ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/555/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η απόφαση αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο του σχεδίου διακήρυξης για την αγορά δεκατριών (13) κτιρίων για τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, συνολικού προϋπολογισμού 105.587.600,00 ευρώ (εκτός ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι η σύμβαση, αν και χαρακτηρίζεται ως αγορά ακινήτου βάσει του Π.Δ. 715/1979, συνιστά προεχόντως δημόσια σύμβαση έργου, καθώς η αναθέτουσα αρχή (Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας/ΤΕΕ) ασκεί αποφασιστική επιρροή στον λεπτομερή σχεδιασμό και την κατασκευή. Κατά συνέπεια, έπρεπε να εφαρμοστούν οι διατάξεις του ν.4412/2016. Επίσης, κρίθηκε μη νόμιμη η παράλειψη αιτιολογίας για τη μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό, καθώς και η μη επαρκής τεκμηρίωση του προϋπολογισμού. Ο έλεγχος απέβη αρνητικός.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/104/2024
Η Πράξη 104/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο επιμέρους φάσεων της διαδικασίας ανάθεσης της υπηρεσίας «Εκσυγχρονισμός του Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας» της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (προϋπολογισμός 62.000.000,00 ευρώ). Το Κλιμάκιο έκρινε μη νόμιμες τις αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών με τις οποίες απευθύνθηκε πρόσκληση προς την ελληνική εταιρεία «......» για υποβολή προσφοράς. Η αρχική σύμφωνη γνώμη της ΕΑΑΔΗΣΥ είχε δοθεί αποκλειστικά για την γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία «......», ως μοναδικό φορέα λόγω αποκλειστικών δικαιωμάτων στον πηγαίο κώδικα (UBSS). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν αποδείχθηκε ότι η ελληνική εταιρεία πληροί τις προϋποθέσεις αποκλειστικότητας. Επιπλέον, δεν τηρήθηκε ο ουσιώδης τύπος της έκδοσης νέας σύμφωνης γνώμης της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. για την ανάθεση στην ελληνική εταιρεία. Συνεπώς, ο έλεγχος των ελεγχθέντων φάσεων απέβη αρνητικός.
ΝΣΚ/171/2009
Μειοδοτικός διαγωνισμός για τη σύναψη συμβάσεως αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίων δρομολογιακών γραμμών – Προσυμβατικός έλεγχος του Ε.Σ. – Ανάκληση ή μη κατακυρωτικής πράξεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η γνωμοδότηση επελήφθη ερωτήματος, το οποίο αφορούσε συγκεκριμένο μειοδοτικό διαγωνισμό για τη σύναψη συμβάσεως αναθέσεως δημοσίας υπηρεσίας για την εξυπηρέτηση θαλασσίας δρομολογιακής γραμμής και με δεδομένο ότι ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου απέβη αρνητικός, αποφάνθηκε αν συντρέχει περίπτωση κηρύξεως αυτού αγόνου και επαναλήψεώς του ή κατακυρώσεώς του στον μη νομίμως αποκλεισθέντα μειοδότη. (πλειοψ.)
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/54/2021
Συμβάσεις αγοράς ακινήτων από Δήμο...Με αυτά τα δεδομένα, το Κλιμάκιο κρίνει ότι τεκμηριώνεται προσηκόντως τόσο η ωφέλεια του Δήμου .... από την αγορά των ελεγχόμενων ακινήτων όσο και η μοναδικότητά τους για την εκπλήρωση του επιδιωκόμενου δημοτικού σκοπού που δικαιολογεί τη, χωρίς δημοπρασία, απευθείας αγορά αυτών. Ωστόσο, ενόψει του ότι ο προσυμβατικός έλεγχος της δανειακής σύμβασης για τη χρηματοδότηση της αγοράς των εν λόγω ακινήτων απέβη αρνητικός και δοθέντος ότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει άλλη διαθέσιμη πηγή χρηματοδότησης για την αιτία αυτή, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή των οικείων σχεδίων συμβολαίων αγοράς ακινήτων εξαιτίας της μη ύπαρξης των απαραίτητων πιστώσεων για την απόκτησή τους (βλ.άρθρο 66 του ν. 4270/2014, Α΄ 143, και άρθρα 1 και 2 του π.δ. 80/2016, Α΄ 145). Στο σημείο αυτό το Κλιμάκιο επισημαίνει ότι ο Δήμος δύναται -αλλά και οφείλει- να επανυποβάλει προς έλεγχο νομιμότητας ενώπιον του παρόντος Κλιμακίου τις συμβάσεις αγοράς των ως άνω ακινήτων, εφόσον εξασφαλίσει την ίδια πηγή χρηματοδότησης (με συνομολόγηση δανείου χωρίς τις αναφερόμενες στη 48/2021 Πράξη πλημμέλειες) ή τυχόν άλλη...Κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων για έλεγχο, με το 2610/28.1.2021 έγγραφο του Δημάρχου ...., δύο (2) σχεδίων συμβολαίου αγοράς ακινήτων.
ΝΣΚ/29/2005
Σύναψη συμβάσεως δημοσίου έργου άνω του ενός δισ. δρχ.. Έλεγχος νομιμότητας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση του έργου «ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΨΕΩΝ ΚΤΙΡΙΟΥ Μ.Τ.Π.Υ. ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ», προϋπολογισμού 5.800.000 ευρώ (με Φ.Π.Α.), θεωρείται ότι έχει συναφθεί (καταρτισθεί) από την κοινοποίηση στις 7-7-2004 της εγκριτικής των πρακτικών της δημοπρασίας αποφάσεως του Δ.Σ. του Μ.Τ.Π.Υ. (Προϊσταμένης Αρχής του έργου) στην αναδειχθείσα μειοδότρια επιχείρηση «…. ΑΤΕ», είναι δε έγκυρη, αφού ο προβλεπόμενος από το άρθρο 8 παρ.1 Ν 2741/1999 έλεγχος νομιμότητας αυτής από το Ε’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν απέβη αρνητικός και επί πλέον το προβλεπόμενο από τη διάταξη του άρθρου 3 του Ν 3021/2002 πιστοποιητικό ασυμβιβάστων ιδιοτήτων εκδόθηκε σε κάθε περίπτωση πριν από την υπογραφή της συμβάσεως.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/206/2025
Η απόφαση αποτελεί Πράξη του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΠΡΑΞΗ 206/2025), το οποίο συνήλθε στις 3 Ιουνίου 2025. Ελέγχθηκε η νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την ανάθεση του Τμήματος 17 της προμήθειας «Αγορά μηχανών πυρόσβεσης και άλλων οχημάτων απόκρισης για το Πυροσβεστικό Σώμα» και «Αγορά οχημάτων για την ΓΓΠΠ, Περιφερειακά - Τοπικά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας και Εθελοντικούς Οργανισμούς». Το έργο ανατέθηκε από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ./Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε., με προϋπολογισμό 564.500,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για το Τμήμα 17. Μετά από προσφυγές και ακυρώσεις, οριστικός ανάδοχος ανακηρύχθηκε ο οικονομικός φορέας «.. Ο.Ε.» με συμβατική αξία 445.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
8671/2024
Πρώτη (1η) αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης των έργων που εντάσσονται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021- 2025.
141150 ΕΞ 2025
Δεύτερη (2η) αύξηση του ποσοστού του συνολικού προϋπολογισμού της δημόσιας δαπάνης των έργων που εντάσσονται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025.
ΕΣ/Τ4/33/2007
Η πληρωμή ασφαλίστρων για την ασφαλιστική κάλυψη έναντι πυρός των ιδιόκτητων κτιρίων, καθώς και του περιεχομένου αυτών και των μισθωμένων κτιρίων, είναι νόμιμη.Πληρωμή ασφαλίστρων για την ασφαλιστική κάλυψη των δεκατριών πινάκων ζωγραφικής είναι μη νόμιμη.
25656/2022
Έγκριση Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) της προγραμματικής περιόδου 2021 - 2025.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΙΣ:
8671/2024-ΦΕΚ:2808/Β/17.05.2024:Πρώτη (1η) αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού δημόσιας δαπάνης των έργων που εντάσσονται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021- 2025.
141150 ΕΞ 2025-ΦΕΚ:4526/Β/20.08.2025:Δεύτερη (2η) αύξηση του ποσοστού του συνολικού προϋπολογισμού της δημόσιας δαπάνης των έργων που εντάσσονται στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/225/2025
Η Πράξη 225/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και του αναδόχου για την προμήθεια Κινητών Κέντρων Επιχειρήσεων (Κ.Ε.Κ.). Η τροποποίηση προβλέπει την αντικατάσταση του δορυφορικού συστήματος επικοινωνιών (από Hellas Sat σε Starlink) και του εξοπλισμού τηλεπικοινωνιών, οδηγώντας σε συνολική απομείωση κόστους 348.741,66 ευρώ. Παρόλο που η αρμόδια Επιτροπή γνωμοδότησε θετικά, κρίνοντας την τροποποίηση επιτρεπόμενη βάσει του άρθρου 132 του ν. 4412/2016, το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική του κρίση. Διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, ζητώντας στοιχεία για τη διαθεσιμότητα του συστήματος Starlink, λεπτομερή ανάλυση του προϋπολογισθέντος και προσφερθέντος κόστους του αρχικού εξοπλισμού, καθώς και διευκρινίσεις για τη διάρκεια και το κόστος της τριετούς συνδρομής Starlink που υπερβαίνει τη λήξη της αρχικής σύμβασης.