ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/162/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ Κτηρίων.:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η εντελλόμενη δαπάνη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο με τον πρώτο λόγο διαφωνίας, δεν είναι κανονική, διότι η ως άνω υπ΄αριθ. πρωτ. ΑΑΥ Μ400/13.5.2016 απόφαση, με την οποία δεσμεύθηκε η πίστωση για την καταβολή του ως άνω ποσού στο φερόμενο ως δικαιούχο, εκδόθηκε μετά την έναρξη διενέργειας της εν λόγω δαπάνης και επομένως δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη, στο άρθρο 66 παρ. 8 του ν. 4270/2014, διαδικασία για τη νόμιμη ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης κατά το κρίσιμο έτος, σύμφωνα με την οποία η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τις δαπάνες πάγιου χαρακτήρα, όπως είναι τα μισθώματα, εκδίδεται στην αρχή του οικείου οικονομικού έτους (βλ. σκέψη ΙΙ). Περαιτέρω, ανεξαρτήτως του ειδικότερου νομικού χαρακτηρισμού της αιτίας καταβολής του ποσού του χρηματικού εντάλματος στο φερόμενο ως δικαιούχο, ως μισθωμάτων λόγω σιωπηρής αναμίσθωσης ή ως αποζημίωσης χρήσης του μισθίου, η εντελλόμενη δαπάνη πάσχει και για το δεύτερο προβαλλόμενο από την Επίτροπο λόγο, καθόσον, σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙΙ, δεν δύναται να ενταλματοποιηθεί νόμιμα προς πληρωμή δαπάνη δυνάμει των άρθρων 601 ή 611 του Αστικού Κώδικα με αιτία αποζημίωση χρήσης μισθίου από το Ι.Κ.Α. ή σιωπηρή αναμίσθωση, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι ειδικές διατάξεις περί μισθώσεων του Ι.Κ.Α., που καθορίζουν συγκεκριμένη διαδικασία σύναψης νέας ή παράτασης υφιστάμενης μίσθωσης.
Ανακλητέα με την ΕλΣυν.Τμ.4/20/2017
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/186/2013
Αυτεπάγγελτος συμψηφισμός ή μη, κατά τις διατάξεις του άρθρου 83 του Κ.Ε.Δ.Ε., ασφαλιστικών εισφορών υπέρ Ι.Κ.Α. με οφειλές του Ιδρύματος προς το Δημόσιο – Περιπτώσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν χωρεί αυτεπάγγελτος συμψηφισμός, κατά τις διατάξεις του άρθρου 83 του Κ.Ε.Δ.Ε., στις περιπτώσεις: α) απόδοσης από τη Δ.Ο.Υ. προς το Ι.Κ.Α. εισπραχθέντων υπέρ του Ι.Κ.Α. ασφαλιστικών εισφορών, με οφειλές αυτού προς το Δημόσιο, β) πληρωμής από τη Δ.Ο.Υ. ποσού με Χ.Ε.Π., με δικαιούχο το Ι.Κ.Α., για εξαγορά, ως προϋπηρεσίας, του χρόνου στρατιωτικής θητείας του ασφαλισμένου, με οφειλές του Ι.Κ.Α. προς το Δημόσιο και γ) εξόφλησης από τη Δ.Ο.Υ. Χ.Ε.Π. σε τρίτο δικαιούχο (όχι το Ι.Κ.Α.), για την οποία προσκομίστηκε ασφαλιστική ενημερότητα του δικαιούχου, με παρακράτηση ποσού υπέρ του Ι.Κ.Α., με οφειλές του Ι.Κ.Α. προς το Δημόσιο. (ομοφ.)
