1096766/4861/0016/2003
Τύπος: Έγγραφα
Προσδιορισμός χρόνου έναρξης παραγραφής αξιώσεων κατά του Δημοσίου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/238/2017
Παραγραφή απαιτήσεων του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι έχει παρέλθει πενταετία από τον χρόνο, που ο ως άνω Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης υπέβαλε αιτήματα πληρωμής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι αξιώσεις του Ενδιάμεσου Φορέα Διαχείρισης «Μ. Bank» κατά του Ελληνικού Δημοσίου έχουν υποπέσει στη πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 1 του Κώδικα Δημοσίου Λογιστικού (ν 2362/1995), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, καθόσον η παραγραφή των αξιώσεων αυτών άρχισε στις 1.1.2012 και συμπληρώθηκε στις 31.12.2016, χωρίς να μεσολαβήσει ανασταλτική ή διακοπτική της παραγραφής πράξη. Ειδικότερα, η διακοπή της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων δεν επήλθε με την έκδοση της οικείας υπουργικής απόφασης έγκρισης πληρωμής, καθόσον η απόφαση αυτή δεν συνιστά τίτλο πληρωμής κατά την έννοια του άρθρου 28 του ν 2362/1995, τα δε ως άνω αιτήματα πληρωμής υπεβλήθησαν σε χρόνο προγενέστερο της έναρξης της παραγραφής των ως άνω αξιώσεων και συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα διακοπής της παραγραφής αυτών εξαιτίας της υποβολής των αιτημάτων αυτών. (ομόφ.)
ΑΕΔ/9/2009
Η διάταξη του άρθρου 48 παρ. 3 του Ν.Δ/τος 496/1974 περί διετούς παραγραφής των μισθολογικών κ.λ.π. αξιώσεων υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. με σχέση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου δεν αντίκειται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος - Η έννοια των διατάξεων των άρθρων 49 και 51 περ. β του αυτού ως άνω Ν.Δ/τος είναι, ότι αίτηση, υποβληθείσα στο αρμόδιο Ν.Π.Δ.Δ. πριν από την έναρξη του χρόνου παραγραφής αναστέλλει την έναρξη της παραγραφής αυτής επί ένα εξάμηνο.
ΕλΣυν/Τμ.7/87/2012
Μελέτες.παραγραφή.Στο άρθρο 276 παρ. 2 του ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α΄, 114), ορίζεται ότι: «Για την παραγραφή των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. εφαρμόζονται οι διατάξεις που διέπουν την παραγραφή των αξιώσεων κατά του Δημοσίου. Κάθε άλλη διάταξη που ορίζει μεγαλύτερο χρόνο παραγραφής των αξιώσεων κατά των Ο.Τ.Α. καταργείται.». Επιπλέον, ο ν.2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού, ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 247) ορίζει, στην παρ. 1 του άρθρου 90, ότι: «Οποιαδήποτε απαίτηση κατά του Δημοσίου παραγράφεται μετά πενταετία, εφόσον από άλλη γενική ή ειδική διάταξη δεν ορίζεται βραχύτερος χρόνος παραγραφής αυτής» και στο άρθρο 91, ότι: «Επιφυλασσομένης κάθε άλλης ειδικής διατάξεως του παρόντος, η παραγραφή οποιασδήποτε απαιτήσεως κατά του Δημοσίου αρχίζει από το τέλος του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο γεννήθηκε και ήταν δυνατή η δικαστική επιδίωξη αυτής…». (.....)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, το Τμήμα κρίνει ότι η ειδικότερη συμφωνία των μερών για τμηματική καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής του ως άνω μελετητή, δεν διασπά το ενιαίο αυτής, η οποία οφείλεται στο σύνολό της μετά την εμπρόθεσμη και προσήκουσα εκπόνηση της ανατεθείσας μελέτης και την έγκριση αυτής από το αρμόδιο όργανο. Συνεπώς, στην προκειμένη περίπτωση, η πενταετής παραγραφή της αξίωσης του μελετητή για την καταβολή της αμοιβής του άρχεται από τη λήξη του οικονομικού έτους 2006, εντός του οποίου παραδόθηκε η μελέτη και εγκρίθηκε από το Δ.Σ.. Η παραγραφή δε αυτή δεν είχε συμπληρωθεί κατά το χρόνο έκδοσης του κρίσιμου χρηματικού εντάλματος (18.7.2011), όπως αβασίμως υποστηρίζει η διαφωνούσα Επίτροπος, υπολαμβάνοντας εσφαλμένα ως χρόνο έναρξης αυτής την ημερομηνία υπογραφής της οικείας σύμβασης (13.9.2005).
