ΕΣ/ΚΛ.Ε/318/2023
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ:Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο διαπιστώνει ότι, προκειμένου να ολοκληρωθεί ο προβλεπόμενος έλεγχος νομιμότητας, θα πρέπει να προσκομιστεί η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης επί της αίτησης ακύρωσης – αναστολής του φορέα «......» κατά της 307/2023 απόφασης της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.. Τούτο δε, διότι, σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης αυτής, θα πρέπει να ανακληθεί ο αποκλεισμός από τη διαγωνιστική διαδικασία του ως άνω φορέα και να επανεξεταστεί η κατακύρωση του διαγωνισμού στην «……..», δοθέντος ότι ο φορέας «......» προσέφερε μεγαλύτερη έκπτωση και προηγείται σε σειρά μειοδοσίας του προσωρινού αναδόχου «….».
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/378/2024
Εκτέλεση του έργου «Κατασκευή υδραυλικού έργου απορροής ομβρίων στις περιοχές Γήπεδο – Βαρυκό Δ.Ε. ...» (...) ζητείται η αναθεώρηση της 1634/2023 απόφασης του Εβδόμου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την οποία απορρίφθηκε η ... προσφυγή ανάκλησης του προσφεύγοντος Δήμου κατά της 531/2023 Πράξης του Ε΄ Κλιμακίου του Δικαστηρίου (...)Με τα δεδομένα αυτά δεν διαπιστώνεται πλάνη περί τα πράγματα του Τμήματος διότι, όπως ορθώς κρίθηκε, η υλοποίηση του υπό ανάθεση έργου που αποτελεί αντικείμενο σχεδιασμού ήδη από το έτος 2012, θα ικανοποιήσει την πάγια και διαχρονική ανάγκη του Δήμου για εκσυγχρονισμό του πεπαλαιωμένου αντιπλημμυρικού του συστήματος. Επιπλέον, πρέπει να απορριφθεί και ο ισχυρισμός του προσφεύγοντος ότι είναι εσφαλμένη η κρίση της προσβαλλόμενης απόφασης του Τμήματος σχετικά με την έλλειψη της δυνατότητας χρηματοδότησης του έργου, καθόσον όπως ειδικότερα ο ίδιος ισχυρίζεται, ουδόλως αναιρείται ο κατεπείγων χαρακτήρας ανάθεσης του επίμαχου έργου, η δημοπράτηση του οποίου δρομολογήθηκε χωρίς υπαίτια καθυστέρηση του Δήμου αμέσως μετά τις 28.3.2023, οπότε και εντάχθηκε το έργο στον Άξονα «Πρόληψη και διαχείριση κινδύνων» του ΤΠΑ Υπουργείου Εσωτερικών και εξασφαλίστηκε η αναγκαία χρηματοδότηση. Ο ισχυρισμός αυτός ορθά απορρίφθηκε από το Τμήμα διότι η έγκαιρη εξασφάλιση της αναγκαίας χρηματοδότησης, όπως και ο προγραμματισμός της προτεραιότητας των έργων, ανήκει στη σφαίρα ευθύνης της αναθέτουσας αρχής. Ακόμη πρέπει να απορριφθεί και ο ισχυρισμός ότι έσφαλε το Τμήμα το οποίο δέχθηκε ότι η μακρά διάρκεια της ανοικτής διαγωνιστικής διαδικασίας αποτέλεσε βάση για την προσφυγή στην ελεγχόμενη εξαιρετική διαδικασία ανάθεσης, αφού σύμφωνα με τα δεδομένα, τα οποία έχουν ήδη εκτεθεί , συνεκτιμήθηκε και περιλαμβάνεται στην αιτιολογία της ως άνω 65/10.4.2023 απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, σε κάθε περίπτωση η ενδεχόμενη διάρκεια μιας διαγωνιστικής διαδικασίας με δημοσίευση προκήρυξης, δεν δύναται να δικαιολογήσει την προσφυγή στην εξαιρετική διαδικασία της διαπραγμάτευσης εφόσον δεν συντρέχουν οι σωρευτικώς απαιτούμενες προϋποθέσεις του άρθρου 32 παρ. 2 περ. γ′ του ν. 4412/2016, ενώ η επίκλησή της δεν αποκλείει την ευθύνη της αναθέτουσας αρχής (ενδεικτικά και ως προς τον ίδιο Δήμο, πρόσφατη διαδικασία ανοικτού διαγωνισμού με διάρκεια από 2.12.2022 έως 25.4.2023, όπως καταγράφεται στην θετική Πράξη 294/2023 Ε΄ Κλιμακίου), επιπροσθέτως δεν προκύπτει στην συγκεκριμένη περίπτωση ότι δεν ήταν εφικτή η τήρηση της δυνατότητας χρήσης συντομότερων προθεσμιών. Απορρίπτει την προσφυγή
ΕΑΔΗΣΥ/619/2024
Για να εξετάσει την υπό Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 313/05.03.2024 προδικαστική προσφυγή του οικονομικού φορέα, με την επωνυμία «…» (εφ’ εξής η «πρώτη προσφεύγουσα»), όπως νόμιμα εκπροσωπείται, και για να εξετάσει την υπό Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 325/05.03.2024 προδικαστική προσφυγή του οικονομικού φορέα, με την επωνυμία «…» (εφ’ εξής η «δεύτερη προσφεύγουσα»), όπως νόμιμα εκπροσωπείται
ΕΑΔΗΣΥ/453/2023
-Για να εξετάσει την προδικαστική προσφυγή με ημερομηνία 09.05.2022 και Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 657/10.05.2022 του οικονομικού φορέα με την επωνυμία «…» (εφεξής η «προσφεύγουσα») που εδρεύει στον …, επί της … αριθμός …, όπως νόμιμα εκπροσωπείται, σε συμμόρφωση με την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Ιωαννίνων με αριθμό 13/2023, η οποία εκδόθηκε επί της αίτησης ακύρωσης και αναστολής της προσφεύγουσας με αριθμό ΑΚ81/08.07.2022.
ΕλΣυν/Τμ.6/1470/2009
Εξ άλλου, ο προβαλλόμενος από την παρεμβαίνουσα εταιρεία «….» ισχυρισμός ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν έχει δικαιοδοσία να ελέγξει τη νομιμότητα της ως άνω βεβαίωσης, καθ’ όσον αυτή δεν προσεβλήθη στα αρμόδια δικαστήρια και συνεπώς καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας των διοικητικών πράξεων, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, δεδομένου ότι ο προβλεπόμενος από το άρθρο 98 παρ.1 εδ. β΄ του Συντάγματος έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εκτείνεται επί του συνόλου των πράξεων που συνθέτουν τις επί μέρους φάσεις της διαδικασίας, η οποία προηγείται της σύναψης της σχετικής σύμβασης, χωρίς να εξαρτάται από το αν υπήρξαν ή όχι αμφισβητήσεις κατά τη διαδικασία του διαγωνισμού ή να περιορίζεται αποκλειστικά στα ζητήματα εκείνα που τίθενται από την πλευρά του φορέα του ελεγχόμενου έργου, ενώ, περαιτέρω, ως έλεγχος καθολικός, εκτεινόμενος και στα αμέσως συναπτόμενα με την εν λόγω διαδικασία παρεμπιπτόντως αναφυόμενα ζητήματα, υπό την προϋπόθεση ότι τα τελευταία δεν έχουν κριθεί τελεσίδικα με απόφαση του αρμόδιου Δικαστηρίου (βλ. άρθρο 17 παρ. 3 του π.δ. 774/1980), δεν εμποδίζεται ούτε από το γενικώς ισχύον για τις ατομικές διοικητικές πράξεις τεκμήριο νομιμότητας, άλλως θα καθίστατο αλυσιτελής, εάν η ελεγχόμενη σύμβαση μπορούσε να συναφθεί και συνεπώς το δημόσιο χρήμα να εκταμιευθεί ελεύθερα με βάση παράνομες ατομικές διοικητικές πράξεις (πρβλ. Πρακτικά 14ης Γ.Σ./20.05.1992 της Ολομ. του Ελ. Συν., Πράξεις IV Τμ. 48/2001, 72/1997, VI Τμήμα 245, 177/2007 και 232, 236/2006).
ΕΑΔΗΣΥ/1361/2023
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητεί, ως προς την Διακήρυξη υπ’ αρ. …/2023, να ακυρωθούν α) ο όρος 2.2.7 που αναφέρει: «Οι οικονομικοί φορείς για την παρούσα διαδικασία σύναψης σύμβασης οφείλουν να συμμορφώνονται με τα ισχύοντας διεθνή ή και ευρωπαϊκά ή/και εθνικά πρότυπα (ISO, EN, EΛΟΤ κλπ), να πληρούν όλες τις απαιτήσεις που προβλέπονται στο άρθρο 82 παρ. 1 του ν. 4412/16 καθώς και στο Παράρτημα Ι Τεχνικές Προδιαγραφές και να διαθέτουν πιστοποιητικά διασφάλισης ποιότητας, τα οποία έχουν εκδοθεί από ανεξάρτητους διαπιστευμένους οργανισμούς», β) ο όρος του παραρτήματος II Τεχνικές προδιαγραφές στη σελίδα 48 της Διακήρυξης που αναφέρει «Τυχόν τροποποιήσεις ή άλλες ενέργειες που θα απαιτηθούν, προκειμένου ο Ανάδοχος που θα προκύψει να μπορεί να τροφοδοτεί τον υφιστάμενο μετρητή του νοσοκομείου, πρέπει υποχρεωτικά να αναφέρονται στην υποβληθείσα τεχνική προσφορά και όλες οι απαιτούμενες ενέργειες να περιγράφονται αναλυτικά. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των παραπάνω εργασιών θα πρέπει επίσης να υποβληθεί στην τεχνική προσφορά των συμμετεχόντων υποχρεωτικά.Τυχόν εξουσιοδοτήσεις, λοιπές νόμιμες ενέργειες ή άλλα που θα πρέπει να έχουν προηγηθεί στην περίπτωση αλλαγής παρόχου, θα πρέπει να απαριθμούνται αναλυτικά στην τεχνική προσφορά των συμμετεχόντων», γ) ο όρος του Παραρτήματος II Τεχνικές προδιαγραφές στη σελίδα 61 της Διακήρυξης που αναφέρει: «Απαιτείται η προσκόμιση όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών από τα οποία θα προκύπτει πως η κάθε συμμετέχουσα εταιρεία θα μπορεί να καλύψει τις καταγεγραμμένες ανάγκες του Νοσοκομείου σε κατανάλωση Φυσικού Αερίου προκειμένου να διασφαλίζεται η επάρκεια κατανάλωσης του ιδρύματος» και δ) ο όρος του Παραρτήματος II Τεχνικές προδιαγραφές στη σελίδα 60-61 της Διακήρυξης που αναφέρει: «Ο Ανάδοχος που θα προκύψει από τη διαγωνιστική διαδικασία θα πρέπει να φέρει τις από την κείμενη νομοθεσία προαπαιτούμενες: Α) Άδεια διανομής φυσικού αερίου (του ιδίου ή συνεργαζόμενου φορέα) Β) Άδεια προμήθειας φυσικού αερίου Γ) Άδεια μεταπώλησης φυσικού αερίου (του ιδίου ή συνεργαζόμενου φορέα)».
ΕΑΔΗΣΥ/1157/2022
Για να εξετάσει τη με Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 845/15-6-2022 προδικαστική προσφυγή του οικονομικού φορέα με την επωνυμία «…», όπως εκπροσωπείται νόμιμα.
ΝΣΚ/7/2022
Νομιμότητα έκδοσης χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.(...)Η έκδοση χρηματικού εντάλματος πληρωμής σε υπόθεση σύμβασης προμήθειας αγαθών για την οποία δεν τηρήθηκε ο προβλεπόμενος από τον νόμο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είναι νόμιμη, η δε παρά ταύτα έκδοση αυτού είναι αιτία έκδοσης καταλογιστικής πράξης κατά των υπευθύνων οργάνων του Φορέα.
ΕλΣυνΤμ.6/929/2013
Ανάδειξη φορέα διαχείρισης της παραχώρησης εκμετάλλευσης του κέντρου επισκευής πλοιαρίων:.ζητείται η ανάκληση της 465/2012 Πράξης του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου...Με τα δεδομένα αυτά, ορθώς, κατά την κρίση του Τμήματος, το Κλιμάκιο έκανε δεκτό με την προσβαλλομένη ότι, κατά παράβαση του άρθρου 11.4 της διακήρυξης, για την ανάδειξη της πλέον συμφέρουσας προσφοράς η οποία είναι εκείνη που θα ελάμβανε την υψηλότερη Συνολική Βαθμολογία Προσφοράς (ΣΒΠ), δεν εφαρμόσθηκε ο προβλεπόμενος στο άρθρο αυτό μαθηματικός τύπος, απορριπτομένων όλων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών του αιτούντος προεχόντως ως αναπόδεικτων. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση ανάκλησης και η υπέρ αυτής παρέμβαση πρέπει να απορριφθούν και να μην ανακληθεί η 465/2012 Πράξη του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΑΔΗΣΥ/127/2023
Για να εξετάσει την από 28.11.2022 με Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 1701/01.12.2022 προδικαστική προσφυγή του οικονομικού φορέα «... …» (εφ’ εξής η «προσφεύγουσα»), όπως νόμιμα εκπροσωπείται.
ΕΑΔΗΣΥ/1387/2022
Για να εξετάσει την από 28.7.2022 με Γενικό Αριθμό Κατάθεσης (ΓΑΚ) Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. 1081/02.8.2022 Προδικαστική Προσφυγή του οικονομικού φορέα με την επωνυμία «…» (εφεξής η «προσφεύγουσα»), όπως νόμιμα εκπροσωπείται.