ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/208/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 208/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΕΕΛ ΠΑΝΑΓΙΑΣ-ΠΟΤΑΜΙΑΣ» της Δ.Ε.Υ.Α. Θάσου, με συμβατική δαπάνη 5.986.646,25 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.). Ο διαγωνισμός διεξήχθη με κριτήριο ανάθεσης τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Από τους δύο διαγωνιζόμενους, ο ένας απορρίφθηκε επειδή η επικαλούμενη εμπειρία του ήταν εκτός της ζητούμενης δεκαετίας 2013-2022. Ο εναπομείνας οικονομικός φορέας, «... Α.Ε.», αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος με συνολική βαθμολογία 60,09. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της διενέργειας συγκεκριμένων διορθώσεων, όπως η ορθή συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και η διόρθωση ορισμένων αριθμών αποφάσεων της Δημοτικής Επιτροπής Θάσου και στοιχείων χρηματοδότησης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/45/2025
Το Ε' Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνεδρίασε στις 4 Φεβρουαρίου 2025 για να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Θάσου με τίτλο «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΕΕΛ ΠΑΝΑΓΙΑΣ-ΠΟΤΑΜΙΑΣ», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 6.000.000,00 ευρώ. Διαπιστώθηκε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν ήταν πλήρης για τη διενέργεια ασφαλούς ελέγχου νομιμότητας. Συνεπώς, το Κλιμάκιο ανέβαλε την έκδοση οριστικής Πράξης και διέταξε τη συμπλήρωση του φακέλου με συγκεκριμένα στοιχεία, όπως γνώμη τεχνικού συμβουλίου, στοιχεία χρηματοδότησης, δημοσιεύσεις της απόφασης παράτασης υποβολής προσφορών, τεχνικές και οικονομικές προσφορές των εταιρειών και βεβαίωση περί μη άσκησης ενστάσεων ή ενδίκων βοηθημάτων.
ΑΕΠΠ/1171/2019
Οι οικονομικοί φορείς «………………» και «………». άσκησαν προδικαστικές προσφυγές με Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) 1033/16-08-2019 και 1038/19-08-2019 αντίστοιχα. Η προσφυγή της εταιρείας «………………» στρέφεται κατά της απόφασης 178/2019 που δεν έκανε δεκτή την προσφορά της. Η προσφυγή της κοινοπραξίας «………». «………». στρέφεται κατά της ίδιας απόφασης στο σκέλος που έκανε αποδεκτές τις προσφορές άλλων εταιριών. Με τις προσφυγές τους οι προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης. Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΕΛ …………» με αντικείμενο την Προμήθεια με τίτλο: «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ……..». Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 1.649.011,00 Ευρώ χωρίς Φ.Π.Α.
ΑΕΠΠ/1170/2019
Οι προδικαστικές προσφυγές της «...» και της «...» στοχεύουν στην ακύρωση της απόφασης 178/2019 του Διοικητικού Συμβουλίου της «...» - «...». Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ, ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΕΕΛ ...» και συγκεκριμένα η «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ...». Η πρώτη προσφυγή στρέφεται κατά της απόφασης που δεν έκανε δεκτή την προσφορά της προσφεύγουσας εταιρείας για τη συνέχιση της διαδικασίας στο στάδιο αξιολόγησης της τεχνικής της προσφοράς, καθώς και κατά της αποδοχής των προσφορών των εταιρειών 1) «...», 2) «...» – «...» και 3) «...» – «...». Η δεύτερη προσφυγή στρέφεται κατά της αποδοχής των προσφορών των εταιρειών 1) «...» και 2) «...» – «...». Και οι δύο προσφεύγουσες επιδιώκουν την ακύρωση της προσβαλλόμενης πράξης κατά το αντίστοιχα προσβαλλόμενο σκέλος, με τη δεύτερη να αναδείχθηκε δεύτερη στην σειρά μειοδοσίας μετά την ήδη ορισθείσα ως προσωρινή ανάδοχο εταιρεία «...» και να επιδιώκει να αναδειχθεί η ίδια ανάδοχος της προμήθειας, εφόσον η προσφυγή της γίνει δεκτή.