ΕΣ/Τ7/207/2006
Καταβολή ποσού 5.000,00 ευρώ στο φερόμενο ως δικαιούχο Σωματείο Εργαζομένων Σωληνουργίας «Ο Απόστολος Παύλος», ως επιχορήγηση προς κάλυψη των λειτουργικών δαπανών αυτού, με την αιτιολογία ότι η εντελλόμενη με αυτό δαπάνη δεν είναι νόμιμη, καθόσον δεν προβλέπεται από διάταξη νόμου, δεν εξυπηρετεί τις λειτουργικές ανάγκες.Περαιτέρω, η επιχορήγηση στο ως άνω Σωματείο, το οποίο είναι πρωτοβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο, δεν εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 262 παρ.3 του π.δ.410/1995, αφού αυτό δεν είναι αθλητικός ή πολιτιστικός Σύλλογος.
ΕΣ/Κλ.Τμ..1/53/2017
Καταβολή ποσού ...στο φερόμενο ως δικαιούχο δικηγόρο, ως αμοιβή για την παροχή νομικών υπηρεσιών.(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω, η εντελλόμενη, με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής, δαπάνη είναι μη νόμιμη, καθόσον οι ως άνω νομικές υπηρεσίες ανατέθηκαν στο φερόμενο ως δικαιούχο δικηγόρο με απόφαση του Προέδρου της Δ.Ε.Υ.Α.Χ. και όχι με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου αυτής, χωρίς, από τα στοιχεία που συνοδεύουν το εν λόγω χρηματικό ένταλμα, να προκύπτει η ύπαρξη προφανούς κινδύνου από την αναβολή, που να δικαιολογεί τη λήψη σχετικής απόφασης από μόνο τον Πρόεδρο της Δ.Ε.Υ.Α.Χ. Λαμβάνοντας, όμως, υπόψη ότι το ίδιο το Διοικητικό Συμβούλιο της Δ.Ε.Υ.Α.Χ., με την 65/10.6.2016 απόφασή του, εξουσιοδότησε τον προαναφερθέντα Πρόεδρο να προβεί στην ανάθεση των επίμαχων νομικών υπηρεσιών, η δε σχετική δαπάνη εγκρίθηκε, στη συνέχεια, από αυτό, με την 28/9.2.2017 απόφασή του, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα της Δ.Ε.Υ.Α.Χ. ενήργησαν χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων.
ΕλΣυν.Τμ.4/20/2017
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ Κτηρίων..:ζητείται παραδεκτώς, η ανάκληση της 162/2016 πράξης του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου Δαπανών ..Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, δεδομένου ότι η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης για τις δαπάνες πάγιου χαρακτήρα, όπως είναι τα μισθώματα, εκδίδεται στην αρχή του οικείου οικονομικού έτους, περαιτέρω δε η ως άνω ΑΑΥΜ400/13.5.2016 απόφαση, με την οποία εγκρίθηκε η δέσμευση της πίστωσης για την καταβολή του ως άνω ποσού στο φερόμενο ως δικαιούχο, εκδόθηκε μετά την έναρξη διενέργειας της εν λόγω δαπάνης και επομένως δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία για τη νόμιμη ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης κατά το κρίσιμο έτος. Πλην όμως, κατά την κρίση του Τμήματος, η παράβαση των σχετικών διατάξεων δεν οφείλεται σε πρόθεση καταστρατήγησής τους, αλλά σε συγγνωστή πλάνη των οργάνων του ως άνω Υποκαταστήματος, δεδομένου ότι αυτά είχαν έγκαιρα υποβάλει προς το Τμήμα Προϋπολογισμού της Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών της Διοίκησης του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. το σχετικό αίτημα, έσπευσαν δε να εκδώσουν την πράξη ανάληψης της σχετικής δαπάνης ακριβώς την επομένη της μεταφοράς των απαραίτητων πιστώσεων. (..)Επομένως, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και η 162/2016 πράξη του Κλιμακίου Προληπτικού Ελέγχου στο IV Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου πρέπει να ανακληθεί, πλην όμως το 337, οικονομικού έτους 2016, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του «Ίδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων – Ενιαίου Ταμείου Ασφάλισης Μισθωτών» δεν μπορεί να θεωρηθεί, λόγω λήξης του οικονομικού έτους σε βάρος των πιστώσεων του προϋπολογισμού του οποίου εκδόθηκε.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/2/2019
Προγραμματισμός ανανέωσης στόλου οχημάτων - μηχανημάτων και εξοπλισμού τους, έλεγχος αγοράς, σύνταξη τευχών δημοπράτησης προμήθειας τους...Σύμφωνα με το 8479/25.9.2018 έγγραφο της Δ.Ε.Υ.Α. ..., εκκρεμούσας ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου της προεκτεθείσας διαφωνίας, η Δ.Ε.Υ.Α. προέβη στην ακύρωσή του άνω χρηματικού εντάλματος και συνήψε με τον φερόμενο ως δικαιούχο συμβιβασμό, δυνάμει του 33/21.9.2018 Πρακτικού Συμβιβαστικής Επέμβασης του Ειρηνοδικείου ..., σε εκτέλεση του οποίου εκδόθηκε, στη συνέχεια, το 147Β, οικονομικού έτους 2018, χρηματικό ένταλμα πληρωμής αυτής, ποσού 1.488 ευρώ..Με τα δεδομένα αυτά, κατόπιν ακύρωσης του επίμαχου χρηματικού εντάλματος της Δ.Ε.Υ.Α. ... και έκδοσης του 147Β, οικονομικού έτους 2018, όμοιου, που ερείδεται επί άλλης νομικής βάσεως, ήτοι του 33/2018 Πρακτικού Συμβιβαστικής Επέμβασης του Ειρηνοδικείου ..., η νομιμότητα της οποίας δεν πλήττεται από τον Αναπληρωτή Επίτροπο με την υποβληθείσα έκθεσή του, η διαφωνία που ήχθη ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου καθίσταται άνευ αντικειμένου και ως εκ τούτου το Κλιμάκιο απέχει του ελέγχου αυτής.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/84/2018
Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης εκκαθάρισης της επιχείρησης.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη ΙΙ της παρούσας, η ανάθεση της εκτέλεσης του εν προκειμένω συμβατικού αντικειμένου στο φερόμενο ως δικαιούχο του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος λογιστή, δεν είναι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον διαφωνούντα Επίτροπο, νόμιμη. Και τούτο, διότι η ανάθεση αυτή έλαβε χώρα ανεπιτρέπτως, παρά το γεγονός ότι η διεκπεραίωση της διαδικασίας εκκαθάρισης της ίδιας επιχείρησης «....», είχε ήδη ανατεθεί από την Περιφέρεια ... (με την απόφαση 79/6ης Συνεδρ. 26.5.2012 του Περιφερειακού Συμβουλίου), από το έτος 2012, στους ορκωτούς ελεγκτές …, ως τακτικό ελεγκτή και …, ως αναπληρωματικό ελεγκτή, έναντι αμοιβής (ύψους 3.500,00 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. για κάθε χρήση από το 2007 - 2010) σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Υ.Α. 54706/30.12.2011, και μάλιστα, ακολούθως, μετά τη λήξη του χρόνου που είχε ορισθεί για τη διενέργεια της ως άνω εκκαθάρισης (τρία έτη), η διάρκεια της σύμβασης με τους ως άνω δύο ορκωτούς ελεγκτές είχε παραταθεί για δύο (2) επιπλέον έτη, έναντι πρόσθετης - για το επιπλέον διάστημα της παράτασης- αμοιβής, ύψους 19.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Κατόπιν αυτών η ανάθεση από την Περιφέρεια ... και στον φερόμενο ως δικαιούχο τρίτο ιδιώτη λογιστή, … όμοιων υπηρεσιών, που επίσης αποσκοπούν στη διεκπεραίωση της εκκαθάρισης της ως άνω επιχείρησης, έναντι πρόσθετης –σε σχέση με αυτή που είχε συμφωνηθεί με τους ορκωτούς ελεγκτές - αμοιβής, είναι μη νόμιμη, καθώς παραβιάζει τους όρους διενέργειας της εν λόγω δαπάνης, τους οποίους θέτει η προαναφερόμενη Υ.Α. για την ανάθεση εργασιών εκκαθάρισης επιχειρήσεων των καταργούμενων νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων, σύμφωνα με τους οποίους η ανάθεση γίνεται σε δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές (και όχι ιδιώτες λογιστές), αριθμός που προφανώς κρίθηκε από τον κανονιστικό νομοθέτη επαρκής για τη διεκπεραίωση των ως άνω εργασιών εκκαθάρισης. Επιπλέον η ανάθεση αυτή συνεπάγεται για την Περιφέρεια ... δαπάνη για τις ίδιες υπηρεσίες σε δύο δικαιούχους, κατά παράβαση της αρχής της νομιμότητας αλλά και της οικονομικότητας, ως μερικότερης εκδήλωσης του δημοσίου συμφέροντος, η οποία πρέπει να διέπει τη δράση και τη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών....Λαμβανομένου, τέλος υπόψη του ότι από τη στιγμή που τεθεί σε εκκαθάριση το νομικό πρόσωπο και ορισθεί εκκαθαριστής, αποκλειστικά αρμόδιος για την υποβολή δηλώσεων (εισοδήματος, Φ.ΠΑ., Μητρώο) στη φορολογική διοίκηση είναι μόνο ο εκκαθαριστής και περαιτέρω ότι στην έννοια της «διαδικασίας της εκκαθάρισης» εμπίπτει η διενέργεια όλων ανεξαιρέτως των απαραίτητων ενεργειών, που κατατείνουν στη διεκπεραίωση των πάσης φύσεως εκκρεμών υποθέσεων της υπό καθεστώς εκκαθάρισης τελούσας επιχείρησης ...Κατόπιν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/144/2018
ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΛΗΨΗΣ:Με δεδομένα αυτά, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Επίτροπο, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη κανονική, διότι, κατά παράβαση των αναφερόμενων στη μείζονα σκέψη διατάξεων, η ανάληψη της συνολικής υποχρέωσης, καθώς και η δέσμευση της σχετικής πίστωσης, κατά το ανωτέρω συνολικό ποσό που προέκυψε εις βάρος του Ε.Φ.Κ.Α., ως οιονεί καθολικού διαδόχου του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., σε εκτέλεση της 2862/2013 απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου ...., δεν έγινε αμέσως μετά το 3813/29.9.2014 πρακτικό συνεδρίασης της Τριμελούς Επιτροπής του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους περί μη άσκησης ενδίκων μέσων κατ’ αυτής, αλλά το πρώτον μετά την παρέλευση μακρού χρόνου. Πλην όμως, το Κλιμάκιο συνεκτιμώντας την περιγραφείσα στο έγγραφο επανυποβολής του Ε.Φ.Κ.Α. κατάσταση που επικρατούσε στο Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. 25ης Μαρτίου (επιβάρυνσή του με όλο το αρχείο υποθέσεων του Υποκαταστήματος Ν. …., έλλειψη προσωπικού λόγω μεταφοράς σε ΕΟΠΥΥ) καθώς και την μεγάλη καθυστέρηση στην απάντηση του ΕΟΠΥΥ σχετικά με την πληρωμή της δαπάνης, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Ε.Φ.Κ.Α. συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων υπέλαβαν ότι μπορούσαν νομίμως να προβούν, έστω καθυστερημένα, στο πλαίσιο της υποχρέωσης συμμόρφωσής τους προς το διατακτικό της ανωτέρω αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, σε ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης και να δεσμεύσουν την απαιτούμενη πίστωση προκειμένου να πληρωθεί η επίμαχη δαπάνη.
ΕλΣυν.Κλ1(ΚΠΕ)/237/2016
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:(...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η κανονιστικής φύσης 580/14428/29.5.2015 απόφαση του Δημάρχου ...., με την οποία καθιερώθηκε υπερωριακή απασχόληση, μεταξύ άλλων, και για το φερόμενο ως δικαιούχο δημοτικό υπάλληλο ως πρακτικογράφου, αποτελεί το νόμιμο έρεισμα για την καταβολή της εντελλόμενης με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνης υπερωριακής αποζημίωσης, διότι η εν λόγω απόφαση δημοσιεύθηκε νομίμως σε χρονικό σημείο προγενέστερο του κρίσιμου χρόνου παροχής της υπερωριακής εργασίας του φερόμενου ως δικαιούχου. Εξάλλου, ο λόγος διαφωνίας της αναπληρώτριας Επιτρόπου ερείδεται επί εσφαλμένης προϋπόθεσης και είναι απορριπτέος, καθόσον η 381/9354/15.4.2015 απόφαση του Δημάρχου ...., με την οποία ανατέθηκαν καθήκοντα πρακτικογράφου στο φερόμενο ως δικαιούχο, ανεξαρτήτως του ότι, ως ατομική διοικητική πράξη δεν είναι εκ του νόμου δημοσιευτέα, αλλά ισχύει από την έκδοσή της, δεν αποτελεί το νόμιμο έρεισμα για την καταβολή της εντελλόμενης δαπάνης. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΤΜ.1/78/2011
Αναδρομική καταβολή, επιδόματος εξόδων ιατρείου:Υπό τα ανωτέρω δεδομένα και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις νομικές σκέψεις που προηγήθηκαν, νομίμως καταβάλλεται στον φερόμενο ως δικαιούχο, του επίμαχου χρηματικού εντάλματος, γιατρό το οφειλόμενο σ’ αυτόν επίδομα εξόδων ιατρείων εντός των ορίων της πενταετούς παραγραφής της σχετικής αξίωσής του. Το ανωτέρω επίδομα οφείλεται απ’ ευθείας εκ του νόμου, η δε μνημονευθείσα στην προηγούμενη σκέψη Μ21/31267/18.2.2010 απόφαση του Διευθυντή Υγειονομικού Προσωπικού του Ι.Κ.Α. δεν έχει συστατικό χαρακτήρα, όπως αβασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο, αλλά διαπιστωτικό του οικείου δικαιώματός του και, ως εκ τούτου, νομίμως ανατρέχει στην ημερομηνία, από την οποία ο φερόμενος ως δικαιούχος γιατρός δικαιούται να λάβει το εν λόγω επίδομα. Επομένως, το επίμαχο χρηματικό ένταλμα, με το οποίο εντέλλεται η πληρωμή της πιο πάνω νόμιμης δαπάνης, θα μπορούσε να θεωρηθεί αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2010, σε βάρος των πιστώσεων του οποίου εκδόθηκε.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/165/2016
Αποζημίωση για συμμετοχή σε συμβούλια ή επιτροπές:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ΑΑΥ Μ2/12.1.2016 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης της Διευθύντριας του Υποκαταστήματος Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. .., με την οποία δεσμεύτηκαν οι αναγκαίες πιστώσεις σε βάρος των Κ.Α.Ε. 10.0264, 10.0551 και 10.0552, για την πληρωμή της αποζημίωσης των μελών που συμμετείχαν στις συνεδριάσεις της Α΄ και Β΄ Τ.Δ.Ε. μηνός Ιανουαρίου 2016 είναι νόμιμη, καθόσον οι πιστώσεις αυτές διατίθενται σύμφωνα με την αρχή της ειδικότητας των πιστώσεων για την αντιμετώπιση των δαπανών που κατονομάζονται στους οικείους Κ.Α.Ε. που βαρύνουν και, επιπλέον, όπως προκύπτει από το 13768/27.4.2016 έγγραφο της Προϊσταμένης της Οικονομικής Υποδιεύθυνσης του Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ … και δεν αμφισβητείται από την Επίτροπο, η ανάληψη των νέων υποχρεώσεων που αφορούν το έτος 2016 έγινε σε βάρος του εναπομείναντος υπολοίπου της πίστωσης που μεταβιβάστηκε με το Λ4/79/11.1.2016 επιτροπικό ένταλμα και έχει εγγραφεί στους οικείους Κ.Α.Ε., όπως αυτό (το υπόλοιπο) προέκυψε μετά την ΑΑΑΥ Μ1/12.1.2016 ανακλητική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης. Συνεπώς, η εντελλόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα πρέπει να θεωρηθούν.