Δ1β/Οικ.53766/2024
Τύπος: Εγκύκλιοι
Παγκόσμια ημέρα επισιτισμού - Διατροφής 2024, «Δικαίωμα στην τροφή, για μία καλύτερη ζωή και ένα καλύτερο μέλλον. Να μην μένει ΚΑΝΕΝΑΣ ΠΙΣΩ». ΑΔΑ:94ΗΥ465ΦΥΟ-Ο6Μ
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΡΕΧΟΝΤΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟΥ : 1Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
Δ1β/ Οικ. 54829/2023
Παγκόσμια Ημέρα Επισιτισμού - Διατροφής 2023, «Το νερό είναι ζωή, το νερό είναι τροφή. Να μην μένει ΚΑΝΕΝΑΣ πίσω» ΑΔΑ:9ΨΚΚ465ΦΥΟ-Ψ4Μ
ΥΠ.ΕΣ/3418/2017
Οι Περιφέρειες και οι Πόλεις επιδιώκουν ένα καλύτερο μέλλον- 15η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Περιφερειών και Πόλεων (Βρυξέλλες, 9-12 Οκτωβρίου 2017): Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος
Δ2β/33248/2021
Παγκόσμια Ημέρα Κατά Του Καπνίσματος 31-05-2021 με θέμα: «Commit to Quit/Επιλέγω να μην καπνίζω-Δεσμεύομαι να το τηρώ» - η Νέα Παγκόσμια Πρόκληση. ΑΔΑ: ΨΗΓΣ465ΦΥΟ-Β6Ρ
ΑΕΠΠ/1264/2020
Η προδικαστική προσφυγή ασκήθηκε από την ένωση οικονομικών φορέων για την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής σχετικά με το Τμήμα 3 του διαγωνισμού, όπου κρίθηκαν αποδεκτές οι προσφορές των παρεμβαινόντων και ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος ο δεύτερος παρεμβαίνων. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την «Παροχή υπηρεσιών σίτισης/διατροφής σε κρατούμενους στις εγκαταστάσεις των... για τα έτη 2020 και 2021 με μονομερές δικαίωμα παράτασης για ένα επιπλέον έτος (2022)». Ο διαγωνισμός είχε προϋπολογισθείσα αξία 23.095.524,47€ άνευ ΦΠΑ και κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/185/2019
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με τα δεδομένα αυτά, οι εντελλόμενες δαπάνες είναι μη κανονικές, καθόσον, όπως βασίμως προβάλλει ο Επίτροπος, η 2018/2200/26.2.2018 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης δεν φέρει υπογραφή του αρμόδιου διατάκτη, ήτοι του Δημάρχου. Δοθέντος, όμως, ότι η ανωτέρω απόφαση αναρτήθηκε στο διαδίκτυο (πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» ΑΔΑ: Ψ9ΟΠΩ90-ΒΗΑ), το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Δήμου ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αφού συγγνωστώς υπέλαβαν ότι, μετά την ανάρτησή της στο διαδίκτυο, η ανωτέρω απόφαση ήταν καθ΄ όλα ισχυρή. Περαιτέρω, βασίμως προβάλλεται ότι η εντελλόμενη με το 111/2018 δαπάνη είναι μη κανονική, αφού κατά παράβαση της 2/73/ΔΕΠ/2016 Υ.Α., δεν προσκομίστηκαν τα προβλεπόμενα από την απόφαση αυτή δικαιολογητικά για τη μετακίνηση του φερόμενου ως δικαιούχου. Δοθέντος, όμως, ότι αυτός αφενός συμμετείχε πράγματι στις εργασίες των συνεδρίων που διεξήχθησαν στα Ιωάννινα και στο Μυστρά, όπως βεβαιώνεται στις προσκομιζόμενες σχετικές βεβαιώσεις και αφετέρου εκκαθαρίζεται το αντίτιμο του εισιτηρίου του φθηνότερου συγκοινωνιακού μέσου (λεωφορείου ΚΤΕΛ) για τις διαδρομές …-..-…..-….. με επιστροφή, το Κλιμάκιο κρίνει ότι πεπλανημένως, πλην συγγνωστώς, τα αρμόδια όργανα το Δήμου θεώρησαν την επίμαχη δαπάνη κανονική. Σύμφωνα, τέλος, με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (σκ. II), το ποσό της δικαιούμενης ημερήσιας αποζημίωσης ανέρχεται, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον Επίτροπο, για μεν την 1η μετακίνηση, στο ποσό των 60 ευρώ, ήτοι 20 ευρώ για την πρώτη ημέρα, λόγω της παρεχόμενης ημιδιατροφής, πλέον 40 ευρώ για την τελευταία ημέρα, ενώ δεν υφίσταται δικαίωμα λήψης ημερήσιας αποζημίωσης για τη δεύτερη ημέρα, λόγω της παρεχόμενης πλήρους διατροφής, για δε τη 2η μετακίνηση στο ποσό των 20 ευρώ, λόγω της παρεχόμενης πλήρους διατροφής την πρώτη ημέρα και της παρεχόμενης ημιδιατροφής της δεύτερη.