ΑΕΠΠ/98/2020
Η προσφεύγουσα ΑΕ αιτείται την ακύρωση του Τεύχους Τροποποιήσεων/Διορθώσεων/Διευκρινήσεων της διακήρυξης (ΑΔΑΜ ……./18-11-2019) και την ανάκληση της διακήρυξης του διαγωνισμού για το έργο «Επέκταση Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ)». Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει: (α) επέκταση υφιστάμενης εγκατάστασης, (β) σύνδεση νέων-υφιστάμενων εγκαταστάσεων σε ενιαίο σύνολο, και (γ) δοκιμαστική λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων για 6 μήνες. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι τα τεχνικά τεύχη έχουν ουσιώδη σφάλματα (π.χ. αλλαγές σε υδραυλικές παροχές, δυναμικότητα μονάδας, χωροθέτηση, σχεδιαστικές απαιτήσεις), γεγονός που δυσχεραίνει τη σύνταξη ορθών προσφορών.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/2049/2022
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ.(...)Συνεπώς, η επιγενόμενη (συνεπεία των θυελλωδών ανέμων και των προκληθεισών μεγάλων κυματισμών) βλάβη, στη θωράκιση του υποθαλάσσιου αγωγού, καθιστά αυτονοήτως μη λειτουργικό το όλο έργο της επέκτασης και του εκσυγχρονισμού της ΕΕΛ, το οποίο σχεδιάστηκε συγκεντρωτικά και προϋπέθετε κατά το χρόνο έγκρισης της οικείας μελέτης και σύναψης της αρχικής σύμβασης την αρτιότητα και λειτουργικότητα του προϋφιστάμενου αγωγού, για τον οποίο η μόνη επέμβαση που προβλέφθηκε προκειμένου να εξασφαλίζεται η καλύτερη διάχυση της εκροής ήταν η προσθήκη στομίων στον διαχυτήρα του. Η λειτουργική αυτή ενότητα επιρρωνύεται, τόσο από την πρόβλεψη της διακήρυξης της αρχικής σύμβασης ότι στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται όλες οι απαιτούμενες εργασίες αναβάθμισης και επέκτασης της υφιστάμενης ΕΕΛ, έστω και εάν δεν αναφέρονται ρητά στα τεύχη δημοπράτησης, όσο και από την τεχνική περιγραφή των εργασιών αυτών, η οποία καταστρώθηκε με λεπτομερή παράθεση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, μονάδων και κατασκευών, στις οποίες περιλαμβάνεται και ο υποθαλάσσιος αγωγός που μαζί με τον αντίστοιχο χερσαίο επιτελούν τη λειτουργία της διάθεσης των επεξεργασμένων λυμάτων στην θάλασσα και εντάσσονται στο έργο της επέκτασης της ΕΕΛ. Επομένως, οι συμπληρωματικές εργασίες που περιλαμβάνει η ελεγχόμενη 1η συμπληρωματική σύμβαση είναι τεχνικά αναγκαίες και συντελούν αφενός στην άρτια ολοκλήρωση του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης χωρίς να αποτελούν ανεπίτρεπτη επέκτασή του ή μεταβολή της φύσης του, αφετέρου στην επίτευξη του σκοπού του έργου που είναι η επέκταση και αναβάθμιση της υφιστάμενης ΕΕΛ, ώστε να αποκτήσει δυναμικότητα ικανή να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις αυξημένες απαιτήσεις επεξεργασίας λυμάτων λόγω της προβλεπόμενης αύξησης του πληθυσμού κατά την επερχόμενη 20ετία και των όρων που τίθενται στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Για τους λόγους αυτούς Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης τηςς 798/2022 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου και την υπέρ αυτής παρέμβαση
ΕΑΔΗΣΥ/934/2022
