Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕλΣυν.Κλ.Τμ.4/204/2014

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ: 118/2007

Παροχή υπηρεσιών διανομής γευμάτων:Η Επίτροπος ισχυρίζεται, με τον πρώτο λόγο διαφωνίας της, ότι εφόσον το ελάχιστο προβλεπόμενο νόμιμο κόστος εργατικών ανέρχεται σε 28,80 ευρώ ημερησίως (για άγαμο εργαζόμενο άνω των 25 ετών και με 6-9 έτη προϋπηρεσίας, σύμφωνα με την πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος) το αντίστοιχο μηνιαίο κόστος ανά εργαζόμενο ανέρχεται σε 748,80 ευρώ και όχι σε 633,60 ευρώ που ανέγραψε η ανάδοχος εταιρεία στην προσφορά της, για το λόγο δε αυτό η τελευταία έπρεπε να απορριφθεί, εφόσον οι αμοιβές των εργαζομένων υπολογίστηκαν κατά τρόπο που υπολείπονται των ελαχίστων νομίμων. Ο λόγος όμως αυτός της Επιτρόπου είναι απορριπτέος επειδή στηρίζεται στην εσφαλμένη προϋπόθεση ότι οι εργαζόμενοι επρόκειτο να απασχοληθούν επί οκτάωρο ημερησίως, ενώ η πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος προέβλεπε πεντάωρη ημερήσια απασχόληση (μερική απασχόληση), οπότε και οι αποδοχές θα καταβάλλονταν ανάλογα μειωμένες(...)Η Επίτροπος προβάλλει, με το δεύτερο λόγο διαφωνίας, ότι το προσκομιζόμενο πρωτόκολλο ποιοτικής εργασίας δεν έχει το νόμιμο περιεχόμενο, διότι σε αυτό δεν βεβαιώνεται κατά τρόπο σαφή και ανεπιφύλακτο η καλή εκτέλεση των συμφωνηθεισών εργασιών. Ο λόγος αυτός πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος. Και είναι μεν αληθές ότι διατυπώνονται κάποιες παρατηρήσεις ως προς τη ενδεδειγμένη παροχή των υπηρεσιών διανομής γευμάτων στους ασθενείς (αύξηση του διατιθέμενου προσωπικού και των ωρών εργασίας), οι παρατηρήσεις όμως αυτές δεν έχουν, κατά την κρίση του Κλιμακίου, την έννοια της επιφύλαξης ως προς την παραλαβή των συμφωνηθεισών εργασιών, αλλά αποσκοπούν στη βελτίωση της παροχής τους στο μέλλον, λαμβανομένου υπόψη και του ότι για τη μη επαρκή κάλυψη των αναγκών του Νοσοκομείου σε προσωπικό διανομής γευμάτων δεν προκύπτει ότι ευθύνεται η ανάδοχος εταιρεία (η οποία πράγματι διέθεσε το συμφωνηθέν προσωπικό) αλλά ο εσφαλμένος τρόπος με τον οποίο προκηρύχθηκαν οι εν λόγω υπηρεσίες από τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου. Με βάση τα προεκτεθέντα, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη είναι νόμιμη και το επίδικο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/739/2021

Οι προσφεύγουσες αιτούνται την ακύρωση της διακήρυξης του Υπουργείου για τη σύναψη τετραετούς Συμφωνίας-Πλαίσιο με τίτλο 'Παροχή Υπηρεσιών παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία'. Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει παροχή υπηρεσιών σίτισης (3 γεύματα ημερησίως) για 36.000 άτομα σε 6 γεωγραφικά τμήματα, με εκτιμώμενη ετήσια αξία €102,9 εκ. (συνολική αξία €411,8 εκ. συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης έως 100%). Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι οι όροι (κριτήρια ποιοτικής επιλογής, δικαίωμα προαίρεσης, τιμή μονάδας γεύματος) παραβιάζουν την ισότητα και τον ανταγωνισμό, καθιστώντας δυσχερή ή αδύνατη τη συμμετοχή τους.


