ΕλΣυν.Τμ.1(ΚΠΕ)196/2016
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ:(..)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τα εκτιθέμενα στις προηγούμενες σκέψεις, οι εντελλόμενες με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνες, είναι μη νόμιμες, διότι κατά την πραγματοποίηση της εργασίας, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα, κατά μήνα, δεν υφίστατο απόφαση του αρμόδιου περιφερειακού οργάνου του κράτους (Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, σύμφωνα με τις προϊσχύσασες διατάξεις) με την οποία προσδιοριζόταν το ειδικό ωράριο λειτουργίας του νομικού προσώπου συνεχώς ή κατά ημέρες, κατά υπηρεσία, προσωπικό, αριθμό και κλάδο αυτού και ο χρόνος εργασίας κατά βάρδιες, κατ’ αντιστοιχία προς το οποίο επιβαλλόταν και μπορούσε να ρυθμιστεί περαιτέρω η πραγματοποίηση εργασίας νυχτερινής και Κυριακών και εξαιρέσιμων ημερών (άρθρο 36 παρ. 3 και 6 ΚΚΔΚΥ). Επιπροσθέτως, όσον αφορά την εργασία που παρασχέθηκε κατά τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο τρέχοντος έτους, η απόφαση 89/14.12.2015, ενόψει των διατάξεων του ν. 4354/2015, οι οποίες ίσχυαν ήδη κατά το χρόνο δημοσίευσής της ως κανονιστικής στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, παρότι εκ του νόμου απέκτησε αναδρομική ισχύ (άρθρο 52 ν. 4384/26.4.2016), ωστόσο, εκδόθηκε αναρμοδίως, δεδομένου ότι κατά τις διατάξεις του άρθρου 20 του ν. 4354/2016 η απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής προς συμπλήρωση του εβδομαδιαίου ωραρίου εργασία εκδίδεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του νομικού προσώπου, ενώ δεν προσκομίστηκε απόφαση, νομίμως δημοσιευμένη ως κανονιστική διοικητική πράξη, με την οποία η σχετική αρμοδιότητα μεταβιβάστηκε στον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου. Ακόμα, ως προς το σύνολο των δαπανών, ούτε ίσχυαν ούτε είχαν εκδοθεί οι (ατομικές) διοικητικές πράξεις (άρθρα 48, 176 ΚΚΔΚΥ και άρθρο 2 παρ. 4 στ. 9 ν. 3861/2010) κατανομής του προσωπικού σε βάρδιες, προσδιορισμού των εργαζομένων που επρόκειτο να εργαστούν προς συμπλήρωση του κανονικού εβδομαδιαίου ωραρίου τους κατά τη διάρκεια νύχτας ή Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, οι δε, ως προς το μήνα Οκτώβριο, 74/3.11.2015, ως προς το μήνα Ιανουάριο, 6/3.2.2016, ως προς το μήνα Φεβρουάριο, 12/4.3.2016 και ως προς το μήνα Μάρτιο, 17/4.4.2016 αποφάσεις του Προέδρου του Δ.Σ. του Γηροκομείου που φέρουν αντίστοιχο περιεχόμενο, εκδόθηκαν μετά από την πραγματοποίηση της εργασίας κάθε μήνα, στερούνται δε αναδρομικής ισχύος.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
οικ. 4374/131/2021
Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2021.
οικ. 9498/321/2021
Τροποποίηση της υπ΄ αρ. οικ. 4374/131/30.1.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2021» (Β΄ 345)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/12/2018
Υπερωριακή απασχόληση.(..) Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες αναφορικά με τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος..Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την προαναφερόμενη (Δ/118/30.3.2017) αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για το μήνα Απρίλιο 2017, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο... Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δαπάνη παρίσταται νόμιμη..
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/200/2019
Καταβολή αποζημίωσης υπερωριακής απασχόλησης...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης από τον φερόμενο ως δικαιούχο υπάλληλο, κατά το μήνα Σεπτέμβριο 2018, δεν είναι νόμιμη, διότι η προαναφερθείσα απόφαση καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης των μόνιμων και με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου διοικητικών του υπαλλήλων δεν διαλαμβάνει πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που να δικαιολογούν την καθιέρωση της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων αυτών, κατά το επίμαχο χρονικό διάστημα. Αντίθετα, κρίνεται ότι στην ως άνω απόφαση, καθώς και στις αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων και τις βεβαιώσεις πραγματοποίησης υπερωριακής εργασίας, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του διοικητικού προσωπικού του νοσοκομείου, χωρίς να στοιχειοθετείται για ποιο λόγο δεν ήταν δυνατός ο χρονικός προγραμματισμός και η εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες διοικητικούς υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Ωστόσο, αβασίμως προβάλλεται από την Αναπληρώτρια Επίτροπο ότι η απόφαση της Διοικητού του Νοσοκομείου για τη συγκρότηση συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης, κατά τον κρίσιμο μήνα (Σεπτέμβριος 2018), αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο μεταγενέστερο εκείνου της πραγματοποίησης των υπερωριών, δοθέντος ότι, όπως προαναφέρθηκε, η απόφαση αυτή αναρτήθηκε στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 31.8.2018. Ως εκ τούτου, αβασίμως η Αναπληρώτρια Επίτροπος έκρινε ότι η υπερωριακή εργασία παρασχέθηκε από προσωπικό που δεν είχε νομίμως οριστεί προς τούτο, και ότι, για το λόγο αυτό, η εντελλόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη. Περαιτέρω, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας ιδίως υπόψη ότι το Νοσοκομείο λειτουργεί σε 24ωρη βάση, καλύπτοντας ανάγκες υγείας των πολιτών, και ότι δεν αμφισβητείται η πραγματοποίηση της υπερωριακής απασχόλησης, κρίνει ότι τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου δεν ενήργησαν με πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων, αλλά επειδή πίστεψαν, συγγνωστώς, ότι η παροχή της εν λόγω εργασίας ήταν νόμιμη.Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η εντελλόμενη με τα επίμαχα χρηματικά εντάλματα δαπάνη είναι μη νόμιμη, ωστόσο, αυτά θα μπορούσαν να θεωρηθούν λόγω συγγνωστής πλάνης, αν δεν είχε λήξει το οικονομικό έτος 2018, τις πιστώσεις του οποίου βαρύνουν.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/182/2017
Καταβολή αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση της εβδομαδιαίας υποχρεωτικής.(..)Με δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη II της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η ελεγχόμενη δαπάνη παρίσταται μη νόμιμη. Ειδικότερα, δεν προκύπτει ότι το .... λειτουργεί κατόπιν νομοθετικής ρύθμισης ή κοινής υπουργικής απόφασης όλες τις ημέρες του μήνα ή σε δωδεκάωρη (12ωρη) ή εικοσιτετράωρη (24ωρη), όπως απαιτείται από το άρθρο 20 παρ. Β.1 του ν. 4354/2015 ...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη με το 10Α, οικονομικού έτους 2017, χρηματικό ένταλμα πληρωμής του .... δαπάνη που αφορά στην καταβολή αποζημίωσης στο επικουρικό προσωπικό του τελευταίου, για εργασία προς συμπλήρωση της εβδομαδιαίας υποχρεωτικής, κατά τις νυχτερινές ώρες και κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, κατά τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο 2016, δεν είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.1/22/2020