ΑΕΠΠ/1304/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία «*********» και τον διακριτικό τίτλο «*********» αιτείται την ακύρωση της υπ' αριθμ. ****** από 06-08-2020 απόφασης της αναθέτουσας αρχής «*********». Η ακύρωση ζητείται κατά το μέρος που η απόφαση έκανε εσφαλμένα αποδεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας «********» και τον διακριτικό τίτλο «******». Το αντικείμενο της σύμβασης, για την οποία υποβλήθηκε η προσφυγή και στην οποία συμμετείχαν έντεκα οικονομικοί φορείς, είναι η παροχή υπηρεσιών σίτισης/διατροφής στους υπηκόους τρίτων χωρών που κρατούνται στις εγκαταστάσεις των **********, με μονομερές δικαίωμα παράτασης της διάρκειας της Σύμβασης από την Αναθέτουσα Αρχή για ένα επιπλέον έτος (2022). Το κριτήριο κατακύρωσης ήταν η πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά αποκλειστικά βάσει τιμής. Ο διαγωνισμός υποδιαιρείται σε 8 Τμήματα, και η προσφορά της προσφεύγουσας αφορά ειδικά στο Τμήμα 4, όπου έχει καταταγεί δεύτερη στη σειρά μειοδοσίας.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/517/2021
Προμήθεια ειδών διατροφής...Αορίστως δε κι αναποδείκτως προβάλλεται ότι οι προσφορές των αναδόχων στις κατηγορίες αυτές είναι ίδιες ή και χαμηλότερες από τις τιμές του παρατηρητηρίου τιμών. Αλυσιτελώς δε, καθ’ ερμηνεία του δικογράφου, προβάλλεται ότι η ως άνω πλημμέλεια δεν είναι ουσιώδης καθόσον στις οικείες συμβάσεις διαλαμβάνεται πρόβλεψη περί συμφωνίας των τιμών με τη νόμιμα διαμορφούμενη κάθε φορά μέση τιμή λιανικής πώλησης του είδους, όπως αυτή προκύπτει από το εκάστοτε εκδιδόμενο δελτίο πιστοποίησης τιμών του Τμήματος Εμπορίου της Γενικής Διεύθυνσης της Περιφέρειας ..., δοθέντος ότι, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω (βλ. σκ. 2.2. της παρούσας), το αποτέλεσμα του διενεργούμενου διαγωνισμού για την προμήθεια ειδών διατροφής κατακυρώνεται στον συμμετέχοντα οικονομικό φορέα που προσφέρει τη χαμηλότερη τιμή, όπως, όμως, αυτή προκύπτει από την εφαρμογή του ποσοστού έκπτωσης στην προϋπολογισθείσα δαπάνη του υπό προμήθεια είδους. Τούτο, διότι, μέσω της ανωτέρω ποσοστιαίας προσφοράς η αναθέτουσα Αρχή επιτυγχάνει πάντοτε καλύτερη τιμή (και σε κάθε περίπτωση όχι ίση, απορριπτομένης της περί του αντιθέτου συμβατικής πρόβλεψης), σε σχέση με τη διαμορφούμενη μέση τιμή κατά την ημέρα της παράδοσης του είδους, σε αντίθεση με το κριτήριο της χαμηλότερης «σταθερής» τιμής. Τέλος, αβασίμως ζητείται η ανάκληση της προσβαλλόμενης Πράξης για λόγους δημοσίου συμφέροντος, διότι τέτοιοι λόγοι δεν αναιρούν την υποχρέωση της αναθέτουσας Αρχής να τηρεί τους κανόνες ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων, οι οποίοι ομοίως έχουν θεσπιστεί για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος (βλ. Ε.Σ. Ολ. 2117/2020, Τμ. Μειζ. Επταμ. Συνθ. 1642/2020). Κατ’ ακολουθίαν αυτών, η ένδικη προσφυγή πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή, να ανακληθεί εν μέρει η 3/2021 Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Υπηρεσία Επιτρόπου ΟΤΑ V στο Δήμο ... και να επιτραπεί η υπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων σύμβασης μεταξύ του Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Οργανισμός Κοινωνικής Πολιτικής ....» και των αναδειχθέντων αναδόχων: α) «...» για τα είδη διατροφής των ομάδων 1, 2, 8 και 9, β) «....» για εκείνα της ομάδας 3 και γ) «...» για τα είδη της ομάδας 10.
