ΑΕΠΠ/189/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η Προδικαστική Προσφυγή ζητούσε την ακύρωση της πράξης της Εκτελεστικής Επιτροπής του ιδρύματος με αριθμό 224/05-12-2019, η οποία ενέκρινε την τεχνική προσφορά της εταιρείας συμμετέχουσας στον διαγωνισμό για το υποέργο 'Ψηφιακές διαδρομές στην περιοχή του Ελευθερίου Βενιζέλου'. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η δημιουργία ενός ψηφιακού δικτύου που συνέδεε πέντε πολιτιστικούς σταθμούς σχετικούς με τον Βενιζέλο, με ψηφιακές εφαρμογές και τεχνολογίες αιχμής για την προβολή του έργου του, ενώ απαιτούνταν η συμμόρφωση με αυστηρές προδιαγραφές.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΑΔΗΣΥ/1073/2022
Υποέργο με τίτλο «Ψηφιακές εφαρμογές για τον αρχαιολογικό χώρο της …» στο πλαίσιο της πράξης με τίτλο «Ψηφιακό ταξίδι στη …». Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 12 μήνες ... Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των διακοσίων είκοσι δύο χιλιάδων πεντακοσίων ογδόντα ευρώ (222.580,00€) συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. 24%
ΝΣΚ/111/2010
Δυνατότητα μεταθέσεως ή αποσπάσεως επίκουρου καθηγητή ΑΕΝ σε άλλη ΑΕΝ από αυτήν στην οποία υπηρετεί, κατ’ εφαρμογή της διατάξεως του άρθρου 139 παρ.8 του Ν 3463/2006.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 139 παρ.8 του Ν 3463/2006, η απόσπαση ή η μετάθεση επίκουρου καθηγητή, ο οποίος προσελήφθη και υπηρετεί με τριετή θητεία στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Κύμης στην ΑΕΝ Κρήτης και είναι δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Ελευθερίου Βενιζέλου του Νομού Χανίων.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/162/2025
Η Πράξη 162/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 2ης τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αγίου Δημητρίου για το έργο «Περιβαλλοντική Αναβάθμιση – Ανάπλαση Τμημάτων οδών πέριξ Σταθμού Μετρό Αγ. Δημητρίου». Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της εν λόγω παράτασης. Η παράταση διάρκειας είκοσι τριών (23) επιπλέον μηνών, μεταθέτει τη λήξη της σύμβασης από 6.3.2025 στην 26.1.2027. Η παράταση κρίθηκε αναγκαία λόγω καθυστέρησης στην εκτέλεση των εργασιών, που οφείλεται κυρίως στην ανάγκη αντικατάστασης αγωγού ύδρευσης από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. στην οδό Ελευθερίου Βενιζέλου, καθώς και σε εκκρεμότητα προμήθειας καθισμάτων. Το Κλιμάκιο επισήμανε την ανάγκη διόρθωσης της αναφοράς στον Οργανικό Νόμο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΑΔΗΣΥ/841/2024
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση των αποφάσεων της Αναθέτουσας Αρχής με αριθμούς πρωτ. .../28-03-2024 και .../28-03-2024, καθώς και των συμπροσβαλλομένων πρακτικών της Επιτροπής Διαγωνισμού που συνεδρίασαν στις 18.10.2023 και 15.12.2023. Ζητεί επίσης την απόρριψη της προσφοράς της παρεμβαίνουσας, την ακύρωση της αξιολόγησης της τεχνικής της προσφοράς και, επικουρικά, την αναβαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την υλοποίηση υποέργων στο πλαίσιο του προγράμματος «...» με προϋπολογισμό 7.258.064,52 € (συν ΦΠΑ), εστιαζόμενο σε τομείς προτεραιότητας όπως τεχνητή νοημοσύνη, βιοτεχνολογία και ψηφιακές τεχνολογίες.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/259/2025
Η Πράξη 259/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Ανάπλαση της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου - Β' Φάση, από οδό Μακεδονίας έως Εκκλησία Αγ. Νικολάου, Γάζι» της Περιφέρειας Κρήτης. Το έργο έχει προϋπολογισμό €2.816.516,58 πλέον ΦΠΑ και χρηματοδοτείται εν μέρει από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και εν μέρει από ιδίους πόρους της Περιφέρειας. Η αρχικά μειοδότρια εταιρεία (με έκπτωση 37,06%) απορρίφθηκε, επειδή η προσφορά της κρίθηκε ασυνήθιστα χαμηλή και οι εξηγήσεις της, σχετικά με την εργατική δαπάνη και το χρονοδιάγραμμα, κρίθηκαν μη επαρκείς από την Επιτροπή Διαγωνισμού. Αναδείχθηκε προσωρινή και τελικά οριστική ανάδοχος η δεύτερη σε σειρά εταιρεία «... Α.Ε.», με ποσοστό μέσης έκπτωσης 27,27% και συμβατικό τίμημα 2.050.741,48 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο κατέληξε στο ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΑΔΗΣΥ/1515/2022
Με την Προδικαστική Προσφυγή της, η οποία καθίσταται εκ νέου εκκρεμής ενώπιον της ΕΑΔΗΣΥ δυνάμει της υπ’ αριθμ. 136/2022 Απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Χανίων, η προσφεύγουσα, για τους λόγους που αναλύονται λεπτομερώς στην προσφυγή της, αιτείται την ακύρωση της προσβαλλόμενης υπ’ αριθμ. 81/2022 Απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου ..., με την οποία εγκρίθηκε το από 27.12.2021 Πρακτικό Αξιολόγησης Δικαιολογητικών Συμμετοχής και Τεχνικών Προσφορών της Επιτροπής Διενέργειας και Αξιολόγησης Διαγωνισμών του Ηλεκτρονικού Ανοιχτού Διαγωνισμού με τίτλο «Ψηφιακές Διαδρομές Οίνου - Το κρασί σαν μέσο προβολής και Προώθησης του Πολιτιστικού Αποθέματος του ...», ο οποίος διενεργείται δυνάμει της υπ’ αριθ. .../2021 Διακήρυξης, στο μέτρο που με αυτήν απορρίφθηκε η προσφορά της και έγιναν αποδεκτές οι προσφορές των εταιρειών «... ... ….» και «... ... ... ...».
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1194/2023
Αναβάθμιση Ψηφιακών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών :ζητείται η ανάκληση της 369/2023 Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Υπό το ανωτέρω νομικό και πραγματικό πλαίσιο της προκείμενης υπόθεσης, το Τμήμα κρίνει ότι ορθώς, αν και με μερικώς διάφορη αιτιολογία, ήτοι κατά το επάλληλο σκέλος του σκεπτικού της προσβαλλόμενης Πράξης (βλ. ανωτ. υπό σκ. 5.Β), έκρινε το Κλιμάκιο ότι -πέραν του ότι η σχετική απαγόρευση δεν προβλέπεται κατά τρόπο σαφή και αναντίρρητο στην οικεία Διακήρυξη, ώστε να μπορεί να γίνει αντιληπτή από τους ενδιαφερομένους και να ερμηνευτεί από αυτούς με ομοιόμορφο τρόπο, όπως επιβάλλουν οι αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης, εξαιτίας των διατάξεων αυτής (παρ. 2.2.8.1) που επιτρέπουν την προσφυγή σε δάνεια εμπειρία κατά τρόπο καθολικό- μη νομίμως αποκλείσθηκε με την παράγραφο 2.2.6 στ. β΄ της Διακήρυξης η δυνατότητα των διαγωνιζομένων να στηριχθούν στις ικανότητες άλλων φορέων όσον αφορά τα σχετικά με την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα κριτήρια για δεκατρείς από τους συνολικώς δεκαέξι προβλεπόμενους ρόλους της Ομάδας Έργου, ορίζοντας ότι η στελέχωση των θέσεων αυτών πρέπει να γίνεται από υπαλλήλους του υποψηφίου Αναδόχου. Τούτο, διότι ο εν λόγω περιορισμός είναι αντίθετος προς τις κρίσιμες διατάξεις του άρθρου 78 παρ. 1 του ν. 4412/2016, οι οποίες, όπως προεκτέθηκε, επιτρέπουν τη σώρευση των ικανοτήτων πλειόνων οικονομικών φορέων προς εκπλήρωση των ελαχίστων απαιτήσεων ικανότητας που θέτει η αναθέτουσα αρχή, στο μέτρο που αποδεικνύεται ότι ο προσφέρων, που επικαλείται τις ικανότητες ενός ή περισσοτέρων άλλων φορέων, θα έχει πράγματι στη διάθεσή του τα μέσα αυτών τα οποία είναι αναγκαία για την εκτέλεση της σύμβασης. Περαιτέρω, δεν αιτιολογείται επαρκώς από την Αναθέτουσα Αρχή ούτε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι το αντικείμενο της σύμβασης (ψηφιακές υπηρεσίες) παρουσιάζει ιδιαιτερότητες ικανές να καταστήσουν ανεπίτρεπτη τη στήριξη στις τεχνικές ικανότητες τρίτων φορέων, υπό την προπεριγραφόμενη έννοια των εξαιρετικών περιστάσεων της παρ. 2 του άρθρου 78 του ν. 4412/2016 και, συνεπώς, είναι απορριπτέοι οι σχετικώς περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι με τις κρινόμενες προσφυγές ισχυρισμοί. Επιπροσθέτως, ενόψει του ότι η Διακήρυξη αποτελεί κανονιστική διοικητική πράξη, η καθοριζόμενη με αυτήν απαίτηση για εκτέλεση των παροχών της σύμβασης κατά το μεγαλύτερο μέρος τους (δεκατρείς εκ των δεκαέξι συνολικώς προβλεπόμενους ρόλους της Ομάδας Έργου) από τον ίδιο τον προσφέροντα αντιτίθεται ευθέως στον σκοπό της οικείας ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας που συνίσταται στην ανάπτυξη όσο το δυνατόν ευρύτερου ανταγωνισμού και στη διευκόλυνση της συμμετοχής των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις δημόσιες συμβάσεις. Οι δε ισχυρισμοί του προσφεύγοντος Αναδόχου περί μη λήψεως υπόψιν από το Κλιμάκιο του απαραδέκτου -και για άλλους εκτός του εξεταζομένου λόγους- της συμμετοχής της παρεμβαίνουσας στον διαγωνισμό προβάλλονται αλυσιτελώς, καθόσον αφενός μεν αυτοί δεν αποτέλεσαν λόγους αποκλεισμού της παρεμβαίνουσας από την Αναθέτουσα Αρχή κατά την εξέταση των δικαιολογητικών συμμετοχής της αφετέρου δε διότι η διαπιστωθείσα με την προσβαλλόμενη Πράξη πλημμέλεια είναι αντικειμενική ως αναφερόμενη σε όρο της διακήρυξης. Ομοίως απορριπτέος ως αλυσιτελώς προβαλλόμενος, καθόσον και αληθής υποτιθέμενος δεν δύναται να άγει σε ανατροπή της προσβαλλόμενης Πράξης, είναι και ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος Αναδόχου περί υιοθετήσεως από το Κλιμάκιο με την προσβαλλόμενη Πράξη του υποβληθέντος ενώπιόν του υπομνήματος της παρεμβαίνουσας, παρά τη μη άσκηση από αυτήν σχετικής προδικαστικής προσφυγής. Περαιτέρω, ο ισχυρισμός αυτού περί προσβολής των συνταγματικών αρχών της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της οικονομικής ελευθερίας διά της ανατροπής με την προσβαλλόμενη Πράξη των ευμενών προς αυτόν αποτελεσμάτων του διαγωνισμού είναι απορριπτέος, καθόσον αφενός στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων οι αρχές αυτές αναφέρονται στην ακώλυτη συμμετοχή στους σχετικούς διαγωνισμούς, χωρίς να διασφαλίζεται δικαίωμα σύναψης της σύμβασης στην περίπτωση που δεν συντρέχουν οι νόμιμοι προς τούτο όροι, αφετέρου ο ομοίως εκ του Συντάγματος καθιερούμενος προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποτελεί πρόσφορο και αναγκαίο περιορισμό για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος προς ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού και την επίτευξη του επιδιωκόμενου από τον νομοθέτη σκοπού τήρησης των κανόνων και αρχών που διέπουν τη διαδικασία σύναψης των δημοσίων συμβάσεων και τελεί σε εύλογη αναλογία προς αυτόν. Τέλος, η ανωτέρω πλημμέλεια παρίσταται κατά την κρίση του Τμήματος ουσιώδης και καθιστά μη νόμιμη την ελεγχόμενη διαδικασία στο σύνολό της, απορριπτομένων των σχετικών ισχυρισμών της προσφεύγουσας Α.Α., καθόσον, ανεξαρτήτως της μη προσβολής των επίμαχων όρων της Διακήρυξης, εντοπίζεται στις διατάξεις που καθορίζουν τις προϋποθέσεις συμμετοχής στον επίμαχο διαγωνισμό και αντικειμενικά είναι πρόσφορη να νοθεύσει τον ελεύθερο ανταγωνισμό, αφού λειτουργεί αποτρεπτικά σε επίπεδο εκδήλωσης ενδιαφέροντος συμμετοχής από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν τη δυνατότητα παροχής των ζητουμένων υπηρεσιών χωρίς δάνεια εμπειρία και μετακυλίει το βάρος προσβολής ενδεχόμενου αποκλεισμού τους στις ίδιες τις τυχόν ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις.Δεν ανακαλεί την 369/2023 Πράξη του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου