Δ17γ/14/7/2002
Τύπος: Αποφάσεις
Καθορισμός ποσού για απ’ ευθείας ανάθεση ή διαγωνισμού μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων για την εκτέλεση μικρών έργων ή εργασιών συντήρησης του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας (ΠεΣΥ) ή άλλων Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Π.Δ. 102/1987
Όργανα που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων που εκτελούνται από τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
ΝΣΚ/321/2008
Αρμοδιότητα δημοτικών οργάνων για την απόφαση περί απ’ ευθείας αναθέσεως κατασκευής μικρών έργων και εκτελέσεως εργασιών συντήρησης έργων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το Δημοτικό Συμβούλιο έχει, υπό την ισχύ των διατάξεων του νέου Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Ν 3463/2006), αρμοδιότητα για την απ’ ευθείας ανάθεση κατασκευής μικρών έργων και εκτελέσεως εργασιών συντήρησης έργων.
ΕλΣυν/Τμ.6/468/2011
Από το συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι ο διαγωνισμός μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων, χωρίς δημοσίευση σχετικής προκήρυξης, ως τρόπος επιλογής εργοληπτικής επιχείρησης για την κατασκευή δημοσίου έργου, αποτελεί εξαιρετική διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται σε ειδικές ρητώς καθοριζόμενες περιπτώσεις, όπως είναι η περίπτωση έργων, τα οποία εκτελούνται προς αποτροπή σοβαρού επικείμενου κινδύνου. Κατά τη λογική όμως και το σκοπό της ως άνω διάταξης, προϋπόθεση για τη νομιμότητα της εφαρμογής της εξαιρετικής αυτής διαδικασίας, είναι αυτή να διενεργείται σε απόλυτη χρονική εγγύτητα προς το χρόνο εκδήλωσης του σοβαρού επικείμενου κινδύνου, υπό την έννοια ότι η μεσολαβούσα χρονική περίοδος δεν αρκεί ώστε να ενεργοποιηθεί και να ολοκληρωθεί η κύρια διαδικασία επιλογής, που είναι η ανοικτή δημοπρασία, ενόψει του ότι η σοβαρότητα αυτής της ειδικής περίπτωσης του επικείμενου κινδύνου, καθιστά, ως εκ της έντασής του και του επείγοντος χαρακτήρα του, αδύνατη την τήρηση των διατάξεων, που αφορούν τη διενέργεια της εν λόγω κύριας διαδικασίας. Σε διαφορετική περίπτωση χρονικής απόστασης μεταξύ αυτών, κατά την οποία θα ήταν εφικτή η διενέργεια ανοικτής διαδικασίας, καταστρατηγείται έντονα η ρύθμιση αυτή του διαγωνισμού μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων, ως τρόπου επιλογής αναδόχου δημοσίου έργου και αναιρείται ο εξαιρετικός χαρακτήρας της σχετικής διαδικασίας, και, συνεπώς, στην περίπτωση αυτή, η τήρησή της πάσχει ως προς τη νομιμότητα εφαρμογής της (βλ. απ. VI Τμ. Ελ. Συν. 2731/2010).
ΕΣ/ΚΛ.Ε/300/2008
Αντιπλημμυρικά έργα...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι από τον έλεγχο των στοιχείων που υποβλήθηκαν, συντρέχει νόμιμος λόγος που κωλύει την υπογραφή του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, γιατί ούτε από το σώμα της απόφασης που ενέκρινε τη διάθεση της πίστωσης και την επιλογή του εξαιρετικού συστήματος δημοπράτησης ούτε από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου, προκύπτει με σαφήνεια και πληρότητα η συνδρομή των εξαιρετικών περιστάσεων που απαιτούνται για την προσφυγή στη διαδικασία του διαγωνισμού μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων. Η απλή μνεία «του επείγοντος των προς εκτέλεση εργασιών» δεν συνιστά αιτιολογία και καθιστά ανέφικτο τον έλεγχο, αφενός της υπαγωγής του επείγοντος σε κάποια από τις εξαιρετικές περιπτώσεις του άρθρου 4 παρ. 2 περ. γ΄ του Ν. 1418/1984 (θεομηνία, σοβαρός επικείμενος κίνδυνος, απρόβλεπτες περιστάσεις), αφετέρου του βαθμού συνάρτησης και σύνδεσής τους με το υπό κρίση έργο (ποιες δηλαδή από τις εργασίες βελτίωσης της δημοτικής οδού οφείλονται πράγματι στις ως άνω εξαιρετικές περιστάσεις).
ΝΣΚ/426/2002
Περιφερειακά Συστήματα Υγείας (ΠεΣΥ). Μεταβίβαση στα ΠεΣΥ και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων των αποκεντρωμένων μονάδων τους. Αρμοδιότητα των οργάνων των ΠεΣΥ. Δικαστική εκπροσώπηση.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Η μεταβίβαση στα ΠεΣΥ των περιουσιακών στοιχείων των αποκεντρωμένων μονάδων του γίνεται αυτοδικαίως, χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου και επομένως δεν απαιτείται η μεταγραφή στο οικείο υποθηκοφυλακείο οποιασδήποτε πράξης ή συμβολαίου. –Αρμόδιο να αποφασίζει για την αξιοποίηση των περιουσιακών αυτών στοιχείων είναι το Διοικητικό Συμβούλιο του οικείου ΠεΣΥ. Κατά τη σύνταξη δε των πράξεων αγοραπωλησίας κλπ, ως εκπρόσωπος των ΠεΣΥ, συμβάλλεται ο Πρόεδρος αυτού. –Κατ εξαίρεση αρμόδιο όργανο για να αποφασίζει για την αποδοχή δωρεών ή κληροδοτημάτων υπέρ συγκεκριμένου νοσοκομείου, καθώς και για την αξιοποίηση αυτών είναι το Συμβούλιο Διοίκησης του ίδιου του Νοσοκομείου. –Κατά τη σύνταξη των σχετικών πράξεων, στις περιπτώσεις αυτές το Νοσοκομείο εκπροσωπείται από τον Διοικητή του. –Στις δίκες, που αφορούν την κυριότητα και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί της ακίνητης ή κινητής περιουσίας των Νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας διάδικος είναι το Νομικό Πρόσωπο του οικείου ΠεΣΥ, το οποίο εκπροσωπείται από τον Διοικητή του. Κατ εξαίρεση όμως, αν οι δίκες αυτές αφορούν σε περιουσιακά στοιχεία, τα οποία περιήλθαν σε συγκεκριμένο Νοσοκομείο από δωρεά ή κληροδότημα, διάδικος είναι το ίδιο το Νοσοκομείο, το οποίο εκπροσωπείται από τον Διοικητή του. –Διάδικος όμως στις δίκες, που αφορούν τη διαχείριση και τη χρήση των ως άνω περιουσιακών στοιχείων (μισθωτικές διαφορές κλπ) είναι οι ίδιες οι αποκεντρωμένες και ανεξάρτητες υπηρεσιακές μονάδες. –Σε περίπτωση κηρύξεως αναγκαστικής απαλλοτριώσεως σε βάρος ακινήτων Νοσοκομείων του ΕΣΥ ή Κέντρων Υγείας, δικαιούχος της αποζημιώσεως, που καθορίζεται, είτε δικαστικώς, είτε εξωδίκως είναι το Νομικό Πρόσωπο του ΠεΣΥ. –Διάδικος στις δίκες αυτές περί καθορισμού τιμής μονάδος αποζημιώσεως και αναγνωρίσεως των δικαιούχων αυτής είναι το ΠεΣΥ, εκπροσωπούμενο από τον Διοικητή του.
Π.Δ. 378/1987
Όργανα που αποφασίζουν ή γνωμοδοτούν και ειδικές ρυθμίσεις σε θέματα έργων που εκτελούνται από Υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και τα Νομικά Πρόσωπα Δημ. Δικαίου τα οποία εποπτεύονται απ' αυτό.