ΕλΣυν/Κλ.7(ΚΠΕ)/44/2017
ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ:Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη (ΙΙ) της παρούσας, το Τμήμα κρίνει ότι: Α) νομίμως εντέλλεται η δαπάνη διανυκτέρευσης της 25ης Ιανουαρίου 2017 για τους πρώτο και τρίτο φερόμενους ως δικαιούχους και η αντίστοιχη δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης και για τους τρεις (3) φερόμενους ως δικαιούχους. Τούτο διότι, η απόσταση της έδρας τους από τον τόπο διεξαγωγής του Συνεδρίου υπερβαίνει τα 120 χλμ. και δικαιολογεί κατά νόμον την διανυκτέρευση από την προηγούμενη, χωρίς τούτο να αντιβαίνει την αρχή της οικονομικότητας, δεδομένης της έναρξης του συνεδρίου νωρίς το μεσημέρι (13.00) και της πρόσθετης ανάγκης να βρίσκονται στον χώρο του συνεδρίου πριν την έναρξη των εργασιών. Β) Νομίμως εντέλλεται η δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης της 28ης Ιανουαρίου 2016 για τους πρώτο και δεύτερο φερόμενους ως δικαιούχους διότι η εντολή μετακίνησης, κατά το μέρος που αφορά την παράταση της επίσκεψής τους στην Αθήνα κατά μία (1) ημέρα, είναι αρκούντως αιτιολογημένη και Γ) νομίμως καταβάλλεται η συνολική δαπάνη ημερήσιας αποζημίωσης για τον δεύτερο φερόμενο ως δικαιούχο διότι, από τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το χρηματικό ένταλμα αποδεικνύεται πλήρως η διενέργεια της μετακίνησης, η δε διοργανώτρια αρχή του Συνεδρίου ανέλαβε την κάλυψη μόνον των δαπανών κίνησης και διανυκτέρευσης και όχι διατροφής.
ΕΣ/ΤΜ.7/166/2008
Καταβολή συνδρομής.(..)Με τα δεδομένα αυτά, και ενόψει του ότι οι δήμοι έχουν, κατ΄ άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Κ.Δ.Δ.), που κυρώθηκε με το ν.3463/2006 (Α΄ 114), αρμοδιότητες στους τομείς: της ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας και μέσω της δημιουργίας των κατάλληλων υποδομών (75 παρ. 1 εδάφ. α΄), της ποιότητας ζωής και εύρυθμης λειτουργίας των πόλεων και πάλι μέσω της βελτίωσης των τεχνικών υποδομών (75 παρ. 1 εδάφ. γ΄, ιδίως γ1), της απασχόλησης ιδίως με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (75 παρ. 1 εδάφ.δ΄, ιδίως δ2), περαιτέρω δε έχουν υποχρέωση, κατ΄ άρθρο 76 του Κ.Δ.Δ., «να οργανώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες, με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια, η ποιότητα και αποτελεσματικότητά τους, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων», και κατ΄ άρθρο 214 του Κ.Δ.Δ., να διασφαλίζουν «το δικαίωμα πρόσβασης όλων των δημοτών και κατοίκων, χωρίς διάκριση, στη χρήση των υπηρεσιών που παρέχουν…» και «την άσκηση του δικαίωματος πρόσβασης των δημοτών και κατοίκων στην πληροφόρηση», ενώ κατά το άρθρο 219 του Κ.Δ.Δ. δύνανται να συνεργάζονται με πρωτοβάθμιους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης της αλλοδαπής σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο για τη συμμετοχή τους σε δίκτυα πόλεων και ενώσεων, το Τμήμα κρίνει ότι η δαπάνη για την καταβολή της ετήσιας συνδρομής του Δήμου στην Παγκόσμια ΄Ενωση Ψηφιακών Κοινοτήτων, είναι λειτουργική, γιατί δύναται να συμβάλει μέσω της ενημέρωσης και της ανταλλαγής εμπειριών για σύγχρονες μορφές ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους δημότες στη βελτίωση της λειτουργίας του Δήμου και στην αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των σκοπών που προαναφέρθηκαν. Ως εκ τούτου, ενόψει του ότι με το επίμαχο χρηματικό ένταλμα εκκαθαρίζεται λειτουργική δαπάνη, η οποία βρίσκεται και εντός των σκοπών του Δήμου, το ένταλμα αυτό είναι θεωρητέο.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)202/2013
Kαταβολή ποσού 22.040,00 ευρώ στη φερόμενη ως δικαιούχο ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «......», σε εξόφληση μέρους της 1ης παράτασης της σύμβαση παροχής υπηρεσιών που είχε συναφθεί μεταξύ αυτής και του ως άνω Δήμου(...)Σύμφωνα με το άρ. 25 παρ. 4 εδ. β΄ του π.δ.60/2007 (ΦΕΚ Α΄64) οι αναθέτουσες αρχές μπορούν να συνάπτουν δημόσιες συμβάσεις παροχής υπηρεσιών προσφεύγοντας σε διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, μεταξύ άλλων, όταν οι συμβάσεις αυτές έχουν ως αντικείμενο νέες υπηρεσίες που συνιστούν επανάληψη παρόμοιων που ανατέθηκαν στον αρχικό ανάδοχο από την ίδια αναθέτουσα αρχή, υπό την προϋπόθεση ότι αυτές είναι σύμφωνες με μία βασική μελέτη που αποτέλεσε αντικείμενο αρχικής σύμβασης συναφθείσας κατόπιν ανοικτής ή κλειστής διαδικασίας. Η δυνατότητα αυτή πρέπει να επισημαίνεται ήδη κατά την αρχική προκήρυξη, ενώ επιτρέπεται μόνο για μία τριετία μετά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης, το δε συνολικό ποσό για τις αρχικές και τις νέες υπηρεσίες λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή του κοινοτικού δικαίου κατά τον αρχικό διαγωνισμό. Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι στην προκειμένη περίπτωση πρέπει σωρευτικά να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις: α) οι αρχικές και οι νέες υπηρεσίες να είναι τεχνικά όμοιες και σύμφωνες με μία βασική μελέτη, ήτοι να εξυπηρετούν ένα ευρύτερο λειτουργικό και τεχνικό σχεδιασμό, ο οποίος έχει προηγηθεί και κατά τον οποίο έχουν προσδιοριστεί, τόσο οι βέλτιστες τεχνικά λύσεις, όσο και το είδος και τα κύρια τεχνικά χαρακτηριστικά των εντασσόμενων σε αυτόν υπηρεσιών, β) η δυνατότητα προσφυγής στη διαδικασία αυτή να προβλέπεται ήδη στην αρχική προκήρυξη, προϋπόθεση η οποία υπό το φως των αρχών του ελεύθερου ανταγωνισμού, της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, επιβάλλει τον ακριβή καθορισμό ήδη στην αρχική προκήρυξη όχι μόνο των αρχικών αλλά και των νέων παρόμοιων δυνάμενων να ανατεθούν υπηρεσιών (τεχνική περιγραφή, προϋπολογισμός), καθόσον η εν λόγω πρόβλεψη αποτυπώνει το διαπλαστικό δικαίωμα προαίρεσης της αναθέτουσας αρχής να συνάψει με μονομερή δήλωση προς την ήδη ανάδοχο νέα σύμβαση, η δε παράθεση στην αρχική διακήρυξη των καθοριστικών μεγεθών των νέων παρόμοιων νέων υπηρεσιών που δύνανται να επαναληφθούν, επιτρέπει στους συμμετέχοντες εργολήπτες να διαμορφώσουν τις οικονομοτεχνικές τους προσφορές συνεκτιμώντας και το ενδεχόμενο ενεργοποίησης της ως άνω δυνατότητας, γ) η προσφυγή στην ανωτέρω διαδικασία επιτρέπεται μόνο για μία τριετία μετά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης (βλ. απόφ. VI Τμ. 3365/2011, 287, 1980/2012).