1587/2025
Προσδιορισμός της δομής, των αρμοδιοτήτων και του χρόνου έναρξης λειτουργίας της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου (Μ.Ε.Ε.) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
ΝΣΚ/188/2006
Αναστολή της παραγραφής εντόκου γραμματίου του Ελληνικού Δημοσίου, λόγω συνδρομής ανωτέρας βίας στο πρόσωπο της δικαιούχου της ενσωματωμένης σ’ αυτό απαιτήσεως.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
Δεν αποτελεί λόγο μη ενάρξεως του χρόνου παραγραφής εντόκου γραμματίου του Δημοσίου, η επίκληση από τη δικαιούχο της απαιτήσεως χρόνιων προβλημάτων υγείας, και ιδίως η έκπτωση των ψυχοδιανοητικών της λειτουργιών, εφόσον το γεγονός αυτό, δεν συνιστά νομικό κώλυμα για τη δικαστική επιδίωξη της απαιτήσεως, ούτε διακοπτικό λόγο παραγραφής της αξιώσεώς της κατά του Δημοσίου κατ’ άρθρο 93 του Ν 2362/95. Επίσης, δεν συντρέχει λόγος αναστολής συμπλήρωσης της παραγραφής της αξιώσεως της δικαιούχου κατά του Δημοσίου, από τους περιοριστικά αναφερόμενους στο άρθρο 92 του ως άνω Ν 2362/95, αφενός διότι δεν ήταν πρόσωπο ανίκανο ή περιορισμένα ικανό που είχε τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση και κατά το τελευταίο εξάμηνο της συμπλήρωσης του χρόνου παραγραφής δεν είχε δικαστικό συμπαραστάτη (άρθρο 258 ΑΚ), ενώ αφετέρου, τα χρόνια προβλήματα της υγείας της δεν στοιχειοθετούν λόγο ανωτέρας βίας, κατά την έννοια του άρθρου 92 εδ.β’ του ιδίου ως άνω νόμου, που επήλθε μέσα στο τελευταίο εξάμηνο του χρόνου συμπλήρωσης της παραγραφής.
