ΕλΣυν.Κλ.4/50/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΝΟΣΗΛΙΑ, ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ:Μη νόμιμη η πληρωμή από Ταμείο σε ιδιώτες παρόχους υγείας, για την εξόφληση δαπανών νοσηλείας ασφαλισμένων του, καθόσον οι δαπάνες νοσηλείας δεν είναι νόμιμες, διότι αφορούν σε χρονικά διαστήματα, τα οποία δεν καλύπτονται από έγγραφες συμβάσεις μεταξύ του Ταμείου και των ανωτέρω ιδιωτών παρόχων υπηρεσιών υγείας, δεδομένου ότι τέτοιες συμβάσεις είτε δεν περιλαμβάνονται καθόλου μεταξύ των δικαιολογητικών, είτε, καλύπτουν μεταγενέστερα διαστήματα από αυτά των αντιστοίχως εντελλομένων δαπανών (άρθρο 80 του ν. 2362/1995, ΦΕΚ Α' 247/1995, όπως ισχύει μετά την 2/59649/0026/2001 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ΦΕΚ Β' 1427/2001). (Ανακλήθηκε με την 60/2015 Πράξη του IV Τμήματος)
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν.Τμ.4/60/2015
Τα χρηματικά εντάλματα αφορούν δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν σε χρονικά διαστήματα τα οποία δεν καλύπτονται από έγγραφες συμβάσεις μεταξύ του ... και των ανωτέρω ιδιωτών παρόχων υπηρεσιών υγείας...τέτοιες συμβάσεις είτε δεν περιλαμβάνονταν καθόλου μεταξύ των δικαιολογητικών των ανωτέρω χρηματικών ενταλμάτων, είτε, καλύπτουν μεταγενέστερα διαστήματα από αυτά των αντιστοίχως εντελλομένων δαπανών, χωρίς να έχει προηγηθεί σε όλες ανεξαιρέτως τις παραπάνω περιπτώσεις, έγγραφη πρόταση προς κατάρτιση σύμβασης, σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 80 του ν. 2362/1995. Με τα δεδομένα αυτά και ενόψει της νομιμοποιητικής διάταξης του άρθρου 49 του ν. 4316/2004,οι εν λόγω δαπάνες, οι οποίες αφορούσαν στην καταβολή ποσού συνολικού ύψους 229.649,63 ευρώ στους φερόμενους ως δικαιούχους ιδιώτες παρόχους υπηρεσιών υγείας για την εξόφληση δαπανών νοσηλείας των ασφαλισμένων του …. κατά τα έτη 2009 έως 2011 είναι νόμιμες. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η αίτηση ανάκλησης ( της 50/2015 πράξης του κλιμακίου) του ως άνω Ταμείου πρέπει να γίνει δεκτή.
ΕλΣυν/Τμ.4/63/2014
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Μη νόμιμη η καταβολή συνολικού ποσού 739.713,32 ευρώ, ...στο όνομα των φερόμενων ως δικαιούχων ιδιωτών παρόχων υγείας και αφορούν στην καταβολή αμοιβής για την παροχή νοσοκομειακής περίθαλψης σε ασφαλισμένους του Ταμείου κατά τα έτη 2008 έως 2011..Με βάση τα παραπάνω, διαπιστώνεται ότι με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα εντέλλεται η καταβολή δαπανών νοσηλείας ασφαλισμένων του Ε.Τ.Α.Α. – Τ.Υ.Μ.Ε.Δ.Ε. για χρονικά διαστήματα που δεν καλύπτονται, είτε εν όλω, είτε εν μέρει, από ισχύουσες συμβάσεις με τους φερόμενους ως δικαιούχους ιδιώτες παρόχους υγείας. Επομένως, με βάση τα γενόμενα δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες, καθόσον η ύπαρξη σύμβασης σε ισχύ αποτελεί συστατικό τύπο και ουσιώδη προϋπόθεση για τη νόμιμη παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε ασφαλισμένους του Ενιαίου Ταμείου.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)347/2015
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ:Μη νόμιμη η καταβολή ποσού από Δήμο σε ιδιώτες για εργασίες εκχιονισμού, καθόσον: α) κατά παράβαση γενικής αρχής του διοικητικού δικαίου προσδόθηκε αναδρομική ισχύς στις ανωτέρω συμβάσεις, οι οποίες υπεγράφησαν μεταγενέστερα της εκτέλεσης του αντικειμένου τους, συνεπώς δεν μπορούν να αποτελέσουν νόμιμο έρεισμα για την καταβολή των εντελλομένων με τα υπό κρίση χρηματικά εντάλματα δαπανών και β) κατά παράβαση του νόμου ανατέθηκαν οι σχετικές προμήθειες (μίσθωση των μηχανημάτων), δίχως να υπάρχει εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό του Δήμου. Επιπλέον, δεν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής της εξαιρετικής διαδικασίας του άρθρου 158 παρ. 7 του ΚΔΚ (ν.3463/2006, ΦΕΚ Α΄ 114/2006), η οποία επιτρέπει την αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την ψήφιση σχετικής πίστωσης μετά την απευθείας ανάθεση της προμήθειας, αφενός διότι δεν έγινε σχετική τροποποίηση του προϋπολογισμού στην πρώτη, μετά την ανάθεση, συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου (με τη σχετική απόφαση έλαβε χώρα η δεύτερη τροποποίηση του προϋπολογισμού), αφετέρου διότι, για τις απευθείας αναθέσεις της προμήθειας των μηχανημάτων, δεν υπήρχαν ούτε απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Δήμου, ούτε έγγραφες συμβάσεις.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/50/2002
Παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί. Εποπτεία - έλεγχος διαχειριστικός - καταλογισμός. Αρμόδια ελεγκτικά όργανα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Μετά την ισχύ (από την 30η-1-2001) των διατάξεων του άρθρου 12 του Ν 2880/2001, αφαιρέθηκε οριστικά και συνολικά από τον Υπουργό Υγείας και Πρόνοιας και τη Δ/νση Επιθεωρήσεως του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας η αρμοδιότητα εποπτείας και ελέγχου των κρατικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών. β) Οι οικονομικοί, διαχειριστικοί κλπ έλεγχοι παρελθόντων ετών, προ της δημοσιεύσεως του Ν 2880/2001, θα πρέπει μετά την ισχύ αυτού (την 30η-1-2001) να γίνονται πλέον από τα αρμόδια όργανα που ελέγχουν τα δημοτικά και κοινοτικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου του άρθρου 203 του ΠΔ 410/1995. γ) Αρμόδια όργανα προς έκδοση καταλογιστικών πράξεων σε βάρος των υπολόγων των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών είναι, εκτός από αυτά του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι Οικονομικοί Επιθεωρητές του Υπουργείου Οικονομικών, οι Συντονιστές-Δημοσιονομικοί Ελεγκτές του Υπουργείου Οικονομικών, οι Επιθεωρητές Τοπικής Αυτοδιοικήσεως καθώς και κάθε άλλο αρμόδιο όργανο προς καταλογισμό επί των υπολόγων των δημοτικών και κοινοτικών προσώπων του άρθρου 203 του ΠΔ 410/1995, βάσει των οικείων περί αυτών διατάξεων.
ΝΣΚ/63/2005
Πρόσληψη από το Δ.Σ. του ΤΑΧΔΙΚ ειδικού επιστήμονα, με σύμβαση έργου ιδιωτικού δικαίου, για τη σύνταξη τεχνικής εκθέσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η «πρόσληψη» από το ΤΑΧΔΙΚ ειδικού επιστήμονα, προκειμένου να συντάξει τεχνική έκθεση, δύναται να έχει, κατά νόμον, είτε τη μορφή συμβάσεως έργου είτε τη μορφή συμβάσεως παροχής υπηρεσιών. Στην τελευταία περίπτωση, για τη σύναψη της συμβάσεως θα πρέπει να τηρηθεί, κατ’ ανάλογη εφαρμογή, η διαδικασία των άρθρων 82 και 83 του Ν 2362/1995. Το ζήτημα, όμως, ποιά από τις δύο συμβάσεις είναι ταχύτερη όσον αφορά τη διαδικασία συνάψεως, δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο γνωμοδοτήσεως.
ΕλΣυν.Τμ.4(ΚΠΕ)10/2016
Ανάθεση-Διαδικασία Διαγωνισμού-Κατάτμηση :Μη νόμιμη η καταβολή αμοιβής από ΤΕΙ σε διάφορους προμηθευτές για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, διότι δεν ανατέθηκαν με τη διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού αλλά της απευθείας ανάθεσης, δεν περιλήφθηκαν στις διαγωνιστικές διαδικασίες της Περιφέρειας αλλά ανατέθηκαν αναρμοδίως από το ίδιο το του ΤΕΙ και δεν συνάφθηκαν έγγραφες συμβάσεις δεδομένου ότι δεν προηγήθηκε ανακοίνωση των αποφάσεων (πράξεων) απευθείας ανάθεσης των προμηθειών στους προμηθευτές, οι ελλείπουσες δε συμβάσεις δεν δύνανται να υποκατασταθούν από τις συμβάσεις που είχαν συνάψει οι ανωτέρω προμηθευτές, κατά περίπτωση, με τον Δήμο και την Περιφέρεια. ( παρ. 12 και 13 του άρθρου 2 του ν. 2286/1995 (Α΄ 19Α) και της κατ’ εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας Π1/3305/3.11.2010 απόφασης του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (Β΄ 1789), άρθρο13 παρ. 6 του ν. 2503/1997 (Α΄ 107), άρθρα 40 έως και 42 του π.δ/τος 173/1990 (Α΄ 62) και ν. 3852/2010 (Α΄ 87).
ΝΣΚ/207/2019
Εάν μετά την έναρξη ισχύος του νέου Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ, που τέθηκε σε ισχύ την 1-11-2018, σε συνδυασμό με το άρθρο 55 παρ.1 του ν. 4486/2017, η αρμόδια υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ έχει τη δυνατότητα να προβεί στην εκκαθάριση των ιατρικών παραστατικών δαπανών παροχών υγείας, που έχουν καταθέσει ασφαλισμένοι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την έναρξη ισχύος του νέου Ενιαίου Κανονισμού Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ) του ΕΟΠΥΥ, από 1-11-2018, και ανεξαρτήτως των προβλεπομένων στο άρθρο 55 παρ. 1 του ν. 4486/2017, η αρμόδια υπηρεσία του ΕΟΠΥΥ, υπό τα διδόμενα πραγματικά παραστατικά, δεν έχει τη δυνατότητα να προβεί στην εκκαθάριση των ιατρικών παραστατικών δαπανών υγείας, που έχουν καταθέσει ασφαλισμένοι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να καταβάλει σ’ αυτούς το προβλεπόμενο ποσοστό επί των ιατρικών δαπανών τους βάσει του κρατικού τιμολογίου. Και τούτο, γιατί μολονότι η εν λόγω κατηγορία δικαιούχων ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ εξακολουθεί υφιστάμενη στο νέο ΕΚΠΥ, οι δαπάνες νοσηλείας τους ανάγονται σε παρελθόντα έτη και δεν προκύπτει ότι συνοδεύονται από όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (ομόφ.).
ΝΣΚ/488/2003
Δυνατότητα χορήγησης πιστοποιητικού εξειδίκευσης στην Εντατική Θεραπεία, είτε κατόπιν εξετάσεων είτε άνευ εξετάσεων, σε ιατρούς που υπηρέτησαν στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Ν.Π.Ι.Δ. με την επωνυμία «ΩΝΑΣΕΙΟ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εξειδίκευση σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) και Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας (ΜΕΝ) Νεογνών μπορεί να παρέχεται μόνο σε Μονάδες ενταγμένες στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, καθόσον οι ως άνω κρίσιμες διατάξεις (Ν 2071/1992 και Ν 2519/1997) αφορούν στην Οργάνωση και στον Εκσυγχρονισμό αποκλειστικά και μόνο του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στο οποίο δεν είναι ενταγμένο το Ω.Κ.Κ. Και αν ακόμη γινόταν δεκτό ότι, το Κέντρο αυτό υπάγεται στη ρύθμιση του άρθρου 52 του Ν 2071/1992, και τότε ακόμη δεν θα ήταν κατά νόμο εφικτό να παρασχεθεί εξειδίκευση στο Κέντρο αυτό, καθόσον δεν προκύπτει ότι έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη από τη διάταξη της παρ.5 του άρθρου 84 του Ν 2071/1992 κ.υ.α. για σύσταση θέσεων προς εξειδίκευση ιατρών στην εντατική νοσηλεία για διάστημα δύο (2) ετών στο Ω.Κ.Κ. και, συνεπώς, δεν μπορεί να παρασχεθεί εξειδίκευση στο Κέντρο αυτό χωρίς να υπάρχουν οι αντίστοιχες θέσεις.
ΝΣΚ/1/2002
Ιδιωτικοί Φορείς Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) 1α. Γενικός Διευθυντής Ιδιωτικής Κλινικής απαγορεύεται να είναι και επιστημονικός υπεύθυνος Φορέα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΔ 84/2001). β. Ακτινολόγος ιατρός που διατηρεί ατομικό ακτινολογικό εργαστήριο δεν αποκλείεται να είναι επιστημονικά υπεύθυνος σε ιδιωτική κλινική. γ. Ο ιατρός μπορεί να ορισθεί επιστημονικός υπεύθυνος μόνο σε φορείς ΠΦ Υγείας που λειτουργούν νόμιμα μέσα στην περιφέρεια του Ιατρικού Συλλόγου που ο ίδιος είναι γραμμένος. δ. Κάθε παράρτημα φορέα που παίρνει άδεια κατά τη μεταβατική περίοδο του άρθρου 21 παρ.3 Π. Δ/τος 84/2001 πρέπει να έχει επιστημονικό Διευθυντή και Επιστημονικό Συμβούλιο. 2. Συμμετοχή νομικών προσώπων στο 51% του Κεφαλαίου Ιατρικής Εταιρείας που ελέγχεται από ειδικευμένους ιατρούς δεν επιτρέπεται. 3. Οι ιατροί και θεραπευτές του ΤΕΒΕ, με ετήσιες συμβάσεις μερικής απασχόλησης, απαγορεύεται να είναι μέτοχοι ιατρικών εταιρειών. 4. Φορείς ΠΦΥ δεν επιτρέπεται να λειτουργούν ως μονάδες ποιοτικού ελέγχου άλλων φορέων ΠΦ Υγείας. 5. Δεν απαγορεύεται η απλή συστέγαση στον ίδιο χώρο ιατρών κλινικής και εργαστηριακής ειδικότητας.
ΕΣ/Τ7/256/2008
Κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων (π.δ.34/1995), το μίσθωμα καθορίζεται από τους συμβαλλόμενους και αναπροσαρμόζεται κατά τα χρονικά διαστήματα και το ύψος που ορίζεται στη σύμβαση της μίσθωσης. Σε περίπτωση όμως που δεν υπάρχει συμφωνία των μερών για τη σταδιακή αναπροσαρμογή ή αυτή έχει εξαρτηθεί από άκυρη ρήτρα, η αναπροσαρμογή του μισθώματος στις ρυθμιζόμενες με το π.δ.34/1995 μισθώσεις, στις οποίες υπάγεται και η μίσθωση που συνάπτεται για την εγκατάσταση δημοτικών υπηρεσιών, συντελείται αυτοδικαίως μετά πάροδο διετίας από την έναρξη της μίσθωσης και, στη συνέχεια, με τη συμπλήρωση κάθε έτους από την προηγούμενη αναπροσαρμογή, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε όχληση του εκμισθωτή, η οποία απαιτείται μόνο για να καταστεί το κατά τ’ ανωτέρω αναπροσαρμοζόμενο μίσθωμα απαιτητό. Αν δεν ασκηθεί όχληση ή βραδύνει, δεν εμποδίζεται η αυτόνομη επέλευση των περαιτέρω αναπροσαρμογών, αλλά απλώς επέρχεται απώλεια σε βάρος του εκμισθωτή, ο οποίος δεν δικαιούται για το διάστημα που παρήλθε να απαιτήσει την καταβολή του αυτομάτως αναπροσαρμοσθέντος μισθώματος, το δε ποσοστό 75% της ετήσιας αύξησης θα υπολογισθεί επί του αυτομάτως αναπροσαρμοσθέντος ποσού, έστω και αν αυτό δεν είναι απαιτητό (βλ. ΑΠ 106/1996, 280/1999, 1082/2001, 905/2006, 1256/2007, Εφ. Αθ. 2242/1998, 2904/2005).