ΑΕΠΠ/740/2021

Οι προσφεύγουσες επιχειρήσεις ζητούν την ακύρωση της διακήρυξης του Υπουργείου για τη σύναψη τετραετούς Συμφωνίας-Πλαισίου με τίτλο 'Παροχή Υπηρεσιών παρασκευής, μεταφοράς και διανομής γευμάτων σε δομές φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνή προστασία'. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών σίτισης (3 γεύματα ημερησίως) για έως 41,000 σιτιζόμενους σε 6 γεωγραφικά τμήματα, με εκτιμώμενη ετήσια αξία 102.9 εκατ.€ (συνολικός προϋπολογισμός 411.8 εκατ.€). Οι προσφεύγουσες διαμαρτύρονται για περιοριστικούς όρους στους ποιοτικούς κριτήρια (άρθρα 2.2.5-2.2.6), την υπερτιμολόγηση (6.88€/μερίδα), το 100% δικαίωμα προαίρεσης και την κλιμάκωση απαιτήσεων ανά τμήμα, ισχυριζόμενες ότι παραβιάζουν τις αρχές του ανταγωνισμού και της αναλογικότητας.


ΕλΣυν.Κλ.4/92/2016

ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις: α) Κατά τον βασίμως προβαλλόμενο από την Επίτροπο πρώτο λόγο, μη νομίμως προσέφυγε το Νοσοκομείο στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για την ανάθεση της επίμαχης υπηρεσίας, δεδομένου ότι αφενός μεν αυτή υπερβαίνει το όριο των 20.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), έως το οποίο συγχωρείται η άνευ ειδικών λόγων προσφυγή στην εξαιρετική αυτή διαδικασία, αφετέρου δε, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η συνδρομή έκτακτων περιστάσεων, οφειλομένων σε απρόβλεπτες περιστάσεις για τα οποία δεν φέρει υπαιτιότητα το Νοσοκομείο και τα οποία κατέστησαν αδύνατη τη διενέργεια και την ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασία..(..)β) .., μη νομίμως η από 1.1.2016 σύμβαση επιβαρύνθηκε με το ποσό των 46.575,80 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), που αφορά εργατοώρες προσωπικού για μεριδοποίηση και διανομή γευμάτων (σύνολο 5.900 εργατοώρες), δεδομένου ότι μέρος των υπηρεσιών αυτών, όπως είναι η διανομή των γευμάτων, εντάσσεται στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού τραπεζοκόμων και συνεπώς, μέρος των εργασιών αυτών θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί από το ως άνω προσωπικό, με αντίστοιχη μείωση των 5.900 εργατοωρών και του κόστους που επιβαρύνθηκε το Νοσοκομείο


ΕΣ/ΚΛ.Ζ/235/2015

Σίτιση φοιτητών..Η ως άνω ασάφεια δε των όρων της διακήρυξης πλήττει ουσιωδώς το κύρος αυτής, συμπαρασύροντας ολόκληρη την επακολουθήσασα διαγωνιστική διαδικασία, καθόσον ανάγεται σε πλημμέλεια αφορώσα ένα ουσιώδες στοιχείο της εκτέλεσης των επίμαχων υπηρεσιών και συγκεκριμένα της οικονομικής επιβάρυνσης που τελικά θα επωμιστεί ο ανάδοχος ή η αναθέτουσα αρχή κατά την εκτέλεση της σύμβασης. Πέραν των ανωτέρω, ο όρος 13, από την εφαρμογή του οποίου γεννάται μία πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση του φορέα, είναι μη νόμιμος για τον πρόσθετο λόγο ότι από το πλέγμα των κείμενων διατάξεων συνάγεται ότι στην ορισθείσα με την Φ.547452/Β3/9.5.2007 Κ.Υ.Α. τιμή του σιτηρεσίου ενσωματώνονται όλες οι δαπάνες που αντιστοιχούν στο κόστος παραγωγής και διάθεσης των γευμάτων..Κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου σύμβασης για την εκτέλεση της υπηρεσίας σίτισης φοιτητών του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος … κατά το χρονικό διάστημα από 1.9.2015 έως και 31.12.2018.

ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.6/6634/2015


ΑΕΠΠ/453/2019

Η προσφεύγουσα εταιρεία ασκεί προδικαστική προσφυγή ζητώντας την ακύρωση συγκεκριμένων όρων της διακήρυξης του ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου υπηρεσιών παρασκευής και διανομής γευμάτων στο νοσοκομείο με προϋπολογισμό 494.274,19€ χωρίς ΦΠΑ. Ειδικότερα, αιτείται η ακύρωση: (1) του όρου που απαιτεί πιστοποίηση ISO 9001:2008 για υπηρεσίες καθαρισμού, καθώς και (2) του όρου για βεβαιώσεις καλής συνεργασίας με νοσοκομεία άνω των 200 κλινών. Ισχυρίζεται ότι οι όροι αυτοί περιορίζουν δυσανάλογα τον ανταγωνισμό και δεν συνδέονται άμεσα με το αντικείμενο της σύμβασης (παρασκευή/διανομή γευμάτων), παραβιάζοντας τις αρχές της αναλογικότητας και ίσης μεταχείρισης.


ΑΕΠΠ/682/2020

Με την πρώτη προσφυγή ζητείται η ακύρωση του Πρακτικού της 11ης Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα, κατά το μέρος που επικυρώνονται τα πρακτικά της Επιτροπής Διαγωνισμού και γίνεται δεκτή η προσφορά της εταιρείας «…………» για την προμήθεια δύο έτοιμων γευμάτων (μεσημεριανό-βραδινό) στους ξενώνες του φορέα για 1 έτος. Με τη δεύτερη προσφυγή ζητείται η ακύρωση της ίδιας πράξης κατά το μέρος που γίνονται δεκτές οι προσφορές των λοιπών διαγωνιζομένων (εκτός της δεύτερης προσφεύγουσας). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά προμήθεια ημερήσιων γευμάτων με αυστηρές τεχνικές προδιαγραφές (ISO 22000/HACCP, υλικά Α΄ ποιότητας, ελεγχόμενη μεταφορά κ.λπ.) για 80 άτομα ημερησίως με προϋπολογισμό 150.000€ (συμπερ. ΦΠΑ).


ΑΕΠΠ/271/2020

Η προσφεύγουσα Κοινοπραξία με την προδικαστική προσφυγή της αίτησε την ακύρωση της απόφασης κατάκυρωσης του διαγωνισμού για το Τμήμα 73 της σύμβασης, στο πλαίσιο ηλεκτρονικού ανοικτού διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου υπηρεσιών παρασκευής, συσκευασίας και διανομής ζεστών γευμάτων σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά τη σχολική χρονιά 2019-2020. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την παροχή των παραπάνω υπηρεσιών με συνολικό εκτιμώμενο προϋπολογισμό 65.044.161,00€ άνευ ΦΠΑ. Η προσφυγή βασίστηκε σε επτά λόγους, οι οποίοι αφορούσαν κατά κύριο λόγο τη μη συμμόρφωση του αναδειχθέντος ανάδοχου με τους όρους της διακήρυξης, την εσφαλμένη αποδοχή των δικαιολογητικών κατακύρωσης και την παρανόμως διενεργηθείσα κατακύρωση.


ΑΕΠΠ/219/2018

Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης με αριθμό 3/30-1-2018 του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία εγκρίνει το Πρακτικό Αξιολόγησης του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου παροχής υπηρεσιών σίτισης και παράδοσης γευμάτων στο νοσοκομείο. Αντικείμενο της σύμβασης είναι η παροχή υπηρεσιών σίτισης και διανομής γευμάτων για τρεις μήνες με συνολική δαπάνη 144.336,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι οι οικονομικές προσφορές των άλλων συμμετεχουσών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένης της μειοδότριας, υπολείπονται του νόμιμου εργατικού κόστους κατά παράβαση της εργαζομενικής νομοθεσίας και ζητά την απόρριψή τους, καθώς και την κατακύρωση του διαγωνισμού σε αυτήν ως τη νόμιμη μειοδόχο.


ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/6/2017

Παροχή υπηρεσιών  σίτισης.(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις: α) Κατά τον βασίμως προβαλλόμενο από την Επίτροπο πρώτο λόγο, μη νομίμως προσέφυγε το Νοσοκομείο στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για την ανάθεση της επίμαχης υπηρεσίας, δεδομένου ότι αφενός μεν αυτή υπερβαίνει το όριο των 20.000 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), .., αφετέρου δε, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η συνδρομή έκτακτων γεγονότων, οφειλόμενων σε απρόβλεπτες περιστάσεις, για τα οποία δεν φέρει υπαιτιότητα το Νοσοκομείο και τα οποία κατέστησαν αδύνατη τη διενέργεια και την ολοκλήρωση διαγωνιστικής διαδικασίας β) Με δεδομένο ότι η συνολική προϋπολογιζόμενη δαπάνη του Νοσοκομείου για την κάλυψη της σίτισης των ασθενών και του εφημερεύοντος προσωπικού του υπερβαίνει για το έτος 2016 το ποσό των 500.000 ευρώ (..), κατά παράβαση του άρθρου 35 παρ. 1 του ν. 4129/2013 η από 1.7.2016 σύμβαση δεν υποβλήθηκε πριν την υπογραφή της σε προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας στην αρμόδια Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και γ) Ομοίως, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με το τρίτο λόγο διαφωνίας, με δεδομένο ότι, όπως βεβαιώνεται από το αριθ. πρωτ. 6860/12.5.2016 έγγραφο του Νοσοκομείου, σε αυτό υπηρετούν επτά (7) υπάλληλοι κλάδου ΥΕ προσωπικού εστίασης (ειδικότητας τραπεζοκόμου), εκ των οποίων, μόνο δύο ασκούν καθήκοντα της ειδικότητάς τους, με τους λοιπούς να είναι επιφορτισμένοι με άλλα διοικητικά καθήκοντα (..), μη νομίμως η από 1.7.2016 σύμβαση επιβαρύνθηκε με το σύνολο του ποσού των 37.815 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), που αφορά εργατοώρες προσωπικού για μεριδοποίηση και διανομή γευμάτων (σύνολο 5.900 εργατοώρες), δεδομένου ότι μέρος των υπηρεσιών αυτών, όπως είναι η διανομή των γευμάτων, εντάσσεται στα καθήκοντα του υπηρετούντος προσωπικού τραπεζοκόμων και συνεπώς, θα έπρεπε να παρασχεθεί από το ως άνω προσωπικό, με αντίστοιχη μείωση των 5.900 εργατοωρών και του κόστους που επιβαρύνθηκε το Νοσοκομείο.....Τέλος, η επίμαχη δαπάνη δεν δύναται να θεωρηθεί νόμιμη κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 37 του ν. 4238/2014, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο έκτο του νόμου 4432/2016, καθόσον δεν προκύπτει η συνδρομή των  προαναφερόμενων προϋποθέσεων εφαρμογής της ως προς την ύπαρξη συγκεκριμένων καθυστερήσεων σε επίπεδο κεντρικού προγραμματισμού ενιαίου διαγωνισμού ανάθεσης υπηρεσιών υγείας ή λόγω άσκησης ενδίκων μέσων κατά τη διενέργεια αυτού.(..) Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, οι εντελλόμενες δαπάνες δεν είναι νόμιμες, πλην όμως, τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα θα μπορούσαν να θεωρηθούν, λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.


ΑΕΠΠ/468/2019

Οι προσφεύγουσες εταιρείες ζητούν την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που εγκρίνει τα πρακτικά αποδοχής της προσφοράς της παρεμβαίνουσας εταιρείας για το τμήμα παροχής υπηρεσιών σίτισης στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.). Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών παρασκευής γευμάτων και διανομής σε πολλαπλά Κ.Υ.Τ. με εκτιμώμενη αξία σύμβασης άνω των 40 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Οι προσφεύγουσες υποστηρίζουν ότι η προσφορά της αντιπάλου δεν πληροί κριτήρια καταλληλότητας, περιέχει ανακριβή δηλώσεις και ελλείψεις στις πιστοποιήσεις αδειοδότησης των μονάδων παραγωγής.