Με την ως άνω προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της από 22-5-2022 κοινοποιηθείσας με αριθ. πρωτ. 36745/19-06- 2022 Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας, καθ’ ο μέρος κρίθηκε δεκτή η προσφορά της συνδιαγωνιζομένης «…», στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την ΒΕΛΤΙΩΣΗ – ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ – ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Η/ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΣΤΗ …, συνολικής προϋπολογισμένης δαπάνης 75.048,00 ευρώ άνευ ΦΠΑ, που δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ με Μοναδικό ΑΔΑΜ … την 22-2-2022 και στο ΕΣΗΔΗΣ με συστημικό α/α …
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/163/2025
Η Πράξη 163/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναβάλλει την έκδοση οριστικής απόφασης σχετικά με τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Αναβάθμιση, Εκσυγχρονισμός, Λειτουργία και Συντήρηση για 15 έτη Υφιστάμενης Μονάδας Αφαλάτωσης Παραγωγής Πόσιμου Νερού...». Η αναβολή διατάχθηκε διότι ο φάκελος κρίνεται ελλιπής και απαιτείται η υποβολή συμπληρωματικών στοιχείων για τη διαμόρφωση ασφαλούς κρίσης. Ζητούνται αναλυτικές διευκρινίσεις σχετικά με το αντικείμενο της σύμβασης (αν είναι προμήθεια, υπηρεσία ή μεικτή), την τεκμηρίωση των προϋπολογισθέντων τιμών και της διάρκειας των 15 ετών, την αιτιολόγηση της ζητούμενης στελέχωσης δεκαπέντε (15) ατόμων, και την οριοθέτηση της ρήτρας αναπροσαρμογής τιμής. Ο Δήμος Ύδρας πρέπει να συμπληρώσει τον φάκελο εντός δεκαπέντε (15) ημερών.
ΑΕΠΠ/266/2019
Ο προσφεύγων ζητεί την ακύρωση της διακήρυξης για το έργο «ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΛΥΜΑΤΩΝ ΟΙΚ...» λόγω ανεπίτρεπτης απευθείας ανάθεσης της σύμβασης συντήρησης & λειτουργίας για 10 χρόνια, παραβιάσεων αρχής ίσης μεταχείρισης και μη σαφούς ρύθμισης εναλλακτικών τρόπων βιολογικής επεξεργασίας. Το συμβατικό αντικείμενο περιλάμβανε κατασκευή ΕΕΛ, δοκιμαστική λειτουργία 6 μηνών και υποχρεωτική μελλοντική ανάθεση ανεξάρτητης σύμβασης για 10ετή συντήρηση-λειτουργία με τίμημα 180.000€ που όμως δεν συμπεριλαμβανόταν στον αρχικό προϋπολογισμό των 725.000€.
ΕΑΔΗΣΥ/385/2022
Με την ως άνω προδικαστική προσφυγή, ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της από 8-2-2022 κοινοποιηθείσας, υπ’ αρ. 6/31.1.2022 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του αναθέτοντος, καθ’ ο μέρος έκρινε δεκτές τις προσφορές των οικονομικών φορέων «…» και «…», στο πλαίσιο της διαδικασίας ανάθεσης δημόσιας σύμβασης για την ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ Η/Μ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΕΕΛ …, εκτιμώμενης άνευ ΦΠΑ 3.250.100,00 ευρώ, που απεστάλη για δημοσίευση στην ΕΕΕΕ την 14-9-2021 και δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ … την 15-9-2021 και στο ΕΣΗΔΗΣ με συστημικό α/α …. Η αναθέτουσα υποβάλλει τις από 28-2-2022 Απόψεις της και σε ορθή επανάληψη την 15-3-2022.
ΕΑΔΗΣΥ/1127/2023
Με την υπό εξέταση προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα αιτείται όπως ακυρωθεί η με αριθμό 192/2023 απόφαση (θέμα 1ο) της οικονομικής επιτροπής της αναθέτουσας αρχής, κατ΄ αποδοχή του, από 26.04.2023, πρακτικού της επιτροπής διενέργειας του υπόψη διαγωνισμού, η οποία εκδόθηκε στο πλαίσιο του δημόσιου ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού με τίτλο: «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ … (Α’ ΦΑΣΗ)», εκτιμώμενης αξίας 241.935,48€, πλέον Φ.Π.Α 24%, κωδικοί CPV: … (Εγκατάσταση εξοπλισμού …), … (Τοποθέτηση εξοπλισμού …), με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση την τιμή (… 2023-03-31διακήρυξη, συστημικός αριθμός ΕΣΗΔΗΣ: …).