ΕΣ/Τ6/142/2008
Δημόσια έργα,(..) ΙΙΙ. Ο ν. 1418/1984 «Δημόσια έργα και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων» (ΦΕΚ Α΄ 23), στο άρθρο 4 παρ. 2 ορίζει : «Τρόποι επιλογής της εργοληπτικής επιχείρησης για την κατασκευή του έργου είναι : α) ... β) ... γ) Η απευθείας ανάθεση ή διαγωνισμός μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλούμενων εργοληπτικών επιχειρήσεων. Ο τρόπος αυτός αποτελεί εξαιρετική διαδικασία και εφαρμόζεται όταν συντρέχει μία από τις εξαιρέσεις που προβλέπει το άρθρο 86 του Ν.Δ. 321/1969 (ΦΕΚ Α΄ 205), όπως κάθε φορά ισχύει και σε ειδικές περιπτώσεις, όπως σε περίπτωση θεομηνίας, σοβαρού επικείμενου κινδύνου, μοναδικότητας του κατασκευαστή, συνέχισης εργασιών ύστερα από έκπτωση του αναδόχου ή διάλυσης της εργολαβικής σύμβασης (...)». Από τις προεκτεθείσες διατάξεις συνάγεται ότι ο διαγωνισμός μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλουμένων εργοληπτικών επιχειρήσεων, ως τρόπος επιλογής αναδόχου για την κατασκευή έργου, αποτελεί εξαιρετική διαδικασία ανάθεσης, εφαρμοζόμενη στις περιπτώσεις που ορίζονται ρητά από το νόμο, μεταξύ των οποίων αναφέρεται και η απειλή επέλευσης σοβαρού κινδύνου, όπως είναι ο κίνδυνος για τη δημόσια υγεία, ή ο κίνδυνος προκλήσεως πλημμυρών συνεπεία εντόνων βροχοπτώσεων μη οφειλομένου σε υπαιτιότητα της αναθέτουσας αρχής, η αποτροπή του οποίου επιβάλλει την άμεση έναρξη εκτέλεσης του έργου και την εντός σύντομου χρόνου αποπεράτωση αυτού (Πράξεις VI Τμ. 46/2007, 140/2006, 102/2005). Περαιτέρω, η απόφαση του αρμοδίου οργάνου για τη διενέργεια διαγωνισμού με πρόσκληση περιορισμένου αριθμού εργοληπτικών επιχειρήσεων, ως διοικητική πράξη αιτιολογητέα από τη φύση της, αφού εκδίδεται κατ’ εφαρμογή εξαιρετικών διατάξεων, πρέπει, βάσει γενικής αρχής του διοικητικού δικαίου, να είναι επαρκώς αιτιολογημένη, υπό την έννοια ότι οι ειδικές εκείνες περιστάσεις που δικαιολογούν την εφαρμογή της εξαιρετικής αυτής διαδικασίας επιλογής αναδόχου αρκεί να προκύπτουν από τα στοιχεία του φακέλου, ώστε να καθίσταται εφικτός ο έλεγχος νομιμότητάς της από το Δικαστήριο (Πράξη VII Τμ. 196/2006).
ΝΣΚ/29/2002
Διάθεση κεφαλαίων του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου για επενδύσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ), που συνιστά ΝΠΔΔ, ως Δημόσιος Οργανισμός, κατά την έννοια του άρθρου 1 του ΑΝ 1611/1950, υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν 2042/1992 και επομένως το Διοικητικό του Συμβούλιο, στο οποίο ανήκει η διαχείριση των διαθεσίμων κεφαλαίων του, που είναι κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος, δύναται να λάβει απόφαση για τη διάθεση μέχρι ποσοστού 20% αυτών ετησίως για επενδύσεις σε ακίνητα ή κινητές αξίες. Ο ΠΦΣ εξάλλου είναι δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο των φαρμακοποιών των διατηρούντων φαρμακείο στην Ελλάδα, εποπτευόμενο από τον Υπουργό Υγείας και Πρόνοιας και επομένως δεν υπάγεται στις νεότερες διατάξεις του άρθρου 40 του Ν 2676/1999, που αφορούν μόνον τους ασφαλιστικούς φορείς, που εποπτεύονται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. (ομόφωνα) β) Η ανωτέρω απόφαση του ΔΣ του ΠΦΣ δεν υπόκειται σε έγκριση από το εποπτεύον αυτόν Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας, το οποίο δεν ασκεί ούτε και έλεγχο νομιμότητας. Επομένως η εντολή του ΠΦΣ προς την Τράπεζα της Ελλάδος, στην οποία είναι κατατεθειμένα τα διαθέσιμα κεφάλαιά του, για την ανάληψή τους για επενδύσεις δεν θα πρέπει να συνοδεύεται και από έγγραφο του εποπτεύοντος αυτόν Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, περί της συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων τοποθέτησης των διαθεσίμων, που καθορίζονται στο άρθρο 14 του Ν 2042/1992. (πλειοψ.)
ΕλΣυν/Ε Κλ/13/2010
Εργο ειδικής φύσης.Μη νόμιμη η προσφυγή στη διαδικασία με διαγωνισμό μεταξύ περιορισμένου αριθμού εργοληπτικών επιχειρήσεων για την ανάθεση εκτέλεσης δημοσίου έργου, καθόσον δεν πρόκειται για έργο ειδικής φύσης, αφού μόνο ο χαρακτηρισμός του έργου ως μνημείου χωρίς να παρατίθενται οι ειδικές απαιτήσεις του έργου, όπως η απαραίτητη ειδική τεχνογνωσία, οι απαιτούμενες ειδικές τεχνικές μέθοδοι κατασκευής, οι εξειδικευμένες ή υψηλής τεχνολογίας εργασίες, που από τη φύση τους μπορούν να εκτελεστούν από περιορισμένου αριθμού εργοληπτικές επιχειρήσεις, δεν είναι αρκετός.
ΝΣΚ/166/2002
Μετάταξη από ΝΠΙΔ σε ΝΠΔΔ εποπτευόμενα από το ίδιο Υπουργείο. Ανάκληση παράνομης δυσμενούς διοικητικής πράξεως. Εφαρμογή κανόνων ουσιαστικού δικαίου, που ίσχυαν κατά την έκδοση της πράξης, που ανακλήθηκε.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η παρ.30 του άρθρου 9 του Ν 2266/1994, που ρυθμίζει την μετάταξη υπαλλήλων ΝΠΙΔ σε ΝΠΔΔ, που εποπτεύονται από το ίδιο Υπουργείο δεν καταργήθηκε με το άρθρο 20 παρ.1 του Ν 2515/1997, εξακολούθησε δε να ισχύει και μετά την εφαρμογή του νέου Υπαλληλικού Κώδικα, ενώ καταργήθηκε ρητά με το άρθρο 79 του Ν 2910/2001. Η διοίκηση έχει καταρχήν διακριτική ευχέρεια και όχι υποχρέωση να ανακαλέσει παράνομη πράξη της, με την οποία αρνήθηκε την, κατ εφαρμογήν της παρ.30 του άρθρου 9 του Ν 2266/1994, μετάταξη υπαλλήλου από ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το Υπουργείο Υγείας και Πρόνοιας σε ΝΠΔΔ, εποπτευόμενο από το ίδιο Υπουργείο. Για την αποκατάσταση της νομιμότητας θα πρέπει και μετά την κατάργηση της ως άνω διατάξεως να εξαφανίσει εξ υπαρχής την παράνομη πράξη και να εκδώσει νέα, λαμβάνοντας υπόψη τα πραγματικά περιστατικά και τους κανόνες ουσιαστικού δικαίου, που ίσχυαν κατά τον χρόνο εκδόσεως της αρχικής πράξεως.