ΕλΣυν.Κλ.7/22/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ - ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ Ακινήτων:Μη νόμιμη η εξόφληση του 1ου λογαριασμού του έργου «Διαμόρφωση μισθωμένου χώρου για τη λειτουργία του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης Γυναικών Θυμάτων Βίας», καθόσον: α) η μετά τη μίσθωση του ακινήτου ανάθεση της εκτέλεσης του έργου δε βρίσκει έρεισμα, ούτε στη διακήρυξη, ούτε στην απόφαση μίσθωσης του ακινήτου, καθώς ούτε στο οικείο συμφωνητικό μίσθωσης αυτού, ενώ αντιθέτως συνάγεται ότι το ακίνητο που μισθώθηκε δε διέθετε τις προβλεπόμενες από τη διακήρυξη προδιαγραφές και ως εκ τούτου δεν ήταν κατάλληλο για την στέγαση του Κέντρου Συμβουλευτικής Υποστήριξης, η δε μεταγενέστερη ανάθεση της εκτέλεσης του έργου της διαμόρφωσης του ως άνω μισθίου σε χώρο κατάλληλο για την στέγαση του ανωτέρω Κέντρου, δεδομένου ότι η διάρκεια της μίσθωσης είναι μόλις 28 μήνες, αντίκειται στις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και της οικονομικότητας και β) η δαπάνη που αντιστοιχεί στο μηνιαίο μίσθωμα είναι πολύ υψηλή για μίσθωση ισογείου διαμερίσματος 90 τ. μ. και αντίκειται στην απόφαση απευθείας μίσθωσης του ακινήτου, όπου ορίζεται μηνιαίο μίσθωμα 388 ευρώ, χωρίς να προβλέπεται η δυνατότητα του Δήμου να διενεργήσει πρόσθετες δαπάνες για την ανακαίνιση του διαμερίσματος (άρθρο 194 του ΔΚΚ, π.δ. 270/1981, ΦΕΚ Α' 77/1981 και άρθρο 17 του ν.3130/2003, ΦΕΚ Α' 76/2003).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΠΟΛ.1083/2017
Διευκρινίσεις σχετικά με την επιβολή προστίμων στις Δηλώσεις Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας αγροτικών εκτάσεων με μηνιαίο μίσθωμα έως ογδόντα (80) ευρώ.(ΑΔΑ:7ΤΩΜΗ-3ΒΦ)
ΝΣΚ/218/2016
Ζητήματα σχετικά με τη σύμβαση μίσθωσης προς στέγαση Υπηρεσίας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Νομιμότητα σύμβασης μίσθωσης ακινήτου, εκ μέρους του ιδιώτη ιδιοκτήτη αυτού προς τρίτο, παρότι το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ χρησιμοποιεί το ακίνητο αυθαίρετα, προς στέγαση υπηρεσίας του, μετά τη λήξη της σχετικής μίσθωσης. Δικαιούχος της αποζημίωσης αυθαίρετης χρήσης. Δυνατότητα υπομίσθωσης του ακινήτου, εκ μέρους του τρίτου μισθωτή, προς το ΙΚΑ -ΕΤΑΜ.
ΝΣΚ/78/2006
Πρόωρη λύση μίσθωσης ακινήτου με συναίνεση Ελληνικού Δημοσίου και εκμισθωτού. Διαδικασία.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση μίσθωσης ακινήτου για στέγαση δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να λυθεί πρόωρα με κοινή συναίνεση Ελληνικού Δημοσίου και εκμισθωτού.
ΝΣΚ/71/2003
Μίσθωση ακινήτου για στέγαση δημόσιας υπηρεσίας. Έλλειψη συμφωνηθείσας ιδιότητας. Μείωση μισθώματος.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφόσον η διαδικασία της μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση της ΔΟΥ Ζακύνθου διεξήχθη νομότυπα, είναι δυνατή η διατήρηση της μίσθωσης ενώ η, μετά την συνομολόγηση αυτής, διαπίστωση έλλειψης συμφωνηθείσας ιδιότητας του μισθίου δίδει στον μισθωτή (Ελλ. Δημόσιο) το δικαίωμα μείωσης του μισθώματος, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 576 – 578 Α.Κ. (ομοφ.)