Καταβολή αποζημίωσης για απογευματινή υπερωριακλη απασχόληση...Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε κρίνεται ότι η πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης καθ’ υπέρβαση των ωρών του υποχρεωτικού ωραρίου από τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους του Τμήματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, για το χρονικό διάστημα από το μήνα Φεβρουάριο έως και τον μήνα Ιούνιο του έτους 2019, δεν είναι νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την αναπληρώτρια Επίτροπο με τον πρώτο λόγο διαφωνίας. Τούτο διότι η 33244/14.12.2018 απόφαση του Δημάρχου .. περί καθιέρωσης υπερωριακής απασχόλησης δεν διαλαμβάνει την απαιτούμενη, κατά τα προεκτεθέντα, πλήρη και ειδική αιτιολογία, με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, από τα οποία να προκύπτει η συνδρομή ειδικών περιστάσεων (εκτάκτων, εποχικών ή επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών), που απαιτούν άμεση και δραστική διευθέτηση, σε αντιστοίχιση προς τις ώρες που πράγματι θα απαιτηθούν για τη διεκπεραίωσή τους, προκειμένου να καθίσταται εφικτός ο προγραμματισμός της λειτουργίας των υπηρεσιών υπό όρους διαφάνειας, τόσο για την προστασία των υπαλλήλων από τυχόν υπερβάσεις στο ωράριο εργασίας τους, όσο και για την τήρηση των αρχών της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης κατά τη διάθεση των πρόσθετων δημοσίων πόρων, που συνεπάγεται η απασχόληση του προσωπικού πέραν του τακτικού του ωραρίου. Εξάλλου, και στην προηγηθείσα της ανωτέρω απόφασης καθιέρωσης της υπερωριακής εργασίας εισήγηση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Διοικητικών Υπηρεσιών, περιγράφονται συνήθη καθήκοντα του προσωπικού του Τμήματος Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, όπως προκύπτουν από τον Ο.Ε.Υ. του Δήμου ... (βλ. την 9387/25.10.2011 απόφαση Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης ..., Β΄ 2593, όπως ισχύει), χωρίς να εξειδικεύονται οι ειδικοί λόγοι και οι συγκεκριμένες περιστάσεις που επιβάλλουν την χρονικώς αποκλίνουσα απασχόληση του προσωπικού προς διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της υπηρεσίας αυτής. Περαιτέρω, και στις σχετικές αποφάσεις συγκρότησης συνεργείων ανά μήνα γίνεται γενική και αόριστη αναφορά στις υπηρεσιακές ανάγκες του Τμήματος που αφορούν στις διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού ορισμένου χρόνου, χωρίς προσδιορισμό του όγκου των συσσωρευθεισών αναγκών και χωρίς να γίνεται επίκληση συγκεκριμένων επιτακτικών υπηρεσιακών αναγκών που κατέστησαν αδύνατο τον χρονικό προγραμματισμό και την εκτέλεση των σχετικών εργασιών από τους υπηρετούντες υπαλλήλους στο πλαίσιο του υποχρεωτικού ωραρίου τους. Αντιθέτως, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος ο δεύτερος λόγος διαφωνίας της αναπληρώτριας Επιτρόπου, δεδομένου ότι οι 9534/6.3.2019 και 11680/30.3.2019 αποφάσεις συγκρότησης συνεργείου για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο του 2019 αναρτήθηκαν στο πρόγραμμα «Διαύγεια» σε χρόνο προγενέστερο της υλοποίησης των υπερωριών των αντίστοιχων ως άνω μηνών και συγκεκριμένα στις 6.5.2019 και 30.5.2019 αντίστοιχα. Οι δε μεταγενεστέρως της υλοποίησης των εν λόγω υπερωριών αναρτηθείσες στο πρόγραμμα «Διαύγεια», ήτοι στις 9.7.2019 και 8.7.2019 αντίστοιχα, αποφάσεις συγκρότησης συνεργείου για τους μήνες αυτούς αφορούν σε ορθή επανάληψη των αρχικών αποφάσεων συγκρότησης συνεργείου, λόγω σφάλματος στην ημερομηνία έκδοσης αυτών.
ΕλΣυν.Κλ.Τμ.1/261/2017
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΓΙΑ ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ:Τούτων δοθέντων και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη II, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο της ανωτέρω απόφασης του Δ.Σ. του Γ.Ν. .., καθιερώθηκε με αυτήν, μεταξύ άλλων, για την αντιμετώπιση των αναγκών του έτους 2017, υπερωριακή εργασία καθ’ υπέρβαση του ωραρίου και για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες του προσωπικού των Τμημάτων του Νοσοκομείου, αφού γίνεται αναφορά σε αυτές τόσο στο προοίμιό της, όσο και στον Πίνακα –Πρόγραμμα που περιλαμβάνεται στο σώμα αυτής, καθώς και στο από 23.1.2017 Πρακτικό της Επιτροπής με την ‘’αναλυτική κατάσταση Υπερωριακής, Νυχτερινής, Κυριακών-Αργιών και Εξαιρέσιμων ημερών εργασίας του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου της Νοσηλευτικής, Ιατρικής (Παραϊατρικό Προσωπικό) και Διοικητικής υπηρεσίας, για το έτος 2017’’ (στοιχ. 11 του προοιμίου αυτής). Κατά τα βασίμως δε προβαλλόμενα από την Επίτροπο, στο σώμα της ανωτέρω απόφασης, δεν γίνεται επιμερισμός των κατ’ ανώτατο όριο προτεινόμενων ωρών που προβλέπονται ανά μήνα και για όλο το έτος για τις Κυριακές, εξαιρέσιμες και νυχτερινές ώρες αναφορικά με τους υπηρετούντες στα Τμήματα υπαλλήλους που παρείχαν την επίμαχη υπερωριακή εργασία, για την αμοιβή της οποίας εκδόθηκε ο ελεγχόμενος τίτλος.(..)Εντούτοις, η ως άνω απόφαση συμπληρούμενη νομίμως από την προαναφερόμενη αναρτηθείσα στο διαδίκτυο απόφαση συγκρότησης συνεργείου υπερωριακής απασχόλησης για τον κρίσιμο μήνα, συγκρότηση που έλαβε χώρα πριν την πραγματοποίηση της υπερωριακής εργασίας και στην οποία γίνεται επιμερισμός του αριθμού των ωρών της υπερωριακής εργασίας και όσον αφορά στην παροχή της Κυριακές, εξαιρέσιμες και νύχτες ανά Τμήμα και υπάλληλο, φέρει, αναφορικά με την προβαλλόμενη αιτίαση της Επιτρόπου, το αναγκαίο κατά νόμο περιεχόμενο. Ως εκ τούτου, το κρινόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.1/102/2018
Υπερωριακή απασχόληση. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη νομική σκέψη που προηγήθηκε, το Κλιμάκιο κρίνει ότι η εντελλόμενη με τα ελεγχόμενα χρηματικά εντάλματα δαπάνη δεν είναι νόμιμη, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από την Αναπληρώτρια Επίτροπο. Και τούτο, διότι η 2/1/27.1.2017 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Κ.Κ.Π.Π......, με την οποία καθιερώθηκε υπερωριακή απασχόληση με αμοιβή, κατά τις νυχτερινές ώρες, τις Κυριακές και τις εξαιρέσιμες ημέρες, προς συμπλήρωση της υποχρεωτικής εβδομαδιαίας εργασίας, για τους φερόμενους ως δικαιούχους υπαλλήλους των Παραρτημάτων του ως άνω Κέντρου, ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, στις 9.2.2017, και, ως εκ τούτου, δεν δύναται να αποτελέσει το νόμιμο έρεισμα για την πραγματοποίηση από τους υπαλλήλους, στους οποίους αφορούν, υπερωριακής εργασίας και, συνακόλουθα, για την καταβολή της αναλογούσας αποζημίωσης, για το προηγούμενο της δημοσίευσής της χρονικό διάστημα, ήτοι για το εντελλόμενο χρονικό διάστημα από 1.1.2017 έως 8.2.2017.(συγγνωστή πλάνη)
Δ11/32052/1339/2019
Καταβολή οικονομικής ενίσχυσης στις οικογένειες των ατόμων που απώλεσαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια και εξαιτίας των πλημμυρικών φαινομένων που έπληξαν την Κρήτη κατά το μήνα Φεβρουάριο 2019.
ΑΕΠΠ/406/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά με την προδικαστική προσφυγή την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής με αριθμό πρωτ. 001968/17-12-2020, ως προς το μέρος που έγινε αποδεκτή η προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας στον διαγωνισμό για την «Παροχή υπηρεσιών Φύλαξης». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των χώρων ενός συγκεκριμένου οργανισμού για χρονικό διάστημα δώδεκα μηνών, με συνθήκες εργασίας που καλύπτουν τρεις βάρδιες (πρωινή, απογευματινή και βραδινή) και απασχολία ενός ατόμου ανά βάρδια για όλες τις ημέρες του μήνα, συμπεριλαμβανομένων των αργιών. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η παρεμβαίνουσα δεν προσκόμισε αντίγραφο της συλλογικής σύμβασης εργασίας ως παράρτημα της τεχνικής προσφοράς, όπως απαιτούσε η διακήρυξη, με αποτέλεσμα να έπρεπε να απορριφθεί η προσφορά της σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού.