλόμενες ρυθμίσεις του Οργανισμού του Δήμου …, όπως αυτές εγκρίθηκαν με την προσβαλλόμενη απόφαση, ορίζουν κατά τρόπο γενικό, απρόσωπο και αντικειμενικό και κατ’ εφαρμογή νόμιμων κριτηρίων συνδεόμενων με την εξυπηρέτηση των υπηρεσιακών αναγκών και την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής του ως άνω Δήμου τη δυνατότητα των υπαλλήλων του κλάδου ΠΕ Πολιτισμού να επιλέγονται για την κατάληψη θέσης Προϊσταμένου τόσο στη Διεύθυνση Πολιτισμού και Παιδείας όσο και σε τρία (3) από τα έξι (6) Τμήματα που υπάγονται στη Διεύθυνση αυτή και συγκεκριμένα στο Τμήμα Μουσείων, Πινακοθηκών και Διαχείρισης Πολιτιστικών Χώρων, στο Τμήμα Καλλιτεχνικών, Επιμορφωτικών Δομών και Διά Βίου Μάθησης και στο Τμήμα Βιβλιοθηκών και Ιστορικού Αρχείου, δηλαδή, σε οργανικές μονάδες με αρμοδιότητες, όπως αυτές εκτέθηκαν ανωτέρω, που βρίσκονται κατ’ αρχήν σε συνάφεια, ως εκ της φύσεως και του περιεχομένου τους, με το αντικείμενο της ειδικότητας του κλάδου ΠΕ Πολιτισμού. Αντιθέτως, τέτοιου είδους συνάφεια δεν υφίσταται κατ’ αρχήν μεταξύ του αντικειμένου της ειδικότητας του κλάδου ΠΕ Πολιτισμού και του περιεχομένου των αρμοδιοτήτων των Διευθύνσεων Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Αθλητισμού, Κοινωνικής Προστασίας, Ισότητας και Τρίτης Ηλικίας, Διοικητικών Υπηρεσιών, Οικονομικών Υπηρεσιών, Αδειοδοτήσεων και Εμπορικών Δραστηριοτήτων (και των υπαγομένων σε αυτές Τμημάτων) του Δήμου. Το αυτό ισχύει και για τα Τμήματα Δημοτικού Ωδείου, Παιδείας και Υποστήριξης Νομικών Προσώπων της Διεύθυνσης Πολιτισμού και Παιδείας λαμβανομένης υπόψη της φύσεως των προεχουσών αρμοδιοτήτων των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων. Κατόπιν αυτού, οι επίμαχες ρυθμίσεις βρίσκονται εντός των ορίων της εξουσιοδοτήσεως του άρθρου 10 του κώδικα κατάστασης δημοτικών υπαλλήλων, και πρέπει να απορριφθούν τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα, δεδομένου, άλλωστε, ότι οι κανονιστικές αποφάσεις, όπως ο προσβαλλόμενος Οργανισμός, δεν χρήζουν αιτιολογίας, ελέγχονται δε μόνον από την άποψη της μη υπέρβασης της νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως. Διά ταύτα Απορρίπτει την αίτηση.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/157/2012
Υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Μουσειοπαιδαγωγών του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού – Άδεια επιδημίας (δίμηνη εκπαιδευτική).(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Μουσειοπαιδαγωγών του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού δεν δικαιούνται τη δίμηνη άδεια επιδημίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/113/2019
Νομιμότητα της απόφασης διορισμού πτυχιούχου δοκίμου υπαλλήλου σε θέση του κλάδου ΠΕ Διοικητικού– Οικονομικού του ΥΠΠΟΑ και δυνατότητα μετάταξής του σε θέση του κλάδου ΠΕ Αρχαιολόγων.α) Το πτυχίο του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, θεματικού κύκλου Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, περιλαμβάνεται στους οριζόμενους από το άρθρο 79 παρ. 3 του π.δ. 4/2018 τίτλους σπουδών που απαιτούνται για το διορισμό σε θέση του κλάδου/ειδικότητας ΠΕ Αρχαιολόγων του Υπουργείου Πολιτισμού (ομόφ.). β) Είναι νόμιμη η απόφαση διορισμού πτυχιούχου του ανωτέρω Τμήματος του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, σε θέση του κλάδου ΠΕ Διοικητικού- Οικονομικού του Υπουργείου Πολιτισμού και υπάρχει δυνατότητα μετάταξής του σε θέση ΠΕ Αρχαιολόγων, σύμφωνα με το άρθρο 69 του Υπαλληλικού Κώδικα είτε με πρωτοβουλία της Υπηρεσίας είτε μετά από αίτησή του (ομόφ.).
ΕλΣυν.Κλ.1/302/2015
ΑΠΟΔΟΧΕΣ Γενικά:Μη νόμιμη η καταβολή αποδοχών από Δήμο σε μόνιμη υπάλληλό του, μετά την αναγνώριση δύο ετών προϋπηρεσίας λόγω αναγνώρισης μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών, καθόσον μη νομίμως αναγνωρίστηκε με αποφάσεις του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και του Δημάρχου η συνάφεια του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών της ανωτέρω υπαλλήλου με το αντικείμενο της υπηρεσίας της, διότι αυτή ενόψει της κατηγορίας ΠΕ κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών, στην οποία ανήκει, μπορεί να απασχοληθεί, σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Δήμου, μόνο στη Διεύθυνση και στα υπαγόμενα σε αυτή τμήματα του Κέντρου Εξυπηρέτησης Πολιτών, και όχι στις Διευθύνσεις Προσχολικής Αγωγής και Δημιουργικής Απασχόλησης και Παιδείας Πολιτισμού και Τουρισμού, το αντικείμενο και οι δραστηριότητες των οποίων θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν συναφείς με τον μεταπτυχιακό της τίτλο, δεδομένου ότι στις εν λόγω διευθύνσεις δεν προβλέπεται απασχόληση προσωπικού κλάδου Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών (άρθρο 6 παρ. 1, 3 και 4 του ν. 4024/2011, ΦΕΚ Α' 226/2011, όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 1 του ν. 4038/2012, ΦΕΚ Α' 14/2012).
ΝΣΚ/17/2013
Κατάρτιση και έγκριση επιμορφωτικών προγραμμάτων των Τ.Ε.Ι. για τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΤΕ1 του Ν. 1566/1985.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η κατάρτιση και η έγκριση των επιμορφωτικών προγραμμάτων που προβλέπονται στις διατάξεις της παρ.11 του άρθρου 14 του Ν. 2817/2000 υπάγεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (νυν Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού), ο οποίος με απόφασή του, ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Ι.Τ.Ε.) και ήδη του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.), στον οποίο περιήλθε η σχετική αρμοδιότητα, μετά την κατάργηση του Ι.Τ.Ε., ρυθμίζει τη διαδικασία και τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των επιμορφωτικών αυτών προγραμμάτων. Κατ’ ακολουθίαν και δεδομένου, ότι η Διοίκηση δεν έχει προβεί σε έκδοση Υπουργικής Απόφασης σχετικής με τη διαδικασία οργάνωσης, κατάρτισης και λειτουργίας των παραπάνω προγραμμάτων, τα πιστοποιητικά παρακολούθησης που χορηγεί το Τ.Ε.Ι. Δυτικής Μακεδονίας δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που τάσσονται στις ανωτέρω διατάξεις και ως εκ τούτου δεν δύνανται να ληφθούν υπόψη για την κατάταξη των εκπαιδευτικών (του κλάδου ΤΕ1 που κατέχουν αυτά) στους κλάδους ΠΕ-17 ή ΠΕ-18. (ομοφ.)
ΝΣΚ/276/2009
Δυνατότητα μετάταξης μονίμου υπαλλήλου του Υπ. Εσωτερικών του κλάδου ΠΕ Διοικητικού, κατόχου πτυχίου Κλασσικής Φιλολογίας, σε θέση εκπαιδευτικού του ΥΠ.Ε.Π.Θ.,σύμφωνα με το άρθρο 71 παρ. 2 του Ν 3528/2007.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η μετάταξη μονίμου υπαλλήλου του Υπουργείου Εσωτερικών του κλάδου ΠΕ Διοικητικού, κατόχου πτυχίου Κλασσικής Φιλολογίας, σε θέση εκπαιδευτικού στον εκπαιδευτικό κλάδο ΠΕ 02 Φιλολόγων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων,σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 71 παρ. 2 του Ν 3528/2007.
ΣΤΕ/102/2010
Επειδή, εν προκειμένω, στο άρθρο 2 του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου ..., όπως τροποποιήθηκε με την προσβαλλόμενη απόφαση, ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών υπάγονται τα Τμήματα Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών, Κτηματολογίου και Δημοτικής Περιουσίας, Μελετών, Έργων, καθώς και το Ηλεκτρομηχανολογικό Τμήμα, ενώ στο άρθρο 12 προβλέπονται αναλυτικώς οι αρμοδιότητες των εν λόγω οργανικών μονάδων. Εξ άλλου, στο άρθρο 9 του ως άνω τροποποιηθέντος Οργανισμού ορίζεται, πλην άλλων, ότι ως προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών επιλέγεται υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Πολιτικών Μηχανικών, ως Προϊστάμενος του Τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Πολιτ. Μηχανικών ή ΠΕ Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ως προϊστάμενος του Τμήματος Κτηματολογίου και Δημοτικής Περιουσίας υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Τοπογράφων Μηχανικών ή, ελλείψει αυτού, του κλάδου ΤΕ Τεχν. Τοπογράφων Μηχανικών, ως προϊστάμενος του Τμήματος Μελετών υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Πολιτ. Μηχανικών ή ΠΕ Αρχιτεκτ. Μηχανικών ή, ελλείψει αυτών, του κλάδου ΠΕ Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, ως προϊστάμενος του Τμήματος Έργων υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Πολιτ. Μηχανικών ή, ελλείψει αυτού, του κλάδου ΠΕ Αρχιτεκτ. Μηχανικών, και, τέλος, ως προϊστάμενος του Ηλεκτρομηχανολογικού Τμήματος υπάλληλος του κλάδου ΠΕ Μηχανολόγων Μηχανικών ή ΠΕ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ή ΠΕ Ηλεκτρολόγων/Μηχανολόγων Μηχανικών ή, ελλείψει αυτών, του κλάδου ΤΕ Τεχνολόγων Μηχανολόγων ή Ηλεκτρολόγων Μηχανολόγων. Επομένως, βάσει των ανωτέρω διατάξεων του άρθρου 9, οι υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Τοπογράφων Μηχανικών, στον οποίο ανήκει και η αιτούσα, δύνανται να τοποθετηθούν σε θέση προϊσταμένου μόνον του Τμήματος Κτηματολογίου και Δημοτικής Περιουσίας ενώ, κατά τις διατάξεις των προϊσχυσάντων Οργανισμών, που είχαν εγκριθεί με τις 3214/12.5.1999 (Β΄ 1390/6.7.1999) και 3162/19.3.2004 (Β΄564/6.4.2004) αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ηδύναντο να καταλάβουν θέση προϊσταμένου της Διευθύνσεως Τεχνικών Υπηρεσιών, του Τμήματος Πολεοδομίας και Πολεοδομικών Εφαρμογών και του τότε ενιαίου Τμήματος Μελετών και Έργων. Εξ άλλου, όπως προκύπτει από την προαναφερθείσα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ... και τη σχετική γνωμοδότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Υπαλλήλων Ο.Τ.Α. Νομού ....., με την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου ... επιδιώκεται η ορθολογικότερη οργάνωση και στελέχωση των υπηρεσιών του Δήμου, προς το σκοπό της αποτελεσματικότερης εκπλήρωσης της αποστολής του. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, οι προσβαλλόμενες διατάξεις του τροποποιηθέντος Οργανισμού, οι οποίες επιτρέπουν την τοποθέτηση υπαλλήλων του κλάδου ΠΕ Τοπογράφων Μηχανικών σε θέση Προϊσταμένου μόνον της προαναφερομένης συγκεκριμένης οργανικής μονάδας, ευρίσκονται εντός της εξουσιοδοτήσεως του άρθρου 12 του ν. 1188/1981 και δεν αντίκεινται σε καμμία συνταγματική διάταξη, δεδομένου ότι οι σχετικές τροποποιήσεις του Οργανισμού εχώρησαν κατά τρόπο γενικό, απρόσωπο και αντικειμενικό, κατ΄ εφαρμογή νομίμων κριτηρίων συνδεομένων με τις υπηρεσιακές ανάγκες, δεν εκωλύετο δε ο κανονιστικός νομοθέτης να εισαγάγει ρυθμίσεις διαφορετικές από εκείνες που ίσχυαν στο παρελθόν έσω και αν εθίγοντο υφιστάμενα δικαιώματα ή συμφέροντα (πρβλ. Σ.τ.Ε. 2713/2006, 1433/2005 κ.ά). Κατά συνέπεια, είναι απορριπτέα ως αβάσιμα τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα με την κρινόμενη αίτηση και, ειδικότερα, ο ισχυρισμός ότι με την προσβαλλόμενη απόφαση θίγονται «κεκτημένα δικαιώματα» της αιτούσης κατά παράβαση του Συντάγματος και του νόμου.
ΑΝ 1500/1950
Περί ρυθμίσεως των εκτός δημοσιας ληψοδοσίας Ειδικών Λογαριασμών και περί παροχής εξουσιοδοτήσεως διά την κατάργησιν ή συγχώνευσιν Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, Ειδικών Ταμείων κλπ.
ΝΣΚ/295/2001
Ιδιωτικό Προσωπικό Δημοσίου. Διορισμός υπαλλήλου με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε μόνιμη θέση ΠΕ Μουσικών του Υπ. Πολιτισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προεδρεύων: Δ. Γριμάνης, Νομικός Σύμβουλος, Εισηγητής: Α. Κλαδιάς, Πάρεδρος. Δεν μπορεί να διοριστεί σε μόνιμη θέση ΠΕ Μουσικών του Υπουργείου Πολιτισμού, υπάλληλος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, η οποία είναι κάτοχος τίτλων σπουδών του Παλλάδιου Ωδείου Αθηνών. Πρέπει να διοριστεί σε μόνιμη θέση του κλάδου ΔΕ Μουσικών του Υπουργείου, η σύσταση του οποίου θα γίνει με την πράξη διορισμού.