ΣΤΕ 1077/2014
ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ..Παράλειψη διορισμού σε μόνιμη θέση δημοσίου υπαλλήλου:Με την κρινομένη αίτηση προβάλλεται ότι το «δευτεροβάθμιο δικαστήριο έπρεπε, σε κάθε περίπτωση, να δεχθεί το σχετικό λόγο έφεσης του Ελληνικού Δημοσίου, ότι οι ένδικες αξιώσεις υπόκεινται στη διετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 3 του ν. 2362/1995 και να απορρίψει ως παραγεγραμμένες τις αξιώσεις του χρονικού διαστήματος από 1.1.1997 έως και 31.12.1999, δοθέντος ότι η αγωγή των αναιρεσιβλήτων κατατέθηκε στη Γραμματεία του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών στις 28.12.2001 και από τότε επήλθε, σύμφωνα με το άρθρο 75 παρ. 2 του ν. 2717/1999, Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η διακοπή της». Ο λόγος, όμως, αυτός, καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων του έτους 1999, πρέπει να απορριφθεί, διότι, κατά τα προεκτεθέντα, το Διοικητικό Εφετείο δεν έκρινε επί του ζητήματος της παραγραφής των εν λόγω αξιώσεων ούτε, άλλωστε, όφειλε να διαλάβει σχετική κρίση, εφόσον επί του ζητήματος της εν γένει παραγραφής των ενδίκων αξιώσεων είχε επιληφθεί το πρωτοβάθμιο δικαστήριο, ο δε σχετικός λόγος εφέσεως αναφερόταν μόνον στα έτη 1997 και 1998 (ΣτΕ 2758/2012, 2152/2010, 1514/2007, 3064/2005). Κατά τα λοιπά, ήτοι καθ’ ο μέρος αφορά στην παραγραφή των αξιώσεων των ετών 1997 και 1998, ο ως άνω λόγος αναιρέσεως είναι βάσιμος, διότι η προπαρατεθείσα κρίση του Διοικητικού Εφετείου περί πενταετούς παραγραφής των ως άνω αξιώσεων δεν παρίσταται νόμιμη, διότι, κατά τα ανωτέρω γενόμενα δεκτά, οι εν λόγω μισθολογικές αξιώσεις δημοσίων υπαλλήλων υπόκεινται στη διετή παραγραφή της παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 2362/1995, η οποία αρχίζει από της γενέσεως αυτών (ενδεικτικώς, ΣτΕ 2504/2013).
ΝΣΚ/45/2022
Ερωτάται αν, κατά τον υπολογισμό των αξιώσεων αναδρομικών αποδοχών στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., τα οποία έχουν υποβάλει σχετική αίτηση, πρέπει να ληφθούν υπόψη οι διατάξεις περί αναστολής προθεσμιών παραγραφής που έχουν εκδοθεί κατά την περί πανδημίας covid-19 νομοθεσία και το οικείο κανονιστικό πλαίσιο.(...)Η αναστολή παραγραφής των αναφερόμενων στο ιστορικό απαιτήσεων σε βάρος του Δημοσίου κατά την περί covid-19 νομοθεσία και το οικείο κανονιστικό πλαίσιο, έχει επέλθει από τη θέση σε ισχύ των σχετικών διατάξεων της νομοθεσίας και του κανονιστικού πλαισίου της πανδημίας covid-19, και τα οικεία χρονικά διαστήματα αναστολής της παραγραφής πρέπει να ληφθούν υπόψη και να αφαιρεθούν από την προθεσμία παραγραφής καθεμίας από τις αιτηθείσες αξιώσεις (ομόφωνα).
ΝΣΚ/196/2014
Έντοκα γραμμάτια Δημοσίου – Χρόνος έναρξης παραγραφής της αξίωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αξίωση του τίτλου που αναφέρεται στο ιστορικό δεν έχει υποκύψει στην κατά τις κείμενες διατάξεις παραγραφή και επομένως είναι δυνατή η εξόφλησή της. (πλειοψ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
77221/2020
«Προσδιορισμός νέου χρόνου έναρξης άσκησης μεταβιβαζόμενων αρμοδιοτήτων στους διοικητικά υποστηριζόμενους δήμους και λήξης της διοικητικής υποστήριξης - Υπηρεσίες Δόμησης δήμων» ΑΔΑ: ΩΥΣΚ46ΜΤΛ6-ΝΒΔ
ΝΣΚ/48/2015
Προθεσμία παραγραφής αξιώσεων του Δήμου Αθηναίων κατά του Ελληνικού Δημοσίου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι βεβαιωθείσες ταμειακά υπό την ισχύ των διατάξεων του ν. 2362/1995 αξιώσεις του Δήμου Αθηναίων κατά του Ελληνικού Δημοσίου, που προέρχονται από παράνομη στάθμευση υπηρεσιακών οχημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, οι οποίες έχουν βεβαιωθεί ως τέλη ελεγχόμενης στάθμευσης, όσο και από πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών, αποχέτευσης και διάφορα τέλη, υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ.1 του ν. 2362/1995. (ομοφ.) - ΑΠΟΔΕΚΤΗ