ΔΕΔ/Θεσ/1272/2025
Η απόφαση αφορά την αποδοχή ενδικοφανούς προσφυγής και την ακύρωση πράξης επιβολής προστίμου 100,00 € που επιβλήθηκε από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. Βέροιας για το φορολογικό έτος 2024. Το πρόστιμο επιβλήθηκε λόγω εκπρόθεσμης υποβολής της πρώτης τροποποιητικής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας (10/05/2024). Η προσφεύγουσα είχε δηλώσει παράταση μίσθωσης από 12/02/2024 έως 11/05/2024 με το ίδιο μηνιαίο μίσθωμα. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) έκρινε ότι, βάσει εγκυκλίων της ΑΑΔΕ, η υποβολή δήλωσης για παράταση υφιστάμενης μίσθωσης, όταν δεν μεταβάλλεται το μίσθωμα, δεν είναι υποχρεωτική. Συνεπώς, εφόσον δεν υπήρχε νόμιμη υποχρέωση υποβολής της δήλωσης, δεν επιβάλλεται πρόστιμο και η προσβαλλόμενη πράξη ακυρώνεται.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/27/2020
Πληρωμή μισθώματος για τη στέγαση γυμναστηρίου:..Με τα δεδομένα αυτά, η δαπάνη που εντέλλεται με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν υπάγεται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δεδομένου ότι δεν υπερβαίνει το ποσό των 5.000,00 ευρώ, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 1 περ. α΄ υποπερ. iii του π.δ/τος 136/2011. Εξάλλου, η δαπάνη αυτή, η οποία ερείδεται σε σύμβαση μίσθωσης ακινήτου από τον ...., δεν εμπίπτει στην εξαίρεση της παραγράφου 2 περίπτωση α΄ του ίδιου ως άνω άρθρου, δεδομένου ότι η σύμβαση μίσθωσης ακινήτου δεν υπάγεται στην έννοια της σύμβασης ούτε «δημοσίου έργου» ούτε «προμήθειας» ούτε «υπηρεσίας». Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, το 105, οικονομικού έτους 2019, χρηματικό ένταλμα του …. απαραδέκτως υποβλήθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προληπτικό έλεγχο νομιμότητας και το Κλιμάκιο πρέπει να απέχει του ελέγχου του.
ΕλΣυν/Τμ.7/122/2011
Αγορά ακινήτου.Από τις διατάξεις αυτές(3463/2006,270/1981) προκύπτει ότι για την αγορά ιδιωτικών ακινήτων εκ μέρους των Δήμων και των Κοινοτήτων διενεργείται κατά κανόνα δημοπρασία, σύμφωνα με τις διατάξεις του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα και εκείνες του π.δ/τος 270/1981, ώστε να καθίσταται δυνατή η διασφάλιση των συμφερόντων αυτών με την επιλογή του καταλληλότερου και συμφερότερου από οικονομική άποψη ακινήτου. Ότι κατ’ εξαίρεση είναι δυνατή, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η απευθείας (χωρίς διαγωνισμό) αγορά ακινήτου από Δήμο ή Κοινότητα, μετά από προηγούμενη έκδοση ειδικά αιτιολογημένης όμοιας απόφασης που προσδιορίζει τους λόγους, για τους οποίους το ακίνητο είναι το μόνο κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού ή κοινοτικού σκοπού για τον οποίο προορίζεται. Ότι η απόφαση αυτή, προκειμένου περί αγοράς ακινήτου, όπου ως προϋπόθεση για την κατάρτιση της σύμβασης μεταβίβασης της κυριότητας, απαιτείται η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, λαμβάνεται με την πλειοψηφία του συνόλου των μελών του και με την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) αυτών σε κάθε άλλη περίπτωση. Ότι σε περίπτωση αγοράς ακινήτου, είτε με δημοπρασία, είτε απευθείας, δεν αποκλείεται η προηγούμενη έρευνα της τοπικής αγοράς προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη κατάλληλων και πρόσφορων ακινήτων, χωρίς να απαιτείται προς τούτο η τήρηση ορισμένης διαδικασίας, σε περίπτωση δε που κρίνονται κατάλληλα περισσότερα του ενός από αυτά, δεν αποκλείεται, περαιτέρω, κατά τη διαδικασία της απευθείας αγοράς, η εκτίμηση της αξίας τους από τα εσωτερικά όργανα αυτού, η συγκριτική αξιολόγησή τους, τόσο από την άποψη της καταλληλότητας τους, όσο και από την άποψη της προκαλούμενης οικονομικής επιβάρυνσης του οικείου Ο.Τ.Α. σε περίπτωση αγορά τους. Ότι η εκτίμηση της αγοραίας αξίας του ακινήτου από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών απαιτείται σε κάθε περίπτωση αγοράς ιδιωτικού ακινήτου, η αγοραία αξία του οποίου υπερβαίνει το ποσό των 58.694,06 ευρώ (βλ. και Πράξεις VII Τμ. 17, 16/2010, 54/2009 και 247/2007). Τέλος, ότι σε περίπτωση απευθείας αγοράς ακινήτου, το μεν δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ/τος 270/1981 και, ως εκ τούτου, δεν απαιτείται η προηγούμενη έκδοση και δημοσίευση διακήρυξης (άρθρο 3 και 4 του π.δ/τος 270/1981), η σύσταση εκτιμητικής επιτροπής και επιτροπής δημοπρασίας (άρθρο 7 του π.δ/τος 270/1981) και η τήρηση εν γένει της διαγραφόμενης από αυτές διαδικασίας, το δε δεν απαιτείται να επισυνάπτεται στα δικαιολογητικά του χρηματικού εντάλματος, που εκδίδεται για την καταβολή του τιμήματος, βεβαίωση του Δημοσίου Ταμείου (οικείας Δ.Ο.Υ.) ότι δεν έχει κοινοποιηθεί εκχώρηση ή επίσχεση του τιμήματος, καθόσον το δικαιολογητικό αυτό, σύμφωνα με την 81/1986 (αριθμ. πρωτ. 59774/1986) εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, η βεβαίωση αυτή απαιτείται σε περίπτωση αγοράς ακινήτου με δημοπρασία.
ΕΣ/ΤΜ.7/281/2011
ΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ ΑΠΟ ΔΗΜΟ:χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου …, ποσού 1.500,00 ευρώ, που αφορά στην καταβολή μισθώματος μηνός Μαρτίου 2011 στη φερόμενη ως δικαιούχο …, ιδιοκτήτρια ακινήτου που μισθώνει ο Δήμος για την στέγαση της Υπηρεσίας Καθαριότητας.(...)Τέλος, αλυσιτελώς προβάλλεται και ο τέταρτος λόγος διαφωνίας, καθόσον για τη νομιμότητα της απευθείας μίσθωσης αρκεί το γεγονός ότι συντρέχει μία, εν προκειμένω, εκ των περιπτώσεων του άρθρου 3 παρ. 2 του ν. 3130/2003.που αφορά στην επέκταση ήδη εγκατεστημένης υπηρεσίας του Δήμου σε μη μισθωμένο χώρο του ίδιου ακινήτου, η οποία δεν υπερβαίνει την επιφάνεια του ήδη μισθωμένου ακινήτου, ενώ δεν ήταν απαραίτητο να αποδειχθεί επιπροσθέτως ότι συνέτρεχε και κατεπείγουσα ανάγκη. Αποφαίνεται ότι το 295, οικονομικού έτους 2011, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του Δήμου …, ποσού 1.500,00 ευρώ, πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/301/2015
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ - Εφαρμοστέες διατάξεις για την καταγγελία της σύμβασης μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση Υπηρεσιών του – Καταβολή ή μη αποζημίωσης στους ιδιοκτήτες του ακινήτου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η καταγγελία της σύμβασης μίσθωσης του Τοπικού Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Χολαργού Αττικής έγινε σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 281,288,588, 672 και 766 του ΑΚ για σπουδαίο λόγο, το δε ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν έχει υποχρέωση αποζημίωσης των εκμισθωτών του ως άνω ακινήτου (πλειοψ.). Παραπομπή από την υπ’ αριθμ.17/2014 Γνωμ. Στ΄Τμήματος.
ΝΣΚ/20/2016
Διενέργεια δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού μίσθωσης ακινήτου, για τη στέγαση των Υπηρεσιών του Περιφερειακού Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Λάρισας – Όροι προκηρύξεως – Αξιολόγηση υποβληθείσας προσφοράς.Η προσφορά της Ενώσεως Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ) Λάρισας, Τυρνάβου και Αγιάς δεν αντίκειται στους όρους της προκηρύξεως.