ΣΤΕ/2813/2017
ΑΡΧΕΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ, ΑΞΙΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (...) ζητείται η ακύρωση του π.δ. 136/2010 (Α΄ 229/27.12.2010) «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης», κατά το μέρος που στις διατάξεις του που αφορούν στον ορισμό προϊσταμένων στις σχετικές οργανικές μονάδες ορίζεται ότι επιλέγονται διαζευκτικά υπάλληλοι διαφορετικής κατηγορίας (ΠΕ ή ΤΕ), χωρίς να ορίζεται ότι η κατηγορία ΠΕ έχει προβάδισμα έναντι της κατηγορίας ΤΕ (...). Ζητείται επίσης η ακύρωση των ιδίων διατάξεων κατά μέρος που με αυτές, όπως προβάλλεται, προβλέπεται ότι επιλέγονται για την κατάληψη θέσεως προϊσταμένου των οργανικών μονάδων υπάλληλοι «ΤΕ Μηχανικών όλων των κλάδων», χωρίς να ορίζεται ότι επιλέγονται υπάλληλοι «ΠΕ Μηχανικών όλων των κλάδων».(...)Περαιτέρω κατά την έννοια των συνταγματικών αρχών της ισότητας, της αξιοκρατίας και της κατοχυρούμενης στο άρθρο 103 του Συντάγματος αρχής της ορθολογικής οργανώσεως της Δημόσιας Διοικήσεως (...) καθώς και των προαναφερθεισών διατάξεων και ιδίως του άρθρου 97 του κώδικα κατάστασης δημόσιων πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων και υπαλλήλων ν.π.δ.δ. και της προμνησθείσας νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως του ν. 3852/2010, το καθοριζόμενο προβάδισμα των κατηγοριών των υπαλλήλων παύει να ισχύει μόνον στις περιπτώσεις κατά τις οποίες οι οργανικές διατάξεις βάσει του αντικειμένου των συγκεκριμένων οργανικών μονάδων και την ειδικότητα του κλάδου των υπαλλήλων προβλέπουν την τοποθέτηση ως προϊσταμένου οργανικής μονάδας υπαλλήλου που έπεται κατά το προβάδισμα και όχι αδιακρίτως για όλες τις σχετικές οργανικές μονάδες.(...)Δέχεται την κρινόμενη αίτηση
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/163/2019
ΑΠΟΔΟΧΕΣ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, για λόγο που ανάγεται στο νόμιμο έρεισμα της δαπάνης και αποτελεί νομικά προγενέστερο ζήτημα αναφορικά προς τον προβαλλόμενο λόγο άρνησης θεώρησης του χρηματικού εντάλματος και αυτεπαγγέλτως, ως εκ τούτου, εξεταζόμενο, το Κλιμάκιο κρίνει ότι μη νομίμως η φερόμενη ως δικαιούχος του χρηματικού εντάλματος εξελίχθηκε μισθολογικά, καθόσον η απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών μπορεί να ασκήσει επίδραση στη βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη μόνο των υπαλλήλων ΤΕ και ΠΕ που τον αποκτούν, και όχι των υπαλλήλων ΥΕ και ΔΕ, εφόσον βέβαια στην περίπτωση αυτή (κατηγορία ΠΕ και ΤΕ) κριθεί αιτιολογημένα η συνάφεια του μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Δεδομένου δε ότι η υπάλληλος ανήκε στην κατηγορία ΔΕ κατά το χρόνο λήψης απόφασης από το οικείο Υπηρεσιακό Συμβούλιο, αυτή σε καμία περίπτωση δεν δικαιούτο προωθημένης μισθολογικής εξέλιξης βάσει μεταπτυχιακού τίτλου. Περαιτέρω, δεν ασκεί επιρροή το γεγονός ότι η υπάλληλος μετατάχθηκε τελικά, με την 63/6746/4.4.2018 απόφαση του Δημάρχου ...... (ΦΕΚ Γ΄ 523/10.5.2018), από τη θέση κλάδου ΔΕ Κλητήρων – Γενικών Καθηκόντων σε θέση κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, διότι, πέραν του γεγονότος ότι η απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου δεν περιέχει καμία αιτιολογία ως προς τη συνάφεια του τίτλου μεταπτυχιακών της σπουδών με το αντικείμενο απασχόλησής της, η απόφαση αυτή ελήφθη πριν συντελεσθεί η ως άνω μετάταξη και κατά συνέπεια υπό διαφορετικά δεδομένα, ήτοι με δεδομένο ότι η υπάλληλος ανήκε σε κατηγορία ΔΕ.